الجزیره : پشت پرده خانه تکانی سیاسی در روسیه چیست؟

این اقدام باعث گمانه زنی هایی در میان ناظران تحولات سیاسی در کرملین شده است. سوال این است که چه چیزی می تواند منجر به این حرکت غافلگیرکننده شود و چه معنایی برای شویگو، پاتروشف و آندری بلوسف، معاون نخست وزیر و اقتصاددانی که قرار است وزیر دفاع جدید روسیه شود، دارد؟

الجزیره : پشت پرده خانه تکانی سیاسی در روسیه چیست؟

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در اقدامی که برخی از آن با عنوان خانه تکانی سیاسی و دیگران با تیتر ترمیم بزرگ کابینه یاد کردند،  سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه را از این پست کنار گذاشته و به عنوان دبیر شورای امنیت منصوب کند، سمتی که قبلاً نیکلای پاتروشف از سال 2008 در اختیار داشت.

الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد: این اقدام باعث گمانه زنی هایی در میان ناظران  تحولات سیاسی در کرملین شده است. سوال این است که چه چیزی می تواند منجر به این حرکت غافلگیرکننده شود و چه معنایی برای شویگو، پاتروشف و آندری بلوسف، معاون نخست وزیر و اقتصاددانی که قرار است وزیر دفاع جدید روسیه شود، دارد؟

شویگو به عنوان نیروی وفادار به پوتین شناخته می شود، این زوج در بسیاری از سفرهای ماهیگیری در اعماق سیبری با هم عکس گرفته اند و نیروهای مسلح روسیه را در طول تهاجم خود به اوکراین رهبری کرده اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به مطبوعات گفت: «امروز، برنده در میدان نبرد کسی است که نسبت به نوآوری دیدگاه بازتری داشته باشد. طبیعی است که در مرحله کنونی رئیس جمهور تصمیم گرفت که وزارت دفاع را یک غیرنظامی اداره کند.»

ناظران گفتند که این تغییر سیگنالی است مبنی بر اینکه روسیه هیچ برنامه ای برای پایان دادن به جنگ خود با اوکراین که اکنون سه سال از آغاز آن می گذرد، ندارد.

جف هاون، کاندیدای دکترا و مدرس مدعو در بخش تاریخ بین‌الملل دانشکده اقتصاد لندن،  به الجزیره گفت: «این نشان می‌دهد که کرملین به دنبال خروج از اوکراین نیست، بلکه به دنبال افزایش توانایی خود برای تحمل جنگ تا هرزمانی که طول بکشد، است. روسیه به دلیل مشکلات اقتصادی با محدودیت هایی در افزایش این توان تحمل تداوم جنگ روبه رو است،   با این حال، آنها می توانند سطح معینی از جنگ فرسایشی را حفظ کنند.»

شویگو به زودی نقش معاون رئیس کمیسیون نظامی- صنعتی را بر عهده خواهد گرفت. او همچنین ریاست سرویس فدرال همکاری فنی-نظامی (FSVTS) را  در اختیار خواهد گرفت که مسئولیت معاملات سخت افزاری نظامی با سایر کشورها را بر عهده دارد.

مارک گالئوتی، نویسنده چندین کتاب درباره پوتین و روسیه، در The Spectator نوشت: هدف صلح نیست، بلکه یک جنگ کارآمدتر است. پوتین می داند که برای حفظ ماشین جنگی خود به تکنوکرات ها نیاز دارد.

الکساندر میخائیلوف از تحلیل گران مسائل داخلی روسیه در این باره به خبرگزاری تاس گفته است:  «در کمتر از دو سال از عملیات نظامی ویژه در اوکراین، سرگئی شویگو از نظر سطح حرفه‌ای از سطح وزیر دفاع پیشی گرفت.

راب لی، کارشناس نظامی در ایکس نوشت: «به نظر نمی‌رسد که این یک تنزل مقام برای شویگو باشد، که نه تنها پست مهمی به عنوان دبیر شورای امنیت دریافت کرد، بلکه نظارت بر مسائل دفاعی داخلی و خارجی را نیز برعهده خواهد داشت.»

به نظر می رسد بازنده بزرگ در این خانه تکانی پاتروشف باشد که همچنین یکی از تصمیم گیرندگان کلیدی در پس حمله به اوکراین بود.  هنوز مشخص نیست که ماموریت جدید پاتروشف کجا خواهد بود.

تاتیانا استانووایا، تحلیلگر سیاسی و بنیانگذار R.Politik در تلگرام با اشاره به این موضوع نوشت: «شورای امنیت در حال تبدیل شدن به مخزنی برای شخصیت‌های کلیدی «سابق»  است که پوتین نمی‌تواند آنها را به حال خود رها کند اما همزمان جای ویژه ای هم برای نگهداری آنها در کنار خود ندارد. این تغییرات نشان می دهد که پوتین مایل به بیرون بردن شویگو از بازی اما با حفظ احترام او بوده است. او شویگو را نزدیک خود نگاه می دارد نه به این دلیل که دوست او است بلکه به این دلیل که این نزدیکی برای پوتین امنیت بیشتری می آورد.

آندری بلوسف کیست؟

مانند شویگو، بلوسف نیز به عنوان نیروی وفادار به پوتین شناخته  می‌شود که در پشت افزایش بحث‌برانگیز مالیات بر ارزش افزوده در سال 2019 بوده است. آندری کولسنیکوف، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت: «یکی از مهم ترین انتصاب‌های پوتین، انتخاب بلوسف به عنوان وزیر دفاع است. اکنون برای پوتین مهم است که مطمئن شود مبالغ هنگفتی که برای جنگ خرج می شود دزدیده نمی شود. او دیدگاه خود را در مورد چگونگی عملکرد اقتصاد روسیه دارد و به بهترین شکل ممکن آن را زنده می کند. » در سال 2014 او تنها اقتصاددان نزدیک به پوتین در آن زمان بود که از الحاق کریمه حمایت کرد.

کنستانتین سونین، اقتصاددان در پستی طولانی در ایکس گفت: «من آندری بلوسف، وزیر دفاع جدید روسیه را سال هاست می شناسم. تغییرات جدید نمونه کاملی از نظریه «استبداد منحط» ما است. همه چیز طبق برنامه پوتین پیش نمی رود، اما او همان گروه کوچک وفاداران را دائما جا به جا می کند. پوتین همیشه از آوردن افراد جدید به مناصب بالاتر واهمه داشته است .»

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها