شنبه دشمن؛

ماجرای مخالفت برخی علما با تعطیلی شنبه چیست؟

تصمیم‌گیری در جایگزین کردن تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه‌ها یک تصمیم مهم جهانی برای ایران است ضمن اینکه با توجه به وضعیت دشوار اقتصادی کشور باید کاری برای تحول انجام داد که این بار مجلس به آن عمل کرد. زیرا ما جزو اندک کشورهایی هستیم که بنا به تعطیلی روزهای شنبه در دنیا عملاً از لحاظ اقتصادی این روز را بلااستفاده گذاشته بودیم.

ماجرای مخالفت برخی علما با تعطیلی شنبه چیست؟

هنوز ساعاتی از مصوبه تعطیلی شنبه‌ها توسط مجلس یازدهم در آخرین روزهای حیاتش در بهارستان نمی‌گذشت که مخالفت برخی علما شروع شد. تا آنجایی که اشخاصی مانند آیت‌الله سبحانی در بیانیه‌ای‌عدم موافقت خود را بیان کرد و امام جمعه تهران از آن پشت تریبون سخن گفت.

آن طور که سایت عصر ایران منتشر کرد ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در روز چهارشنبه، پارلمان از دفتر رهبری استفتا کرده بود و آیت‌الله جوادی‌آملی نیز با این تعطیلی موافقت کرد. حدود ۱۰ روز دیگر شورای نگهبان فرصت دارد تا با این مصوبه مخالفت یا موافقت کند. به هر حال تعطیلی شنبه‌ها، آن هم در این شرایط اقتصادی کشور برای ارتباط بیشتر با جهان بین‌الملل کمک بیشتری به کشور خواهد کرد.

اما نکته جالب توجه این است که اسماعیلی در گفت‌وگویی، اینکه این کمیسیون در بحث تعطیلی شنبه‌ها به استفتا از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی استناد داشته است، گفت: «در دفاعیاتی که در صحن علنی داشتیم -که مشروح مذاکرات آن هم وجود دارد- استناد ما در بحث اتاق بازرگانی و اتاق تعاون به صحبت‌هایی بود که با دفاتر برخی مراجع در قم شده بود و اسمی از مراجع هم نبردیم و گفتیم با آن‌ها مشورت شده است و نظر آقایان این بوده که تعطیلی شنبه حرمت شرعی ندارد».

او با تکذیب این حرف که برای تعطیلی از دفتری استفتا انجام گرفته است ادامه داد: «این یعنی مراجع نه مخالف بودند و نه موافق و گفتند: «حرمت شرعی برای تعطیلی شنبه نداریم». ما به این استناد کردیم و نامی از دفتر مقام معظم رهبری در صحن علنی مطرح نبوده است چون استنادات علمی دقیقی در این خصوص بود و اگر بحث شرعی هم داشته باشد قطعاً شورای نگهبان نظر خاص خود را دارد و هر ایرادی هم داشته باشد، ما موظف هستیم قانوناً و شرعاً آن را برطرف کنیم».

چند روز پس از موافقت آیت‌الله جوادی، آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان در این مورد بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از ۷ ماه به نسل‌کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است، آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟»

در همین راستا حاج علی‌اکبری، خطیب نماز جمعه تهران روز گذشته گفت: «اجازه بدهید از مجلس بابت تعطیلی روز شنبه‌ها گلایه کنیم. به جامعه مومنین برخورد؛ شاید دلایل خود را داشته باشند اما شورای نگهبان فرصت دارد آن را حل‌وفصل کند».

همان روز که مجلس مصوب کرد و در مجلس از موافقت دفتر رهبری با این تعطیلی خبر دادند، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «چرا به دفتر رهبر انقلاب نسبت خلاف می‌دهید؟» نوشت: «متاسفانه مصوبه مجلس برخلاف نظر نمایندگان موافق آن نه فقط توجیه اقتصادی ندارد بلکه اهانت به نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز هست. روال و قاعده در بیت حضرت آقا این‌گونه نیست و به یقین در نقل این خبر اشتباهی رخ داده است که خطایی سوال‌برانگیز است باید هرچه زودتر تکذیب کنند!»

وی همچنین ادامه داد: «همین نسبت خلاف واقع به بیت رهبر معظم انقلاب که نباید بدون بررسی بماند، حکایت از آن دارد که تصویب‌کنندگان این مصوبه از صحت کار خود اطمینان ندارند و برای جبران این نقیصه به نقل خلاف واقع روی آورده‌اند. فاصله زمانی ما با اروپا حدود ۳ تا ۴ ساعت و با آمریکا و اقیانوسیه در مواردی بیش از ۱۵ ساعت است؛ بنابراین هنگام روز ما در ایران با شب آن‌ها همزمان است. آیا باید روزها را تعطیل کنیم و شب‌ها کار کنیم تا از همسویی با کشورهای غربی و همراهی با یهودیان عقب نمانیم؟»

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا هم که از منتقدان دولت رئیسی است در ایکس (توئیتر) نوشت: «تصویب تعطیلی شنبه موافقان و مخالفان جدی دارد. اما دولتی‌ها در این زمینه سکوت کرده‌اند. لابد به خودشان می‌گویند: ما ۷ روز هفته را کلاً تعطیلیم و اگر شنبه هم اضافه شود ۸ روز را در هفته تعطیل می‌شویم!»

البته روز گذشته دفتر آیت‌الله بیات‌زنجانی با انتشار تصویری؛ استفتای سال گذشته پیرامون تعطیلی شنبه‌ها را عیناً منتشر کرد. در این استفتا، آیت‌الله زنجانی با تعطیلی روزهای شنبه موافقت کرده بود.

۲۶ اردیبهشت ماه امسال، بهارستانی‌ها در آخرین روزهای حضورشان در مجلس یازدهم بالاخره پس از مدت‌ها بحث بر سر دو روز تعطیلی آخر هفته به تعطیلی شنبه‌ها در صحن علنی رای مثبت داده بودند. بنابراین تقریباً همه کسانی که موافق یا حتی مخالف این مصوبه‌اند، منتظر تصمیم شورای نگهبان هستند. زیرا این شورا با تایید آن، شنبه‌ها را برای اولین بار در جمهوری اسلامی تعطیل رسمی خواهد کرد.

تصمیم‌گیری در جایگزین کردن تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه‌ها یک تصمیم مهم جهانی برای ایران است ضمن اینکه با توجه به وضعیت دشوار اقتصادی کشور باید کاری برای تحول انجام داد که این بار مجلس به آن عمل کرد. زیرا ما جزو اندک کشورهایی هستیم که بنا به تعطیلی روزهای شنبه در دنیا عملاً از لحاظ اقتصادی این روز را بلااستفاده گذاشته بودیم.

به هر حال طی دو روز، برخی از علما مخالفت‌شان را اعلام کردند. این درحالی است که ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی همان روز تصویب با اشاره به استفتا از دفاتر ۳ مرجع تقلید همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تعطیلی شنبه‌ها گفته بود: هر سه مرجع تقلید همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند، این مساله به معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکل ندارد.

از این‌رو، انتظار این است که شورای نگهبان نسبت به این مصوبه نه از نظر قانونی و نه از نظر شرعی ایرادی وارد نکند. وی تاکید کرد: اگر شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند و رئیس مجلس ابلاغ کند، تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 57
  • ناشناس
    8

    علما کلاً با پیشرفت و علم و تکنولوژی مخالف هستند!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کسی که با پیشرفت مخالف باشه عالم نیست
      منتهی مسئله چیز دیگه ای هست

    • ناشناس
      5

      تعطیلی اضافه کردن چه رابطی به علم فلان دارد آخه مشتی

    • ناشناس
      2

      بی سوادی؟!!!

    • ناشناس
      1

      فکر میکنی اگه دنیا بر محور عقلانیت وعلم وحرف حساب ومنطق بشه دیگه حایی برا هیچ روحانیی در هیچ دینی باقی می ماند ؟؟

  • yu
    6

    تازمانی که عصر حجری ها در تصمیمات مهم دخالت کنند اوضاع ازاین بدتر خوادشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      عصر فقط تقلید کورکورانه آن هم غلط از غرب جان!!!!

  • ناشناس
    3

    رباخوبه سهمیه نوه های ایثارگری توبنیاد خوبه کلیه فروشی خوبه ت ن فروشی ازفقرخوبه رکورد پیری جمعیت وسقوط ریال درجهان خوبه فرارهرچی نخبه است خوبه بیکاری ودروغ رسمی خوبه شنبه یکشنیه وجمعه بده چون جمعه بیا نپشت صدیقی ورفقاش نمازبخونن حضرت عافیت طلب

  • ناشناس
    5

    من با سیاستهای این دولت مخالفم من دین را از سیاست جدا می دانم من دیگر اصلاح طلب هم نیستم اما دراین مقطع به خاطر بهبود وضعیت اقتصادی (مراودات اقتصادی با دنیا وباافزایش تعطیلی هفتگی وافزایش روحیه وبازیابی توان کار)با تعطیلی شنبه درهمه مشاغل (به غیرازامدادی)موافقم حداقل یکبار هم شده یک رفراندوم مجازی هم شده بگذارید ونظرمردم رابخواهید

  • ناشناس
    6

    علما بهتر است با چیزهایی مثل فقر گرانی بیکاری مخالفت کنند تعطیلی وروز آن خیلی اهمیت ندارد

  • ناشناس
    4

    فقط حجاب مهمه نه اعتصاب پرستارها وخودکشی فورارتحصیلکرده وبازنشسته ها واصناف وبیکاری وتورم وبهره وتبعیض وسرکوب روزهای هفته فقط روسری مهمه که تحریک نشن

  • ناشناس
    9

    هیچ آیه،روایت وحدیث در تقبیح تعطیلی شنبه یاحتی ثواب درتعطیلی جمعه نداریم و همه این تعطیلی ها قراردادی و بستگی به فرهنگ و روابط بین حکومت ،مردم وکشورهای خارجی است اگر چیزبی ربطی را به دین وصل کنیم دیگر اصل دین درلابه لای این بی ربط ها گم می شود خدانکند بعضی ها هدفشان ازبین بردن اصل دین باشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      بی سوادی؟

  • ناشناس
    5

    اسلام خنده دارحضرات

  • ناشناس
    4

    گفتی جمعه تحریک شدم انگارده تازن دارن جلوم رژه میرن شماره گشت ارشادچنده

  • امیر
    0

    این قضیه انحراف اذهان عمومی از دزدیها وبی کفایتی مسئولین مملکت است .

  • ناشناس
    3

    ازپول خمس وفطریه ات بده جلوی حرم کیسه بذارن تا پیکرامام روسیل نبرده اب همه جاشو داغون کرده

  • ناشناس
    0

    لب کلام لجاجت

  • حامد
    3

    سلام مخالفت با تعطیلی شنبه یعنی فروپاشی اقتصادی که بیمار ونیمه فلج است برای حمایت از ایرانی پویا مخالفت نفرمایید

  • ناشناس
    0

    تعطیلی شنبه ربطی به موضوع شرعی مسلمان نداره چرا که روز جمعه برای مسلمانان به واسطه اقامه نماز جمعه مهم است ،وقتی این کار میتواند کمکی به امورات کشور واقتصاد آن ومردم بنماید رضایت خدا وخلق الله به دنبال دارد ،این مخالفتها یاد مخالفت های که در گذشته هنگام ورود قطار ورادیو وتلوزیون ودوش حمام ولباسشویی به کشور آمده بود آدم میندازد که چه داستانهای داشتیم که حالا که فکرش انسان میکند شبیه جک است

  • ناشناس
    0

    سلام
    به خاطر خدا همه چی رو سیاسی نکنید
    کمی هم به فکر ملت و اقتصاد کشور باشید
    بشار اسد که خوب جواب داد چین و روس هم که قبلا خیانت کرده بودند دیگه چی رو می خواهید ثابت کنید بگذارید مردم کمی آرامش داشته باشند آرامش

  • ناشناس
    0

    آب لوله کشی و... حرام است عدم شعور حضرات

  • ناشناس
    2

    همین دخالتها باعث فلاکت و بدبختی مردم و مملکت شده!

  • هموطن
    0

    چند درصدی مردم و کارمندان کارشان بین المللی و به تعطیلی شنبه مربوط است؟
    تازه با توجه به مسافت ایران و اروپا اگر پنجشنبه هم تعطیل بشه موقع ساعات اداری نا اروپایی ها خوابند هنوز

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بیزینس انلاین رومیگه

  • ناشناس
    0

    فضولی وفضولی وبیکاری

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      تو که فضول تری

  • ناشناس
    0

    آنان بودجه دولتی به جیب میزنند و اصلا درک و فهم مسائل تجاری را نداشته و ۱۴۰۰ سال از دنیا عقب هستند. اینان که خود را عالم و مرجع تقلید میدانند و برای کل ملت نسخه میپیچند چرا اعلام نمیکنند چند نفر مقلد دارند؟

  • ناشناس
    0

    از نظر این برخی علما که با تعطیلی شنبه مخالف هستند آیا نظری در مورد نزول خوری و ربا خواری رسمی بانکها ندارن ؟یا نظرشان در مورد زمین خواری چیه؟در مورد فقر و گرانی افسارگسیخته چه نظری دارند در مورد ظلم خودرو سازها چی؟آیا اصلا دراین قرن جدید نیازی به نظر افراد سن گذشته و پیر داریم یا نه ؟

  • ناشناس
    1

    خبرنگار از محمدرضا پهلوی پرسید اگر روحانیون به قدرت برسند چه اتفاقی خواهد افتاد؟؟ گفتند ایران به ۱۴۰۰ سال پیش برمیگرده !!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      به 1400 سال پش عربستان نه ایران.اگر به 250 سال پیش ایران که برمیگشتیم عالی بود

    • ناشناس
      1

      چقدر هم عقب برگشت!!!!!راستی 1400 هم نان می خوردن!!!!!

  • ناشناس
    0

    این کشور چندتا مجلس و رئیس دارد؟؟؟اگر مجلس عصاره ملت و در راس امور است،پس بزاریدکارش را انجام دهد،و اگر هم کاره ای نیست،پس انرا تعطیل کنید و مثل زمان قاجاریه کشورداری کنید و دیگه این همه هزینه بابت انتخابات و حقوق و مزایا و هزینه های مجلس،روی دست مردم فقیر ایران نگذارید.

  • ناشناس
    0

    عصر حجر 😅😅😅😅😅😅😑😑😑😑😑😑😑

  • ناشناس
    1

    تعطیلی یعنی چه کم مکه در این مملکت تعطیلی هست بس کنید مملکت اقتصاد خوابیده بیشتراز این مردم را به بدبختر نکنید چه به روزه مردم آوردن بس کنید یک منشت بیسواد نشستن بجای اینکه به فقرو بدبختی گرانیهای روزانه برسن نشستن حقوق یا مفت می گیرن با زندگی مردم بازی میکنند بس کنید ایران قدر کافی تعطیلی دارد اگر راست می گوید بروید چیزهای مفید که همه دنیا دارن برای مردم فقرزده ایران دروست کنید

  • فرهنگی
    0

    4=2+2
    بحث سر این آسا که خیلی ها معنی جمع ساده فوق را نمی فهمند.
    تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه یعنی یک روز بیشتر در اقتصاد جهان مراوده داشته باش ، البته اگر مراوده ای باشه.

  • زند
    1

    بسم الله الرحمن الرحیم

    تعطیلی خوبه

    مراسم پر فیض دعای توسل برقرار میشه.

    امّا توجّهنا بک...

  • زند
    2

    بسم الله الرحمن الرحیم

    احتمالا شنبه تعطیل نخواهد شد.

    11656

  • ناشناس
    0

    آب لوله کشی دوش حمام شناسنامه رای زن ویدیو شطرنج

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      برق موی پشت گردن ریش کمتر از یک وجب تحصیل دختر .مدرسه مدرن ......

  • ناشناس
    4

    تعطیلی شنبہ یعنی یک روزعقب افتادن ازاقتصادازپیشرفت درسال بیش از۵۰روزاست انسااللہ آنچہ خدامیخوادبسود

  • چرا راجع به این همه ساکتند از چی میترسن
    0

    گزارش تحریم از داخل کشور را پیدا کنید و بخوانید خیلی مهم است تحریم جنگ و محاصره اقتصادی است فقط باید از خارج از کشور باشد نه داخل تحریم مسلمان حکم شرعی دارد رساله ها حکم محارب نوشته میلیونها واحد مسکونی چگونه یک شبه میلیاردی شد با بحران های ساختگی و پیوستن به تحریم‌های ظالمانه کاخ سفیدواحد مسکونی باید به ملت به قیمت قبل تحریم عرضه شودگزارش به برخی مسولین کشوری و ادارات دولتی و استادان و دانشجویان داده شده هیچ کشور شرعی و انقلابی واقعی مردم خود را تحریم نمیکند روزنامه دنیای اقتصاد ۱۷ دی نیز تیتر مرتبط موضوع منتشر نموده است انتشار مطلب یا تیتر قوی به اجرای آن و عدالت کمک بسیار میکند حدود ۷۰ میلیون مستاجر داریم و خونه خرابه و آلونک نشین که هیچ حقی تو کشور ندارن و کشور مال آن مالکان است تحقیقات نشان داده که تبلیغات راه موفقیت و اکثر راههای که در اینترنت برای فریب مردم و جوانان فراوان است بخاطر این است که از این قضیه واحد‌های مسکونی و تحریم داخلی مطلع نشوند ما نباید در یک کشور اسلامی برای یه واحد مسکونی تو یه منطقه متوسط شهر نیاز به ثروتمند و پولدار شدن باشه ارزشها باید معنوی باشه نه صد سال کار کنی حتی پول پیش را نداشته باشه و انقلاب فقط تو مراسمات و سرود ها سمعی و بصری باشه شرایط اقتصادی استکباری باشه

  • ناشناس
    0

    فکرهای فرسوده ،حرفهای پوچ ،عچراصداتون وقتی بشار اسد جونتون جزایر سه گانه را مال امارات می داند صداتون در نمی آید نسل کشی فلسطین تقصیر همون پدرسوخته های است که الان یااز کشور خارجند یا مثل موش تو سوراخشون

  • اا
    0

    گوشت خر رو حلال کنین ..خر مفته

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      جون خودشون در خطر میفته

  • ناشناس
    0

    ازفرق نهائي که شوهرمعتاد دارن برای سیرشدن شکم بچه‌ها شون تن فروشی میکنن این به انقلاب ودين برنمیخوره روابانکهااختلاس دزدی بچه ها آقازاده ها ت اروپا اینهاروجمع کنید شیخهاتورسانه دست می‌زنن برنامه های جلف اینابده

  • ناشناس
    2

    توهین به علما نکنید چون یقین به سخنان علما نداریم

  • با همین فرمون
    1

    علما یه زمانی با دوش هم مخالف بودنند

  • اسدی
    0

    همین جماعت هنگامی که اقای هاشمی در نماز جمعه موضوع ساخت مترو را مطرح کرد هم مخالفت کردند وگفتند هاشمی می خواهد کشور را به سبک غربی ها در اورد و.... واقعا جای تاسف است که برای هر موضوع کوچکی اقایان بلوا به راه می اندازند !؟

  • ناشناس
    0

    سابقه مخالفت با خیلی چیزها را دارند : دوش قطار دوچرخه شناسنامه تلویزیون ویدیو ....... این قشر خیلی از زمان عقب هستند

  • ملت غیور ایران
    0

    آقایا علمای عزیز اگه ممکنه راجع به گرانی مواد غذایی و اجاره خانه ها یک فتوا صادر کنید ......و من الله توفیق

  • ناشناس
    1

    آدرس غلط دادن اتاق بازرگانی با نفوذش.. برای اینکه شنبه تعطیل شود

  • زند
    2

    بسم الله الرحمن الرحیم

    حتی اگر همگی موافق باشند شنبه تعطیل نمیشود.

    ۶۵۶۶۵۶

  • محمدهادی
    1

    وقتی این اقدام باعث کاهش یک ششم از هزینه های آب، برق، تلفن، بنزین و گاز ادارات دولتی و حذف هزینه نهار کارکنان مستقر در تهران و موجب تحکیم بنیان خانواده و باعث هماهنگی بیشتر ستاد وزارتخانه ها با واحدهای استانی و شرکت های خارجی می گردد، نتیجه مخالفت غیرعقلایی با تعطیلی شنبه، خیانت به مردم و هزینه تراشی برای دولت و نا امیدی مردم از مجلس و کاهش میزان مشارکت در انتخابات آتی خواهد بود.
    تعطیلی شنبه موضوع مدیریتی است و نباید آنرا به مسائل مذهبی ارتباط داد. نباید از این قاعده که تشبه به کفار حرام است سوء استفاده نمود. بسیاری از احکام مسلمانان با احکام یهودیان مشترک است، پس صرفا به دلیل اشتراک موضوع باید آن احکام را اجرا نکرد. برق، خودرو، تلویزیون، هواپیما، تلفن و سایر فناوری های نوین را کفار (غیر مسلمانان) اختراع و به ما معرفی نمودند، چون صهیونیست ها، شنبه تعطیل هستند ما نباید تعطیل باشیم، پس با این استدلال باید بجای خودرو از اسب و بجای برق از شمع استفاده کنیم؟!

  • محمد صفری
    0

    دلیل عمده عقب ماندگی اقتصادی جمهوری اسلامی همین است که درباره یک مسئله که فقط نمایندگان پارلمان می‌توانند اظهار نظر و تصمیم گیری کنند ، و تصمیم خوب و طبق منافع ملی و ملت هم اتخاذ کرده‌اند ولی تعدادی از مذهبیون که دلایل غیر منطقی هم دارند(مثلاً یکی از دلایل خنده‌دارشون اینه که روز شنبه در ایران و اسرائیل تعطیل رسمی است) باعث می‌شوند که عقب گرد کنیم

  • ناشناس
    2

    راندمان کار در کشور ما پایینه.
    تو این شرایط اضافه کردن به تعطیلات وضعیت رو بدتر هم می کنه.
    مگر چند درصد اقتصاد ایران با خارج ارتباط داره که آقایان می خواهند همچین تغییری بدهند ، صنعت ، کارخانه ، معدن ، مغازه ، مدرسه ، دانشگاه ، بازار روز و... کدام یک لنگ ارتباط با سیستم خارج از کشورند؟
    آقا کار داری پنجشنبه یا جمعه Oncall باش...
    یا یک نفر رو بزار رو خط
    این مسخره بازی ها دیگه چیه
    برید خودتون رو مسخره کنید
    یه عده بی سواد دو زاری هم اینجا افتادن نظر میدن

  • ناشناس
    2

    تو خواب ببینید
    عاشقای صهیونیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها