تلخی صعود 400 هزارتومانی دستمزد با افزایش نرخ بیمه؛

خشکاندن لبخند 13 میلیون ایرانی

به گفته یک اقتصاد‌دان ، تصمیم گیری‌های اشتباه ، اقتصاد کلان را به بیراهه کشانده و اگر دولت در این‌باره زیرساخت‌های لازم را اتخاذ نکند ثروتمندان غنی‌تر و فقیران فقیر‌تر خواهند شد.

خشکاندن لبخند 13 میلیون ایرانی

افزوده شدن 400 هزارتومان به دستمزد 13 میلیون کارگرانی که یکسال درجنگ و نبرد برای حفظ معیشت ، آن هم در زمانی که رکودوتورم از درو دیوار اقتصاد کشور بالا می رفت. حالا باز هم گرانی و رکود در زمین نیروی کار درحال سبقت از یکدیگرند. تنها با افزوده شدن 400 هزار تومان به پایه حقوق حداقل دستمزد ،کارگران ملزم به پرداخت بیش از 30 درصد این مبلغ به اصطلاح لطف دولت به تامین اجتماعی هستند . پس دولتمردان نباید با غرور و منت بر افزایش دستمزد کارگرا ن ببالند .

در حالی که ایجاد امنیت اجتماعی، آرامش و آسایش و افزایش بهره‌وری برای این نیروها ، بعنوان شاخص‌هایی که نحوه عملکرد تأمین اجتماعی هر کشور را مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهد ،باید توسعه کارآفرینی جهت ارتقای تولید نیزبه طور ریز و دقیق پیگیری شود که متاسفانه این همه خوبی وامیدواری تنها در مصوبات و ابلاغیه‌های وزارتخانه « کار» و تصمیمات پولی - مالی دولت دیده می شود ولا غیر .!

همان طور که گفته شد،حفظ امنیت اجتماعی نیروی کار به همراه ارتقای سطح تولید دو شاخصه مهم در بهبود شرایط اقتصادی - اجتماعی است که با طفره رفتن هرکدام ازحرکت ،اقتصاد به مخاطره انداخته شد .

با شعار و برچسب «رونق تولید» و «توسعه کارآفرینی» به سراغ قانون کار و تأمین اجتماعی می‌روند . ایجاد امنیت اجتماعی، آرامش و آسایش نیروی کار و افزایش بهره‌وری، شاخص‌هایی هستند که نحوه عملکرد تأمین اجتماعی در هر کشور را مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهند. چراکه سازمان تأمین اجتماعی در بهبود روابط کار، توسعه فرهنگ، تولید و کارآفرینی نقش بسیار سازنده‌ای دارد و از طرفی رونق تولید نیز باعث توسعه تأمین اجتماعی خواهد شد. سازمان تامین اجتماعی مشمول دو نوع بیمه در نظر گرفته که افراد از طریق آن خدمات بیمه ای دریافت می کنند. یک بیمه اجباری که توسط کارفرمایان برای کارکنان و کارگران پرداخت می شود و دوم بیمه اختیاری که پرداخت حق بیمه آن برعهده خود فرد است.

این در حالی است که سال گذشته و با افزایش تورم و گرانی‌ها در کشور، بسیاری از کارگران و کارمندان منتظر شنیدن اخبار مرتبط با حداقل حقوق و مزایا سال ۹۸ بودند. بسیاری از نهادهای کارگری معتقد هستند که حداقل حقوق و دستمزد فعلی با تورم حاکم بر جامعه همخوانی ندارد. از طرف دیگر، کارفرمایان نیز معتقدند که در شرایط فعلی توان پرداخت مبالغ بالاتر را ندارند.در هر صورت، شورای عالی کار پس از ساعت‌ها چانه زنی، توانستند بر سر میزان حداقل حقوق و مزایا سال ۹۸ با ۳۶.۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی، به مبلغ یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان به توافق برسند.

دولت اصلاح ساختاری را شروع کند

شاید لازم باشد که با توجه به نظامات جدید کسب و کار و همچنین قدمت قوانین و مقررات در به‌روزآوری و نوین‌سازی قوانین نیز توجه و اندیشه شود و اصلاحات ساختاری و پارامتریک در این راستا شروع شود.

قطعاً نه اینکه مسئولان مربوطه توجه نمی‌کنند؛ بلکه معتقدند ماندگاری سازمان را در اجرای اینگونه قانون می‌دانند اینکه ما برای حفظ منافع بخش‌های محدودی، منافع بخش‌های مختلفی را نادیده بگیریم

به گفته یک اقتصاددان ، سالهای متمادی است که اقتصاد ایران در یک سیکل معیوب تورمی و انتظارات برای افزایش سطوح دستمزدها قرار گرفته که حرکت بر این مدار، شاخص‌های اقتصادی را به سمت تدوام روند سال گذشته هدایت می کند.

حیدر مستخدمین حسینی از جمله شاخص های اصلی که به افزایش شاخص های تورمی منجر می شود را رشد نقدینگی و خلق پول توسط بانک مرکزی می‌داند و در همین رابطه به « خبر فوری »می گوید: این دو به عنوان عوامل کلیدی افزایش تورم در اقتصاد حضور دارند که اگر با سیاست گذاری پولی بانک مرکزی و دولت همراه نباشد، رشد مجدد نرخ تورم با تکیه دولت بر افزایش سطوح دستمزدها جبران خواهد شد .

نکته ای که در این نوع تصمیم گیری ها به وجودمی آید ازدو بعد قابل تحلیل است .کارکنانی هستند که حقوق آنان افزایش پیدا می کند و در یک مقطع کوتاه مدت حدود یک تا 3 ماه آثارش قطعا پیدا می شود و بعد با توجه به سطح عمومیت قیمت ها آن افزایش تا ماه سوم قابل لمس خواهد بود و سپس عادی خواهد شد چراکه گرانی ها تاثیر خود را بر روی دریافتی‌ها خواهد گذاشت .

وی در ادامه با تاکید بر تحلیل دربعد کلان تر این موضوع می گوید : دراین مرحله اقتصاد کلان وجوه بیشتری قرار می گیرد این موضوع آثار تورمی خواهد داشت . پس دولت باید یک زیر ساخت ها را اصلاح کند،چرا که در این صورت تورم پاداشی است به ثروت مندان. چراکه دراین مرحله به دلیل عدم توازن بین وجوه پرداختی و تورم و قیمت ها فاصله بین غنی و فقیر روز به روز افزوده تر می شود.

به گفته این اقتصاد دان ،تصمیم گیری های اشتباه ، اقتصاد کلان را به بیراهه کشانده و اگر دولت در این باره زیر ساخت های لازم را اتخاذ نکند ثروتمندان غنی تر و فقیران فقیر تراز حالا خواهند شد؛ این به معنی جنگ تمام عیارکسب و حفظ جایگاه ثروت است . به اعتقاد مستخدمین حسینی ،از جمله سیاست هایی که در کوتاه مدت به حل این مشکل منجر می شود، سیاست های پیش گیرانه از رشد حجم نقدینگی در اقتصاد است؛ به طوری که سیاست گذار را قادر سازد از پیش روی نقدینگی در اقتصاد جلوگیری کرده و آن را به سمت فعالیت های مولد و دارای ارزش افزوده بالا هدایت کند تا آثار مثبت آن که با افزایش اشتغال همراه است در اقتصاد نمایان شود.

این اقتصاد دان در ادامه تاکید کرد : اما نشانه های موجود در اقتصاد کشور بیانگر حرکت خلاف جهت دولت و اتخاذ سیاست های جزیره ای است که به دور از تمرکز دولت بر حوزه های کلیدی اقتصادی، کمکی به حل و فصل کردن معضلات موجود اقتصاد کشور نمی کند.

بر این اساس هر زمان که سیاست گذار به دنبال رشد سطوح دستمزدها به منظور جبران افزایش قیمت هاست، به افزایش تقاضا برای برخی گروه های درآمدی دامن می زند و از آنجا که رشد دستمزدها با رشد نقدینگی همراه است، به افزایش فشار بر روی سطوح قیمت ها منجر می شود. در چنین شرایطی دولت تنها راه ممکن برای جبران رشد قیمت ها را در افزایش سطوح دستمزدها می بیند، غافل از آنکه سیاست هایی از این دست کمکی به حل مسائل حقوق بگیران و دستمزد بگیران نمی کند.

افزایش سرسام‌آور حق بیمه را چه کنیم

چرا امسال اینقدر بیمه‌های تامین اجتماعی بالا رفته ؟ مگر یک کارگر چقدر توانایی دارد که ۵۳۰ هزار تومن از حقوقش را برای بیمه پرداخت کند . این هم انتقاد یکی دیگر از بیمه شدگان تامین اجتماعی به وضعیت گرانی غیر معقول است .

کاهش قدرت خرید و معیشتی مردم به ویژه کارگران و نیروهای فعال کار در جامعه ،باعث شده که توان پرداخت حق بیمه را نداشته باشند آن هم بیمه ای که هیچ خیرو برکتی برای کارگر ندارد . به گفته این کارگر، در حالی که هزینه های درمان را باید آزاد محاسبه کنیم و ازسوی دیگر با پرداخت هزینه های بالای حق بیمه در صدد محفوظ نگه داشتن سنوات بیمه ای خود هستیم .به نظر مسئولین ما چه میزان پول می توانیم خانواده خود را در این گرداب گرانی حفظ نگه داریم . آیا کسی نیست که پاسخ این همه بد عهدی را بدهد ؟!

دفترچه‌ای که به هیچ دردی نمی خورد

بیمه رانندگان سنگین نیز از افزایش حق بیمه درامان نبودند . یکی از این بیمه شدگان باابراز گلایه از وضعیت موجود چنین می گوید : دلیل افزایش بیش از 100 هزار تومانی در طی یک سال را نمی دانم چراکه نه تغییری در سوابق، نه تغییری در نحوه و محاسبه درمان می شود. ما باید طبق مصوبات هزینه افزایشی درمان را نیز تقبل کنیم . به گفته این معترض بیمه رانندگان سال گذشته ۲۷۰ هزار تومان بود؛ اما در سال جاری به رقم ۳۷۰ هزار تومان رسید . این در حالی است که افزایش حقوق در سال 98 در این نابسامانی اقتصاد بسیار ناچیز است یعنی یک راننده هر ماه باید این مبلغ رو به بیمه پرداخت کند تا صاحب دفترچه بیمه ای باشد که به لعنت خدا هم نمی ارزد.

اختیاری‌ها هم متضررند

به گفته محمدحسن زدا ،سرپرست سازمان تامین اجتماعی ، هرسال شورای عالی کار حداقل دستمزد را افزایش می‌دهد . به تبع آن سازمان تامین اجتماعی نیز ناچار است نرخ حق بیمه را افزایش بدهد. امسال حداقل حقوق تا ۳۶.۵ درصد افزایش یافت که روی افزایش نرخ حق بیمه اختیاری بی‌تاثیر نبوده است.

یک بیمه شده خویش فرما نیز از گرانی بیش از حد بیمه ابرازگلایه دارد . او بیش از 10 سال است در ازای تحت پوشش بیمه اختیاری قرارگرفتن ،مبلغ نسبتا زیادی را به تامین اجتماعی جهت روز مبادا وذزمان بازنشستگی و از همه مهمتر درمان واریز می کنم . به گفته یک فعال اقتصادی ، سال گذشته مبلغ 310 هزار تومن هرماه به حساب بیمه واریزمی شد، اما امسال این رقم به 423 هزار تومان رسیده که از خبرهای شنیده چنین حاکی است که این رقم در سال جاری به مرز 507 هزار تومان هم خواهد رسید پرداخت حق بیمه ای برای هیچ !

تامین اجتماعی مقصر نیست

در همین رابطه یکی از مسئولین درسازمان تامین اجتماعی که تمایلی به بیان نام خود در گزارش نبود ؛ در رابطه با علت افزایش حق بیمه به « خبر فوری » می گوید : این جهش چندین درصدی نرخ بیمه ها و پرداخت آن توسط بیمه شدگان ،افزایشی است که خود دولت اعلام کرده است . به گفته این مسئول ،حقوق پایه کارگری از یک میلیون و 100 به یک میلیون و 500 رسید . چون دقیقا سازمان تامین اجتماعی موظف به انجام دستوراتی است که دولت می دهد .

وی تاکید داشت : نرخ بیمه هم بر اثر همین پایه حقوقی ها اعلام و دریافت می شود . 20 درصد از کارفرما ،7درصد بیمه شده و 3درصد هم دولت .

همچنین این مسئول در خصوص بیمه شدگان اختیاری گفت : عده ای که به عنوان بیمه شده مشاغل اختیاری هستند که کل حق بیمه رابه دلیل نبود کارفرما باید خود پرداخت کنند، به همان نسبت افزایش شامل شده اند و باید پرداخت کنند .

نبود همسونگری در اجرای برنامه‌ها شاید سبب شود مسئولان سازمان به‌جای تمرکز بر عدم اجرای قوانین در جهت ارائه خدمت مطلوبتر به صاحبان حق، به موضوع سایر مطالبات مانند مطالبات معوقه از دولت بپردازند، چراکه به مراتب بهتر از گرد کردن قانون به زیان صاحبان حق یعنی بازنشستگان کارگر است و سازمان تأمین اجتماعی می‌بایست با درک شرایط ویژه کشور، تمام تدابیر لازم را برای ایفای وظایف ملی و ذاتی خود اتخاذ کند.

بنابراین عمل صحیح به قانون با نگاه همسونگری می‌تواند تأمین اجتماعی را به سازمانی توسعه یافته و توسعه‌دهنده کشور مبدل کند؛ پس همواره باید بر تقویت آن پافشاری نمود، چراکه تقویت سازمان تأمین اجتماعی موجب تقویت تولید و فضای کسب و کار می‌گردد.اما موضوع بیان شده اکنون به عنوان محور کمرنگ در این بخش دیده می‌شود.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • ام ال
    0

    مانه دولت داریم ؟؟؟یک سری عیاش که نه خریدمیکنن نه اجاره خانه میدن نه کرایه نه پول دکتروگازوغیره.. بعدازسخنان امام علی(ع)و.....وروش زندگیش براما میگن ومینویسن.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اخه این چه وعضشه بیمه ها گرون کردن ولی حقوق راننده ها زیاد نشده

  • arman
    0

    سیاست فعلی بدبحت نگه داشتن مردم هست. فقط وقت انتخابات و تظاهرات ضد آمریکایی دست به دامن همین مردم میشین .

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      اگه وقت انتخابات دقت لازم رو داشتیم و نمایندگان لایق رو به مجلس میفرستادیم و گول لیستهای به اصلاح امید و ... نمیخوردیم الان باید نمایندگان‌مون تو مجلس خودشون رو تیکه و پاره میکردن نه اینکه خوش خدمتی به هم حزبی‌هاشون رو بکنن

  • علی
    0

    فقط بلدند زندانها راپر بی گناه کنند.

  • ش . م کارشناس مالی
    0

    در سخن امده بود که مردم کم مصرف کنند تا تولید رونق پیدا کند ،لذا باستحضار می رساند، تولید موقعی رونق پیدا میکند که در جامعه مصرف باشد تا گردش اقتصادی بطور صحیح صورت پذیرد.

  • جواد
    0

    مشکل ما از جهان بینی ماست

  • کاربر ناشناس
    0

    خدایا فقط امیدمان تویی نه بنده های بیخودی که خلق کردی ..

  • یه نفر
    0

    خدا به زودی به دست خودش نابودتون کنه...

  • ندار سلام ميدهد به مذاكره ولي دارا سلام به تحريم
    0

    سلام خداقوت ؛ اينكه حق بيمه اضافه شده و حتي گروهي بيمه خويش فرما را ديگر ادامه نمي دهند چون توانشو ندارند . اما زمان 15 سال قبل صندوق بيمه مورد بي مهري قرار گرفت مانند صندوق فرهنگيان دست بردن داخلش و شخصي سازي شد بجاي تعاون . من و دوستام مهم شدند و ديدن عاقبت همگي رففتني هستيم و فوت رئيس تامين اجتماعي هم تكانشان نداد . لذا عزيزان زماني كه كشتي سانچي بيمه تامين اجتماعي بدليل سياسي كاري غرق شد . جبرانش با كيه مردم زماني كه تحريم شديم واردات گوشي موبايل كه توسط تامين اجتماعي صورت مي گرفت چون دلار گرون شد ديگر سودش نيامد صندوق و صندوق ور شكسته شد . عزيزان تا ما نفت و گاز نفروشيم . آش همان آش ؛ كاسه همان كاسه هست . پس درماني براي تقويت پول ملي نداريم و امكان ندارد ريال حداقل تا مذاكره با امريكا رشد كند . تنها علت ارزش پول اعراب مانند عمان و كويت قطر امارات عربستان فروش نفت و سرمايه گذاري در صنعت بخصوص صنعت نفت و گاز هست . هيچ سودي ندارد گران كردن حق بيمه ووو . حداقل هر سه ما 500هزار نفر مي روند زير خط فقر يعني سالي 2ميليون نفر در خوش بينانه ترين حالت . بهترين مذاكره با ترامپ خواهد بود چرا كه در مجلس امريكا بعنوان معاهده الزامي تصويب مي شود نه مثل برجام الكي بود و فقط اوباما امضا زد و جان كري . برجام ترامپ حداقل 300نماينده امضاء مي كنند . ما از امامان كه عاقل تر نيستيم فقط مذاكره برد برد واقعي + مدارا وخويشتنداري و قطع دست خودسرها

  • محمد بیگدلو
    0

    سلام من بی کارم خانه ام بیمه ام ازاد می ریزم 130 هزارتومان یک ما هه پول بیمه ام را اصافه کردند این درست

  • مهدی محمد پور
    0

    کارگر دخانیات با ۱۲ سال کار و سختی کار که برام محاسبه نکردند تا حالا ماهی ۴۵۰ هزار تومن با سه نفر نون خور ماهیانه حقوق میدادن میخواستم برم خودکشی کنم که گفتند حقوقها امسال زیاد شده ببینم به امید خدا چی پیش میاد

  • بهروز
    0

    حق بیمه‌ی رانندگان کامیون رو زیاد کردن اما با این اوضاع کار و کاسبی در صورتی که اعتراض کنی صاحب ماشین سریع پیاده‌ت میکنه و میگه خودم میخوام کار کنم و واقعا هم حق داره چون مخارج بالاست و واقعا یک کامیون جواب مخارج دو خانواده رو نمیده... حالا سوال اینجاست که اکثر رانندگان با حقوق پارسال کار میکنن و حقوقهاشون هم اضافه نشده باز هم باید بیمه با نرخ بالا بپردازن؟ همین رانندگانی که سختی کار و مشاغل بهشون تعلق نمیگیره و بیمه‌ی بیکاری هم ندارن ...از همه بدتر هم اینا پاداش آخر خدمت هم ندارن و جالب تر از اون اینکه روی دفترچه‌های تامین اجتماعی شون زده بیمه‌ی اجباری و اگه پول بیمه رو ندی کارت هوشمندت شارژ نمیشه و نمیتونی با کامیون کار کنی و باید و مجبوری پول به سازمانی پرداخت کنی که هیج گونه خدمات اجتماعی مطلوبی نداره و از قضا معلوم نیست بعد از بازنشستگی با این همه فساد بتونی حقوق بازنشستگی بگیری باج گیری به سبک دولت اسلامی

  • جواد
    0

    سلام 18 سال بیمه تامین اجتماعی پرداخت کردم ولی الان با این رکود و گرانی 6 ماه هست که نمیتوانم بیمه پرداخت کنم و دلری سه فرزند هم هستم

  • کریمی
    0

    درمورد حقوق کارگران نانوایی که الان چهار ساله به دلیل ثابت ماندن قیمت نان حقوقشان هیچ افزایشی نداشته ولی پول بیمه هرسال اضافه میشه ,چون کارگر روز مزد هم هستند باید حقوق دوهفته را بزارند برای بیمه یعنی هرسال که پایه حقوق اضافه میشه باید تن وبدن این بیچاره ها بلرزه برای افزایش پول بیمه در صورتی که حقوق اینا هیچ تغییری نمیکنه ,دوهفته باید از پنج صبح تا پنج بعدازظهر کار کنند تا بتونند فقط پول بیمه را دربیارند حقوق روزانشون نهایتا چهل هزار تومنه برای دوازده ساعت کار جلوی تنور ,حالا بماند که مزایای دیگه مثل حق اولاد ومسکن وسنوات هم ندارند ,واقعا هیچ عدالای وجود نداره!!!

  • ستار
    0

    سیاست این دولت بی تدبیر و بی کفایت اینه ثروتمندان رو فربه تر و فقرا را بدبخت تر بکند امارها رو نگاه بکنید چند درصد مردم با تصمیمات عمدی این دولت فقیر شده اند

  • علی
    0

    سلام آقایان می گن سهم کار گر 7درصد این درحالی ست ما پارسال بابت بیمه 88هزار تومان از ما کم میشد ولی امسال به لطف دولت 179هزار تومان کم مکنند خوهشمند است رسیدگی شود

  • مصطفی
    0

    بیمه رانندگان از ۲۳۰به ۳۱۷ هزار افزایش یافته البته برای پایه یکم دوستان بهتره دقیق تر اطلاع رسانی کنن که اصل خبر با اطلاعات غلط به بیراهه نره .و در نهایت رانندگی یکی از مشاغل سخت و زیان اور هست که فرد راننده در نهایت دچار اختلال شنوایی ضعف در راه رفتن و دیسک کمر و زانو درد هست ولی این شغل سخت رو به مشاغل تفریحی تقلیل دادن اونوقت خبرنگاری رو گذاشتن شغل سخت به نظرتون چون رانندگان دست رسی به رسانه ندارن صداشون به جایی میرسه . طرف ۱۴ساعت مداوم پشت کامیون میشنه و دور از زن و بچه هست اونوقت مشاغل تفریحی☹☹☹☹و خبرنگاری با تهیه یه گزارش دو دقیقه ای شغل سخت یکم بدور از انصاف هست این تبعیض

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      اینکه بیمه خبرنگاران بعنوان مشاغل سخت محسوب شده نشان دهنده‌ی باج و رانتی هست که به این عزیزان برای مصون ماندن از زبان تند تیزشان داده‌اند ولاغیر... البته ما منکر شغل سخت و شریف این بزرگواران نیستیم ولی با یک تحقیق ساده متوجه میشین که در سال چند نفر راننده در حوادث کشته میشن و چقدر راننده بعلت ناراحتی قلبی ،نارسایی کلیه و کبد و مشکلات دیسک کمر و گردن در بیمارستانها بستری میشن... آیا به راستی خبرنگاران هم همانند این عزیزان راننده هر روز با جان خود بازی میکنن ؟؟ این قانون سختی کار رانندگان فقط بخاطر کم‌کاری نمایندگان مجلس و یا همان مرفه نشینان بی‌درد میباشد.. وگرنه این قانون زودتر از اینا باید تصویب میشد

    • بهروز
      0

      کاشکی آمار تلفات و بیماری رانندگان رو با خبرنگاران مقایسه میکردن...؟ بعد میگفتن کدوم جزو مشاغل سخت محسوب میشه

  • اسفندیار اسماعیلی
    0

    از اولم نقشه ی آقای روحانی همین بود و دولت تدبیر و امید برای همین آمده است

  • محمودی
    0

    پارسال حق بیمه کارگران ساختمانی دو بار افزایش یافت!!!! وبه رقم ۱۱۲ هزارتومان رسید . امسال شده ۱۶۰هزارتومان!!!!!!!!! آخه با این بیکاری و تورم ،کرایه منزل،و... ازکجا بیاریم بدیم ؟ آخه ظلم وستم به ما بدبختان تا کجا؟؟؟؟؟؟!!!! آیا اینجا واقعا جمهوری اسلامیه؟؟؟؟؟؟؟!!@@@@

  • ایرج
    0

    سلام بنده بعدازبیست ودوسه سال پرداخت حق بیمه کارگری اکنون بواسطه عدم حضورکارفرمادرمحل کاربدلیل کهنسالی چون مجوزبنام ایشون بوده،پنج ساله بیکارم وریالی هم بیمه بیکاری دریافت نکردم چرا؟بدلیل قانون ناصوابیکه تامین اجتماعی مصوب کرده تحت عنوان کارگاه فامیلی،وچونکه کارفرمای بنده پدرم بوده اندمشمول دریافت بیمه بیکاری نمیباشم،پنجاه وشش سالمه الان چهارساله که بیمه ام روهم بستن ،درحال حاضروباتوجه به گرانی های جامعه دارم زیرفشار شرمندگی کمرم میشکنه دوفرزنددارم،درحالیکه بالای پانزده ماه جنگ تحمیلی داوطلبانه شرکت داشته ومجروح هم شده ام وخداروشکر که تاامروزامتیازی هم ازجایی نخواسته ام،مخاطب عزیزیکه اطلاع کافی داریدحقیرروراهنمایی کنیدکه چکارکنم توان کارگری ساختمانوندارم ولی بارهابه تامین اجتماعی مراجعه ودرخواست کارکرده ام دیپلم ادبیات دارم وغیرازشغل خودم کاردیگه ای هم بلدنیستم،گواهینامه رانندگی هم دارم،ازمستخدم وآبدارچی گرفته تانگهبانی وخلاصه هرکارشرعی که باشه روحاضرم انجام بدم که حداقل واسه خریدن نان چهارنفردرآمدداشته باشم؟؟؟؟لطفااسم وفامیلم درج نشودایرج رحمانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها