تحقیرهای دوران کودکی ریشه خود زشت پنداری در بزرگسالی

یک‌روزصبح بعدازاینکه آماده‌شدم بروم سرکار وقتی‌خودرادرآئینه دیدم یک لحظه به‌یادحرف دوستم افتادم می‌گفت «ببین دماغ طرف چقدر نافرمه واوت می زنه» همینطورکه به فکرفرورفته بودم به‌یکباره متوجه بینی خودم شدم‌ویک تصمیم گرفتم!

تحقیرهای دوران کودکی ریشه خود زشت پنداری در بزرگسالی

در جامعه امروزی با این سوال مواجه شده ایم که چرا این روزها جوانان به دنبال جراحی پلاستیک هستند؟ این علامت سوالی است که درون ذهن بسیاری از افراد جامعه به وجود آمده و یکی از دلایل آن با وجود انگیزه های مختلف، اینگونه بیان می شود که افراد جوان خواسته یا ناخواسته، اهل ریسک کردن و حتی برخی بلندپرواز هستند.

به گفته بسیاری از متخصصان جراحی پلاستیک و روانکاوان بیشتر اشخاص و به ویژه نوجوانانی که به دنبال انجام اینگونه اعمال جراحی هستند، هدفی جز بهبود وضع ظاهری نداشته و این عمل زیبایی را در نهایت باعث افزایش عزت ‌نفس خود می دانند.

همچنین آنها معتقدند برخی از نوجوان‌هایی که اقدام به انجام یک عمل زیبایی در اندام خود کرده اند، معتقد هستند ضمن برطرف شدن عیب فیزیکی اعتماد به ‌نفس شان بالا رفته است درصورتی که هدف بسیاری از بزرگسالان در سپردن خود به تیغ جراحی جلوه دادن در برابر دیگران است. علاوه بر این، برای اینکه یک نوجوان بتواند فرایند جراحی یا درست کردن عیب فیزیکی خود را به‌ خوبی طی کند، نیاز به حمایت خانواده و بلوغ احساسی دارد. حقیقت این است که هر عمل جراحی خطراتی دارد و جوان‌ها باید یک درک واقع‌ بینانه از خطرات و محدودیت‌های جراحی پلاستیک داشته باشند.

زینب صائمی روانپزشک و متخصص اعصاب و روان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص توضیح داد: بخش عمده اشخاصی که خود را به تیغ جراحان پلاستیک می سپارند، دارای یک نوع تفکر و اختلال خود زشت پنداری هستند که امروزه به یکی از مهمترین چالش ها میان زنان و به خصوص نوجوانان تبدیل شده است و جامعه هدف را در حقیقت تهدید می کند.

* ایران جزو 10 کشور دنیا در انجام جراحی های زیبایی
وی افزود: گرایش به جراحی پلاستیک در تمام دنیا رو به افزایش است و ایران نیز در این زمینه جزو 10 کشور اول دنیا به شمار می رود. تردیدی نیست که تعدادی از این جراحی ها از نظر پزشکی ضرورت ندارد و عضوی از بدن که فرد از آن ناراضی است، کاملا طبیعی و حتی گاهی از نظر دیگران بدون عیب است.

صائمی اظهار داشت: اختلال خود زشت پنداری موجب می شود تا زمانی که فرد آن عضو را جراحی نکند، از اشغال ذهنش با این نقص رها نشود و این مساله به مرور رنج و ناراحتی و اضطراب شدیدی برای او ایجاد می کند که در نهایت باعث مختل شدن عملکرد فرد می شود.

این روانپزشک گفت: نگرانی به وجود آمده هرگز با اطمینان دادن و راهنمایی و توصیه رفع نمی شود و این اختلال بسیار شبیه وسواس است و حتی ممکن است با دیگر اختلالات روانپزشکی مانند اضطراب، افسردگی، بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی هم بعدی داشته باشد.


* نشانه های ابتلا به خود زشت پنداری
صائمی افزود: مقایسه دائم ظاهر خود با دیگران از جمله مدل ها، هنرپیشه ها، گذراندن زمان زیاد جلوی آینه یا فرار از آن، احساس ناراحتی و اضطراب در جمع، دیده شدن از طرف دیگران به صورت فردی خود شیفته یا سطحی، دیدن نقص خود بیشتر در صورت مثل بینی، دهان، لب، گونه ها، چانه و دندان، کمال گرایی و ترس از تنهایی و منزوی شدن، از جمله موارد و علائم اختلال خود زشت پنداری است.

متخصص اعصاب و روان گفت: علت این اختلال مشخص نیست اما بررسی ها نشان می دهد، افرادی که در دوران کودکی یا نوجوانی مورد تحقیر، تمسخر، آزار یا سوءاستفاده قرار گرفته اند و اعتماد به نفس ضعیف تری دارند، بیشتر به این بیماری دچار می شوند.


* درمان خود زشت پنداری
صائمی تصریح کرد: اختلال خود زشت پنداری درمان پذیر است اما اگر شخص درمان نشود، ممکن است بارها و بارها خود را به تیغ جراحی بسپارد.

وی افزود: بیمارانی که جراحی می کنند، در ابتدا حس بهتری دارند اما بعد از مدتی دوباره احساس نارضایتی می کنند؛ بنابراین موثرترین درمان اختلال خود زشت پنداری، با مراجعه به یک روان پزشک با تجربه به خصوص متخصص در حوزه رفتار درمانی شناختی، امکان پذیر خواهد بود.

منبع: ایرنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها