حجم آب پشت سد زاینده‌رود به 690 میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: حجم کلی سد زاینده‌رود هزار و 400 میلیون مترمکعب بوده که امسال حجم آب موجود در سد 690 میلیون مترمکعب است.

حجم آب پشت سد زاینده‌رود به 690 میلیون مترمکعب رسید

مسعود میرمحمدصادقی صبح امروز در هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان، اظهار کرد: در زمینه بارش‌های اخیر در چلگرد که سرچشمه زاینده‌رود است 2 هزار و 137 میلی‌متر بارش داشتیم و این وضعیت بسیار خوبی نسبت به سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان این‌که رتبه دوم بارش‌ها را داریم، افزود: در شهر اصفهان تا امروز 139.5 میلی‌متر بارش داشتیم که نسبت به سال گذشته که 61 میلی‌متر و بلندمدت که 114 میلی‌متر بوده رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه حجم کلی سد زاینده‌رود هزار و 400 میلیون مترمکعب بوده که امسال حجم آب موجود در سد 690 میلیون مترمکعب است، خاطرنشان کرد: سال گذشته حجم آب موجود در سد زاینده‌رود 265 میلیون مترمکعب و در بلندمدت هم 995 میلیون مترمکعب بوده است.

میرمحمدصادقی با بیان این‌که از اول مهر ماه سال گذشته تاکنون هزار و 170 میلیون مترمکعب ورودی به سد زاینده‌رود داشتیم، گفت: در سال گذشته با توجه به باراش کم ورودی سد زاینده‌رود 350 میلیون مترمکعب بود که میزان بلندمدت آن 950 میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه خروجی سد زایند‌رود در سال‌های گذشته 640 میلیون مترمکعب بوده است، ادامه داد: سال گذشته چون آب کشاورزی نداشتیم 280 میلیون مترمکعب از سد زاینده‌رود خارج شد.

وی با اشاره به ورودی سد زاینده‌رود در سال جاری مطرح کرد: ورودی حال حاضر سد زاینده‌رود حدود 140 مترمکعب بر ثانیه و خروجی 100 مترمکعب بر ثانیه است که سال گذشته از اول سال آبی پیش‌بینی‌های هواشناسی نرمال و زیر نرمال بود و به دلیل کم بودن حجم سد نتوانستیم در پاییز آب به کشاورزان اختصاص بدهیم.

میرمحمدصادقی با اشاره به بارش‌های بهمن تا فروردین‌ماه، عنوان کرد: با توجه به بارش‌های خوب اخیر آب زاینده‌رود تا 20 خرداد و نهایتاً تا 30 خرداد ماه جاری است و در این مدت حدود 330 میلیون مترمکعب برای مصرف کشاورزی و برای مصرف محیط‌زیست نیز 55 میلیون مترمکعب رها شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان این‌که طبق قانون دولت موظف است حق‌آبه‌ها را به‌ صورت حجمی بدهد، ابراز کرد: تمام حق‌آبه‌ها به‌ صورت روستا به روستا است اما هنوز عملیاتی نشده است، ما تمام مطالعات را در اختیار افراد صاحب‌نظر قرار داده‌ایم که جمع‌بندی کنند و در صدد هستیم حق‌آبه‌ها داده شود.

وی با به بیان اینکه حق آبه کشاورزان بر اساس آورد آب است، اذعان کرد: در حوضه زاینده‌رود بارگذاری بیش از منابعی است که در اختیار داریم و 400 میلیون مترمکعب آن برای شرب، 60 میلیون مترمکعب برای آب شرب یزد، 60 میلیون مترمکعب برای صنایع استان، 500 میلیون مترمکعب برای کشاورزی و برای محیط‌زیست 90 میلیون مترمکعب است، در چهار محال و بختیاری هم 80 میلیون مترمکعب آب زاینده‌رود استفاده می‌شود.

میرمحمدصادقی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت در بالادست و پایین‌دست در هر دو استان اصفهان و چهار محال و بختیاری، گفت: در زیردست سد چم آسمان چهارمحال و بختیاری بیشتر کشت داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به طرح‌های تأمین آب برای زاینده‌رود، گفت: سد و تونل سوم کوهرنگ طرحی برای تأمین آب زاینده‌رود است که تونل آن تا 2-3 ماه آینده آماده است.

وی با بیان این‌که به دلیل آب‌بندی نشدن در تونل ورودی آب نداریم، خاطرنشان کرد: طبق زمان‌بندی که داشتیم تونل سوم کوهرنگ تا پایان سال 99 آب‌بندی می‌شود که خاک‌برداری و سنگ‌برداری تکیه‌گاه‌ها تمام‌شده و بتن‌ریزی پی آن از شهریور ماه شروع می‌شود.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه مسائل مالی سد کوهرنگ طبق ماده 56 با فولاد مبارکه انجام شد، گفت: طرح بهشت‌آباد دومین طرح تأمین آب است که وضعیت خوبی ندارد و تا یکی دو ماه آینده قرار است این موضوع در وزارت نیرو نهایی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به طرح‌های غرب استان که مطالعات آن در حال انجام است، گفت: در جنوب استان رودخانه ماربر در سمیرم، ادامه تونل گلاب و ظرفیت طرح گلاب 9 برای افق 1410 می‌تواند نیازهای شهر اصفهان را تأمین کند.

وی ادامه داد: خط لوله طرح با تصفیه‌خانه حدود 20 میلیارد ریال هزینه دارد که در قالب تبصره 19 این طرح‌ها با برنامه‌وبودجه اجرا می‌شود.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه در بالادست و پایین‌دست زاینده‌رود اضافه برداشت داشتیم، گفت: جلوی برداشت‌های غیرمجاز در بالا و پایین‌دست زاینده‌رود گرفته می‌شود و قرار است در آینده نزدیک وزیر نیرو به اصفهان سفری داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به برداشت‌های بی‌رویه آب زاینده‌رود توسط کشاورزان، افزود: برای نظارت بر برداشت‌ها قرار بوده که دو استان کار نظارت را با همکاری صنف کشاورزان دو استان انجام دهند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر این‌که اگر طرح‌های انتقال آب از خوزستان به اصفهان انجام شده بود، سیل و خسارت سیل در این استان کم تر بود یا خیر مطرح کرد: عمده این سیلاب در حوضه کرخه و دز اتفاق افتاد و این طرح‌ها در حوضه کارون است؛ در خود استان اصفهان هم سیلابی که آمد را با هدایت به مادی‌ها مدیریت و از هرگونه خسارت جلوگیری کردیم.

میرمحمد صادقی با توجه به حجم آبی که کشاورزان مصرف می‌کنند، گفت: آب موجود برای مصرف کشاورزان مقدور نیست و پیش‌بینی می‌شود که بین هزار و 600 تا هزار و 700 میلیون مترمکعب ورودی برای سد زاینده‌رود داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه اصفهان در ادامه با بیان این‌که در طول تاریخ بیشترین آوردها و بارش‌ها را در اردیبهشت و خرداد داریم، عنوان کرد: عمر مفید سدها بر اساس میزان رسوباتی است که وارد سد می‌شود و طرح‌های آبخیزداری برای جلوگیری از ورود رسوبات به سد است.

وی با اشاره به پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به یزد گفت: پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به یزد فقط برای صنعت است و بارگذاری آب شرب را متوقف نخواهد کرد و صنایع اصفهان هم به دنبال این هستند که برای صنایع از خلیج‌فارس آب بیاورند.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه سهمی برای محیط‌زیست در برنامه دیده ‌شده است، افزود: 176 میلیون مترمکعب باید برای رودخانه و تالاب گاوخونی در نظر گرفته شود که امسال 50 میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در پایان با اشاره به سفر محققی که از آلمان برای ساخت باران مصنوعی به اصفهان آمده بود، ابراز کرد: در زمینه باران مصنوعی فردی که از آلمان آمده بود به نتیجه‌ای نرسید.

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها