سلفی می‌گیرم، پس هستم!

مراسم ترحیم یک خواننده پاپ است. عده‌ای بیرون جمع شده‌اند اما نه برای ادای احترام به این خواننده بلکه منتظرند یک سلبریتی از جلوی آن‌ها رد شود تا موبایل‌هایشان را بالا بیاورند و شروع کنند به گرفتن فیلم و عکس! رفتارهایی از این دست برای نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد و احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود؛ اما اینکه چرا اصولا چنین رفتارهایی رخ می‌دهد، پرسشی است که ایسنا در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس مطرح کرده است.

سلفی می‌گیرم، پس هستم!

احمد بخارایی، جامعه‌شناس در این زمینه می‌گوید: توجه مردم به سلبریتی‌ها و اصولاً هرکس که از جایگاه اجتماعی بالاتری نسبت به آن‌ها برخوردار باشد، طبیعی است اما آنچه در این مورد و موارد مشابه اتفاق افتاده نوعی افراط محسوب می‌شود.

او درباره چرایی این افراط ادامه می‌دهد: در یک جامعه تمام رخدادها مانند حلقه‌های یک زنجیره به یکدیگر وصل هستند؛ باید دید زیر پوست جامعه چه رخ می‌دهد که شاهد چنین رفتارهای افراطی‌ای هستیم. در یک جامعه سالم هرکس به اندازه تلاش خود پاداش نسبی می‌گیرد؛ از سویی در جامعه‌ای که شایسته‌سالاری وجود ندارد افراد دچار بحران هویت می‌شوند و ممکن است به هر راهی بروند.

این جامعه‌شناس اظهار می‌کند: آدم‌ها باید در جامعه احساس هویت و بودن داشته باشند وقتی بستر صحیح برای چنین چیزی وجود نداشته باشد افراد برای دیده شدن به دیگران متوسل می‌شوند. وقتی فردی در چنین شرایطی با سلبریتی عکس می‌گیرد می‌خواهد بگوید من هم هستم.

بخارایی در ادامه می‌گوید: ما در زندگی اجتماعی نیازمند گروه مرجع هستیم که از آن‌ها الگو بگیریم؛ وقتی چنین گروه مرجعی به درستی وجود نداشته باشد دچار بحران هویت می‌شویم و نتیجه‌ی آن سلبریتی‌محوری است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا فراهم کردن ساختار و شرایطی برای ملاقات مردم و سلبریتی‌ها به این موضوع کمک می‌کند که دیگر شاهد چنین رفتارهایی در مراسم ترحیم نباشیم؟ بیان می‌کند: در این مورد نیازی به ساماندهی دولتی نیست؛ چرا که ممکن است پنج درصد به بهبود این شرایط کمک کند و ما به دنبال چنین درصدی نیستیم. در این زمینه مشکلات ساختاری وجود دارد؛ بنابراین ممکن است در سلبریتی‌ها هم شاهد رفتارهایی از این دست باشیم. سلبریتی‌هایی که مدام دوربین موبایلشان روشن است و از همه چیز فیلم و عکس می‌گیرند.

منبع: ایسنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها