هلال ماه شوال غروب سه‌شنبه با چشم غیرمسلح قابل رویت است

کارشناس مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: هلال ماه شوال در غروب روز سه شنبه با احتمال ۹۹ درصد با چشم غیرمسلح و مسلح قابل رویت خواهد بود و روز چهارشنبه عید سعید فطر است.

هلال ماه شوال غروب سه‌شنبه با چشم غیرمسلح قابل رویت است

عمران مرادی در ارتباط با گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با ۲۹ روزه شدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که سوالاتی در ارتباط با آغاز ماه مبارک رمضان برای برخی افراد ایجاد شده است مبنی بر اینکه به چه دلیل هلال روز نخست و شب چهاردهم دارای ضخامت بیشتری بوده است.

وی با بیان اینکه رصد مناسب هلال ماه به پارامترهایی مانند فاصله ماه تا خورشید، جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید و طول کمان، ضخامت هلال ماه، ارتفاع ماه از افق و مدت مکث ماه پس از خورشید در آسمان بستگی دارد، گفت: در صورت کمرنگ بودن هر یک از این ویژگی‌ها امکان رویت هلال ماه نو سخت می‌شود.

ضخامت هلال ماه از جمله فاکتورهای مهم رویت است

کارشناس و مدرس مرکز نجوم ادیب اصفهان بیان داشت: در این میان ضخامت هلال ماه از جمله فاکتورهای مهم رویت است بدین معنا که گاه ضخامت به اندازه‌ای کم است که به هلال بحرانی معروف می‌شود.

وی ادامه داد: سن هلال که از لحظه تولد ماه تا زمان غروب خورشید (زمان رصد هلال ماه نو) سنجیده می‌شود نیز از پارامترهای مهم در این امر محسوب می‌شود که خود در میزان ضخامت هلال تاثیرگذار است.

هلال ماه رمضان بحرانی بود

مرادی با بیان اینکه هلال ماه رمضان بحرانی بود، ابراز داشت: با توجه به شرایط بیان شده زمانی که هلال ماه چنین شرایطی را دارد بدین معناست که این هلال به لحاظ علمی در آسمان وجود دارد اما ضخامت، ارتفاع آن از سطح افق هنگام غروب خورشید و سطح نورانی آن به اندازه‌ای است که احتمال رویت بسیار کمی دارد.

کارشناس و مدرس مرکز نجوم ادیب اصفهان بیان داشت: طبیعی است زمانی که هلال ماه بحرانی در غروب یک روز در افق قابل مشاهده نباشد تا روز بعد به یک هلال پیر تبدیل می شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب با توجه به اینکه از سن تشکیل هلال ماه نو زمان بیشتری گذشته است طبیعی است در شب اول و چهاردهم آن ماه قمری، هلال و قرص ماه نیز به شکل قوی‌تری مشاهده شود.

مبنای آغاز ماه های قمری رویت هلال ماه است

مرادی با تاکید بر اینکه برای حلول ماه‌های قمری باید حتماً هلال ماه نو با چشم مسلح یا غیرمسلح قابل مشاهده باشد و مبنای آغاز ماه رویت هلال است، ابراز داشت: بر این اساس با توجه به رویت نشدن هلال ماه نو در روز یک شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه توسط صدها گروه‌های رصدی در سرتاسر کشور، روز دوشنبه سی امین روز از ماه شعبان بوده است و و مردم نگرانی در این ارتباط نداشته باشند.

وی در ارتباط با هلال ماه شوال ابراز داشت: خوشبختانه هلال ماه شوال دیگر حالت بحرانی ندارد و ما انتظار داریم غروب فردا (سه شنبه) هلال ماه نو را با چشم غیرمسلح به شرط باز بودن افق غرب و عدم وجود غبار یا ابر مشاهده کنیم ضمن اینکه هلال ماه نو با چشم مسلح نیز قابل مشاهده خواهد بود.

روز چهارشنبه ۱۵ خردادماه عید سعید فطر است

کارشناس مرکز نجوم ادیب اصفهان تاکید کرد: بدین ترتیب روز چهارشنبه ۱۵ خردادماه اولین روز ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها