تخته ای در ابرها!

تخته ای در ابرها!

شرکت گوگل دوباره دست به‌کار شده و نسل جدیدی از تخته‌های وایت‌برد درسی ارائه داده است. تخته‌ای که از کلاس به ابرها (فضای ابری) و از ابرها به کل دنیا مرتبط می‌شود.

تصور کن دوستت به دلیلی نمی‌تواند امروز در کلاس درس حاضر شود. در آينده او می‌تواند حتی از اتاق‌خواب کلاس را ببیند و در جریان درس قرار بگیرد و البته به همين شكل از هرجای دنیا مي‌تواند كلاس را ببيند و از درس عقب نماند!

نام این تخته «جم‌برد» است و امکانات بی نظیری دارد. این تخته يا صفحه‌ي نمایش 55 اینچی، با کیفیت «4كي» (k4)، کلی ابزار و ابزارک‌های مفید مثل قابلیت پرینت‌گرفتن، کپی‌گرفتن و یادداشت‌های کوچك چسبی دارد.

جم‌برد، در واقع یک جام جهان‌نما و در همان‌حال درون‌نما است. کاربران می‌توانند از هرجای دنیا با این تخته ارتباط برقرار کنند، ایده‌ها و مفاهیم مورد نظرشان را روی آن مطرح کنند یا به سادگی فقط ایده‌های دیگران را نگاه کنند و نظر بدهند.

جم‌برد با قابلیت اتصال به اینترنت وای فای و با سیستم‌عامل اندروید، هر‌ کاربری با این دو امكان را پشتیبانی می‌کند.

این تخته، هم انگشت را به‌عنوان قلم شناسایی می‌کند و هم قلم؛ تخته‌پاک‌کن مخصوص هم دارد. برای کار، بر روی این تخته می‌توان فقط با یک دستور همه‌چیز را پاک کرد و اگركاربر همان لحظه پشیمان شد یا کسی جا ماند، با یک دستور دوباره همه چیز روی تخته ظاهر خواهد شد.

کاربران هم‌چنین می‌توانند برای نمایش‌دادن داده‌ها، جم‌برد را به فضای ابری شخصی خودشان متصل کنند و از روی آن هر داده‌ای را که لازم بود بیرون بکشند و به نمایش بگذارند. این تخته قابلیت دسترسي به اسناد شخصی درون رایانه‌ی کاربران و پخش اسلايد را هم دارد.

دوربین اچ‌دی و اسپيكر (پخش‌كننده‌ي صدا) دو ابزار مهم این تخته است که می‌تواند به راحتی با کسی كه فرسنگ‌ها دورتر است ارتباط برقرار کند و او را در جریان امور بگذارد.

«تی.جی. وارگیز»، مدیر این پروژه در گوگل می‌گوید: «دیگر وقتش شده بود که تخته‌های وایت‌برد معمولی را از داخل کلاس یا دفتر کار به ابرها ببریم.» اشاره‌ی او به توانایی اتصال این تخته به فضای ابری کاربران است.

طراحی در این تخته مبتنی بر سبک گرافیکی «اسکیومورفیسم» است. اسکیومورفیسم یک سبک جذاب در طراحی گرافیکی سیستم‌عامل‌هاست و یکی از پیشروان این طراحی شرکت اپل با مدیریت «استیو جابز» بود.

این سبک با درهم آمیختن نشانه‌‌های تصویری بر روی آیکون‌ها، زبان نوشتاری را به زبان تصویری تبدیل می‌کند و این احتمالاً برای هر بیننده‌ای بسیار جذاب‌تر است.

اسکیومورفیسم از دو واژه‌ی یونانی«اسکیو» به معنی ابزار و «مورف» به معنی شکل گرفته شده است. این واژه در گرافیک تقریباً به این معنی است که مثلاً به جای نوشتن واژه‌ی فولدر بر روی آیکون فولدر، عکس یک پوشه را بر روی آیکون بگذارند؛ یا به جای نوشتن کلمه ی موزیک، عکس سمبلیک نت موسیقی را بر روی آیکون بگذارند تا هرکاربری با هرزبانی برای پیداکردن ذخیره‌ی موسیقی به سراغ این آیکون برود.

یکی از جذابیت‌های جم‌برد هم همین طراحی اسکیومورفیک است. با این طراحی جذاب و رنگی هرکاربری می‌تواند با این تخته به راحتی کار کند.

جم‌برد در یک جمله، تلفیقی خلاقانه از دنیای دیجیتال و لمسی و فیزیکی است.

شرکت گوگل تمام تلاشش را کرده تا این تخته وایت‌برد مدرن را هرچه ارزان‌تر توليد و عرضه كند تا هر مدرسه یا دفترکاری در آینده بتواند یک جم‌برد داشته باشد. این محصول قرار است در اولین روزهای سال 2017 میلادی به بازار عرضه شود و به فروش برسد.

منبع:همشهری

12

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها