از وعده‌های گل‌درشت تا وضعیت معشیتی نابه‌سامان/ برنامه‌های کدام کاندیدا زندگی کارگران را بهتر می‌کند؟

تب تند وعده‌های کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری بالاگرفته است، این برنامه‌ها شامل حال کارگران هم شده است. به بهانه روز جهانی کارگر، سراغ این قشر همیشه در حاشیه جامعه رفته‌ایم و علاوه بر بررسی عملکرد دولت یازدهم، وعده وعیدهایی که نامزدهای انتخابات دوره دوازدهم به آن ها داشتند را هم بررسی کردیم.

از وعده‌های گل‌درشت تا وضعیت معشیتی نابه‌سامان/ برنامه‌های کدام کاندیدا زندگی کارگران را بهتر می‌کند؟

وعده و وعیدهای تکراری برای قشر کارگر

سوگل دانائی - پای صحبت هایشان که بنشینی تقاضای زیادی ندارند، پای صحبت دستهایشان که بنشینی اما کل سالهایی که آبرومندانه زندگی کرده اند را برایت شرح می دهند، کارگران قشر مرفه جامعه نیستند که با زرق و برق خودشان را در اذهان عمومی مکدر کنند، آن نود و چند درصد جامعه هم نیستند که به قول آقایان ضعیف باشند و بدون پشت و پناه، کارگران از خودمان هستند از همین مردمی که شبانه روز تلاش می کند تا زندگی را سامان دهد. از همین دوازده میلیونی که فقط به وعده های کاندیدها گوش می دهد و امیدوار است تا بالاخره کسی بیاید که حرف هایش شبیه خودش باشد و اندکی، فقط اندکی وضعیت زندگی قشر کارگر را بهبود ببخشد.

عملی شدن فرهنگ کارگری، مهم‌ترین خواسته کارگران

وقتی سخن از مطالبات کارگران به میان می آید، چند عنوان در ذهن همه ما نقش می بندد، کاهش واردات کالاهای خارجی، رونق اشتغال زایی و شاید مهم ترین عنوان عملی شدن فرهنگ کارگری در جامعه. نمایندگان کارگران در مراسم تجلیل از کارگران هم دقیقا چنین مطالباتی را خواستار شدند، محمدرضا بقاییان در مراسم تجلیل از کارگران با اشاره به نام‌گذاری سال 96 از سوی رهبر انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید خواستار عملیاتی‌شدن این شعار شد و افزود: در این‌باره کارگران و کارفرمایان از دولت و مجلس انتظار دارند با برداشتن موانع تولید گام بردارند.

عضو هیات‌مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی افزود: به‌صورت مشخص بخش کارگری خواستار آن است که مقررات قانون کار برای تامین حقوق اجتماعی کارگران شاغل و بازنشسته مورد بازنگری قرار گیرد. همچنین بخش کارفرمایی نیز خواهان آن است تا فضای کسب و کار برای حمایت از سرمایه‌داران واقعی صنعتی و محدود شدن فضای کار سوداگران تغییر کند.

بقاییان با بیان اینکه در حال حاضر ارزش واردات کالاهای خارجی از 25 میلیارد دلار به حدود پانزده میلیارد دلار کاهش یافته است افزود: این مساله می تواند به خودی خود یک دستاورد محسوب کرد اما باید برای این رقم در سال پیش رو بیش از پیش به سمت شکوفایی اقتصاد ملی حرکت کنیم.

وی افزود: متاسفانه در ایران هنوز فرهنگ مصرف کالاهای ملی نهادینه نشده و این درحالی است که در این‌باره هم مردم یعنی کارگر ، کارفرما ، مسوولان و مصرف کنندگان به یک اندازه سهم دارند و نمی توانیم توقع داشته باشیم که مثلا با آمدن یک فرد به عنوان رییس جمهور مساله برطرف شود.

علیرضا محجوب دبیر کل خانه‌کارگر نیز در این باره اضافه کرد: ضمن تبریک مناسبت روز جانباز و روز کارگر از همه کارگران دعوت می‌کنم در مراسمی که امروز به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار می‌شود شرکت کنند و با یادآوری اینکه بزرگترین تجلیل از مقام کارگر توسط بنیانگذار فقید انقلاب‌اسلامی به عمل آمده گفت: گرامیداشت روز کارگر یعنی آن‌که کارگران را فراموش نکنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از موارد شاهدیم به‌صورت زبانی و نوشتاری برای شأن و مقام کارگر ارزش قائل می‌شوند، افزود: کارگران خواهان تکریم عملی هستند و این یعنی امنیت‌شغلی و معیشتی بیمه‌های شاغل و بازنشسته تامین شود.

روحانی تنها انتخاب کارگران است؟

هفته کارگر سال 93، روحانی در جمع کارگران وعده ایجاد مسکن را به کارگران داده بود، این در حالی بود که بانک مرکزی اعلام کرده بود که هر خانواده ایرانی حدود 25 درصد از هزینه های ماهانه اش را صرف هزینه مسکن می کند. وزارت کار دولت یازدهم در راستای عملی کردن حرف رییس جمهور سخن از ایجاد مسکن اجتماعی به میان آورد که البته این وعده هم مانند وعده های دولت های قبل در خصوص کارگران جامه عمل نپوشید.

دولت در سال آغازین حضورش با افزایش 25 درصدی حقوق کارگران تا حدی وعده افزایش حقوق کارگران راعملیاتی کرد اما تورم بالای سال 93 مانع از بهبود وضع معیشت کارگران شد؛ سال 94 هم حقوق کارگران تا حدود 17 درصد افزایش پیدا کرد اما سال های 95 و 96 با افزایش 14 و 10 درصدی حقوق کارگران وضعیت زندگی کارگران نه تنها بهبود پیدا نکرد بلکه سخت تر هم شد. این در حالی است که بسیاری از طرفداران روحانی همچنان او را تنها انتخاب خانه کارگر می دانند و معتقدند که او با توجه به عملکردش در ایجاد شغل تنها انتخاب مناسب برای جامعه کارگری ایران است. هم چنین بنا به گفته ربیعی وزیر کار دولت روحانی اجرای طرح از یارانه به کارانه که ضرب الاجل آن تا سال 96 بوده می تواند تغییر زیادی در زندگی کارگران ایجاد کند.

شهرداری تهران ناجی کارگران خودش بوده؟

محمد باقر قالیباف جزو کاندیدهایی بود که در برنامه خودش اشاره مستقیمی به کارگران داشت و وعده های زیادی به آن ها می دهد او که دائما نرخ 4 درصدی و 96 درصدی مردم را به رخ می کشد، حل مشکلات اقشار کم درآمد را از مهم ترین کارهای دولتش می داند. او همچنین در سخنانش اشاره داشته که اقشار مختلف از اینکه واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک یکی پس از دیگری تعطیل می شوند نیز ابراز نارضایتی کرده از اینکه برخی از کارخانه ها مجبور به تعدیل نیروی کارگر می شوند هم ناخرسند است. قالیباف با وعده اضافه کردن شغل آمده است. او معتقد است که می تواند چند میلیون شغل ایجاد کند. این در حالی است که منتقدان قالیباف، وعده ایجاد شغل او را عملی نمی دانند و معتقدند شهردار تهران هنوز که هنوزه پس از ماجرای پلاسکو نتوانسته مطالبات بسیاری از کارگران آتش نشان ی را برطرف کند یکی از این منتقدین جعفرزاده رییس فراکسیون مستقل مجلس است که معتقد است قالیباف باید کنار رود زیرا برنامه هایش عملی نیست و حتی در حد شعار هم نیست. چون شعار دارای عقلانیت است. از طرفی به گزارش ایلنا، یک فعال آتش نشانی عنوان کرده که پس از ماجرای پلاسکو طوماری تحویل شورای شهر تهران داده شده و در آن عنوان شده که قوانین مشاغل سخت باید برای همه آتش نشان ها عملی شود، اما به گفته نادر مرادی این اتفاق هنوز میسر نشده است.

دغدغه اصلی؛ ایجاد کار

میرسلیم از دیگر کاندیدهایی است که با وعده ایجاد شغل مطلوب آمده است، او در سخنانش عنوان کرده که شغل مطلوب، برخورداری از بیمه تامین اجتماعی بویژه برای بیکاران و از کارافتادگان در برنامه هایش قرار دارد. از طرفی او معتقد است که قشر کارگر، کشاورز، فرهنگیان و امدادگران باید مورد تکریم و احترام زیادی قرار بگیرند و از نظر مالی تامین شوند. دیگر کاندیدی که دولتش؛ دولت کار می داند، ابراهیم رییسی است. او معتقد است که ایجاد شغل می تواند بسیاری از مشکلات مردن را حل کند. او هم چنین در برنامه با دوربین که از شبکه یک صداو سیما پخش شده بود، عنوان کرد که در آستان قدس رضوی لایروبی حدود 110 قنات را آغاز کردیم که کارشناسان می گفتند لایروبی آن هزار شغل ایجاد می کند. این در حالی است که این کاندید یکی از مهم ترین نقدهایی که به دولت یازدهم دارد را در زمینه همین ایجاد شغل می داند.

کم حرف ترین‌ها درباره قشر کارگر

هاشمی طبا و جهانگیری جزو معدود کاندیدایی بودند که به صورت مستقیم وعده هایی به کارگران ندادند و درباره افزایش اشتغال هم اظهار نظرهایی نداشتند، البته جهانگیری که پیش از این عهده دار مقام معاون اولی رییس جمهوری بود در بهمن ماه گذشته با صدور ابلاغیه ای از سوی وزارت خانه سازمان ها، آن ها را مجاب کرده بود که در امور مرتبط با مسائل صنفی کارگران حتما از نهادهای صنفی مربوطه نظرخواهی کنند. البته برخی این عمل را از دستاوردهای دولت یازدهم می دانند. حالا باید دید که در ادامه مناظرات چه تعدادی از سوالات به قشر زحمت کش کارگر اختصاص دارد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها