جهان، شگفت زده از توان دفاعی ایران در سرنگونی گران قیمت ترین جاسوس جهان

همه پهپادهایی که آمریکا در اختیار دارد / فقط 7 نوع پهپاد در تیررس ایران نبوده است

ایران بامداد امروز یکی از پیشرفته ترین پهپادهای جهان را سرنگون کرده است. توان بالای ایران در سرنگونی پهپادهای آمریکایی بسیاری از کارشناسان نظامی را شگفت زده کرده است.

همه پهپادهایی که آمریکا در اختیار دارد / فقط 7 نوع پهپاد در تیررس ایران نبوده است

ایران یک بار در 13 آذر 1390 با در اختیار گرفتن پهپاد آرکیو170 آمریکا نشان داد که تا چه اندازه توان مقابله با پهپادهای آمریکایی را دارد. با این حال امروز با سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک، آمریکا در عمل با یک ضعف جدی در توان نظامی - جاسوسی روبرو شد.

اما سوال اینجاست که آمریکا دیگر چه پهپادهایی در اختیار دارد؟ گفته می شود که تنها هفت جنگنده رادارگریز آمریکایی در تیررس ایران قرار نگرفته اند. با این پهپادها بیشتر آشنا شوید.

غاز برفی (CQ-10 Snow Goose): این نوع از پهپاد نوعی محفظه هوشمند حمل مهمات و اسلحه است و برای تحویل محموله های کوچک (مهمات، تجهیزات) به نیروهای ویژه در نظر گرفته شده است. پرواز اول این هواپیما در سال 2001 بوده و پرواز عملیاتی آن در سال 2005 رخ داده است.

جانور قندهار (RQ-170 Sentinel): قبل از پرداختن به سری پهپاد های آر کیو ذکر این نکته ضروری است: در این‌جا، عبارت RQ مخفف پرنده بدون سرنشین شناسایی است، یعنی پهپادی (پهپاد مخفف پرنده هدایت‌پذیر از دور است) که مسلح نیست و فقط به جاسوسی و شناسایی می‌پردازد؛ و عبارت MQ مخفف پهپاد مسلح به موشک است. این نوع از پهپاد در سال گذشته (در دسامبر سال 2011) توسط نیروهای جنگ الکترونیک سپاه به دام افتاد، از همین رو است که مردم ایران با این نوع پهپاد آشنایی کامل دارند.

هزینه تحقیقاتی پروژه آر کیو 170 بالغ بر 40 میلیارد دلار بوده و هزینه هر کدام از این پهپاد 60 میلیون دلار است و سال وارد شدن آن به صنعت نظامی آمریکادر سال 2007 بوده است. این همان پهپادی است که ایران آن را شبیه سازی کرد.

موش خرمایی (Polecat): این پهپاد توسط شرکت لاکهیلد مارتین ساخته شده و نمونه آزمایشی آن در سال 2005 به پرواز در آمد ولی در نمایشگاه سالانه صنایع هواپیمایی فارن بوروگ در سال 2006 به نمایش در آمد.

آر کیو 16 تی هاک (RQ-16 T-Hawk): این نوع پهپاد برای حمل در کوله پشتی و عملیات های تک نفره کاربرد دارد، قرارداد طراحی و توسعه سیستم ناوبری این پهپاد 40 میلیون دلار هزینه داشته است. این هواپیما را پیاده نظام ارتش ایالات متحده در عراق استفاده می‌کند. VTOL T-Hawk با ظاهری شبیه به یک اجاق کوچک و 4 جالباسی به عنوان پایه‌های فرود، می‌تواند به مدت حداکثر 45 دقیقه تا ارتفاع 10 هزار پایی (3000 متری) بالا برود. این پرنده با وزن 7.5 کیلوگرمی آن‌قدر سنگین نیست که نتوان آن را در کوله سربازی حمل کرد.

انتقام گیر (درنده) - Avenger - Predator C : اولین پرواز این هواپیمای بدون سرنشین در 4 آوریل 2009 است. بر خلاف قبلی MQ-1 درنده و MQ-9 دروگر، پهپاد انتقام گیر توسط یک موتور توربوفن اختفاگر مجهز شده است که در نوع خود بی نظیر و دارای کمترین گرما بوده است.

دروگر ام کیو 9 - (MQ-9 Reaper) : قادر به کنترل از راه دور و یا پرواز مستقل عملیاتی است و دارای سیستم شکار و طول پرواز بلند برای هدف گیری است، وظیفه این هواپیما، شناسایی و نابودی دشمن در عراق، افغانستان و پاکستان و گشت‌زنی در امتداد مرزهای ایالات متحده با مکزیک در منطقه هواچوکای آریزوناست. با 20 متر فاصله نوک بال‌ها، اندازه ریپر دو برابر نسل قبلی خود یعنی MQ-1 است و می‌تواند در ارتفاع 5000 پا (15000 متری) به مدت 24 ساعت بماند. با 1360 کیلوگرم مهمات مسلح می‌شود که شامل بمب‌های هدایت شونده لیزری GBU-12 و موشک‌های ضد تانک هیل‌فایر است.

فرماندهان ارتش ایالات متحده اعتقاد دارند که این هواپیما یکی از موثرترین سلاح‌های آنها در جنگ های فعلی است، این پهپاد بعد از پرواز، توسط اپراتورها و با استفاده از تجهیزات کنترل رادیویی یا با اتصال ماهواره‌ای توسط خلبان‌های مستقر در خاک ایالات متحده کنترل می‌شود.

عقاب خاکستری (MQ-1C Gray Eagle UAS) : این پهپاد از نوع جنگجو بوده و دارای قابلیت شکار و هدف گیری بوده و طرح توسعه توسط موسسه ژنرال فیزیک هسته ای در حال اجرا است، پرواز آزمایشی این پهپاد در سال 2004 انجامم شده است و پرواز عملیاتی آن در سال 2009 بوده است.

MQM-107D Streaker : این پهپاد مجهز به موتور توربوجت بوده و دارای موشک های هوا به سطح و موشک های تقویت شده FIM-92 استینگر سطح به سطح است.

بوئینگ مجهز به سلاح (PMTD): اینز هواپیما توسط انواع موشک های هوا به سطح مجهز شده و برای پرسه زدن های طولانی در آسمان تهیه شده است.

بوئینگ x-45: این پرنده بدون سرنشین توسط سیستم یکپارچه بوئینگ به روز شده است.

کلاغ آر کیو 11 (RQ-11 Raven UAV) : RQ-11 در اصل به عنوان FQM-151 در سال 1999 معرفی شده اما در سال 2002 به شکل فعلی آن، پدیدار شد. این پهپاد با پرتاب دست به پرواز در می آید و برای ماموریت های دور کاربرد ندارد؛ این پهپاد یکی از پر کاربردترین هواپیماهای استفاده شده در عراق و افغانستان برای جمع آوری اطلاعات است. رِیوِن (به معنی کلاغ‌ سیاه) با یک متر طول و 1.9 کیلوگرم وزن، عموما از یک دوربین ویدیویی رنگی با پایدارسازی الکترونیکی و یا یک دوربین ویدیویی فروسرخ برای ماموریت در شب استفاده می‌کند که می‌تواند با زوم و چرخش 360 درجه ای به واحدهای زمینی، موقعیت را اطلاع دهد.

این ناوگان در حال یک ارتقای دیجیتالی است که در صورت نصب آن، هر یک از این پرنده‌ها می‌تواند به یک دستگاه تقویت‌کننده مخابراتی تبدیل شوند و برد 9.6 کیلومتری آن به طرز موثری افزایش یابد. این هواپیما سبک و بادوام است و اگر سقوط کند، بال‌ها به راحتی جایگزین می‌شوند.

آرکتوروس t-20: این هواپیمای بدون سرنشین، کاملا کامپوزیتی است و دارای ظرفیت محدود بوده و صرفا برای حمل نمودن محموله های داخلی و خارجی استفاده می شود.

ای دی 150 (American Dynamics AD-150) : این هواپیمای بدون سرنشین از نوع عمود ژروتزهای استفاده شده در نیروی دریایی ارتش آمریکا است، این عمود پرواز بدون سرنشین پرسرعت رقبی برای دیگر عمود پروازهای استفاده شده در نیروی دریایی است و هدف از ساخت آن، بالابردن سطح عملیاتی و کارایی نیروی دریایی بوده است. پروژه ساخت این نسل از هواپیماهای بدون سرنشین توسط وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا تصویب شده است، ای دی 150 سال 2007 در نمایشگاه بین المللی دستاورد هواپیماهای بدون سرنشین در واشنگتن رونمایی شد.

بوئینگ ای 160 (Boeing A160) : این وسیله بدون سرنشین، در واقع چرخ بال بدون سرنشین است که نسبت به تمامی چرخ بال های استفاده aده در ارتش آمریکا از کارایی بیشتری برخوردار است. در تکنولوژی این چرخ بال از فناوری های جدیدی استفاده شده است که تا به حال در موارد قبلی به کار گرفته نشده و همین مسئله سبب شده است که کارایی ای 160 نسبت به دیگر چرخ بال ها بسیار بالاتر باشد. این چرخ بال بدون سرنشین می تواند 4 هزار کیلومتر مسافت را با توان پرواز 24 ساعاته طی کند و برد هوایی آن نیز 9 هزار 100 متر است. طول این چرخ بال از نوک تا انتها 11 متر است.

ایکس ۴۷- آ پگاسوس (X-47A Pegasus) : ایکس 47 نام یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت نورثروپ گرومن و سکیلد کامپوزیتس آمریکا است؛ این هواپیما برای نیروی دریایی آمریکا سفارش داده شده‌ است. با توجه به مإموریت های این پهیادها توسط ارتش آریما در غرب آسیا به خصوص در خلیج فارس، افغانستان و عراق و همچنین تجاوز غیر قانونی این پهپادها به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران، در آینده ای نزدیک یکی دیگر از همین پهپادها در تور شکار ایران اسلامی گرفتار شود.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • داود
    0

    ما شاء الله به ایران و سپاه مقتدر

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      خداقوت دلاوران سرزمینم ایشالله که شهادت نصیبتون بشه

    • احمد عسگری
      0

      انشالله به امید خدا ما هشت سال با چند کشور جنگیدیم حالا اگه دوباره هم بخواهیم جانمان را فدای رهبر خواهیم کرد

    • جانباز وطن
      0

      بچه ها مچکریم خوابم نمی بره داشتم برای غیور مردان دعا می کردم باید انتقام اون 290نفری که به دست این استکبار گشته شدن را بگیریم انشاالله مگر ندیدین گه سپاه چند از سربازان استکبار را در ابهای مان گرفته بودن چگون زار زار گریه میگردن اقای ترامپ ما همه باکریهاو همت ها و حججی ها هستم برای شما امریکای زود هست که ملت ایران را بشناسی تاخون در بدن جاریست امام خامنه ای را یاریست مرگ بر امریکا واسرائیل سعودی سعودها باید بدانند که اگر ایران در یمن دخالت کند خدا شاهد کا در 48ساعت عربستان در دست ایران بود بجای عربی فارسی صحبت می کردین ای گاوشیرده امارات راباید یک گوش کشی بدهد

  • رضا
    0

    اینست موشک سپاه .اینست غرور ایرانی

  • سید کمال هادیزاده
    0

    این موفقیتی که کشور ما در خصوص شکار پهباد یا هر چیز مهم داره اول از برکت یه سری علما داره که با امام زمان ارتباط دارن نمیذارن مملکت و ناموس ما در خطر باشن دوم از دعاهای رهبر مملکت ما هست که در زمان کهلت سن در جنگ و کشمکش قرار بگیره سوم از وجود یه سری مغز خوب مملکت ما هست که خدا اینارو آفریده برای نجات دین و مملکت و مردم مظلوم تا دست این نامردها نیفته مثل فلسطین افغانستان یه روز امنیت و آرامش ندارن (خدارو شکر)

  • شهیدی
    0

    خدا قوت برادرا،ایشالا همتون به درجه رفیع شهادت برسید.با هم و یکدفعه ایشالا.

  • کاربر ناشناس
    0

    ایول بچه های سپاه. نگران نباشید ما 39 ملیون آذری زبانها پشتتون هستیم

  • امراله مهماندوست
    0

    اینجانب ازعشایر بنکوی عرب تیره ایگدر طایفه عمله ایل قشقایی هستم که از طرف پدر بزرگ خان محلی (درزمان احمد شاه قاجار) و پدر خان محلی (رضا شاه پهلوی) و خود خان محلی (محمد رضا شاه پهلوی) به جد اینجانب و پدر بزرگ اینجانب و پدراینجانب ظلم نموده اند که درنهایت به شخص اینجانب ظلم نموده اند. کلاس اول ابتدایی (قبل از انقلاب) خانم گشاده رو یا زیبا که احتمالا از اهالی شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بودند که خیلی مختصر اما با توجه به قدرت سرکوب حکومت شاهنشاهی حاکم بر کشور ایران احتمالا تمام توان ایشان بوده است اینجانب را با مرحوم آیت الله موسوی خمینی (امام خمینی) و کاری که می خواهد انجام دهد (انقلاب اسلامی) آشنا کردند اما ازاول انقلاب تا کمی قیل ازهم اکنون درشهرهای خنج و کلان شهر شیراز و شهرجدید صدرا بسیجی فعال بوده ام حدود بیش از دو سال داوطلبانه از طرف بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلاامی درخط مقدم دفاع مقدس از جنوبی ترین محور مرزی کشور تا غربی ترین محورمرزی کشور در دفاع مقدس حضوری فعال داشته ام حدود یکسال به عنوان وظیفه ای که صد درصد داوطلبانه بوده از طرف کمیته انقلاب اسلامی (لشکر 28 روح الله) درخط مقدم محورهای مرزی جنوب کشورحضوری فعال دردفاع مقدس داشته ام ازاول دفاع مقدس تا پایان آن چند باری تا مرز اسارت و شهادت پیش رفته ام اما جانبازی (با سه بارمجروحیت) دردفاع مقدس نصیبم شده است که دلیل عدم حضورم درسوریه برای دفاع ازحرم می باشد با این سابقه طولانی که به شرح فوق درزندگی خود فعالیت هایی برای استحکام حکومت جمهوری اسلامی ایران داشته ام حال می گویم که تمام کارهایی که دولت جمهوری اسلامی ایران می گوید برای ایثارگران درکشورایران انجام داده است تبلیغات دروغین دولتی است برای مثال اینجانب اشتغالم را در ... مدیون شخص آقای ... هستم نه ایثارگربودنم خیلی دوست دارم تا محلی پیدا شود تا موارد دیگری را بنویسم و منتشر شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها