سکوت کاندیدهای انتخاباتی در مقابل معلمان/ چرا فرهنگیان در میان وعده ها جایی ندارند؟

معلم‌ها شاید از معدود افرادی باشند که همگی ما به شرایط سخت کاریشان واقف هستیم، فرهنگیانی که عدم توجه به آنها باعث به چالش کشیده شدن آینده فرزندان این مرز و بوم می‌شود. حال که در روز بزرگداشت هستیم، بد نیست به برنامه های کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره آنان اشاره کنیم

سکوت کاندیدهای انتخاباتی در مقابل معلمان/ چرا فرهنگیان در میان وعده ها جایی ندارند؟

معلمی‌ که در نقطه صفر مرزی خدمت می‌کند، معلمی ‌که با حقوق بازنشستگی امورات زندگیش نمی‌چرخد، آموزگاری که در چند مدرسه تدریس می‌کند، معلمی ‌که کارکردن با ایلیاتی‌ها را پذیرفته، همه و همه به یک میزان وظیفه دارند، چه کسی است که اهمیت معلم و شغل سختش را کتمان کند؟ احتمالا بسیاری از مسئولین که حتی در برنامه‌های کاری خودشان، یک برنامه جامع و مدون برای جامعه معلمی ‌و به طور کلی وزارت آموزش و پرورش ارائه نکرده‌اند. انتخابات و نزدیکی آن به روز معلم شاید بهانه خوبی باشد برای دانستن این مساله که مسئولین ما تا چه میزان برای فرهنگ تعلیم و تربیت تلاش می‌کنند.

آموزش و پرورش هنوز در جامعه ما مهم‌ترین رکن نیست

در همین ابتدا بد نیست که اندکی مطالبات جامعه فرهنگی را مرور کنیم و خواسته‌های آنان از دولت دوازدهم را یادآور شویم. دوازدهم اردیبهشت همزمان با روز معلم، نماینده مجلس شورای اسلامی ‌و مدیر کل انجمن اسلامی‌ معلمان، در جمع معلمان، خواستار مطالبات معلمان شد. او در شروع صحبتهایش گفت: در دولت قبل معلمان زمانی که اعتراض می‌کردند با چوب و چماق مواجه می‌شدند اما در این دوره در وزارتخانه مرتب با تشکل‌ها جلساتی داشتند و مسائل خود را مطرح می‌کردند. دغدغه ما صرفا مسائل معیشتی نیست و بالاتر از آن به منزلت آنها توجه داریم.

داوود محمدی ادامه داد: متولیان امر، آموزش و پرورش را همچنان مسئله اصلی کشور نمی‌دانند و ما در مجلس تلاش می‌کنیم سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی ‌افزایش یابد. در بودجه جدید این اتفاق تا حدودی رخ داد و سعی کردیم وضعیت بودجه را بهبود بخشیم اما با توجه به مشکلات اقتصادی کشور بیش از این نتوانست کمکی به افزایش سهم بودجه آن کند.

از دیگر نکاتی که در انجمن اسلامی ‌معلمان به آن اشاره شد، و البته دغدغه این روزهای معلمان و جامعه فرهنگی کشور نیز هست، مساله صندوق ذخیره فرهنگیان است، او در این باره توضیح داد: درباره صندوق ذخیره فرهنگیان هم اعتراضات خود را مطرح کردیم و ده‌ها جلسه با آقای فانی داشتیم. در مجلس هم گروه تحقیق و تفحص در حال انجام مطالعات است که توسط سخنگوی کمیته نتایج به‌زودی اعلام می‌شود. از زمان وزیر جدید هم مسئولان صندوق تغییر کرده‌اند و تحرک جدیدی در صندوق ایجاد شده است.

محمدی همچنین از عملکرد دولت قبل در زمینه پرداختن به امور فرهنگیان اشاره داشت و عنوان کرد: در دولت قبل معلمان زمانی که اعتراض می‌کردند با چوب و چماق مواجه می‌شدند اما در این دوره در وزارتخانه مرتب با تشکل‌ها جلساتی داشتند و مسائل خود را مطرح می‌کردند. دغدغه ما صرفا مسائل معیشتی نیست و بالاتر از آن به منزلت آنها توجه داریم.

دولت یازدهم موفق یا ناموفق؟

تا به اینجای کار که اندکی از درخواستهای جامعه فرهنگی آگاه شدیم بد نیست که به عملکرد دولت یازدهم در این زمینه هم بپردازیم. وزارت آموزش و پرورش جزو معدود وزارت خانه‌هایی بود که در این دوران سه و ساله نیمه با تغییر وزیر روبه رو بود. بسیاری از کارشناسان از این تغییر حمایت کردند و بسیاری دیگر همچنین مخالف عملکرد دولت در امور آموزش و پرورش هستند. یکی از این منتقدین علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی است وی ‌درباره عملکرد دولت یازدهم و مطالبات معلمان اینگونه عنوان می‌کند: حذف بیمه طلایی فرهنگیان و جایگزینی آن با بیمه جدیدی که نارضایتی فرهنگیان را به دنبال داشته است، از دیگر اقدامات ضدفرهنگیان دولت آقای روحانی است. وی به کشف اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان و دستگیری مدیران آن نیز اشاره کرده است.

این در حالی است که فریده اولادقبا عضو شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در همایش فرهنگیان، دولت روحانی را موفق در امور آموزش و پرورش می داند و از دستاوردهای او تقدیر می کند: هم اکنون نقش معلمان در دولت تدبیر و امید دارای جایگاه والایی است و سیاست گذاری های دولت دراین بخش بی بدیل بوده است.
وی ادامه داد: دولت یازدهم دولتی است که باعث از بین رفتن مرگ مغزی میان اقشارمتفکرجامعه یعنی نخبگان، دانشگاهیان وحاکمیت شده است.

هیاهویی برای هیچ

در میان کشمکش‌های موافقین و مخالفین دولت تدبیر و امید، کاندیدای انتخابات هم از قافله عقب نمادند، و وعده وعیدهای زیادی به معلمان دادند. میرسلیم کاندیدای اصولگرای انتخابات معتقد است که باید در وهله اول کارگران و جامعه فرهنگی مورد تکریم و احترام قرار بگیرند، در وهله دوم میرسلیم معتقد است که باید برای جامعه فرهنگی بیمه مطلوب در نظر بگیریم. رییسی، کاندیدای معرفی شده از حزب جمنا هم معتقد است که مزایای جامعه فرهنگی افزایش پیدا کند. البته رییسی در باره بالابردن میزان اشتغال هم وعده‌هایی داده و معتقد است که باید امنیت شغلی را برای بانوان ایجاد کرد و به آن‌ها مجال زیادی برای حضور در عرصه‌های مختلف شغلی داد. از وعده‌های قالیباف درباره جامعه فرهنگی هم ذکر کردن همان تعداد شغلی که گفته است ایجاد می‌کند هم کافی است قطعا تعداد زیاید از این مشاغل شامل حال جامعه فرهنگی هم خواهد شد ! به طور کلی بیشتر کاندیدا به طور مشخص از برنامه‌های خودشان درباره وزارت آموزش و پرورش و احقاق حقوق معلمان صحبتی به میان نیاوردند که احتمالا این اتفاق در روزهای آتی میسر می شود.

منبع: خبر فوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها