مصاحبه اختصاصی خبر فوری با استاد دانشگاه آمریکایی درباره تنش بین ایران و آمریکا؛

پروفسور فرارو: ترامپ وارد جنگ با ایران نخواهد شد، مگر اینکه حوادث خلیج فارس باعث تلفات جانی شود/ جنگ ایران و آمریکا فاجعه بار و بدون پایان خواهد بود/ چه کسی ترامپ را به سمت جنگ می‌کشاند؟

مادام که ایران بازی ظریف خود در تنگه هرمز را ادامه دهد و با اقدامات خود، هزینه‌ نفت‌کشها و کشتی‌های دشمنان را بدون اینکه منجر به مرگ کسی شود، بیشتر کند، من بعید می‌دانم ترامپ جنگ کند.

پروفسور فرارو: ترامپ وارد جنگ با ایران نخواهد شد، مگر اینکه حوادث خلیج فارس باعث تلفات جانی شود/ جنگ ایران و آمریکا فاجعه بار و بدون پایان خواهد بود/ چه کسی ترامپ را به سمت جنگ می‌کشاند؟

حسین نیازبخش- به گزارش خبر فوری ، تنش‌ها بین ایران و آمریکا به شدت بالا رفته است. پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های مختلف علیه کشورمان، اختلافها و تنش در منطقه خلیج فارس بیشتر و بیشتر شده است. هفته گذشته، ایران یک پهباد آمریکایی را در آبهای مرزی خلیج فارس ساقط کرد و ترامپ هم ادعا کرد که قصد حمله نظامی به ایران را داشته و تنها ده دقیقه قبل از حمله منصرف شده است.

بعد از این، تنش لفظی مقامات دو کشور بالا رفت. آمریکا مجددا به تحریم ایران دست زد اما با پاسخ کوبنده مقامات ایران و از جمله رئیس جمهور روحانی مواجه شد. ترامپ در آخرین اقدام، توییتی ضد ایران منتشر کرد و در آن نوشت که سران ایران کلماتی مثل «نجیب» و «دلسوزی» را نمی فهمند، آنها هرگز نفهمیدند. متاسفانه چیزی که آنها می فهمند زور و قدرت است، و آمریکا با فاصله قوی ترین ارتش جهان را دارد.

رئیس جمهور آمریکا که به طور آشکار از مواضع ایران به خشم آمده، با لحنی تهدیدآمیز ادامه داد: بیانیه بسیار گستاخته و توهین آمیز ایران که امروز صادر شد تنها نشان می دهد که آنها واقعیت را درک نمی کنند. هر حمله ای از سوی ایران به هر چیزی که آمریکایی باشد با قدرت بسیار زیاد و خرد کننده پاسخ داده می شود. دیگر خبری از جان کری و اوباما نیست!

این اقدامات ترامپ باعث واکنش تند برخی مقامات کشورمان شد تا آنجا که سردار سلیمانی در واکنش به این تهدیدات گفت: چه آمریکا، چه سعودی، چه هر الاغ دیگری بخواهد کاری انجام دهد، نمیتواند دربرابر اراده الهی کاری کند.

در این شرایط برخی معتقدند تمام شاخ و شانه کشیدنهای ترامپ بلوف است و او به هیچ وجه جنگی را آغاز نمی‌کند. اما آیا این تئوری درست است و به راستی جنگی بین آمریکا و ایران آغاز نمی‌شود؟ نظر کارشناسان غربی در این رابطه چیست و چه فکری در مورد آینده روابط ایران و آمریکا دارند؟

خبرنگار بخش بین الملل خبر فوری در این باره، مصاحبه ای را با پروفسور فرارو(استاد علوم سیاسی و تحلیلگر آمریکایی) داشته است. پروفسور وینسنت فرارو استاد علوم سیاسی در کالج مونت هولیوک ماساچوست آمریکا است. تخصص او تغییرات روابط بین المللی پس از جنگ سرد است. پروفسور فرارو قبلا به عنوان مشاور علمی انجمن ملل متحد هم مشغول به کار بوده است.

خبر فوری: آیا ترامپ قصد جنگ با ایران را دارد؟ اصولا چه چیزی باعث می‌شود ترامپ قانع شود که آمریکا را وارد درگیری نظامی با ایران کند؟

پروفسور فرارو: پاسخ به پرسش شما تا حدی برای من دشوار است. من مطمئنم ایران قصد جنگ ندارد. اما آمریکا بسیار پیچیده بوده و رفتارهای مقاماتش بسیار متناقض و گیج کننده است. شخص ترامپ علاقه ای به جنگ ندارد. او می‌داند که یک جنگ به طور جدی به آمریکا و اقتصاد جهانی آسیب می‌زند و نتیجه‌اش می‌تواند انتخابات 2020 و موفقیتش در رای‌گیری را در خطر بیندازد. اما مشاورانش(بولتون و پومپدئو) و متحدان اصلیش یعنی بن سلمان و نتانیاهو بسیار مشتاق به جنگ بوده و باور دارند که این اتفاق می‌تواند به تغییر حکومت در ایران منجر شود. نتیجه‌ای که خود من به شخصه آن را نادرست و تحقق ناپذیر می‌دانم.

خبر فوری: ترامپ تا کجا پیش می‌رود؟ ایران باید چه اقداماتی انجام دهد و چه مسیری را پیش بگیرد تا در عین حفظ قدرت و ضربه زدن به دشمن، وارد جنگ مستقیم با آمریکا نشود؟

پروفسور فرارو: مادامی که ایران بازی ظریف و حساس خود در تنگه هرمز را ادامه دهد و با اقدامات خود، هزینه‌ نفت‌کشها و کشتی‌های دشمنان را بدون اینکه منجر به مرگ کسی شود، بیشتر کند، من بعید می‌دانم دیدگاه و نظر ترامپ(مبنی بر عدم آغاز جنگ با ایران) تغییر کند. اما اگر این اتفاقات و بازی‌ها و تنش‌ها منجر به مرگ کسی شده و تلفات جانی داشته باشد، من گمان می‌کنم که رای تندروهای دولت آمریکا و کنگره (مبنی بر جنگ نظامی) غالب شود و تاثیر بیشتری بر ترامپ و تصمیمش بگذارند.

بسیار مهم است که ایران اقدامی نکند که ترامپ گوشه رینگ بیفتد و با تحریک اطرافیان تندروی وی به این نتیجه برسد که لفاظی‌ها و نطق‌های تهدید آمیزش صرفا یک سری خطابه‌ خصومت‌آمیز است و هیچ گونه تاثیر واقعی ندارد.

همانطور که قبلا گفته ام ترامپ دمدمی مزاج است و اصولا هیچ رویکرد مشخصی در سیاست خارجی ندارد، علاوه بر این، هیچ تلقی و مفهومی نزد او از سیاست خارجی موجود نیست( اینجا بخوانید ). به همین دلیل، می‌تواند به شدت تحت تاثیر اطرافیانش قرار بگیرد.

خبر فوری: تاثیرات جنگ احتمالی به چه صورت خواهد بود؟ اصولا آمریکا چقدر از این جنگ آسیب می‌بیند؟

پروفسور فرارو: اگر جنگ یا درگیری بین ایران و ایالات متحده رخ دهد احتمالا طرفهای دیگر مانند عربستان نیز وارد درگیری شوند. اما نتایج این جنگ به هر صورت، (برای آمریکا) بسیار بسیار فاجعه آمیز و مخرب خواهد بود و بعید است اصلا به پایان برسد. من شخصا امیدوارم افراد عاقل تر مانع این اتفاق شوند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • کاوه
    0

    ما را ازجنگ نترسانید

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      جنگ برای زبون نفهمی مثل ترامپ لازمه چون داریم هزینه جنگ میدیم ولی اجرا نمیکنیم

  • معرفت
    0

    ترامپ در دور دوم اگر پیروز شود میجنگد .صهیونیزم اینرا میخواهد .بهترین روش تقویت مقاومت بالای سر اسراییل است .در دور دوم برای ترامپ مهم نیست چند سر باز امریکا کشته شوند ..امیدوار بودن به سران حاکم در امریکا بدلیل انکه برده سرمایه داریند توهم است

  • کاربر ناشناس
    0

    بفرمایش اقا جنگ نمی شود حالا اگر جنگ شد قدمش روی چشم

  • ایرانی
    0

    تندرو های ایران خواهان جنگ هستند و اما ملت از جنگ بیزار است .تند رو ها ی ایران امریکا اقایی خود را در گرو بیچارگی ملت می بینند...از انفجار نفتکش ها دست بر دارید.

  • گیلان
    0

    عمری مرگ بر اسرائیل و امریکا گفتیم و امام خمینی میفرمود اگر یک روز با امریکا کنار بیاییم ولی هرگز از عربستان وهابی نمی گذریم ..حالا چه بهتر سه کله پوک باهم بیایند بلکه ان شا ء الله حاجت روا شدیم هم اسرائیل محو شود و هم شیعیان مدینه حکومت را بدست بگیرند ..

  • علی
    0

    اینکه ترامپ به تهدید گفته، ماقوی ترین نیروی نظامی جهان را داریم،شکی نیست! فقط مشکل آنها این است که سیاست پت و مت آنها این ارتش و امکانات را از کارایی انداخته، وکاربردی نیست!

  • arman
    0

    آمریکا به قبر خودش خندیده . مردم خودش توی بدبختی زندگی میکنن . هنوز عوارض جنگ های الکی رو مردمش دارن تحمل میکنن. بعد بیاد توی یه منطقه دیگه با یه کشوری مثل ایران جنگ کنه؟ نوچچ انقدر دیگه احمق نیست

  • کاربر ناشناس
    0

    جنگ برای هر کشوری یعنی فقر بیشتر و کشتار بیشتر و فساد بیشتر و معلولیت بیشتر در جنگ پیشرفتی نیست.تمام جنگها در نقطه ای باید تمام شود که صلح است چرا از اول با فکربیشتر عمل نکنیم.قبل از تمام این خسارات.حتی در جنگهای جهانی هم با تمام تلفات و آسیبها بالاخره باید تمام شود . آنوقت تمام کسانیکه الان شعار جنگ میدهند هیچگونه عواقب آن را درک نمیکنند.بعد از هشت سال جنگ الان کنار عراقی ها داریم دوستی و زندگی میکنیم.

    نظرات شما -
    • مرتضی
      0

      من هم نظرم همین است پا

    • مرتضی
      0

      پایان همه چنگ صلح است

    • ابوالقاسم
      0

      سلام.واقعیتی است که در مسیر وروند گذشته تا بحال انسان تجربه شده ونمونه مشخص وزنده ان در گوشه وکنار هر شهر بزرگ مانند تهران تا کوچکترین روستای 10خانواری که ماتاکنون اسم ان را نشنیده ونه دیده ایم (مزار شهدا)نتیجه جنگ امروز وتخت جمشیدها نتیجه جنگهای دیروز.....بسی مایه تعجت وتاسف است انسانهایی که هنور زخم شمشیرجنک برتن وروحشان التیام نیافته وقتی سردمداران دوکشور را دست در دست خندان وجمعیت سواره وپیاده در ایام اربعین را بسوی مواکب دشمن دیروز مشتاق وکامیونهای انباشته از ارزاق ومایحتاج سفره روزانه فرزندان وکودکان ایرانی به سوی دشمن دیروزرا روانه میبیند به چه ایین وایده وبه کدام استدلال ومنطق وبر اساس کدام عرفان وشریعت اوای جنگ را فریاد میزنند ؟؟؟

  • کاربر ناشناس
    0

    در جنگ‌ جهانی دوم همه کشورهای اروپای با هم متحد بودند . آخرش این همه نابودی داشت . اصلا حکومتها هم بعد از جنگ عوض شدند.جنگ پیامدهای خوبی ندارد‌.

  • کاربر ناشناس
    0

    من اولین نفر دواطلب عملیات انتحاری خواهم بود تا نفرت یک عمر را حداقل با بستن یک بمب به خود و کشتن صد امریکایی و مزدورانش خالی کنم

  • کاربر ناشناس
    0

    در شرایط سخت زندگی بعضی ها قبل از جنگ از بین رفتن.

  • قربان
    0

    سلام عليكم ؛ اينكه امريكا ترامپ تحريم ظالمانه كرده همه مي دانند . خود ترامپ مي داند ونزويلا 10 سال تحريم و ملت ونزويلا نان شب ندارند بازم هستند و جنگ نكرد . پس ترام براي تحريم كردن نيامد يا جنگ كردن بايد ديد امريكا كه مشخص شد در دو سال گذشته بيش از يك تريلون دلار خرج ارتش كرده . ديديم يه تنه ارزش پول را ويران كرد و. اروپا و چين و هند و روسيه نتونستند كاري كنند ديديم ترامپ نماينده دموكرات بزرگي را زد كنار . ديديم كه ترامپ مانند تحصيلكرده هاي دانشگاهي رياست جمهوري نمي كنه . ترامپ رئيس جمهوري است فقط شبيهه خودش . آمدن خليج فارس نشان از تحريم و امنيت نيست . شايد قرار هست كاري كنه براش فرق نداره چيه . البته قابل مذاكره هست . شعارش جنگ نبود ولي تيمش همون تيم حمله به صدام هست . اسرائيل سكوت كرده يعني شديداً بوي جنگ . اگه حرف بزنه شايد بعدها ملت امريكا بگند تو باعث كشته شدن فرزندانمان شدي . پس مشخص نيست ترامپ قرار چه كار كنه همين كه ما مي گيم آغاز جنگ نيستيم يعني بوي جنگ . پهپاد زديم يعني تائيد كرديم اون از پول نفت ما ده تا مي خره . اينكه ايران قوي هست شكي نيست اينكه امريكا قوي هست شكي نيست آيا يك ورزشكار رزمي براي دعوا ورزش مي كنه نه اينكه روحاني با برجام نفس كشيدن داد اونم شكي نيست . ولي اينكه برجام فقط 5 الي 20 سال اتم و هسته را ججلوشو گرفت شك هست اگر هسته بد چرا 5 الي 20 سال اين يعني شايد در اين بيست سال كارهايي در داخل بشه نه جنگ خارج . اينكه دنيا نگاه كنه ببينه ما سوريه هستيم يمن هستيم عراق هستيم بحرين خواستيم باشيم اينكه ... براش قابل فهم نيست ايراني كه 25 ميليون تحت كميته هستند يا در ليست انتظار اينكه 25درصد بيكار اينكه شغل دائم تحصيلكرده در حد 5درصد هست اينكه هنوز پرايد توليد مي شود اينكه هنوز 80درصد ملت ايران سوار هواپيما نشدند اينكه بزرگترين گاز و نفت جهان با هم داريم جاي سوال هست چرا مسئولين اينقدر خرج اتم و ادوات نظامي مي كنند . مشخص هست چون مسئولين مي دانند امريكا انقلاب ايران را يك خطر بزرگ مي داند و هرگز قبول نداره پس تحريم پس حملات موقت پس حملات دائم پس خرابي همچون سوريه كه عروس شد ويران پس بسيار ترامپ خطرناك هست و مانند اوباما تغيير مسير نمي دهد چه كنيم ؟ حمله يا قبول تحريم . منتظر حمله و سپس دفاع پس چي . انچه مشخص هست ترامپ را نمي توان آورد و مذاكره كرد چون ترامپ كار خودشو قبول داره . خلاصه روزگار عجيبي است كه حتي مسئولين امريكا كيج شدند . همه فكر مي كردند پس از پهپاد ترامپ سكوهاي نفتي را بفرسته هوا چون فكر مي كردند نادان هست . يا فكر مي كردند حداقل 5 سال تحريم بعد مذاكره اگه نشد . لشگر كشي . پس ترامپ را نتوان پيش بيني كرد . ولي چون خودش هست مي توان با اون معامله كرد . ايران مي تونه معامله كنه . ولي ترامپ مرموز چه در سر دارد . تنها قدرت جهان كه از چين بگير با جنگ تجاري كاري كرد چين ما را تنها بگذارد روسيه خريد اروپا تو خودش مونده يه اشار كرد لير تركيه تركيد خلاصه اين ترامپ را فقط بايد كيج كرد بعد معامله و گرنه تحريم تا سالهاي 2040 ماندگار هست چون كشوري را نديديم كه در برابر ترامپ بايستد و چند قطر نفت بخره . ترامپ جانوري دو زيست كه در آب و خشكي چون مار نيش مي زنه . بيائيد دعا كنيم خداوند جانش بستاند تنها راه حل اين چيستان ؛ مرگ ترامپ هست

  • صادق
    0

    جنگ جز فقر و نابودی چیز دیگه ای نداره

  • .
    0

    من که بیکارم بزار جنگ بشه هرچی عقد بیکاری سر امریکا خالی کنم‌

  • محمد بیات
    0

    ترامپ و اروپا هیچ کدوم هیچ غلطی نمیتونن بکنن و ملت ایران از اون سگها هیچ ترسی نداره... اون چیزی که ملت رو از درون خرد کرده ، ادامه ی دولت روحانی یه.. که همه ی لوازم داخلی و خوراک و میوه رو 150 برابر کرده وصداش هم درنمیاد...و هی سعی داره همه ی مشکلات رو به امریکا و جنگ نسبت بده.... خطر واقعی ادامه ی این دولته... والسلام

  • امید
    0

    جنگ اگه در بگیره فاجعه بار هست اما طولانی نخواهد بود فقط با موشک نمیشه جلو تکنولوژی بروز رو گرفت من که چیزی براز دست دادن ندارم یخچال خالی بچه گشنه انشاله که جنگ میشه اول هم یک موشک بخوره تو سرمن

    نظرات شما -
    • بهزاد
      0

      اتفاقا طولانی میشه تجربه یمن مثال عینی است در حال حاضر اروپا به ویژه فرانسه و انگلیس اصلا نمیتونن در جنگ مشارکت کنن چون به هیچ وجه مالیات دهندگان راضی به اینکار نميشن و اعتصاب و... میشه تظاهرات‌های اخیر انگلیس و فرانسه نشانه اش هست. هر گونه حمله در نتایج انتخاب آینده آمریکا تاثیر دارد اگر حمله صرف هوایی صورت بگیرد ایران با فرسایشی کردن آن ابتکار عمل را در دست می گیرد کشورهای عرب منطقه اگر آمریکا نباشد به شدت زیر تیغ تهدیدات ایران هستند جنگ زمینی برای آمریکا و عربستان و... هم پذیرفته نیست چون تلفات نظامیان و غیر نظامیان سبب واکنش افکار عمومی جهان و داخلی می‌شود و همچنین نا امنی شدیدی را در سطح جهان ایجاد می کند مساله ساده ای نیست

  • م ا
    0

    با سلام، قطعا در پس جنگ ویرانی، مرگ و عقب ماندگی می باشد. بایستی تا حد امکان از جنگ دوری گرفت. اما این را نیز باید دانست از جنگ نباید ترس داشت. به تعبیری باید طوری رفتار نمود که طرف مقابل فکر نکند که تو اهل جنگ نیستی و الا بفهمد که ترسیده ای، به این راحتی ول کن ماجرا نخواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها