تئاتر گلستان چشم انتظار حمایت؛

گلایه اهالی تئاتر از تبعیض در عرصه هنر/ تالار در تسخیر موسیقی است

بازیگران تئاتر گلستان نبود حمایت متولیان و کم شدن گرایش مردم به این هنر را یکی از مشکلات این حوزه می دانند و می گویند حتی سالن اجرا و تالار فخرالدین اسعد گرگانی هم در تسخیر موسیقی است.

گلایه اهالی تئاتر از تبعیض در عرصه هنر/ تالار در تسخیر موسیقی است

اگر چه مشکلات زیادی در حوزه هنر وجود دارد اما در این میان تئاتر از سرنوشتی غمبارتری برخوردار است. اهالی صحنه خاک خورده تئاتر می‌گویند هزینه بر بودن صحنه آرایی و دکور و تدارکات و لباس و موسیقی و عدم حمایت دولت از جمله مشکلات پیش روی این رشته هنری است.

طبق گفته کارشناسان، مسائل اقتصادی هم بر کیفیت آثار تأثیر گذاشته و به مرور زمان گروه‌های نمایشی در حال کوچک شدن هستند.

در استان گلستان هم که پیشینه هنری آن درخشان است، سال‌ها است که تئاتری به جشنواره فجر راه نیافته است و این امر حکایت از پایین آمدن کیفیت تئاتر استان دارد.

نقش تئاتر در کاهش آسیب‌های اجتماعی

یک کارشناس هنری در خصوص جایگاه و اهمیت تئاتر گفت: می‌توان از طریق تئاتر بسیاری از مضرات آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، مواد مخدر و غیره را برای مردم بیان کرد زیرا تئاتر بر اندیشه و حس مخاطب تأثیرگذار است.

الهام رستمی به لزوم توجه به تئاتر به عنوان هنری زنده و اثربخش تاکید و بیان کرد: ازجمله امتیازات هنر تئاتر این است که مخاطب را با موضوعات مختلف در سطح جامعه درگیر می‌کند.

وی حضور سایر رشته‌های هنری در کنار تئاتر را نشان‌دهنده اهمیت این هنر دانست و گفت: به همین دلیل باید این هنر را یک هنر مادر نامید.

یک تهیه کننده تئاتر گلستانی هم در خصوص دغدغه‌های هنرمندان این رشته هنری گفت: حمایت از تئاتر روز به روز در حال کاهش بوده و این امر از گرفتن اجرا بهای سالن مشخص است.

دریافت اجاره سالن بر کیفیت تئاتر تأثیر می‌گذارد

امیر غلامی با بیان اینکه تالار فخرالدین اسعدگرگانی به عنوان تنها مرکز استاندارد نمایش تئاتر استان در حال پولی شدن است، افزود: به نظر می‌رسد که تئاتر به عنوان یک پارامتر برای دستیابی به منابع اقتصادی در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: در وهله اول دریافت هزینه بهای اجرا برای گروه‌های نمایشی ژانر کودک و کمدی ترسیم شده اما یقیناً بزودی سایر ژانرهای تئاتر را هم در برخواهد گرفت.

غلامی بیان کرد که دریافت هزینه سالن به طور حتم بر کیفیت اجرای گروه‌های نمایشی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با اذعان بر اینکه اداره کل ارشاد قبل از تصمیم گیرد باید نظر فعالان اقتصادی و هنری این ژانرها را می‌پرسید، ادامه داد: بخش اعظمی از پول بلیط تئاتر صرف هزینه‌های سرسام آور آن می‌شود و نقش زیادی در سودآوری ندارد.

غلامی مدعی شد که یکی از پارامترهای مهم که فراموش شده مقوله حمایتی از تئاتر کودک است. تئاتر و به طور خاص تئاتر کودک و کمدی در لایه‌های مختلف خود در مسیر فرهنگ سازی در جامعه قدم می نهد و بسیاری از دغدغه‌ها و مسائل را در قالب طنز و به زبان کودکانه برای مردم و کودکان بازگو می‌کند.

وی گفت: تئاتر به تماشاگرانش آرامش هدیه می‌دهد و مفاهیم آموزشی را برای کودک ترسیم می‌کند.

غلامی با تأکید بر اینکه در این آشفته بازار دغدغه‌های اجتماعی یک گروه هنری با صرف هزینه و وقت نباید مورد بی‌مهری قرار بگیرد، اضافه کرد: دست‌اندازهای متعدد مالی و اقتصادی در مسیر حرکت گروه‌های نمایشی سبب می‌شود تا این گروه برای رسیدن به ثبات اقتصادی کوچک‌تر شوند.

سالن تالار مختص موسیقی است

غلامی همچنین به برخی تبعیض‌ها در حوزه اخذ اجاره بها از گروه‌های نمایشی ژانر کودک و کمدی هم گریزی زد و گفت: اگر قرار است برای ژانر کودک و کمدی تصمیمات مبتنی بر درآمدزایی گرفته شود باید این تصمیم و رویکرد شفاف باشد و از اعمال سلیقه اجتناب شود.

وی اظهارکرد: اداره کل ارشاد گلستان نارضایتی خاصی در خصوص لغو یک اجرای تئاتر و یا نمایش ندارد زیرا با لغو یک نمایش زمان مربوطه به اجرای یک کنسرت با درآمدزایی بیشتر منتهی می‌شود.

وی به تالارفخرالدین اسعدگرگانی اشاره کرد و افزود: سالن تالار مختص اجرای نمایش است و اجرای موسیقی به دلیل حجم صدا و ارتعاش به سازه آن آسیب می‌زند.

غلامی افزود: امکانات تأسیساتی، نور، نحوه قرارگیری صندلی‌ها، عمق سن، تعداد پروژکتورها و همه مشخصات آن مشخصه یک سالن تئاتر است.

ساماندهی گروه‌های نمایشی

برای اطلاع از نحوه ساماندهی و حمایت از گروه‌های نمایشی با معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفتگو کردیم، رمضان یازرلو گفت: بیش از پنج سال است که وزارت ارشاد، مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد در حال ساماندهی گروه‌های نمایشی در کشور است.

وی افزود: در گلستان هم تاکنون ۱۳ گروه نمایشی که بیشتر تئاتر صحنه‌ای است در سامانه «استقرار گروه‌های نمایشی» ثبت شده‌اند و بقیه گروه‌ها هم می‌توانند طبق اطلاعیه‌های هنرهای نمایشی کار ثبت خود را انجام دهند.

یازرلو با بیان اینکه حدود ۴۰ گروه نمایشی در استان داریم، گفت: کمک دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد، مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد به گروه‌های نمایشی از طریق استقرار گروه نمایشی است و هرساله به این گروه‌ها کمک نقدی می‌شود.

یازرلو تصریح کرد: علاوه بر این، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال متناسب با سیاست‌گذاری‌ها، موضوعات اولویت‌دار، سفارش‌های تولید و یا تقاضای خود گروه‌های نمایشی، از تولیدات نمایشی حمایت می‌کند.

حمایت ارشاد از گروه‌های نمایشی

وی به عنوان نمونه به کمک مالی ۱۲ میلیون تومانی به تولید هفت نمایش خیابانی اشاره کرد.

یازرلو همچنین برپایی جشنواره‌ها، تأمین فضای تمرین و تولید تئاتر را از جمله اقدامات حمایتی از هنر تئاتر برشمرد و توضیح داد: حدود یک سال است که مبحث جدیدی مبنی بر عدم واگذاری فضاهای دولتی به صورت رایگان به تمام اشخاص حقیقی و حقوقی از طرف دستگاه‌های نظارتی دولتی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه این قانون تنها مختص تئاتر نیست، گفت: این مسأله به صورت مکتوب به همه دستگاه‌ها اعلام شده است.

یازرلو با ذکر این نکته که این مبلغ توسط شورای سیاست‌گذاری سالن‌ها تعیین شده است، ادامه داد: برای گروه‌های نمایشی تا میزان معقولی سانس رایگان در نظر می‌گیریم و در صورت افزایش تعداد اجرا هزینه اخذ می‌شود. این مبلغ متناسب با قیمت بلیط، میزان درآمد و هزینه‌ها مشخص شده است.

وی با بیان اینکه برای تمام تئاترهای صحنه‌ای میزان مشخصی استفاده رایگان از سالن در نظر گرفته شده، گفت: این امر تنها مختص تئاتر نیست بلکه شامل حال موسیقی، هنرهای تجسمی و غیره هم می‌شود.

تالار فخرالدین تنها مختص تئاتر نیست

یازرلو در خصوص انتقادهایی مبنی بر اینکه تالار فخرالدین اسعدگرگانی صرفاً برای تئاتر ساخته شده باشد، چنین توضیح داد: این نگاه متعصبانه بوده و بسیاری از هنرمندان تئاتر هم این موضوع را رد می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار هنرمند در رشته‌های مختلف در گلستان داریم و اینکه بگوییم این سالن تنها مختص تئاتر است، اشتباه است، اضافه کرد: ممکن است سالن در بدو کلنگ زنی با نگاه تئاتر ساخته شده باشد اما آن زمان رشته‌های هنری این میزان توسعه نیافته بود.

یازرلو با تأکید بر اینکه افتتاح تالار با اجرای موسیقی بوده است، ادامه داد: ساختار تالار برای موسیقی فاخر و پخش فیلم هم ساخته شده و یکی از حرفه‌ای ترین آپارت‌ها را در دل خود جای داده است.

ایجاد سالن موسیقی

وی گفت: در تالار اتاق آکوستیک برای موسیقی ساخته شده که حتی تالار وحدت تهران این اتاق را ندارد. این اتاق در قسمت فوقانی تالار روی صحنه قرار دارد که به صورت خودکار هنگام اجرا روی صحنه می‌نشیند و کل صحنه را آکوستیک می‌کند.

یازرلو با اشاره به اینکه دغدغه هنرمندان تئاتر بیشتر در زمینه موسیقی پاپ است، گفت: با توجه به استقبال مردم از موسیقی پاپ نمی‌توان از این هنر چشم پوشی کرد و علیرغم اجرای موسیقی‌های فاخر در تالار باید خواسته‌های مردم را هم اجابت کرد.

یازرلو متذکر شد: ما برای ایجاد سالن‌های مناسب برای موسیقی پاپ در گرگان با همکاری بخش خصوصی تلاش می‌کنیم تا موسیقی پاپ را به آن قسمت ارجاع دهیم.

با وجود اینکه تئاتر در گلستان از ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی برخوردار است اما برخی کمبودها در بخش سخت افزاری سبب فاصله گرفتن این هنر با جایگاه واقعی آن شده است لذا تا زمانی که این خلاها برطرف شود حمایت حداکثری از گروه‌های نمایشی باید مد نظر مسئولان مربوطه بوده تا به رشد و اعتلای فرهنگ جامعه کمک کند.

منبع: مهر

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها