گلناره کریموف دختر مغضوب رییس‌جمهور ازبکستان را بیشتر بشناسید/ از رهبر مافیای تلفن تا تحصیل در هاروارد و خوانندگی

گُلناره ایسلوموفنا کریموف دختر اسلام کریموف رئیس‌جمهور ازبکستان است که زمانی از او به عنوان جانشین احتمالی پدرش یاد می‌شد اما در چند سال اخیر به حصر خانگی محکوم شد.

گلناره کریموف دختر مغضوب رییس‌جمهور ازبکستان را بیشتر بشناسید/ از رهبر مافیای تلفن تا تحصیل در هاروارد و خوانندگی

به گزارش خبر فوری ، گلناره کریموف دختر اسلام کریموف، رئیس‌جمهور سابق ازبکستان که پدرش 25 سال به طور مطلق بر این کشور حکومت می‌کرد، چند روز پیش ضمن پوزش از ملت اعلام کرد که بیش از یک میلیارد یورو به حساب دولت واریز کرده و امیدوار است آزادی او از زندان تحقق پیدا کند.
دختر 46 ساله رئیس‌جمهور سابق ازبکستان، که یک سال بعد از مرگ پدرش در سال 2017 دستگیر و به اتهام اختلاس، کلاهبرداری و پنهان کردن مبالغ هنگفتی ارز به 10سال زندان محکوم شد، اعلام کرد به منظور خدمت به بودجه کشور یک میلیارد یورو از حساب شخصی خود به حساب دولت واریز کرده، به این امید که بتواند مورد عفو قرار گیرد.
او همچنین در اینستاگرام خود نوشت که بیش از ۶۰۰ میلیون یورو را که در بانک‌های خارجی بلوکه شده‌اند نیز به دولت واگذار کرده است.
با وجود اینکه دادگاه ازبکستان حکم گلناره را به پنج سال اقامت اجباری در منزل کاهش داده بود، اما مارس گذشته پس از آنکه شروط اقامت اجباری را نقض کرد مجدداً به زندان بازگردانده شد.

رهبر مافیای تلفن، تحصیل در هاروارد و خوانندگی؛ گلناره کریموف کیست؟
گُلناره ایسلوموفنا کریموف با نام هنری گوگوشا (متولد 8 ژوئیه 1972 در فرغانه) بازرگان، طراح جواهر، دیپلمات و خواننده اهل ازبکستان است. وی دختر اسلام کریموف رئیس‌جمهور ازبکستان است که زمانی از او به عنوان جانشین احتمالی پدرش یاد می‌شد اما در چند سال اخیر به علت انتقادات از خانواده و نیز فساد مالی‌اش به حصر خانگی محکوم شد.
گلناره پس از تحصیل در رشته اقتصاد در دانشگاه تاشکند، وارد دوره های طراحی جواهرات در آمریکا شد. پس از پایان دوره ها گلناره وارد ازبکستان شد و در رشته اقتصاد و علوم سیاسی تحصیلات خود را کامل کرد. او در سال 1996 به عنوان وزیر امور خارجه ازبکستان شروع فعالیت کرد و در سال 1998 تا 2000 در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد و چند سال بعد توانست دکترای علوم سیاسی بگیرد.
گلناره فعالیت های سیاسی بسیاری داشته است از فعالیت در وزارت خارجه تا نماینده شدن در سازمان ملل. او مدتی هم سفیر ازبکستان در اسپانیا بوده است. با این حال، آنچه او را مشهور و ثروتمند کرد فعالیتهای تجاری و هنری اش بوده است.
مشهور است که او مدتها در راس مافیای واردات تلفن و راه اندازی کابلهای مختلف بوده و مالک بزرگترین اپراتور اوراسیا بوده است. او همچنین در زمینه تجارت طلا و جواهرات هم فعال بوده و پولهای بسیاری دریافت کرده است. دارایی دختر رئیس‌جمهور ازبکستان بالغ بر صدها میلیون دلار ارزیابی می‌شود.


گلناره در زمینه موسیقی هم فعال بوده است. او با نام مستعار گوگوشا چند موزیک ویدئو بیرون داده است. او همچنین یک ترک دو نفره با بازیگر مشهور فرانسوی یعنی جرارد دوپاردیو منتشر کرده است. گلناره به خاطر ثروتش تا کنون در چند اثر هنری هالیوودی شرکت کرده و چند فیلمنامه هم نوشته و آنها را تبدیل به فیلم کرده است.
وی از همسر پیشین خود منصور مقصودی (یک شهروند آمریکایی با اصالت افغان) یک پسر به نام اسلام و یک دختر به نام ایمان دارد. پس از جدایی از همسرش، شایعاتی پخش شد که گلناره ارتباطاتی با صادق صفایف(وزیر وقت امور خارجه ازبکستان) دارد. شایعاتی که بعدها توسط خود صفایف رد شد. گلناره مدتی هم شریک تجاری و دوست پسرش رستم محمدعمراف( تاجر مشهور ساکن در غرب) بوده است.

ایستادن دختر در مقابل پدر؛ اختلاس، محاکمه و حصر خانگی
در اسناد ویکی‌لیکس، گلناره کریموف به عنوان یکی چهره‌های منفور در ازبکستان معرفی شده که ثروت خود را با تهدید و زور و از طریق تجارت‌های سودآور به دست آورده و در جامعه ازبکستان به نام "شاهزاده دزد" معروف است.
در سال 2012، یک گروه از خبرنگاران سوئدی به شواهدی دست یافتند که نشان می‌داد یک شرکت مخابراتی سوئدی-فنلاندی بنام "تلیا سونرا" در سال 2008، مبلغ 300 میلیون دلار رشوه پرداخت کرده تا بتواند وارد بازار پرسود موبایل در ازبکستان شود.
رد این پول به یک کمپانی ثبت شده در جبل طارق می‌رسید که متعلق به فرد 25 ساله‌ای بنام گایان آواکیان بود. او یکی از دو همکار زنی بود که به همراه دوست پسر کریموف(که او هم خواننده پاپ است) پولها را جا به جا می‌کرد. از آن زمان این پرونده به بزرگترین پرونده فساد در تاریخ سوئد بدل شد.


با این حال، آنچه باعث خشم پدر گلناره شد، نه اختلاسهای مالی‌اش بلکه افشاگریهایش علیه پدر و خواهر و سایر اعضای خانواده اش و همچنین برخی افراد نزدیک به پدرش است. او پیشتر اخباری در مورد حملات خشونت‌بار به خود و خانواد‌ه‌اش را در شبکه‌های مجازی منتشر کرده بود.
گلناره همچنین رئیس سازمان اطلاعات مخفی ازبکستان را متهم کرده بود که زیردستان خود را کتک می‌زند و مسئول "می‌گساری و ارتباط جنسی گروهی" در سازمان متبوع خود است. همچنین، کریموف، لولا خواهر کوچکتر خود را متهم کرده است که "بر روی کشتی تفریحی خود با مصرف کوکائین خوشگذرانی می‌کند" و مدعی شده که مادرش به دنبال ارتباط با قدرت‌های ماوراء طبیعی است.

سرانجام در اواخر سال 2013 به سبب قانون شکنی‌های نامحتاطانه گلناره و اطرافیانش در کارهای بین‌المللی تجاری مانند چندین رسوایی مالی، از طرف پدرش (اسلام کریموف) دستور حبس خانگی او صادر شد. گفته می‌شود که اسلام کریموف نگران تأثیر مخرب شهرت گلناره به عنوان سردسته دزدها بر روی جذب سرمایه خارجی (که زمانی در انحصار گلناره بود) به این کشور و گسترش بی اندازه قدرت گلناره است.
او از سال 2014 و به خاطر پرونده‌های فساد مالی در حبس خانگی به سر می‌برد. در نوامبر 2016 در روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس اعلام شد که او مسموم شده و درگذشته و پنهانی دفن شده‌است، با این حال، فرزندش در 25 نوامبر 2016 خبر مرگ او را تکذیب کرد.


نامه‌ی گلناره در حصر
گلناره کریموف طی نامه‌ای که از داخل زندان بیرون داده است، شرح داده که "در کشورش کتک می‌خورد و در حبس خانگی است". او نوشته بود: "من تحت فشار روحی بسیار زیادی هستم." او در ادامه افزوده است که "می‌توان کبودی‌های روی دست او را شمرد."


بی‌بی‌سی نامه منسوب به گلنار کریموف را به یک کارشناس دست خط ‌نشان داده است. به گفته این کارشناساس، نامه به احتمال 75 درصد دست‌نوشته گلنار کریموف است. نامه امضا نشده، ولی دقت جزئیات، سبک درهم و برهم نوشتاری و دست خط تقریباً روسی، نشان می‌دهد که نویسنده نه یکی از مخالفان سیاسی، که گلناره کریموف است.
گلناره همچنین بعدها در پیامی صوتی که به بی‌بی‌سی رسیده، گفته بود که در تاشکند با او و دختر 17 ساله بیمارش "از سگ هم بدتر" رفتار می‌شود و خواستار کمک از خارج از ازبکستان شده است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • arman
    0

    یه چیز توی مایه های مسئولین و نماینده مجلس های ما دیگه حالا بیچاره اگر توی ایران اختلاس میکردن الان در امنیت و آسایش بودن . شانس بدش این بود که ایران نبود و ازبکستان بود ...

  • امیداف
    0

    عجب زن فاجری!! حکومتهای فاشیستی محکوم به فنایند ...!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها