صحبت‌هایی از محمد علی شاه قاجار در گذشته

تلگراف‌هایی که از ایالات مختلف در همکاری و همراهی با مشروطه خواهان رسیده بود جهت اطلاع نزد محمدعلی شاه قاجار آوردند. شاه در این موقع مشغول تدارک نیرویی جهت انهدام مجلس بود که با دیدن تلگراف‌ها خشمگین شد و فریاد زد:

صحبت‌هایی از محمد علی شاه قاجار در گذشته

سزای این بی‌سروپاها را خواهم داد! رعیت را چه به سرکشی، رعیت را چه به استنطاق صاحبقران، رعیت را چه به فریاد حق‌طلبی! رعیت غلط میکند ما را نخواهد! رعیت گوسفند و ما شبانیم! سایه‌ ماست که آرامش میدهد، نعمت ارزانی می‌دارد و دفع بلا می‌کند! ماییم که آبرو میدهیم، ماییم که مالک ایرانیم!
.
آخر الزمان است! شاه شاهان را محکوم میکنند به دروغ گویی، سایه‌ خدا را محکوم می‌کنند به فساد ، به استبداد، به عیاشی؛ مصلحین فریاد قانون میزنند، مشق مردم سالاری می‌کنند! خدا لعنت کند یوسف خان مستشارالدوله بی‌شرف را، که قانون قانون میکرد در این مملکت همایونی!
.
خون جواب آزادیست! رعیت غلط می‌کند اعتراض کند، غلط می‌کند دیوان مظالم بخواهد، غلط می‌کند مشروطه بخواهد، رعیت غلط میکند ما را که زینت کشوریم محکوم کند!
.‌
به خدای احد و واحد قسم دستور داده‌ایم به قزاق‌ها هر که نافرمانی کرد امانش ندهند، هر که فریاد مشروطه‌خواهی سر داد پوستش را کنده کاه پُر کنند! ما رعیت سربه زیر می‌خواهیم، ما رعیت بله قربان‌گو میخواهیم، ما رعیت کر و کور می‌خواهیم.
.
اینجا ممالک محروسه ایران است و ما هم قبله عالمیم و پرچم‌دار عدالت و پاکی! هر کس نمی‌خواهد بسم الله از این مملکت برود، شما رعیت لیاقت سروری ما را ندارید. بروید از خاک ما بروید ای بی‌لیاقتانِ...
.
پس از آنکه اندکی از خشم محمدعلی شاه کاسته شد وی جوابیه‌ای صادر کرد و فریادهای مشروطه‌خواهی را "دسایس خارجه و منافقین" اعلام نمود و آنرا "سوء قصد فِرق فاسده نسبت به دین و دولت" نامید.
.
علی‌اکبر دهخدا در اولین شماره سری جدید صوراسرافیل که در سوئیس منتشر شد، در مقاله‌ای در ستون چرند و پرند با نام "کلام الملوک، ملوک الکلام" جوابیه محمدعلی شاه را مهمل و مزخرف خواند و چرند و پرند پادشاه را برترین چرند و پرندها در طول تاریخ دانست.
.
منابع
انقلاب مشروطه، ابوالقاسم خان ناصرالملک
علی‌اکبر دهخدا، چرند و پرند
انقلاب مشروطه ایران، ژانت آفاری

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • محمدرضا صالحی
    1

    اون که مرده و از این دنیا رفته شما هر چی دلت خواست مینویسی و به اون ربط میدی که بگی ادم بده اونه

  • مهدی
    0

    چرند و پرند فکت شما است!

  • علی
    0

    یاشاسین ازربایجان..یاشاسین تورک

  • سیامک
    0

    کثیف ترین و بی لیاقت ترین حکومت تاریخ ایران حکومت قاجار بود و همیشه خودشون رو پشت دین پنهان میکردند

  • محمدرضا علی یاری
    0

    یعنی بی خاصیت و دیکتاتور تر و بی ادب تر و نادان تر و بی ریشه تر و هوس باز تر و عیاش تر و زشت تر و مسخره تر و بیسوادتر و تن پرورتر و ظالم تر از شاهان قاجار در تاریخ ایران وجود نداشته!!!!!!دلیلشم این بود که به اعتراف خود قاجاریان آنها خود را از نوادگان چنگیز خان مغول میدانستند!یعنی به اعتراف خودشان از قومی بی فرهنگ و بیسواد و وحشی و حیوان صفت و بی عقل و نادان که تن پروری هم به آنان اضافه کنید.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      خدایی مگه الانو نمیبینی ک میگی وجود نداشته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها