الجزیره بررسی کرد؛ پاسخ ایران به توقیف نفتکش در جبل الطارق چگونه و در کجا خواهد بود؟

حسن البراری، استاد روابط بین الملل در دانشگاه اردن تاکید می‌کند که آمریکا تلاش می‌کند شدیدترین فشار‌ها را بر ایران وارد کند و در این مسیر از قدرتمندترین هم پیمان خود، یعنی انگلیس، کمک می‌گیرد.

الجزیره بررسی کرد؛ پاسخ ایران به توقیف نفتکش در جبل الطارق چگونه و در کجا خواهد بود؟

الجزیره نوشت: هادی افقهی، دیپلمات سابق ایرانی در گفتگو با الجزیره، توقیف نفت کش ایران توسط انگلیس و در تنگه جبل الطارق را یک دزدی دانست که برخلاف قوانین دریانوردی بین المللی بوده و حامل پیام همکاری انگلیس با آمریکا، در راستای توطئه علیه ایران است. اما مشخص نیست آیا دیگر کشور‌های اروپایی هم در این ماجرا نقش داشته اند یا نه. از این رو، تهران تنها سفیر انگلیس را فراخوانده و خواستار آزادی نفت کش خود شد.

در ادامه این مطلب آمده است: وی افزود: «این حادثه می‌تواند نتیجه نقشه از پیش برنامه ریزی شده‌ای در راستای ایجاد بحران با ایران باشد، تا بهانه لازم برای حمله نظامی به آن، فراهم شود. علاوه بر اینکه انگلیس اولین شریک واشنگتن در انجام جرایم بین المللی است، همانطور که در جنگ ۲۰۰۳ علیه عراق، با آمریکایی‌ها همراه بود. با این حال، هیچ کشوری حق ندارد از قانون بین المللی مربوط به دریانوردی سرپیچی کند».

افقهی تاکید کرد که توقیف نفت کش یک عملیات دزدی دریایی محسوب می‌شود که به ایران حق پاسخ دادن می‌دهد؛ بویژه آنکه تهران مراحل و ابزار‌های خاصی برای استفاده از این حق خود داشته و می‌تواند در مورد کشتی‌های انگلیسی و آمریکایی مقابله به مثل کند. گذشته از این، ایران می‌تواند از راه‌های قانونی به دادگاه‌های بین المللی شکایت کرده و خواستار آزادی نفت کش خود شود.

اما افضل اشرف فیری، استاد مطالعات امنیتی و تروریسم در دانشگاه ناتینگهام معتقد است که بریتانیا طبق دیدگاه خود عمل کرده و حرکت این نفت کش به سمت سوریه را مخالف تحریم‌های اروپا علیه نظام بشار اسد تشخیص داده است. در ادامه، تهران می‌تواند به مقامات اروپایی در این باره رجوع کرده و مساله خود را مطرح کند.

پاسخ ایران در کجا خواهد بود؟

اشرف می‌افزاید: «انگلیس اطلاعاتی را در مورد محموله کانتینر ایرانی داشت. ضمن اینکه تمام اقدامات نظامی معمولا متکی بر اطلاعات جاسوسی است که دولت‌ها آن را افشا نمی‌کنند. در صورتی که ایران قصد پاسخ دادن به این اقدام را دارد، باید یک استراتژی موفق، حساب شده و قابل توجیهی را اتخاذ کرده و به پیامد‌های واکنش خود خوب فکر کند، تا بتواند بهترین پاسخ را انتخاب کند، به نحوی که با متناسب با شرایط موجود بوده و در عین حال به منافع آن ضرری وارد نکند».

در مقابل، حسن البراری، استاد روابط بین الملل در دانشگاه اردن تاکید می‌کند که آمریکا تلاش می‌کند شدیدترین فشار‌ها را بر ایران وارد کند و در این مسیر از قدرتمندترین هم پیمان خود، یعنی انگلیس، کمک می‌گیرد. بنابراین، توقیف نفت کش توسط انگلیس نیز در چارچوب تلاش واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران جای می‌گیرد.

وی معتقد است که نظام ایران همچنان از تحریم‌های آمریکا و هم پیمانانش عبور می‌کند؛ اما این مساله به هیچ دولتی حق و اجازه تعرض به نفت کشی که در حال عبور از اب‌های بین المللی است را نمی‌دهد.

البراری پیش بینی می‌کند که با وجود توقیف نفت کش در منطقه‌ای دور از خلیج فارس، پاسخ ایران در همین محدوده خلیج فارس خواهد بود. ضمن آنکه نمی‌توان شکل عکس العمل ایران به این مساله را پیش بینی کرد. ایران از قدرت دادن پاسخی به این اقدام انگلیس برخوردار است، اما به نحوی استراتژیک رفتار می‌کند؛ چرا که می‌داند واشنگتن یک بازی طولانی مدت با تهران را آغاز کرده است و برای مقابله با آمریکا باید به دولت‌های اروپایی نگاه وییژه ای داشته باشد و از موضوع کره شمالی هم برداشت های لازم را بکند.


منبع: انتخاب

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • اصغر
    0

    اجازه دست درازی به هیچ نخواهیم داد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها