انسانها چطور دوست داشتنی می شوند؟

برخي از انسان ها با وجود عدم بهره مندي از بعضي چيزها مثل پول، چهره ي زيبا و يا ارتباطات اجتماعي گسترده، هميشه انرژي و اعتماد به نفس خاصي دارند. حتي شکاک ترين انسان ها هم نمي توانند در برابر اين شخصيت هاي جذاب مقاومت کنند و از خود ترشرويي نشان دهند. اينگونه آدمها در هر محفلي مي درخشند؛ همان هايي که براي کمک، راهنمايي و مصاحبت، اولين گزينه ي هر کسي خواهند بود.

انسانها چطور دوست داشتنی می شوند؟

شخصيت آنها به گونه اي است که همه را به اين پرسش وا مي دارد: «او چه چيزي دارد که من ندارم؟ چه چيزي او را تا اين حد جذاب مي کند؟» اما واقعاً تفاوت آنها با ديگران چيست؟ احساس ارزشمند بودن آنها از درونشان نشأت مي گيرد. اينگونه افراد هيچ گاه به دنبال تأييد ديگران نيستند، چون آنقدر اعتماد به نفس دارند که آن را در خودشان پيدا مي کنند. عادات خاصي وجود دارند که شخصيت هاي جذاب و با اعتماد به نفسي مثل اين براي حفظ ديدگاه سازنده ي خود به صورت روزانه به کار مي بندند. برخورداري از چنين اعتماد به نفسي زاييده ي شانس نيست. پس وقت آن فرا رسيده است عادات اينگونه افراد را مطالعه کنيد، بلکه بتوانيد از آنها به نفع خود بهره ببريد و اعتماد به نفس تر و جذابيت بيشتري براي خود خلق کنيد.


۱- رفتار محترمانه با «همه»
مخاطب آنها چه بزرگ ترين مشتري شان باشد و چه گارسون رستوران، رفتارشان هميشه و بدون استثنا مؤدبانه و محترمانه خواهد بود. شخصيت هاي دوست داشتني اين را به خوبي درک مي کنند که هر چقدر هم با فرد مقابل خود رفتار محترمانه اي داشته باشند، اگر در مقابل او با شخص ديگري غير مؤدبانه رفتار کنند، ارزش رفتار مؤدبانه ي خود را نيز از بين خواهند برد.

۲- پيروي از قانون پلاتيني
قانون طلايي «با ديگران همانگونه رفتار کن که دوست داري ديگران با تو رفتار کنند» يک اشکال اساسي دارد: اين قانون فرض را بر اين مي گذارد که همه دوست دارند يک جور با آنها برخورد شود و اين اصل را ناديده مي گيرد که هر کسي ممکن است با چيزهاي کاملاً‌ متفاوتي خوشحال شود. يک نفر از شناخته شدن در ميان جمع خوشش مي آيد، در حالي که يک نفر ديگر از اينکه در مرکز توجه قرار بگيرد متنفر است
اما قانون پلاتيني مي گويد: «با هر کسي آنگونه رفتار کن که خودش دوست دارد» و به اين ترتيب اين اشکال را برطرف مي کند. انسان هاي جذاب و دوست داشتني در «خواندن» خواسته هاي ديگران مهارت بسيار زيادي دارند و رفتار خود را طوري تنظيم مي کنند که باعث خوشايند آنها شود و به آنها احساس راحتي بيشتري ببخشد.

۳- عدم استفاده از گفتگوهاي کوتاه
استفاده ي صرف از گفتگو هاي کوتاه تضمين شده ترين راه براي جلوگيري از برقراري ارتباط حسي در مکالمه است. شما وقتي مثل آدم آهني با ديگران برخورد کنيد، مغز آنها را روي حالت ناوبري اتوماتيک قرار خواهيد داد و اين باعث مي شود کسي با شما احساس نزديکي نکند.
افراد دوست داشتني با مخاطب خود ارتباط برقرار مي کنند و حتي در گفتگوهاي روزمره و کوتاه نيز عميق مي شوند. علاقه ي ذاتي آنها به ديگران باعث مي شود به راحتي سؤالات خوبي بپرسند و آنچه در جواب مي شنوند را به ديگر جنبه هاي مهم زندگي گوينده ارتباط دهند.

۴- تمرکز روي آدمها، بيش از هر چيز ديگر
انسان هاي جذاب و خوش برخورد علاقه اي ذاتي و واقعي به انسان هاي اطراف خود دارند. در نتيجه، بيشتر از خودشان به فکر ديگران هستند. اين گونه افراد زياد به اين فکر نمي کنند که چقدر مورد علاقه ي ديگران هستند، چون تمرکزشان تمام مدت روي اطرافيانشان است. به همين دليل است که به نظر نمي رسد تلاشي براي جذاب بودن انجام دهند.
براي اينکه اين عادت آنها را بتوانيد براي خود به کار بگيريد، سعي کنيد از موبايل هاي هوشمندتان فاصله بگيريد و روي اطرافيانتان متمرکز شويد. تمرکزتان را روي صحبت هاي آنها نگه داريد، نه پاسخي که به آنها مي خواهيد بدهيد. وقتي کسي چيزي در مورد خودش به شما مي گويد، حرفش را با سؤال مناسبي همراه کنيد، به گونه اي که بتواند سفره ي دلش را بيشتر براي شما باز کند.

۵- اجتناب از تلاش بيش از حد براي اثبات خود به ديگران
انسان هاي دوست داشتني مکالمات و گفتگوهاي خود با ديگران را با داستان هايي از هوش و موفقيت هاي خود پر نمي کنند. اينگونه نيست که در برابر چنين ميلي مقاومت کنند، اين ميل اساساً در ذهن آنها شکل نمي گيرد. آنها به خوبي مي دانند کساني که سخت تلاش مي کنند محبت ديگران را متوجه خود کنند، احساس بدي در اطرافيان خود به وجود مي آورند.

۶- درک تفاوت ميان حقيقت و نظرات شخصي
اينگونه افراد با متانت و آرامش خاصي به مسائل بحث برانگيز و موضوعات حساس مي پردازند. آنها از ابراز عقيده ابايي ندارند، اما اين را کاملاً روشن مي کنند که چيزهايي که مي گويند صرفاً نظراتشان است، نه حقيقت محض. موضوع بحث از گرمايش جهاني گرفته تا سياست، برنامه ي واکسيناسيون و يا تغذيه، هرچه که باشد، آنها اين را مي دانند که انسان هاي زيادي وجود دارند که به همان اندازه در اين مورد مي فهمند و در عين حال ممکن است موضوع را متفاوت ببينند.

۷- اجتناب از نقش بازي کردن
اين دسته از انسان ها خود واقعي شان هستند. لازم نيست کسي براي اينکه شخصيت واقعي آنها را بشناسد و يا حرکت بعدي شان را پيش بيني کند تلاش خاصي انجام دهد. آنها به خوبي مي دانند هيچ کس از آدمهايي با رفتار مصنوعي خوشش نمي آيد.
هر کسي به سمت افرادي که شخصيت حقيقي خود را به نمايش مي گذارند جذب مي شود، چون با علم به اين موضوع مي توانند به آنها اعتماد کنند. وقتي ندانيد طرف مقابل شما واقعاً کيست و چه نياتي دارد، به راحتي ممکن است از او فاصله بگيريد.

۸- يکرنگي
همه از کساني که انسجام دروني بالايي دارند خوششان مي آيد چون حرف و عملشان يکي است، به همين سادگي. يکرنگي مفهوم ساده اي است اما به کار گيري آن در عمل دشوار مي شود. انسان هاي جذاب و دوست داشتني براي اينکه هميشه از اين ويژگي بهره مند باشند از بدگويي پشت سر ديگران اجتناب مي کنند، و هميشه کار درست را انجام مي دهند؛ حتي اگر به نفعشان نباشد.

۹- داشتن لبخند بر لب
انسان ها به صورت طبيعي و ناخودآگاه از زبان بدن مخاطب خود تقليد مي کنند. اگر مي خواهيد ديگران حس خوبي نسبت به شما داشته باشند هنگام صحبت کردن به آنها لبخند بزنيد. به اين ترتيب آنها نيز به صورت ناخودآگاه لبخند شما را با لبخند پاسخ مي دهند و اين باعث مي شود احساس خوبي پيدا کنيد.

۱۰- آراستگي ظاهري
بين خوش لباس بودن و فخرفروشي به واسطه ي ظواهر تفاوت زيادي وجود دارد. انسان هاي دوست داشتني متوجه اين موضوع هستند که رسيدگي به ظاهر فردي مثل تميز کردن خانه پيش از آمدن ميهمان است و نوعي احترام به خود و ديگران محسوب مي شود. اما همينکه ظاهر قابل قبولي براي خود درست کردند از فکر کردن به اين موضوع دست مي کشند.

۱۱- عشق به زندگي
انسان هاي با اعتماد به نفس و دوست داشتني مثبت و پر از اشتياق هستند. هيچگاه از زندگي خسته نمي شوند چون آن را يک اتفاق فوق العاده مي بينند و آنقدر با اشتياق به زندگي نگاه مي کنند که ديگران نيز دوست دارند بخشي از اين اشتياق باشند.نه اينکه هيچ مشکلي در زندگي خود نداشته باشند، اما به مشکلات به عنوان موانعي موقتي نگاه مي کنند، نه سرنوشت غير قابل تغيير. وقتي مشکلي پيش مي آيد آنها به خودشان يادآور مي شوند روزهاي بد مي گذرند، و به اين اميد ادامه مي دهند که روز بعد يا هفته يا ماه بعد اوضاع بهتر خواهد بود.

جمع بندي
انسان هاي دوست داشتني تنها ويژگي ها و عادت هاي دوست داشتني خاصي در خود پرورش داده اند که هر کس ديگري نيز مي تواند در خود پرورش دهد. آنها بيش از آنکه به فکر خودشان باشند به فکر ديگران هستند و کاري مي کنند ديگران نيز احساس دوست داشته شدن، مورد احترام بودن، درک شدن و ديده شدن پيدا کنند. به ياد داشته باشيد: هرچه بيشتر روي ديگران تمرکز کنيد، دوست داشتني تر خواهيد بود.

منبع: آخرین خبر

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها