با خوردن شیر لاغر می‌شویم یا چاق؟

با خوردن شیر لاغر می‌شویم یا چاق؟

شیرهای پاستوریزه عمدتا از شیرگاو بهتر و مقدار چربی آنها مشخص است. هر لیوان شیر کم‌چرب شامل 240 سی‌سی شیر حدود 90 کالری، هر لیوان شیر معمولی 120 کالری و هر لیوان شیر پرچرب تا 150 کالری انرژی به بدن می‌رساند. بهتر است همه افراد بخصوص کسانی که رژیم لاغری دارند از نوع کم‌چرب یا بدون چربی شیر استفاده کنند، اما افرادی که قصد اضافه وزن دارند یا می‌خواهند توان جسمانی خود را بالا ببرند می‌توانند شیر پرچرب بخورند. یادتان باشد که شیر کم‌چرب یا پرچرب از نظر میزان لاکتوز، پروتئین، املاح و ویتامین‌ها تفاوتی با هم ندارند و فقط میزان چربی آنها بالا یا پایین است.


نکته دیگر این‌که کالری موجود در شیر و لبنیات به‌ هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با کالری سایر مواد غذایی نیست. پس نمی‌توان گفت «شیر نمی‌خورم چون کالری دارد.» شیر علاوه بر کالری، تمام مواد غذایی مایحتاج بدن را هم داراست و مصرف آن بسیاری از نیازهای بدن را مرتفع می‌کند، پس به‌هیچ‌ ‌عنوان شیر را از برنامه غذایی روزانه خود حذف نکنید.

البته برخی افراد به‌دلیل عدم‌تحمل لاکتوز و عوارض گوارشی از نوشیدن شیر صرف‌نظر می‌کنند. این حالت معمولا در افراد بالغی دیده می‌شود که در دوران کودکی به میزان کافی و مداوم شیر و لبنیات مصرف نکرده‌اند. در نتیجه آنزیم لاکتاز در بدنشان کاهش پیدا کرده و نمی‌توانند قند شیر یا لاکتوز را هضم کنند. این افراد پس از نوشیدن شیر دچار عوارض گوارشی مثل نفخ، دل‌درد و تغییر شکل و قوام مدفوع می‌شوند. خوشبختانه این مشکل درمان دارد. افراد مبتلا به عدم‌تحمل لاکتوز می‌توانند مصرف شیر را از روزی 10سی‌سی شروع کنند و طی زمان و به‌تدریج به مقدار آن بیفزایند تا مشکلشان حل شود. امروزه شیرهای کم‌لاکتوز و بدون لاکتوز هم در بازار موجودند که افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می‌توانند آنها را خریداری و مصرف کنند تا دچار مشکل نشوند.

منبع: جام جم آنلاین

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "بهترین سریال سال 1402" کدام بود؟