جولان پیج های کلاهبرداری و صفحات فیشینگ در شبکه های اجتماعی / چرا فیلترینگ نتوانست فضای مجازی را سالم تر کند؟

پیج های اینستاگرامی، صفحات وب سایت ها، گروه های ویسبوک و اپلیکیشن های وطنی و غیروطنی، پر شده است از کلاهبرداری های جورواجور اینترنتی که هدفشان خالی کردن جیب من و شماست.

جولان پیج های کلاهبرداری و صفحات فیشینگ در شبکه های اجتماعی / چرا فیلترینگ نتوانست فضای مجازی را سالم تر کند؟

روزی نیست که خبری درباره برخورد با انواع این کلاهبرداری ها و اخاذی ها در شبکه های اجتماعی منتشر نشود و مسئولان دغدغه رشد این سوءاستفاده ها از فضای مجازی برای پیشبرد اقدامات غیرقانونی را دارند.

با این همه یک سوال در ذهن وجود دارد و آن اینکه چرا از بین همه بسترهای شبکه های اجتماعی، فقط با تلگرام برخورد شد و در سایر موارد، هنوز دسترسی به صفحات مخرب وجود دارد؟ مگر نه اینکه انگیزه برخورد با تلگرام و فیلتر آن، مقابله با چنین آسیب هایی عنوان شده بود؟ پس چرا در موارد مشابه، هنوز امکان استفاده منفی از شبکه های اجتماعی برای کلاهبرداری وجود دارد؟

چندی پیش وزیر ارتباطات در گفتگویی، نبود ایرانی ها در فضای توئیتری را به زیان منافع ملی ارزیابی کرده بود. همین منطق درباره عدم حضور بسیاری از فعالان فضای مجازی در تلگرام نیز صادق است. شاید برای همین است که برخی رسانه های رسمی که تلگرام را ترک کرده بودند، دوباره به آن بازگشته اند. ازجمله کانال باشگاه خبرنگاران جوان و خبرگزاری صداوسیما که متعلق به نهادی است که خود، از پیام رسان سروش رونمایی کرده است.

به نظر می رسد که ادامه سوءمدیریت در مدیریت شبکه های اجتماعی و بسنده کردن به سیاست فیلترینگ که معنایی جز پاک کردن صورت مساله ندارد، فضا را برای کلاهبرداران مجازی مهیا کرده و آنها با فراغ خاطر به اقدامات مخرب خود در این فضا ادامه می دهند.

روشن است که اگر دغدغه استفاده از شبکه های اجتماعی برای مقاصد کلاهبردارانه وجود دارد، باید راه های مقابله، در رابطه با همه شبکه های اجتماعی به کار گرفته شود و اگر این دغدغه تنها بهانه ای برای اجرای برخی سیاست های خاص است، باید فکری به حال تبعات استفاده از فضای مجازی برای کلاهبرداری شود.

بی تردید فیلتر کردن یک پیام رسان محبوب، نتیجه ای به جز روی آوردن به فیلترشکن ها و از بین بردن همه محدودیت ها، ندارد و همین خود به افزایش خطر استفاده ابزاری از فضای مجازی برای اقدامات کلاهبردارانه دامن زده است.

شاید حالا که به خوبی نتیجه سیاست فیلترینگ مشخص شده، وقت آن رسیده باشد که از خود بپرسیم چطور باید جلوی روند مخرب رشد کلاهبرداری در فضای مجازی را گرفت و با کمک فعالان فضای مجازی، محیط شبکه های اجتماعی را برای فعالیت سالم پاکسازی کرد.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • رضا
    0

    چون این قدر سطح رسانه ای شما با این که رسانه ای هستید پایین است که وقتی افسار تلکرام در خارج باشد نمی توان مدیریت کامل روی ان داشت الان خیلی از کشور هر شبکه ای بخواهد کار کند در ان کشور باید سرورهاش در ان کشور و تحت مدیریت ان کشور باشد

  • وحید
    0

    بیشترین کلاهبرداری از سایت دیوار انجام میشه بارها از اطرافیان شنیده ایم وحتی برای خودمون پیش اومده که از دیوار سرشون کلاه رفته ولی تا به حال کسی نگفته بود از تلگرام سرش کلاه رفته باشه. در ضمن با فیلترینگ تلگرام کلاهبرداری کم شد آیا؟؟؟ خیر کم نمیشه باید فرهنگ رو درست کرد. واسه مردم اشتغال ایجاد کرد تا همین ته مونده اعتمادی که بین مردم هست و برحسب اعتماد پول میریزن به حساب شخص مقابل و ایشون هم خیلی راحت سیمکارتشون رو باطل میکنن و پیگیری که با هزینه چند برابر و وقت گیر هست از بین نره. مشکل از تلگرام یا دیوار یا .... نیست مشکل از جیب خالیه مردمه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها