«ایده‌های سیاست‌ورزی انتخاباتی» از دیدگاه تاجزاده

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تشریح «ایده‌های سیاست‌ورزی در انتخابات پیش رو» پرداخت.

«ایده‌های سیاست‌ورزی انتخاباتی» از دیدگاه تاجزاده

سیدمصطفی تاجزاده در نشست پرسش و پاسخ حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، با موضوع ایده‌های سیاست‌ورزی فعال در انتخابات پیش رو اظهار کرد: در هیچ دوره‌ای به اندازه امسال میان اصلاح‌طلبان درباره انتخابات اختلاف نظر وجود نداشته است. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد یکی اینکه کسی چیزی نگوید و دیگر آنکه پا به پای جامعه پیش برویم به شکلی که هرکس نظرات خود را مطرح و از آن دفاع کند و دیگران هم آن را نقد کنند تا کم‌کم به اجماع رسیده و در مورد نامزدها هم به سازوکاری برسیم که مردم در انتخاب نامزد نهایی نظر بدهند تا اصلاحات با جامعه پیوند بخورد.

وی افزود: برخی می‌گویند در نظام‌های سیاسی جهان، تقسیم قوا به شکلی است که نهادها به طور طبیعی با هم چالش دارند. وقتی که از دولت موازی سخن می‌گوییم منظورمان این اختلافات نیست.

تاجزاده ادامه داد: در وضعیت ویژه‌ای قرار داریم که حتی در جنگ چنین شرایطی تجربه نکرده‌ایم چه برسد به الان که در صلح هستیم. اگر بخواهیم به سمت ایران توسعه‌یافته پیش برویم باید برای این موضوع فکری کنیم.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با اشاره به چهار استراتژی پیش روی اصلاح‌طلبان چون عبور از انتخابات، واگذاری انتخابات، حضور بی‌قید و شرط و مشارکت مشروط اظهار کرد: در مورد استراتژی عبور از انتخابات و گذر از صندوق رأی در خاورمیانه‌ای که دوسوم التهابات جهان در آن جریان دارد دو دسته رژیم داریم؛ برخی بریده از جامعه هستند و پایگاه طبقاتی ندارند و شکاف عمودی میان دولت و مردم وجود دارد و مورد دیگر هم شکاف و تضاد افقی میان مردم با مردم با سلایق و گرایش‌های متفاوت است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: در هر جامعه‌ای که شکاف افقی باشد به‌ویژه در خاورمیانه، دعوت به تظاهرات به معنای کشاندن کشور به نزاع خیابانی است. در این وضعیت یا حکومت به دلیل پشتوانه مردمی در کوتاه‌مدت معترضان را ساکت می‌کند یا توان این کار را ندارد و جامعه به درگیری کشانده می‌شود.

تاجزاده خاطرنشان کرد: استراتژی عبور از انتخابات در جامعه متکثر با گرایش‌های مختلف به شکل بالقوه به سرعت خشونت‌آمیز شده و موجب خارج شدن سیاست از مجرای گفت‌وگو می‌شود.

وی با رد استراتژی واگذاری انتخابات گفت: در جمهوری اسلامی چنین مدلی جواب نمی‌دهد چون هر گروهی که به سمت واگذاری رفته به انزوا کشیده شده و هر گروهی که حضور مستمر داشته است علاوه بر اقبال اجتماعی، توانسته تشکیلات قوی و به‌روزتری داشته باشد. استراتژی واگذاری انتخابات افراطی‌ترین نیروها را بر سر کار می‌آورد و با دست خودمان نوعی افراط‌گرایی را ترویج می‌کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: استراتژی حضور بی قید و شرط در انتخابات سال‌های ۹۲ تا ۹۶ جواب داد اما جامعه در این سال‌ها پوست انداخته و این استراتژی امروز جواب نمی‌دهد. در دوره اصلاحات ما هر ۹ روز یک بحران داشتیم در حالی که پس از جنگ درخشان‌ترین دوره اقتصادی همین دوره بود. اگرچه چیزی که احمدی‌نژاد بعدها تحویل داد کشوری تحریم‌شده ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل بود.

تاجزاده تصریح کرد: چیزی که استراتژی ما را زیر سوال می‌برد وجود یاس و ناامیدی است. برای حضور در انتخابات، مردم باید توجیه شوند و دیگر آنکه بدنه و کادرهای اصلاحات هیچ موقع به اندازه امروز نسبت به حضور و نتیجه انتخابات دیدگاه نداشته‌اند.

وی ادامه داد: با استراتژی حضور بی قید و شرط در قدرت تأثیرگذاری نخواهیم داشت و اصلاحات را بی‌هویت و بی‌خاصیت و جامعه را منفعل می‌کنیم. جامعه تا وقتی به اصلاحات، امید داشته باشد دست به خشونت نمی‌زند. نهایت این استراتژی این است که هرکس با هسته قدرت تعامل داشته باشد می‌تواند فعالیت کند.

تاجزاده افزود: اصل ما در کشور بر حضور در انتخابات است مگر اینکه مانع شوند. همیشه اصلاحات از انتخابات باز حمایت می‌کند. در شرایطی که ترامپ بدترین خواب‌ها را دیده است و ایران در بدترین شرایط تحریمی قرار دارد، انتخابات آزاد نقش پررنگی در تحریم‌شکنی بازی می‌کند. انتخابات تحریم‌شکن و آزاد در سطح ملی می‌تواند نقش بسیار استراتژیکی برای ایران داشته باشد همانطور که انتخابات دوم خرداد ۷۶ داشت.

وی در بخش پایانی این نشست گفت: آنچه که در این چهاردهه جریان به راه انداخت، انتخابات بود. جامعه ما الان سرد است و تز ترامپ و بیگانگان هم این است که بگویند ایران کشوری است که انتخابات ندارد. هیچ وقت مردم زمان پهلوی هیچ بحرانی را موکول به انتخابات نمی‌کردند چون انتخابات محلی از اعراب نداشت. اما در این چهل سال انتخابات جا باز کرده است. به مسئولان می‌گویم به دلیل شرایط اقتصادی، نظامی و امنیتی اطراف ایران باید انتخابات باشکوه و تحریم‌شکنی داشته باشیم.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها