باهنر:اگر سران اصلاحات بیانیه های آقای کروبی را نقد و تقبیح می کردند مشکل حصر حل می شد/مصلحت نیست حصر شکسته شود

باهنر درباره اینکه آیا امسال رفع حصر صورت خواهد گرفت، گفت: در سال ۹۶ مسئله رفع حصر در حال نرم شدن بود، اما در اواخر سال یکی از این سران محصور (کروبی) یک بیانیه‌ای را صادر کرد که ناگهان ورق برگشت.

باهنر:اگر سران اصلاحات بیانیه های آقای کروبی را نقد و تقبیح می کردند مشکل حصر حل می شد/مصلحت نیست حصر شکسته شود

محمدرضا باهنر از چهره‌های شاخص تشکیلات اصولگرایان که در سوابق خود نایب رئیسی مجلس و ریاست تشکل‌های اصول‌گرایی همچون جامعه اسلامی مهندسین را داشته است،اکنون دبیزکل جبهه پیروان خط امام رهبری است در گفتگویی به تحلیل وقایع اخیر و عملکرد دولت و البته مسئله حصر پرداخت. بخشی از این گفتگو را می‌خوانیم.
* انتخابات آتی مجلس را از حیث مشارکت رای دهندگان چگونه می‌بینید؟
باهنر : مشارکت در انتخابات بستگی به این دارد که انتخابات ریاست جمهوری باشد یا مجلس یا شورا. درصد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری طبعا بالاتر است. اما برای مجلس یا شوراهای شهر بسته به اینکه درباره شهر بزرگ یا کوچک یا روستا حرف می‌زنیم درصد مشارکت متفاوت است.
در انتخابات ریاست جمهوری یک مواردی ۷۵ و ۸۰ درصد مجموع شرکت کنندگان بوده‌اند. و در انتخابات مجلس گاهی مشارکت تا ۶۵ و ۷۰ درصد هم می‌رسد.
هر چه حوزه بزرگتر باشد مشارکت کمتر است. در شوراها اصلا متفاوت‌تر است. در روستاها یا شهرهای کوچکتر چون کاندیداها را می‌شناسند تقریبا همه اهالی شرکت می‌کنند. در شورای اول شهر تهران بد عمل کرد در دوره دوم حدود ۲۰ درصد شرکت کردند. من حدس میزنم این دوره تا ۵۰ درصد هم مشارکت خواهیم داشت. بعضی دوستان اصلاح طلب میخواهند مسئولیت دولت و مجلس را نپذیرند درست است که روحانی اصلا اصلاح طلب نیست اما این هم واقعیتی است که اصول‌گرایی هم هیچ سهمی در اداره دولت یازدهم نداشته.
بخواهیم یا نخواهیم بخشی از ناکارآیی‌ها به دوش اصلاح طلبان است و البته مشکلاتی هم از سال‌های قبل هم تلنبار شده و منتقل شده به این دولت. در مجلس دهم هم اصلاح‌طلبان سهیم بوده‌اند و مسئولیت آن را باید بپذیرند. مجلس دهم علیرغم عدم ریاست عارف ولی با ۱۵۰ رای لیست امید تشکیل شد.
* یا اصلاحات کاندیدایی دارد که از قیف شورای نگهبان بگذرد؟
باهنر: ما همیشه کاندیدای اصلاح‌طلب در همه دوره‌های مختلف ریاست جمهوری داشته‌ایم و اتفاق جدیدی نیفتاده که این بار کاندیدای اصلاح‌طلب تائید نشود. می‌خواهید برایتان بشمارم؟
تجربه هم نشان داده اصلاح طلبان حتما در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا خواهد داشت
* بنظرتان با توجه به تحولات آتی در عرصه بین المللی وضرورت تقویت همبستگی ملی که نیازمند وحدت همه نیروهای داخلی هستیم، آیا امیدی هست که رفع حصر از محصورین امسال صورت ‌گیرد؟
باهنر: پارامترهای زیادی موثر و دخیل در رفع حصر هستند ولی هیچکدام علت تامه نیستند. من در سال ۹۶ مسئله رفع حصر را رصد می‌کردم و حس می‌کردم اصلا حصر در حال نرم شدن است، اما در اواخر سال یکی از این سران محصور (کروبی) یک بیانیه‌ای را صادر کرد که ناگهان ورق برگشت.
واقعیت قضیه آنکه انگار یک عده از کنار حصر کاسب شده‌اند.
هر نظامی اگر قرار باشد رأفت نشان دهد، این رأفت تا جایی منطقی است که ضرر عمومی کشور را فرا نگیرد. منافع ملی نباید فدای یک جریان یا دسته شود. اگر فردا قرار بر رفع حصر شود باید نظام بداند آن عده‌ای که دخیل هستند قدر آن را می‌دانند و ازش حراست می‌کنند.
حامیان رفع حصر تابحال رفتار عقلایی از خودشان نشان نداده‌اند.
غرضم این نیست که کسی بیاید توبه کند اما باید هزینه‌ای که در سال ۸۸ به مردم وارد شده جبران کنند.
* تجربه رفع حصر آیت‌الله منتظری تجربه منحصر به فردی بود که قابل تکرار است. خب اکنون هم می‌توان از آن تجربه استفاده کرد؟
باهنر: من که رصد می‌کردم تصورم این بود که حصر دارد کمرنگ می‌شود.
اما بالاخره آ‌ن‌ها که با توجه به منافع ملی دنبال رفع حصرند بگویند این بیانیه از کجا آمده و چه کسی بیانیه آن آقا (کروبی) را در سفره این‌ها گذاشت؟
زمانی باید به سمت رفع حصر رفت که خود حامیان رفع حصر و سران اصلاحات این تحلیل‌ها و پرسش‌ها را بکنند که چرا آقای کروبی با آن بیانیه مانع رفع حصرشد؟
اگر حصر برطرف شود باید در پی آن منافع ملی حفظ شود نه هنجارشکنی و جنجال اتفاق بیفتد.
خود دوستان اصلاح‌طلب بنویسند بیانیه آقای کروبی از کجا درآمد؟ بحث اینست که با این رفع حصر، منافع ملی و امنیت ملی افزون شود. اگر بیانیه ای که آن آقا (کروبی) صادر کرد توسط سران اصلاح‌‌طلبان نقد و تقبیح می‌کردند مشکل حل می‌شد. اما بنظرم الان به مصلحت نیست حصر شکسته شود.

منبع: روزنامه مستقل

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • باهنر
    0

    آن بیانیه دیدید درست بود ، بعدا مشخص شد که همه حرفه‌ای کروبی درست بوده

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      عدم شرکت از این به بعد می تواند تذکر جدی به حکومت باشد چپاول و غارت دیگر بحث است لذا اگر می خواهند ماندگار باشند به فکر مردم باشند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها