گلایه حامیان طبیعت زاگرس از شورای عالی محیط زیست؛ بخش الوار گرمسیری در مناطق چهارگانه محیط زیست ثبت شود

مدیر انجمن حامیان طبیعت زاگرس گفت: بخش الوار گرمسیری در شهرستان اندیمشک که یکی از غنی‌ترین تنوع زیستی در استان خوزستان نام دارد و علی‌رغم این ثروت خدادادی در مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست جایی نداشت.

گلایه حامیان طبیعت زاگرس از شورای عالی محیط زیست؛ بخش الوار گرمسیری در مناطق چهارگانه محیط زیست ثبت شود

بخش الوار گرمسیری یکی از بخش‌های تابعه شهرستان اندیمشک در شمال استان خوزستان و در جنوب غربی ایران است که با پوشش گیاهی و جانوری متنوع و کمیاب شناخته می‌شود. بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک، بیش از 80 هزار جنگل در دل جای داده و گنجینه‌ای از درختان بلوط زالزالک وحشی، جاز، کنار، کیکم، چنار، بادام کوهی و گیاهان دارویی متنوع و خاص بوده و از تنوع گونه‌های جانوری خاص شامل سمندر کوهستانی لرستان نیز برخوردار است.

این منطقه که نخستین و بیشترین زیستگاه ثبت شده سمندر در کشور نام گرفته و در دل خودگونه‌های جانوری دیگری مانند کور ماهی پلنگ، خرس زاگرس، سنجاب، شاه روباه، گرگ و هم چنین انواع پرندگان شکاری و وحشی را جای داده است.

مدیر انجمن حامیان طبیعت زاگرس ادامه داد: شکار بی‌رویه، آتش‌سوزی جنگل‌ها، قاچاق و تخریب زیستگاه سمندر کوهستانی لرستان که جزو گونه‌های رو به انقراض بوده از جمله خطرهایی است که این روزها الوار گرمسیری و حیات طبیعی آن را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بخش الوار گرمسیری در شهرستان اندیمشک که یکی از غنی‌ترین تنوع زیستی در استان خوزستان نام دارد علی‌رغم این ثروت خدادادی در مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست جایی نداشت.

مرادی افزود: بیتوجهی به این موضوع نگرانی دوستداران طبیعت و فعالان محیط زیست را به دنبال داشته و درخواست فعالان محیط زیست از مسئولان مربوطه شهرستان و استان خوزستان همچنین از رئیس جمهور و مسئولان شورای عالی محیط زیست تصویب مناطقی از بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک به عنوان مناطق چهارگانه حفاظت شده محیط زیست است.

مدیر انجمن حامیان طبیعت زاگرس اندیمشک عنوان کرد: هم چنین با توجه به طبیعت روستای تووه در بخش الوار گرمسیری ثبت این روستا به عنوان یک اثر طبیعی و ملی ضروری بوده و باید بیش از گذشته نسبت به حفظ و نگهداری و معرفی جاذبه‌های طبیعی آن، توجه کرد.

گزارش از محمد امین جمشیدی

انتهای پیام/ح

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها