از هر 8 نیروی کار ایرانی، یک نفر بیکار است / بیکاری در بین جوان ترها، دو برابر دیگران است! + اینفوگرافی

براساس آمارهای موجود، در بهترین شرایط، از هر هشت نیروی کار ایرانی یک نفر شغلی برای کار کردن ندارد. وضعیت بیکاری در بین نیروهای جوان و تحصیلکرده، نامناسب تر از دیگران است.

از هر 8 نیروی کار ایرانی، یک نفر بیکار است / بیکاری در بین جوان ترها، دو برابر دیگران است! + اینفوگرافی

در بسیاری از نقاط دنیا، نیروهای جوان و تحصیلکرده شانس بیشتری برای مشغول شدن به کار دارند اما در ایران این وضعیت وارونه است به طوری که آمار بیکاری در بین تحصیل کرده ها تا یک سوم نیروی کار موجود در کشور می رسد.

در وضعیت مشابه از نظر سن و تحصیلات، وضعیت اشتغال برای زنان ناگوارتر است بنابراین هرچند دخترام تحصیلکرده، جمعیت اکثریت در دانشگاه ها را شامل می شوند اما از موقعیت نامناسبی به لحاظ اشتغال برخوردارند.

در سال ١٣٩٧، تنها ٤٠,٥ درصد جمعيت ١٠ ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند؛ يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٦)، ٠.٤ درصد افزایش یافته است.

نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاكي از آن است كه ٢٥,١ درصد از فعالان اين گروه سني در سال ١٣٩٧ بيكار بوده‌اند. بررسي تغييرات سالانه‌ی نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به سال قبل هيچ گونه تغييري نيافته است.

تعداد شاغلین در سال ١٣٩٧ به ٢٣٨١٣٠٤٥ نفر رسید که نسبت به سال گذشته ٤٦٣٩٢٨ نفر افزایش یافته است. نسبت اشتغال در سال ١٣٩٧ به ٣٥,٦ درصد رسید که نسبت به سال ١٣٩٦، ٠.٣ درصد افزايش داشته است.

بررسي سهم اشتغال ناقص نشان مي‌دهد كه در سال ١٣٩٧، ١٠,٨درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ٣٨.٣ درصد از شاغلين ١٠ ساله و بيش‌تر، ٤٩ ساعت و بيش‌تر در هفته كار كرده‌اند.

بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد كه در سال ١٣٩٧، بخش خدمات با ٥٠,٣ درصد بيش‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با ٣٢.٠ درصد و كشاورزي با ١٧.٧ درصد قرار دارند.

به این ترتیب روشن است که هرچند بخشی از نیروی کار کشور فعال است اما بخش مهمی از این جمعیت، ساعات کافی برای کار کردن ندارد.

به عقیده کارشناسان، وضعیت بیکاری نیروهای جوان می تواند تبعات اجتماعی چون عدم ازدواج و درگیر شدن با انواع آسیب ها را دربر داشته باشد.

بیکاری جوانان البته در شرایطی صورت می گیرد که هنوز بخشی از بازنشستگانی که باید طبق قانون از کار مدیریتی کنار بروند، در سمت های دولتی و حاکمیتی مشغول به کارند.

نظر شما درباره وضعیت کار در ایران چیست؟ در ادامه این مطلب کامنت بگذارید و درباره موقعیت کاری خود بحث کنید.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • دلسرد
    0

    مسولین جمهوری اسلامی فکر کسب وکار جوانان این کشور نیستن بخاطر اینکه تمام پستای مهم رو بین نکبت زادهاشون تقسیم میکنن ,بخدا اگه واردات بی رویه نداشتیم الان یک نفر بیکار نداشتیم تازه نیروی کارهم کم داشتیم من خودم یادمه پدرم کارگاه نقاشی چوب داشت باور کنین دوتا کارگر هندی هم داشتیم

  • حال
    0

    روحانی اونچنان شغل ایجاد کرده که نگو نپرس......

  • هادی
    0

    حرص و طمع سن بالاها مگه میزاره جوانان کار گیرشون بیاد...از شغلشون بازنشسته به زور میشن دوباره میرن سرکار دیگه...بازنشستگی پس برا چیه...ایقد کار کردین که زندگی راحت و خونه وماشین و زمین و پس انداز جمع کنین دیگه بعد بازنشستگی باید استراحت کنین....خدایا چه گیری افتادیم تو مملکت شل و ول...همینا نمیزارن جوونها کار کنن و خانواده تشکیل بدن...گناه بزرگی دارین انجام میدین که جای جوونها رو گرفتین

  • گمنام
    0

    من هم از سال 1384 تاکنون بیکار هستم

  • محمد
    0

    ببینید اگر کسی بیکاری به خاطر که در هیچ صنعتی مهارت ندارد من خودم فردی میشناسم که ارشد جغرافیا داشت ودید بیکاره رفت دوره آرایشگری دیداولش اصلا سرمایه نداشت بعد 4 سال مغازه زد الان درآمد ماهیانه 15 میلیونی داره بس نگید بیکارم باید مهارت یا صنعت را یاد بگیرید مطمئن باشید اگر مهارت بلد باشی درآمد بالایی داری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها