نگاهی به پیامدهای خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد

نگرانی ها از بازگشت جنگ سرد هسته ای / روسیه بمب اتمی بیشتری دارد یا آمریکا؟ + اینفوگرافی

با خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که یادگار جنگ سرد بود، نگرانی ها از بازگشت رقابت تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو به اوج رسیده است.

نگرانی ها از بازگشت جنگ سرد هسته ای / روسیه بمب اتمی بیشتری دارد یا آمریکا؟ + اینفوگرافی

این پیمان، تضمینی برای آن بود که دو بلوک شرق و غرب قصد ندارند جهان را با سلاح های هسته ای خود تهدید کنند، اما حالا پایان این پیمان، بار دیگر همه را نگران رقابت های هسته ای کرده است.

دونالد ترامپ که به بهانه برنامه هسته ای، ایران را هدف تحریم های شدید قرار داده است، عملا با خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد نشان داده که می خواهد دور تازه ای از ساخت تسلیحات هسته ای را آغاز کند.

اما سوال اینجاست که برنده بازی رقابت هسته ای میان آمریکا و روسیه کیست؟ این سوالی است که این اینفوگرافی به آن پاسخ می دهد:

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق که امضایش برپیمان تاریخی منع موشک های هسته ای میان برد با آمریکا نقش بسته در واکنش به اعلام خروج رسمی واشنگتن از این پیمان تاکید کرد که این اقدام زمینه گسترش هرج و مرج در جهان را فراهم خواهد کرد.

گورباچف که با خبرگزاری روسی اینترفاکس گفتگو می کرد در این خصوص یادآور شد که تصمیم واشنگتن برای خروج از پیمان منع توسعه و استفاده از موشک های هسته ای میان برد موسوم به به غیر قابل پیش بینی شدن سرنوشت سیاست جهانی منجر خواهد شد.

میخائیل گورباچف در ادامه از «استارت نو»، پیمانی که طی دوره جنگ سرد در سال ۲۰۱۱ به همراه پیمان «آی ان اف، INF» میان آمریکا و روسیه به امضاء رسید به عنوان آخرین دستاویز برای تحکیم ستون های امنیت راهبری جهان یاد کرده و خواستار حفظ آن شده است.

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد که پیشتر خواستار تمدید پیمان یاد شده از سوی آمریکا و روسیه شده بود تاکید کرده است که خروج هر یک از طرفین از آی ان اف تهدید ناشی از موشک های بالیستیک را افزایش خواهد داد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده است که پایان یافتن پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان آمریکا و روسیه زمینه به راه انداختن مسابقه تسلیحاتی جدید در جهان را فراهم خواهد کرد.

به اعتقاد وزیر امور خارجه آلمان چالش های احتمالی ناشی از منقضی شدن پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد تنها به اروپا محدود نمی شود و باید پیمانی جامع برای منع توسعه و استفاده از سلاح های هسته ای جایگزین آن شود.

واشنگتن روز جمعه با طرح اتهام جدید بر ضد روسیه مبنی بر نقض پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد به صورت رسمی اعلام کرد که از این سند امضاء شده میان دو کشور خارج می شود و بایست این پیمان را دیگر پایان یافته تلقی کرد.

مایک پمپئو که برای شرکت در یک نشست منطقه ای به تایلند سفر کرده در بانکوک اعلام کرد که کشورش با توجه به عدم رعایت کامل مفاد آی.ان.اف و به موجب بند پانزده این پیمان رسما از آن خارج می شود.

مسکو که پیشتر در واکنش به کناره گیری موقت واشنگتن مشارکت خود را در این پیمان به حال تعلیق درآورده بود برای جلوگیری از منقضی شدن کامل این پیمان پیشنهاد کرده بود که استفاده از موشک های میان برد تا یک زمان مشخص از سوی هر دو کشور به حال تعلیق درآید.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها