سینما بهمن شیراز تخریب شد

سینما بهمن شیراز که قدیمی‌ترها آن را به نام سینما مترو می‌شناختند به طور کامل تخریب و آوار آن نیز غروب جمعه ۱۱ مردادماه جاری از محل تخلیه شد.

سینما بهمن شیراز تخریب شد

پیش از این، آتش سوزی این سینما واقعه ای نگران کننده برای دوستداران فرهنگ شیراز تلقی شده بود اما این بار در روز جمعه، دیگر اثری از ویرانه سینما نیز باقی نماند.

شامگاه پنجشنبه ۹ خردادماه گذشته، شعله‌های آتشی به جان سینما مترو شیراز افتاد و بخش‌هایی از این سینمای قدیمی را خاکستر کرد.

به گفته برخی شاهدین بقایای به جا مانده از این سینما نیز در روزهای اخیر بطور کامل تخریب و آوار آن نیز از محل خارج شده است.

مجوز شهرداری و تخریب کامل

شهردار منطقه دو شیراز شامگاه جمعه گفت: قبل از آتش سوزی سینما بهمن مالک این مجموعه بارها درخواست تخریب را به شهرداری منطقه ارائه داده اما هرگز با این مساله موافقت نشده بود.

مهران بهرامی نژاد با بیان اینکه مالک این سینما از اوایل خرداد ۹۸ بدون دریافت مجوز اقدام به تخریب سینما بهمن کرده بود که در نهایت منجر به آتش‌سوزی این محل شد،افزود: بعد از این آتش‌سوزی بخش‌هایی از سقف و دیوارهای سینما بهمن شیراز فرو ریخت که در پی این موضوع بار دیگر مالک مجموعه درخواست تخریب خود را به شهرداری منطقه ارایه کرد.

سینما بهمن شیراز تخریب شد وی ادامه داد: بعد از آتش‌سوزی سینما بهمن و در پی درخواست مالک،شهردای منطقه با تخریب کامل سینما بهمن که بخش زیای از آن در آتش‌سوزی نابود شده بود موافقت کرد.

او تشریح کرد: حدود دو هفته پیش مجوز تخریب کامل و آواربرداری این محل صادر شده است.

وی اضافه کرد: در مجوز صادره قید شده است که سر درب ورودی سینما بهمن که یکی از نمادهای شهر شیراز است نباید تخریب شود و همچنین با انجام مهاربندی زیر نظر ناظرین شهرداری بگونه‌ای که به ساختمان‌های مجاور آسیب نرساند،عملیات تخریب کامل و آواربرداری انجام شود.

شهردار منطقه دو شیراز در ادامه بیان کرد: بعد از تخریب کامل و جمع‌آوری بقایا تعیین تکلیف نهایی در کمیسیون ماده پنج انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه کاربری این محل،فرهنگی تعیین شده،گفت: مالک مجموعه تقاضای تغییر کاربری این مجموعه را دارد اما شهرداری با این درخواست موافقت نکرده است.

بهرامی‌نژاد عنوان کرد: مالک این مجموعه اکنون درخواست دارد که علیرغم ساخت سینما در این محل مجوز تجاری در بخش‌هایی از این زمین نیز به او داده شود که هنوز با این درخواست هم موافقتی صورت نگرفته است و تعیین تکلیف آن براساس قانون بعد از توافق با شهرداری به عهده کمیسیون ماده پنج خواه بود.

تخریب بدون مجوز سینما بهمن

شهردار منطقه ۲ شیراز، پیشتر گفته بود که مالک سینما بهمن شیراز یک روز قبل از آتش سوزی این مکان و همچنین در بهمن‌ماه سال ۹۷ بدون دریافت مجوز اقدام به تخریب سازه این سینما کرده بوده که ماموران تخلفات شهرداری از این کار مطلع شدند و از آن جلوگیری کردند.

پیش از این رخداد نگران کننده برای دوستداران فرهنگ و هنر استان فارس، سیروس رومی نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار استان در گفت و گو با ایرنا، احداث سینما مترو در سال ۱۳۴۴ در خیابان زند شیراز را سرآغاز فصلی تازه در هنر هفتم و تأثیرگذاری آن بر مراودات مردم و خصوصاً نخبگان این شهر عنوان کرده و گفته بود: با ایجاد سینما مترو حتی خوراکی های مورد استفاده تماشاچیان تغییر و از نون و دوپیازه آلو (نان و دوپیازه سیب زمینی) به فالوده و کتلت تبدیل شد.

وی ادامه داد: فروشنده ای در مجاورت سینما مترو به نام موسیو بود که مغازه ای کوچکی داشت و ساندویچ کتلت می فروخت و به گفته بسیاری از هم دوره‌ای‌های من، هنوز خوشمزه تر از کتلت موسیو نخورده‌اند.

رومی با اشاره به اینکه سینما مترو و پاساژی که این سینما در آن احداث شد دیدگاه مردم شیراز را تغییر داد و تاثیرات شگرفی در ارتباطات آن دوره ایجاد کرد،افزود: فالوده‌بندی به نام نگرو در این محل ایجاد شد که برای اولین بار فالوده‌های رنگی در شیراز می فروخت و چند مغازه پوشاک زنانه نیز در این پاساژ وجود داشت که چند فروشنده خانم در این مغازه‌ها مشغول به کار شدند که به نظر من قبل از این، اشتغال زنان در اینگونه مشاغل در شیراز سابقه نداشت.

نویسنده شش جلد کتاب تاریخ مطبوعات فارس اظهار داشت: در مجموع سینما مترو و محدوده مجاور این مکان به محلی مدرن و رفته رفته به پاتوق روشنفکران در نیمه دوم دهه ۴۰ تبدیل شد.

وی با بیان این مسأله که فردی به نام نوشاد در پیاده رو مقابل سینما مترو دکه داشت و اقدام به فروش روزنامه و کتاب می کرد گفت: این محل با گذر از ساعات میانه روز کم کم شلوغ و به پاتوق روشنفکران، هنرمندان، نویسندگان، شاعران و ورزشکاران شیرازی تبدیل می شد.

رومی با اشاره به اینکه فاصله بین سینماهای خیابان زند محل پیاده روی اغلب شیرازی ها و قشر روشنفکر بود، ادامه داد: گذر پیاده روی با مرکزیت سینما مترو و با طی کردن چهارراه زند، سینما مهتاب و مسیر برگشت تا سینما مایاک در خیابان انوری ایجاد شده بود و در مجموع سینما مترو و محدوده ای که به واسطه آن ایجاد شد نقشی هویتی در تاریخ شیراز دارد.

حالا با آتش سوزی ،تخریب و آواربرداری سینما بهمن (متروی سابق) دیگر سند زنده خاطرات قدیمی این بخش از شهر شیراز نیز در محاق بی توجهی قرار گرفته است.

رابطه دستگاه هوابرش با نابودی سینما بهمن

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز درباره علت آتش‌سوزی این سینما گفته بود: براساس نتیجه نهایی تحقیقات این سازمان، آتش سوزی در سینما بهمن به دلیل استفاده از دستگاه هوابرش رخ داده اما عمدی یا غیرعمدی بودن آن از سوی دستگاه قضا و کاراگاهان پلیس در دست بررسی است.

٢ نفر احضار شدند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس نیز ۲۰ خرداد در گفتگو با خبرنگاران گفت: در پی آتش سوزی سینما بهمن شیراز، پرونده قضایی در این مورد تشکیل و ۲ نفر به عنوان مطلع به دادسرا احضار شدند.

حیدر آسیابی افزود: علت اولیه آتش سوزی، تعمیرات داخلی سینما عنوان شده که خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشته است.

وی ادامه داد: در اولین دقایق بروز حادثه، قاضی کشیک دادسرای شیراز در محل حاضر و دستورات قضایی اولیه را صادر کرد.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز اضافه کرد: پرونده‌ای در پیوند با این آتش سوزی در دادسرا تشکیل و موضوع در این مرجع قضایی در حال تحقیقات و اخذ نظرات کارشناسی اولیه است.

سینما بهمن شیراز که در خیابان کریم خان زند واقع شده، شامگاه پنجشنبه نهم خرداد ۹۸ آتش گرفت و این آتش سوزی تا بامداد روز بعد ادامه داشت و تلی از خاکستر را در این محل به جا گذاشت.

در این سینما که فعالیتش از دهه ۴۰ آغاز شد،از اوایل دهه ۹۰ دیگر فیلمی به نمایش گذاشته نمی‌شد و اینگونه که از شواهد مشخص است مالک آن در چند ماه گذشته بارها درخواست تغییر کاربری آن را مطرح کرده بود که با مخالفت جدی مسئولان شهرداری شیراز مواجه شد.

در مردادماه سال ۹۶ نیز مباحثی درباره جلوگیری از تخریب این سینما و لزوم تبدیل آن به موزه در شورای شهر شیراز مطرح شده بود.

منبع: ایرنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها