مجسمه «ملک المتکلمین» ۲۵ سال پیش گم شده است

عضو شورای اسلامی شهر تهران که اخیرا درباره نحوه بازسازی میدان حسن‌آباد صحبت می‌کرد به گم شدن مجسمه «ملک‌المتکلمین» از مشروطه‌خواهان نیز اشاره داشت؛ موضوعی که شهرداری می‌گوید مربوط به حداقل ۲۵ سال پیش است.

مجسمه «ملک المتکلمین» ۲۵ سال پیش گم شده است

احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران روز ۱۳ مرداد و در جریان یکصد و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورا با گرامیداشت سالروز جنبش مشروطه‌خواهی (۱۴ مرداد ۱۲۸۵)‌ و همچنین یادآوری حادثه اخیر آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد به شهرداری تهران تذکر داد: بحث مرمت این میدان بهتر از چیزی که حالا دارد اتفاق می‌افتد، می‌تواند پیگیری شود.

وی افزود:‌ از سوی دیگر مجسمه بزرگ ملک‌المتکلمین که در این میدان قرار داشت به پارک شهر منتقل شده و حالا می‌گویند گم شده که باید دستوری عاجل در پیگیری این موضوع داده شود.

به دنبال این سخنان بحث سرقت این مجسمه در رسانه ها بازتاب گسترده ای یافت و مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران می گویند که این موضوع تازه نیست.

حاجی میرزا نصرالله ملک‌ المتکلمین (۱۲۳۹ - ۱۲۸۷) از خطیبان مشهور دوره مشروطیت و در شمار یکی از اصلی‌ترین واعظان مشروطه‌خواه معرفی شده است.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران اظهارداشت:‌ موضوع سرقت این مجسمه دست‌کم مربوط به ۲۵ سال گذشته است.

مجتبی موسوی تاکید کرد:‌ با توجه به اینکه این موضوع در سالروز جنبش مشروطه خواهی دوباره مطرح شده، اینطور تداعی می‌شود که انگار گم شدن مجسمه اتفاقی تازه است.

جزییات ساخت و جمع‌آوری مجسمه

وی ادامه داد: ساخت، نصب و جمع آوری مجسمه ملک المتکلمین مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است و اینکه موضوع مصادف با سالروز جنبش مشروطه خواهی توسط عضو شورای شهر تهران مطرح می شود، قابل تقدیر است.

موسوی در خصوص مختصات این مجسمه نیز توضیح داد: مجسمه ملک‌المتکلمین ۵۰ سال پیش توسط ابوالحسن خان صدیقی (سازنده مجسمه فردوسی) از جنس برنز و به ارتفاع سه متر ساخته و در وسط میدان حسن آباد نصب شد.

این مقام مسئول در خصوص دلایل جمع آوری این مجسمه در پیش از انقلاب نیز گفت: شنیده ها حاکی است که محمدرضاشاه پهلوی از نصب این مجسمه در میدان ناراضی بود و تمایل داشت که مجسمه خودش در نقاط مختلف شهر ساخته و نصب شود.

سرنوشت مجسمه

وی در خصوص سرنوشت این مجسمه برنزی نیز تاکید کرد: مجسمه ملک المتکلمین پس از جمع آوری به انبار پارک‌شهر منتقل شده است اما از سرنوشت آن کسی خبر ندارد.

موسوی ادامه داد: متولیان مدیریت شهری از ۱۴ سال پیش به دنبال این مجسمه هستند تا دوباره در میدان حسن‌آباد نصب شود اما اثری از آن وجود ندارد.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه برنامه‌ای برای ساخت مجدد مجسمه ملک المتکلمین نداریم، تصریح کرد: ترجیح ما پیدا کردن مجسمه اصلی و نصب مجدد آن در گوشه ای از میدان حسن آباد است.

مرمت آرامگاه ملک المتکلمین
موسوی در خصوص مرمت مقبره ملک المتکلمین نیز گفت: از چندی پیش مرمت و بازسازی آرامگاه شهدای مشروطه توسط سازرمان زیباسازی شروع شده است.

وی ادامه داد: مقبره شهدای مشروطه نزدیک میدان حسن‌آباد در محوطه بیمارستان لقمان ( خیابان کارگر)‌ واقع شده است و می خواهیم پس از مرمت آن را به محیط شهری پایتخت برگردانیم.

به گفته معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، این مرمت با مصوبه شورای شهر و دستور شخص شهردار در حال انجام است.

وی افزود: تاکنون چهار ستون و سقف آرامگاه شهدای مشروطه مرمت و احیا شده اما باتوجه به مشکلات اجرایی پیش‌بینی دقیقی برای پایان کار نداریم.

موسوی با بیان در شرایط فعلی دسترسی به آرامگاه تنها از طریق اورژانس بیمارستان است، خاطرنشان کرد: آرامگاه شهدای مشروطه پس از مرمت و بازسازی برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود.

۱۴ مرداد ۱۲۸۵ خورشیدی فرمان مشروطه پس از کوشش جمع بسیاری از مشروطه‌خواهان به دست مظفرالدین شاه قاجار امضا شد و این جنبش در نهایت تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی کشور ایران را به دنبال داشت.

منبع: ایرنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها