چرا حذف صفر از پول ملی ایران زندگی مردم را بهتر نمی‌کند؟

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در ایران درباره اثرات منفی و تورمی حذف چهار صفر از پول ملی هشدار داده‌اند. چرا چنین اقدامی بدون اصلاح سیستم بانکی و اصلاحات ساختاری نمی‌تواند تاثیر مثبتی در زندگی مردم داشته باشد؟

چرا حذف صفر از پول ملی ایران زندگی مردم را بهتر نمی‌کند؟

تصمیم دولت مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی، بحث‌های زیادی در باب "مزایا" یا "ضرر"های آن برانگیخته است. بیشتر نظراتی که از کارشناسان اقتصادی در رسانه‌های ایران منتشر شده، حکایت از نگرانی درباره پیامدهای این اقدام دارد.

مخالفان می‌گویند که زمان و شرایط برای حذف چهار صفر از پول ملی مناسب نیست. برخی این کار را تنها پاک کردن صورت مسئله می‌دانند و نه حل آن. در مقابل هستند گروهی که معتقدند مردم خود به خود یک صفر را از قیمت اجناس حذف کرده‌اند و حذف چهار صفر از پول ملی می‌تواند به سرعت وسهولت در زندگی روزمره و معاملات کوچک و بزرگ مفید باشد. از این گذشته این کار نه فقط هزینه‌ای روی دست دولت نمی‌گذارد که از هزینه سنگین چاپ اسکناس هم کم می‌کند.


آرش آزرمی کارشناس اقتصادی درباره علل عدم موفقیت این اقدام در شرایط فعلی ایران می‌گوید. او به دو عامل اصلی اشاره می‌کند: کسری مزمن بودجه که دولت را دائم مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌کند و ورشکستگی عمده بانک‌ها که بار آنها را هم بر گرده بانک مرکزی انداخته است. به نظر این اقتصاددان بدون اصلاح سیستم بانکی و اصلاح سیاست بودجه حذف صفر از پول ملی تنها به افزایش تورم و هزینه‌‌های بیشتر منجر می‌شود.

منبع: دویچه وله

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • منوچهر
    0

    ولله شما تو جمع کردن یک صفرش هم می مونید چه رسد به اینکه بخواید چهار صفر و بردارید.

  • حسن
    0

    عجب دولتمردانی داریم بجای اینکه سرمایه های مردم سکه کنند از عددش را کم می کنند این دولت را باید توسط خبرگان جهت شرکت در انتخابات دو رد صلاحیت می کرد با ین همه ضرر

  • علی
    0

    من تا حالا ندیدم طرح اقتصادی پیاده بشود و به نفع مردم باشد همیشه در تمام این طرح های اقتصادی مردم ضرر کردن

  • کیوان
    0

    این چه کاریه که عدد پولمون کوچیک شه ، به قول یکی از حضرات عظام " امریکا خودش فهمیده که نباید با ایران در بیفته .... حالا که در افتاد ، ببینید که چی شده ? پول خودشه گرون شده!!!!! " :) پس این حربه سهمگین رو از دست ایران درنیاریم !

  • مریم
    0

    نمیدونم اینا با این کاراشون میخوان چکار کنن پول ایران که بی ارزش بودن دیگه با این کار بی ارزش هم میشه کی میاد دو دو تا دو چهار تا بکنه تا بیای اینکار وبکنی رشته کلام از دستت میره میبینی اشتباه میکنی تو میمونی وضرر وزیان و اینجا مردم عادی هستن که ضررمیکنن با این کارتون اختلاس ها بیشتر میشه هیچ میشینن برا خودشون میبرن و میدوزن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها