بررسی مطالبات زنان در گفت‌و‌گوی خبرفوری با آذر منصوری:

زنی که می‌تواند خلبان هواپیما باشد، چرا نتواند راننده موتور باشد / برخی مواجه‌ها با مسائل زنان، جفا به دین است


16 مرداد 1398 - 09:30
5d4a5b03ce110_2019-08-07_09-30
عضو ارشد حزب اتحاد ملت معتقد است: سخت گیری غیر از اینکه بخش قابل توجهی از زنان جامعه ما در مقابل دین و حاکمیت قرار دهد ، نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

موضوع موتورسواری زنان ، داشتن مجوز و اظهار نظرهای موافق و مخالف آن چند روزی است که جزو اخباررسانه ها  است. موافقین می‌گویند منعی برای صدور گواهینامه رانندگی موتور برای خانم ها وجود ندارد و مخالفین نیز اشکالات شرعی رو مطرح می‌کنند.  این در حالی است که هیچ منع قانونی برای این  موضوع وجود ندارد و در رای دیوان عدالت اداری که چند روز پیش در پی شکایت یک خانم اصفهانی مبنی بر عدم صدور گواهینامه رانندگی با موتور برای وی ، صادر شده است، تصریح دارد . به سراغ آذر منصوری قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت و عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش رفتیم تا نظر وی در این ارتباط را جویا شویم.

قرآن یکی از مترقیانه‌ترین نگاهها را نسبت به زن و‌جایگاه زن داشته است

منصوری با تاکید بر اینکه در هیچیک از مبانی فقهی و حقوقی ما هیچ تفکیک و یا تمایزی برای حضور زنان در عرصه اجتماع و سیاست وجود ندارد، تصریح کرد : همچنین در متن قرآن بخصوص که باید مبنای همه برداشت‌های فقهی باشد ، روشن است که این متن در زمانه خود یکی از مترقیانه ترین نگاهها را نسبت به زن و‌جایگاه زن داشته است.

وی با بیان اینکه همین مسئله خود گویای این است که احکام دینی نمی توانند نسبت به اقتضائات و تغییراتی که در جامعه رخ می دهد متوقف در یک زمان باشند و از زمانه خود عقب بمانند، خاطرنشان کرد :  موتورسواری و یا دوچرخه سواری زنان و یا رفتن زنان به ورزشگاهها مطالبه بخشی از زنان جامعه  است که بر مبنای اقتضائات زمان و‌مجموعه هنجارها و باورهای زنان امروز شکل گرفته است و نباید اسلام و دین به محل تلاقی بین مطالباتی که برگرفته از هنجارها و رشد جامعه است تبدیل شود.

بسیاری از مناقشات با اتکا به فقه پویا قابل حل است

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش ادامه داد: چه بسا یک زمانی رای دادن زنان هم حرام اعلام می شد. اما امروز زنان هم رای می دهند و هم حتی برای خبرگان رهبری هم کاندیدا می شوند و ما سابقه حضور زنان در این نهاد را هم داریم. اینها بیشتر ریشه تاریخی و فرهنگی دارد و اتفاقا  بسیاری از این موارد که به محل مناقشه تبدیل می‌شود با توجه به اقتضائات زمان و محیط و‌جامعه و اتکا به فقه پویا حل شده است. این نوع مواجهه به نظرم جفای به دینی است که مبنای پذیرش آن را «قد تبین الرشد و من الغی » قرار داده است. در زمینه مواجهه‌ای که با پوشش زنان می شود هم این مسئله مصداق پیدا می‌کند.

منصوری با تاکید بر اینکه پرداختن به این مطالبات بدون توجه به جایگاه امروز زنان ایران پرداختن به آدرس های غلطی است که باعث شده ، مطالبات اصلی زنان ایران به حاشیه رانده شود، تصریح کرد : چه بسا اگر از ابتدای انقلاب که بنیانگذار آن بر حضور زنان در مقدرات اساسی مملکت اصرار داشتند، به این جایگاه توجه می شد و ما با این سطح از تبعیض علیه زنان ایران مواجه نبودیم ، اساسا امروز با طرح  این سطح از مطالبات مطرح نبودیم. فراموش نکنیم همراه اولین هیأت سه نفره‌ای  که پس از انقلاب از طرف رهبری به شوروی رفتند ، خانم دباغ هم حضور داشتند.

مگر زنان ترک موتور نمی‌نشینند، چرا نتوانند راننده موتور باشند

وی با تاکید بر اینکه زنان ایران در طول ۴۰سال گذشته رشد قابل توجهی در جامعه داشته‌اند، تصریح کرد: این رشد از جهت کسب مهارت‌ها و تخصص هایی  است که با حضور در دانشگاهها کسب کرده اند و یا آشنایی و آگاهی آنها نسبت به آنچه زنان دنیا از آن برخوردارند وبه تبع آن اعتماد به نفسی که موجب مطالبه گری و تغییر مطالبات آنها شده است. به همین دلیل ما امروز زن خلبان و زن راننده اتوبوس هم داریم. زنی که می تواند خلبان هواپیما باشد، چرا نتواند راننده موتور باشد یا دوچرخه براند. مگر زنان ترک موتور نمی‌نشینند، چرا نتوانند راننده موتور باشند.

عضو ارشد حزب اتحاد ملت تاکید کرد : به نظرم این سخت گیری غیر از اینکه بخش قابل توجهی از زنان جامعه ما در مقابل دین و حاکمیت قرار دهد نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

عضو ارشد حزب اتحاد ملت معتقد است: سخت گیری غیر از اینکه بخش قابل توجهی از زنان جامعه ما در مقابل دین و حاکمیت قرار دهد ، نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

5d4a5b03ce110_2019-08-07_09-30
16 مرداد 1398 - 09:30

موضوع موتورسواری زنان ، داشتن مجوز و اظهار نظرهای موافق و مخالف آن چند روزی است که جزو اخباررسانه ها  است. موافقین می‌گویند منعی برای صدور گواهینامه رانندگی موتور برای خانم ها وجود ندارد و مخالفین نیز اشکالات شرعی رو مطرح می‌کنند.  این در حالی است که هیچ منع قانونی برای این  موضوع وجود ندارد و در رای دیوان عدالت اداری که چند روز پیش در پی شکایت یک خانم اصفهانی مبنی بر عدم صدور گواهینامه رانندگی با موتور برای وی ، صادر شده است، تصریح دارد . به سراغ آذر منصوری قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت و عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش رفتیم تا نظر وی در این ارتباط را جویا شویم.

قرآن یکی از مترقیانه‌ترین نگاهها را نسبت به زن و‌جایگاه زن داشته است

منصوری با تاکید بر اینکه در هیچیک از مبانی فقهی و حقوقی ما هیچ تفکیک و یا تمایزی برای حضور زنان در عرصه اجتماع و سیاست وجود ندارد، تصریح کرد : همچنین در متن قرآن بخصوص که باید مبنای همه برداشت‌های فقهی باشد ، روشن است که این متن در زمانه خود یکی از مترقیانه ترین نگاهها را نسبت به زن و‌جایگاه زن داشته است.

وی با بیان اینکه همین مسئله خود گویای این است که احکام دینی نمی توانند نسبت به اقتضائات و تغییراتی که در جامعه رخ می دهد متوقف در یک زمان باشند و از زمانه خود عقب بمانند، خاطرنشان کرد :  موتورسواری و یا دوچرخه سواری زنان و یا رفتن زنان به ورزشگاهها مطالبه بخشی از زنان جامعه  است که بر مبنای اقتضائات زمان و‌مجموعه هنجارها و باورهای زنان امروز شکل گرفته است و نباید اسلام و دین به محل تلاقی بین مطالباتی که برگرفته از هنجارها و رشد جامعه است تبدیل شود.

بسیاری از مناقشات با اتکا به فقه پویا قابل حل است

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش ادامه داد: چه بسا یک زمانی رای دادن زنان هم حرام اعلام می شد. اما امروز زنان هم رای می دهند و هم حتی برای خبرگان رهبری هم کاندیدا می شوند و ما سابقه حضور زنان در این نهاد را هم داریم. اینها بیشتر ریشه تاریخی و فرهنگی دارد و اتفاقا  بسیاری از این موارد که به محل مناقشه تبدیل می‌شود با توجه به اقتضائات زمان و محیط و‌جامعه و اتکا به فقه پویا حل شده است. این نوع مواجهه به نظرم جفای به دینی است که مبنای پذیرش آن را «قد تبین الرشد و من الغی » قرار داده است. در زمینه مواجهه‌ای که با پوشش زنان می شود هم این مسئله مصداق پیدا می‌کند.

منصوری با تاکید بر اینکه پرداختن به این مطالبات بدون توجه به جایگاه امروز زنان ایران پرداختن به آدرس های غلطی است که باعث شده ، مطالبات اصلی زنان ایران به حاشیه رانده شود، تصریح کرد : چه بسا اگر از ابتدای انقلاب که بنیانگذار آن بر حضور زنان در مقدرات اساسی مملکت اصرار داشتند، به این جایگاه توجه می شد و ما با این سطح از تبعیض علیه زنان ایران مواجه نبودیم ، اساسا امروز با طرح  این سطح از مطالبات مطرح نبودیم. فراموش نکنیم همراه اولین هیأت سه نفره‌ای  که پس از انقلاب از طرف رهبری به شوروی رفتند ، خانم دباغ هم حضور داشتند.

مگر زنان ترک موتور نمی‌نشینند، چرا نتوانند راننده موتور باشند

وی با تاکید بر اینکه زنان ایران در طول ۴۰سال گذشته رشد قابل توجهی در جامعه داشته‌اند، تصریح کرد: این رشد از جهت کسب مهارت‌ها و تخصص هایی  است که با حضور در دانشگاهها کسب کرده اند و یا آشنایی و آگاهی آنها نسبت به آنچه زنان دنیا از آن برخوردارند وبه تبع آن اعتماد به نفسی که موجب مطالبه گری و تغییر مطالبات آنها شده است. به همین دلیل ما امروز زن خلبان و زن راننده اتوبوس هم داریم. زنی که می تواند خلبان هواپیما باشد، چرا نتواند راننده موتور باشد یا دوچرخه براند. مگر زنان ترک موتور نمی‌نشینند، چرا نتوانند راننده موتور باشند.

عضو ارشد حزب اتحاد ملت تاکید کرد : به نظرم این سخت گیری غیر از اینکه بخش قابل توجهی از زنان جامعه ما در مقابل دین و حاکمیت قرار دهد نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

آدرس خبرفوری در پیام‌رسان گپgap.im/akhbarefori


22

نظرات 66
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
محسن 0 2 پاسخ 1398/5/27 -13:17

باسلام از لحاظ امنیتی موتورسواری خانمها خطر ناک هست مرد ها لیاس زنانه می پوشند و با سوار بر موتورسیکلت کارهای خطر ناک انجام می دهند و امنیت جامعه از بین می رود و امنی بوجود می آید

سحر 2 2 پاسخ 1398/5/24 -17:40

بنا به اظهارات واراجیف خانم منصوری می بایست دین را براساس خواسته های مردم تفسر وتعبیر کرد وهر زمان که بخشی از جامعه درخواستی داشت دین را بر اساس همان موضوع تعبیر وتفسیرنمود.لعنت خدا برکسانی که به خاطراهداف شخصی وسیاسی خود و هم فکران خود بدعتی راپایه گذاری میکنند.

ali 1 4 پاسخ 1398/5/23 -17:09

فکر نمیکنم طراحان ساخت هواپیما و موتور و ماشین و دوچرخه و ... برای استفاده از آن به فکر جنسیت فرد بوده باشند. متاسفانه ذهن بعضی ها زیادی کار میکنه و باعث میشه چیزهائی رو ببینن که بقیه نمیبینن و چون قدرت دارن موجب سد و اختلاف افکنی میشوند

بنده خدا 7 2 پاسخ 1398/5/21 -23:00

با عرض سلام موتوری خانم ها مشکلات دیگر اجتماعی بروز می کند که به ضرر خانم ها تمام خواهد شد وبطور مثال از طرف عده ای آنها مورد ازار قرار می دهند وچه بسا باعث حوادثی می شود که منجر به کشته ویا مجروح شدن انان شود موتور اساسا برای کار نه تفریح کردن

حسن پور 10 2 پاسخ 1398/5/20 -10:09

با سلام اگر اجازه موتور سیکلت سواری به زنان داه شود اولین چیزی که به خطر می افتد امنیت است دشمنان با استفاده از لباس زنان دست به کارهای خطرناک می زنند امنیت ----امنیت --- خیلی مهم است

ناشناس 17 3 پاسخ 1398/5/19 -11:31

بخاطر اینکه زن موتور سوار حتما یکی هم ترکشه شاید مرد باشه اگه محرم باشه خوب هیچ اگه نباشه چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مردم دارن نگاه میکنند چی میدونن محرمه یا نامحرم در ضمن لباس چی بپوشه با موتور بعدش اگه خورد زمین چطور ......کمی عقل هم بد نیست

کاربر ناشناس 22 4 پاسخ 1398/5/17 -18:34

خانمها محترمه مواظب این زنهای به ظاهر اصلاح طلب باشید

کاربر ناشناس 18 6 پاسخ 1398/5/17 -18:28

خانم آذربا این سن وسال فسق وفجور به راه نینداز به سلام دشمنی مکن از خدا بترس که گناه این کار شما باعث می شوید مانند صدقه جاری

کاربر ناشناس 17 5 پاسخ 1398/5/17 -18:23

قبلا خانمها رانندگانی خوبی بودن اما اکنون خیلی افتضاح و بد رانندگی می کنند اگر موتور سواری هم ازاد شود بعدا ممکن است با موتور مسافرکشی هم بکنند و مردها هم سوار کنند چه دورانی شده حتما آخرالزمان است انشاالله کسانیکه موافق این کار هستند نتیجه اش را خواهند دید

زهرا 16 6 پاسخ 1398/5/17 -17:07

مخالفم ارزش زن را بیش از این پایین نیاورید

زهرا ایرانی 15 4 پاسخ 1398/5/17 -16:25

متاسفانه مهمترین کار را که تربیت فرزند است فراموش کرده ایدو هر روز برای بی ارزش کردن زن و به لجن کشیدن خانواده یک برنامه ای تازه دارید یه روز رفتن تو ورزشگاه و فحش شنیدن ویه روز تک چرخ زدن و رو موتور و یک روز دیگه هم مسافر کشی با موتور و .............فکرش را کرده اید زنی که راننده موتور بشه و بخواد مثلا مسافر جابه جاکند.چطور میخواد بچه تربیت کند با اون اعصاب خرابی که برایش درست میشه این آذر منصوری چطور نمیتونه این موضوع را درک کند که زن با مرد فرق دارد البته این جور افراد مثل آذر منصوری برای اینکه شناخته بشند و خودشون را مطرح کنند این مسائل را طرح میکنند مثلا میخواهند یه کار مهمی انجام بدهند اگه راست میگی یه طرحی ارائه کن که زنها هم بتوانند مدارج علمی را هم در دانشگاه و هم در حوزه طی کنند و هم نگرانی برای بچه دارشدن و حفظ خانواده نداشته باشند در ضمن خودت هم ای آذر منصوری سطح اطلاعاتت را هم در زمینه دینی و هم در زمینه روانشناسی زن بالا ببر تا حرف بی ربط کمتر بزنی

احمد شیشه گر 17 4 پاسخ 1398/5/17 -15:13

موتور سواریشون ازاد بشه دیگه هیشکی جرات نداره از خیابون رد بشه، هیشکی دیگه امنیت نداره از خیابون رد بشه، همین ماشینم که سوار میشن باعث ترافیک خیابون میشن، وقتی تصادف میکنن و میزن رو ترمز فرمون رو ول میکنن و سرشون رو میگیرن، خب رو موتور فرمونو ول کنن وسرشون بگیرن که نابودن تووو تصادف، هم خودشون از بین میرن هم دیگران، این فقط یه تبلیغات سیاسی هست، همین

ممد موتوری 14 2 پاسخ 1398/5/17 -13:53

از فردا به همت و تلاش برخی اصلاح طلبان میبینیم ک خانوما هم تک‌چرخ میزنن و تاکسی موتوری شدن بعضیا هم تاکید میکنم بعضیاشونم داداششون و شوهرشون و باباشون و ... را ترک موتور سوار کردن دارن میرن پارک سرکوچه یا سرکار.

نعمت 16 3 پاسخ 1398/5/17 -12:20

خانم محترم بروید وخانواده راحفظ کنید ومانند زنان ثروتمند غربی با افتخار بگویبد خانه داری شغل من است چراهروز ازخانه اصلاحات برای خوار کردن زنان جامعه نسخه می پچید

سینا 11 3 پاسخ 1398/5/17 -10:10

من موتور سوار حرفه ای در تهرانم .پیک موتوری هستم .در همین حد بگم که موتور برا اقایون سمه چه برسه به خانومها کسانی که دم از موتور سواری خانوما میزنند فقط هدفشان گسترش فسق و فجور هستش لاغیر

زهراگماری 10 3 پاسخ 1398/5/17 -09:21

به نام خدا مخالفم چون پیامیر خدا فرموده زن ریحانه است وکارهای سخت نباید به انها واگذارشود وحجب وحیا دریده نی شود بطوری که نتوان جمعش کرد

کاربر ناشناس 9 3 پاسخ 1398/5/17 -09:19

خطر اصلاح طلبان از امریکا و اسرائیل بیشتر است مراقب این فتنه گران باشید. مانند فتنه ۸۸ و

adel 9 5 پاسخ 1398/5/17 -07:57

علائم آخرالزمان نهی روایات از سوار شدن زن بر مرکب(زین، موتور و ...)/علائم آخرالزمان مراد از سوار شدن زنان بر زين، چه بسا خودنمايي هاي تحريک کننده باشد كه گاهي با ماشين سواري و دوچرخه سواري در ميان مردان و پسران جلوه گري مي كنند. البته احتمال دارد منع اسب سواري خانم ها به خاطر اين بوده است كه خود زين به گونه اي است كه باعث تحريك جنسي خود زن مي شود و براي آنها خوب نبوده است. آداب و اعمال اسلامی نهی روایات از سوار شدن زن بر مرکب(زین، موتور و …)/علائم آخرالزمان ۱. در احاديث معتبر آمده است: از جمله نشانه‌هاى بدى كه در آخرالزّمان آشكار مى‌شود آن است كه زنان بر زين (اسب) سوار مى‌شوند.[۱] ۲۲. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «زين براى زنان، مركب ملعونى است».[۲] ۳۳. در روايتى معتبر مى‌خوانيم كه امام باقر عليه السلام فرمود: «جايز نيست زنان بر زين سوار شوند، مگر در سفر يا به هنگام ضرورت».[۳][۱] . مختصر البصائر، ص ۱۴۳. [۲] . كافى، ج ۶، ص ۵۴۱، ح ۱. [۳] . خصال، ج ۲، ص ۳۷۵۵؛ بحارالأنوار، ج ۷۶، ص ۳۰۰، ح ۲.

adel 3 7 پاسخ 1398/5/17 -07:52

اگر موتور سواری زنان را هم بر مبنای حضور در ورزش بگیریم مقام معظم رهبری نیز در رابطه با ورزش این گونه بیان فرمودند: «نگاه اصلی و عمومی من به ورزش این است که همه باید ورزش کنند؛ بزرگ و کوچک، زن و مرد، پیر و جوان» اما مشخصا با توجه به تفاوت هایی که میان زن و مرد از لحاظ جسمی و روانی وجود دارد بالطبع نوع ورزش نیز متفاوت خواهد بود، این برای یک زن مومنه هنر نیست که همپای مردان به ورزش های سخت و طاقت فرسا روی بیاورد، ورزش های طاقت فرسا با جسم و روان لطیف زنان سازگاری ندارد و یقینا بعد از مدتی آسیب های جبران ناپذیری برای زن بوجود خواهد آمد که این، عواقب بسیار سوئی هم برای خود زنان و هم برای بنیان خانواده به بار خواهد اورد. برای زنان ورزش های نرم و سبك با توجه به لطافت و ظرافت آنها مفید است و از دیدگاه اسلام مانعی ندارد.

یه خانم 4 8 پاسخ 1398/5/17 -02:15

قرآن: وای به روز کسانی که از خدا و رسول سبقت میگیرند( در امور دینی ).... هیچ جای قران سوار بر مرکب شدن خانمها برای امر زشت یا مموع یا مکروه گفته نشده... یعنی خدا خبر نداشت یک روزی موتور و دوچرخه اختراع میشه؟؟؟!!!!

کاربر ناشناس 9 9 پاسخ 1398/5/16 -23:17

زنان شریف سوار موتور و دوچرخه نمی شوند برای زن عیب است خیلی گول اصلاح طلبان نخورید زیرا مانند منافقان فتنه گرند

کاربر ناشناس 10 8 پاسخ 1398/5/16 -23:12

خانم شما فتنه و فحشا و منکرات شایع می کنی خانم اینها از راه دلسوزی نیست فقط می ترسید صندلی زیر پایتان بیرون بکشند خانم اذر پیر فتنه گر

ش 5 11 پاسخ 1398/5/16 -21:58

یعنی بدبختی جامعه از این که هست بدتر میشه.تمام

علیرضا لایقخواه 8 10 پاسخ 1398/5/16 -21:48

سلام به نظرم اگه فرهنگسازی درست انجام بشه به طوری که بعضی آقایون به خانمها احترام بذارن و مزاحمشون نشن و خانمهای محترم هم حریمها و قوانین رانندگی رو رعایت کنند، مثل خیلی از کارهای بانوان محترم نه تنها اشکالی نداره بلکه کاملا هم مفیده و باعث رشد جامعه مون هم میشه.

حجت اله ترکاشوند 11 10 پاسخ 1398/5/16 -20:09

خیلی ساده هست از باب مسائل مدنی ودینی وقتی که الان همه خانمها ترک موتور میشینن چطور موتور نرونن، از باب فنی هم وقتی خانمها خلبان اتوموبیل میرونن چطور موتور ترونن

رضا 1398/5/16 -21:21

سلام فقط خانمها تفاوتشان با غربیها واروپاها همین بود فردا حتماً مسافرکشی هم میخواهن بکنن

عباس نریمانی 0 3 پاسخ 1398/5/16 -18:52

آخه این چه املاییه

محمد 13 12 پاسخ 1398/5/16 -18:49

خوب گفتن زنان باید در موتور سواری و دوچرخه سواری آزاد باشند مگر چه اشکالی دارد خانمها موتورسواری کنند

بهار 8 11 پاسخ 1398/5/16 -18:36

من اصلا نمیدونستم که خانمها نمیتونند گواهینامه موتور بگیرند این خیلی مسخرست.

داود 12 8 پاسخ 1398/5/16 -17:59

به شدت مخالف .

عین الله رضایی 10 13 پاسخ 1398/5/16 -17:58

موافق موتور سوری خانم ها هستم

حسن 5 1 پاسخ 1398/5/16 -17:57

به نظر اگر شرایط زیر رعایت شود اشکالی ندارد: 1- راکب یا راکبین موتور مونث باشند. 2 - در صورتی که راکبین مونث و مذکر باشند راکب مونث در پشت راکب مذکر قرار گیرد.

یه نفر 1398/5/17 -02:17

حاج آقا!!!! خودت فهمیدی چی میخوای؟؟؟!!!!

کاربر ناشناس 9 3 پاسخ 1398/5/16 -17:48

همینطوری از دست موتور سوارهای مرد آرامش نیست ‌. از لای ماشینها سر در می آورند و هیچ قانونی را،رعایت نمیکنند چقدر تصادف با موتور داریم. که سوار موتور با موبایل حرف میزند ، سرعت غیرمجاز، عدم رعایت قانون عابر پیاده و.‌‌‌... خانمها از یک کیلومتری نمیتوانند ماشین را خوب کنترل کنند اگر جلوشان عابر پیاده باشد، تازه با مویایل هم صحبت میکنند.البته همه نه، ولی خوب موتور دیگر کنترل ماشین را ندارد دوچرخه خطرش شاید کمتر باشد. در هر دو باید با رعایت اصول باشد. که بی نظمی نشود.

ناشناس 9 9 پاسخ 1398/5/16 -17:22

راستش من خیلی دوست دارم آزاد بشه و یکی از این موتور کوچولوها که چرخشون کوچیکه داشته باشم خیلی خوبه از ماشین بهتره و کنترلش راحت تره ... ای کاش آزاد بشه هم اینکه زنان در استفاده رعایت عرف رو هم بکنن تا از چیزی که به نفعمون هست محروم نشیم .

طیبه 8 8 پاسخ 1398/5/16 -17:07

من که در حال حاضر مخالفم بعضی ها ازین حرف ها میزنند فقط برای اینکه جایگاه انتخاباتی خودشون را ارتقا بدند. بعضی ها هم مثل این نگین هیچ چی از اسلام نمی دانند، شاید بشه تو آینده شرایطی را ایجاد کرد که با حفظ حجاب و عفاف زن ها بتوانند سوار موتور بشند

adel 9 5 پاسخ 1398/5/16 -17:03

هم این قدر میدونم به شهدا و اسلام لطمه زدیم چرا که از زمانی که پای زن به عرصه جامعه باز شد بیکاری طلاق و فساد و غیره بیشتر شد حالا با این شرایط تمام کسانی که پای ناموس مردم را بی جهت وارد مواردی که خلاف شرع و موازین اسلامی نمودند باید پاسخگو باشند

یه نفر 1398/5/17 -02:18

از کجای اسلام حرف میزنی؟؟؟ اسلام یعنی قرآن...برو بخون اگه مخالف سوار مرکب شدن خانمها بود بیا حرف بزن...آخه چیو به چی ربط میدین؟؟؟؟

مهین 7 7 پاسخ 1398/5/16 -17:00

سخت گیری مساویست با دلزدگی تو هر مسئله ای زیاده روی و سختگیریش نتیجه ای جز اعتراض و دلزدگی نداره . حضرت علی ع فرموده فرزندان خودرا مطابق زمانه تربیت کنید . معین نکرده دختر یا پسر و فقط گفتن فرزندان خود . کمی دقت و تفکر تو بعضی زمینه ها همیشه مشکل گشا خواهد بود

رويا فكور 9 7 پاسخ 1398/5/16 -16:58

با سلا م من زني خودسربرست هستم و با حقوق بازنشستكي زندكي ميكنم و ير تمام سالهاي عمرم نتونستم ي ماشين بخرم و هنوز هم مستاجر هستم و با اين كرايه ماشين هاي سرسام اور بيشتر بياده روي ميكنم ولي ديكه توان بياده روي ندارم و خيلي دوست داشتم حالا كه نميتونم ماشين بخرم با ي موتور هم بتونم به كارهاي روز مره ام برسم و خريد كنم و ..... و حالا ميخوام بدونم ايا بيامبر براي زنان شتر سواري و اسب سواري و يا قاطر سواري را حرام كرده بود كه موتور سواري براي ما حرام است

دلسوز 7 4 پاسخ 1398/5/16 -16:54

بله اینها هم حرفهایی بود به اصطلاح از زبان مادر عروس چون باز داره نزدیک انتخابات میشه ازین حرفها میزنند تا خانمهای دهن بین را خام کنند به ایشون و هم لیستی های ایشون رای بدهند / خانمها محبت کنند بتونند تو این شرایط وانفسا زندگی خودشونو راه ببرند بزرگترین خدمت به جامعه انسانی را انجام داده اند ه / موتورسواری و خلبانی و... پیشکش

ناهید 4 4 پاسخ 1398/5/16 -16:45

با سلام اینجانب کلا با موتورسواری درسطح شهر مخالفم چون موتور سوار ان هیچگونه قوانین رو رعایت نمیکنند واغلب یاخودشون تصادف میکنند یا باعث تصادف میشوند به نظر من هر وقت راهنمایی ورانندگی توانست موتور سواران را کنترل نماید انوقت به فکر گواهینامه بانوان باشند

کاربر ناشناس 8 4 پاسخ 1398/5/16 -16:42

خانم اذر عقلت کامل کن فتوا با شما نیست

یه خانم 1398/5/17 -02:10

با تو هم نیست!!!!!!!!!!

زهرا 7 4 پاسخ 1398/5/16 -16:38

با سلام من شخصا مخالف موتور سواری زنان هستم به عرف و دین وبقیه موارد کاری ندارم فقط از مسولان خواهشمندم به میزان تصادفات موتور و تعداد مجروحین و فوت شده ها موتور سوار یک نگاه بیندازند آخر چرا خانم که روح لطیف داره باید خودشو توی موقعیتی قرار بده که واقعا خطرناکه .کی گفته زن و مرد برابرند زن نازک و شکننده است و مرد قویتر اونم بخاطر تقسیم وظایفمون شما یک لحظه میتونین تصور کنید چشم کار دهان رو انجام بده اگه خدا میخواست اینطور برابری وجود داشته باشه که مردان هم باید باردار میشدند و ....

حسن رضایی 7 4 پاسخ 1398/5/16 -16:33

سلام سوار بر ماشین حجاب کامل کنار رفته وای ب موتور درضمن زن ضعیفه بخوره زمین هیچی ازش نمیمونه ک هیچ ده تا مرد هم باید از زمین جمعش کنن

منوچهر 10 2 پاسخ 1398/5/16 -16:28

اسلام هیچ وقت با رشد زنان در جامعه اسلامی مخالفتی ندارد کما اینکه موتور سواری هم یک نوع هنر است ولی همه این اتفاقات تا جایی میتواند مفید باشد که شان جامعه اسلامی و عزت اسلام وقران را خدشه دار نکند در غیر این صورت حریم کمال انسانی شکسته واز اعتبار ساقط خواهد شد.

فریبامروستی 7 1 پاسخ 1398/5/16 -16:27

چرا ک ن؟من امیدوارم بشه موتورسواری کرد کمک خرج خانواده بشم یک گاری میبندم عقبش بارکشی میکنم یا صایعاتی راه میندازم

ahmad 1398/5/16 -19:03

درود به غیرتت

کاوه 11 5 پاسخ 1398/5/16 -16:23

این مانند این است که بپرسید با راه رفتن خانمها موافقید؟؟ خوب سوال از اساس غلط است.

ابوالفضل خسروی 10 7 پاسخ 1398/5/16 -16:17

اخه زن رو به موتور چی... هواپیما کجا وموتور کجا خانوم منصوری چرا فرهنگ ایرانی روباغربی میخواهین یکی کنید..خدا لعنت کند کسانی بدون فکر فقط تصویب میکنیدوباعث بی بندباری میشین

مرجان 6 7 پاسخ 1398/5/16 -15:41

من نمیدونم این چه قانونی هست که بانوان از خیلی چیزها محروم میشن ولی در اصل چیزی که تو جامعه قابل مشاهده هست با این همه ممنوعیت خیلی بدتر از کشورهای غیر اسلامی هست... آیا اون خانمی که تَرک موتور نشسته اندامش متفاوت تر از بقیه ی بانوان هست؟! چه فرقیه بین تَرک موتور نشستن با موتور سوار ؟! فقط فرقش تو اینه اندام بانوان عقب موتور واضح تر دید داره و شاید این برای یسری ها جالب تره صندلی موتور جوری طراحی شده که انتهاش بالاتره و به نظرم اگه تَرک بشینن خیلی بدتر از اینه که خودشون راکب باشن .

یه خانم 1398/5/17 -02:11

قانون جامعه مرد سالار و مرد پرست

م.چ 5 0 پاسخ 1398/5/16 -15:40

من کاری به موتورسواری ندارم..ولی این روزها دارن همه چیز رو تفسیر به نفع خودشون میکنن.

علی 5 7 پاسخ 1398/5/16 -15:37

چرا که نتونن زنای ایرانی ازمردای خیلی کشورای منطقه سرترن نباید محدود باشن

مهدی 6 4 پاسخ 1398/5/16 -15:32

موافقم

مهدی 7 3 پاسخ 1398/5/16 -15:32

موافقم

میردهقان 5 8 پاسخ 1398/5/16 -15:23

زنی که بخواهد موتور سوار شود چهار صباحی هم میگویدبگوید من پسرم وپسرها دختر شوندوبزایند اینگونه بخواهد پیش برود دخترها با موتور دم درب مدرسه ی پسرنا میخواهند پسر بازی کنند و دیگر پسرها نه کمر برایشان میماندو نه آبرو

کاربر ناشناس 9 5 پاسخ 1398/5/16 -14:37

هنوز تو ماشین سوار شدن مشکل دارن خوبه بیشتر کشته میدیم خدا به خیر کنه

علی 25 14 پاسخ 1398/5/16 -11:50

مشکل مملکت ما مشکل زنان نیست بلکه ادمهایی هستند که فرق یک زن مسلمان با یک زن غربی را نمیفهمند . اسلام را نمیفهمند . خدا را نمیشناسند . اعتقادشان ضعیف است و همینها باعث شده که ما امروز در مملکت اسلام بسیار ضعیفی داشته باشیم و هر روز هم ضعیف تر میشود . دائما به دنبال اشاعه بی حیایی و فساد هستید و اسمش را هم گذاشته اید برابری زن و مرد . قران را نمیفهمید ولی زبانتان دراز است و افکارتان همان هجویات و مزخرفات غربیها . معنی حرمت زن را نمیفهمید و نمیفهمید مرد با زن فرق دارد و خداوند برای زن و مرد فرق قائل شده و هر کدام وظایفی و محدوده ای دارند اما نمیفهمید . انچنان غرق سیاست بازی و کثافت کارهایتان شده اید که خدا و دین را فراموش کرده اید و برای خودتان دین را تفسیر میکنید در حالی که میدانید حرفتان خلاف است اما شیطان وسوسه تان میکند .

نگین 1398/5/16 -16:03

علی اقا شما دین را چگونه تفسیر می کنید در هیچ کجای قران نگفته حجاب اجباری است گفته به زنان مومن بگو این طوری حجاب بگذارند اصلا افراد مومن نیستند و دلشان نمی خواهد اینجا حق شهروندی دارند و این طور که دوست دارند می خواهند زندگی کنند جایگاه زن مد نظر شما و امثال شما به دیده ماشین لباسشویی اشپز جارو کش نکهبان خونه است و حتی زن اگر سوار مرکب بودند عمل زناشویی انجام بدهند باید این را بفهمید زن کالا نیست و اسیر دست شما در ضمن به قران اقتباس می کنید در یک جا می گویید چهار تا زن بکیر در یک جا می گوید لن تسطیعوا ان تعدلو ا بین النسا و لو حرصتم هرگز نمی توانید بین زنانتان به عدالت رفتار کنید اگر حریصید این کارو انجام بدهید این حرفها حرف خدا نیست حرف خودشه فکر کنم زمانی بوده که عایشه را گرفته بود نمی تونسته عدالت کنه فردی امده به نام محمد حرفی زده و عمرم گرداوری کرده خودشم گفته من یک فرد عامی هستم یکی مثل خود شما یک مشت قصه پردازی شده قصه یوسف و زلیخا که اخوند اگفتن این سوره را زنان نباید بخوانند عنکبوت هست و غیر ذلک یه چوپون بوده از این شهر به اون شهر قصه بافتن و رفته قصه مریم که اونا هم قصه بافتند راجع به مریم بس کنید این حرفها را چماق درست کردید و بر سر زنان بیشتر از همه فرو می اورید خارجیها هم می خواهند دین باشه چماقی می شود مردم علیه مردم

منوچهر 1398/5/16 -16:12

دقیقا حرف درست همین است که علی گفته و من هم نظرم همین هست.

ناشناس 1398/5/16 -17:39

خانم نگین با توهین کردن و حرفهای مغلطه آمیز زدن امثال شما اوضاع نه تنها بهتر نمیشه بلکه بدتر هم خواهد شد ... با حرفهای کفر آمیز زدن اون هم توی مملکتی که مردمش مسلمانن شما علنا دارید بیان میکنید که من حجاب نمیذارم چون اساسا دینی به نام اسلام و ... سراسر خیالبافیه خوب این دقیقا همون چیزیه که مخالفان امثال شما میگن و ثابت میشه که عده ای از شما اساسا مخالف اسلامید و مساله ی شما حجاب نیست انتظار نداشته باشید دیگران ساکت بشینن . مثل منی که موتور سواریه زن ها رو قبول دارم با شرایطش، وقتی حرف های شما میبینم نظرم مثبتم نسبت به شما نوعی از بین میره و به مخالفینتون حق میدم که برخورد کنن و جلوگیری کنن و بگیر و ببند چون حجاب مسئله نیست بلکه اسلامه !

محمد 8 10 پاسخ 1398/5/16 -10:34

حجت‌الاسلام صادقی، معاون فرهنگی قوه‌قضائیه: در فرهنگ اسلام، سوار زین شدن برای بانوان مکروه است اما حرام نیست. از طرف دیگر به زنان دستور داده شده کاملا با عفاف و حجاب در صحنه اجتماع ظاهر شوند. موتور سواری هیچ اشکال شرعی ندارد اما از منظر عفاف و حجاب، سوار شدن بر موتور ممکن است باعث شود تا حجاب خانم ها کمتر رعایت شود. اینکه این مکروه و حرام در کدام رساله هست و کجای فرهنگ اسلام است بماند ، ولی جالبه که یک مقام ارشد قوه قضاییه که اصولا نظراتش باید بر پایه قانون مشخص و مستدل باشه بر اساس اینکه "ممکن است باعث شود " حکم صادر میکند !!!

کاربر ناشناس 1398/5/16 -23:10

امارتصادف‌به‌شدت‌بالا‌میرود‌وامنیت‌جامعه‌به‌خطرمیافتد