غذایی خوش‌طعم و پرطرفدار برای درمان مسمومیت

محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌: آب‌دوغ‌خیار آرام‌بخش، خواب‌آور و خون‌ساز است و باعث می‌شود سطح انرژی بدن افزایش پیدا کند.

غذایی خوش‌طعم و پرطرفدار برای درمان مسمومیت

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره فواید استفاده از آب دوغ خیار اظهار کرد: آب دوغ خیار یکی از غذا‌های قدیمی و خوش‌طعم است که در فصل تابستان طرفدار زیادی پیدا می‌کند؛ این غذا حاوی ویتامین A، گروه ویتامین‌های B، B۱، B۲، B۳، B۶، B۱۲، C، D، E، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، آنتی‌اکسیدان، اسیدفولیک، کلسیم، منیزیم، فسفر، پروتئین، منگنز، روی، فلانوئیدها، اسید چرب، امگا ۳ و غیره است.

او ادامه داد: این غذا یکی از غذا‌های سنتی است که در فصل تابستان استفاده می‌شود و تأثیر چشمگیری در متعادل کردن بدن، رفع تشنگی، رفع گرمازدگی و دفع سموم از بدن و غیره دارد؛ این غذای خوش‌طعم آرامبخش، خواب‌آور و خون‌ساز است و باعث افزایش سطح انرژی بدن می‌شود.

عظمایی گفت: خوردن آب دوغ خیار تأثیر چشمگیری در بهبود استحکام استخوان‌ها، دندان‌ها و مفاصل دارد همچنین می‌تواتند از بروز پوکی استخوان، به خصوص برای سالمندان جلوگیری کند و موجب بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تشریح کرد: آب دوغ خیار خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از بدن در مقابل انواع بیماری‌ها، به خصوص سرطان محافظت می‌کند همچنین استفاده از این غذای ساده موجب جوان‌سازی پوست، افزایش طراوت و شادابی پوست و مو می‌شود؛ آب دوغ خیار کلیه‌ها، کبد و مجاری ادراری را پاکسازی می‌کند و موجب دفع سموم بدن می‌شود.

او با اشاره به بهبود جوش، خارش و اگزمای پوستی با مصرف این غذا گفت: برای تهیه این خوراکی تابستانی به ۳۰۰ گرم ماست محلی، یک لیتر دوغ، سبزیجات معطر و خشک مثل نعناع، پونه، جعفری و ترخون، مرزه، ریحان پودر شده، ۵ تا ۷ عدد خیار خورد شده، ۳۰ تا ۵۰ گرم گردو خرد شده، ۸۰ تا ۱۰۰ گرم کشمش پلویی، یک و نیم قاشق غذاخوری خامه، نان خشک، نمک، سبزیجات تازه مثل شوید، نعناع، ریحان و برای تزئین به گل سرخ احتیاج دارید.

////

عظمایی گفت: خیار‌ها را خرد می‌کنیم به اندازه دلخواه به ماست اضافه سپس کشمش، گردو خرد شده و سبزیجات خشک را هم اضافه می‌کنیم و مواد را خوب هم می‌زنید سپس دوغ و خامه را با هم مخلوط می‌کنیم و به مواد اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم در یخچال خوب بماند تا جا بیفتد سپس مواد را بیرون آورده و با سبزیجات تازه تزئین می‌کنیم سپس مقداری نان خشک درون آن خرد کرده و آن را میل می‌کنیم.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی یادآوری کرد: بهتر است که بعد از خوردن این غذا دو تا سه عدد خرما میل شود تا پروتئین، کلسیم و ویتامین D به خوبی جذب شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • اکرم
    0

    الی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها