مروری بر بازیگرانی که نقش خبرنگار را بر عهده داشته‌اند؛

تلاقی‌های دو دنیای پرماجرا؛ بازیگری و خبرنگاری

دنیای خبرنگاری همیشه برای سینماگران جذاب بوده و هست و گاهی در فیلم‌ها و سریال‌ها، نقش آن‌ها را بازی کردند.

تلاقی‌های دو دنیای پرماجرا؛ بازیگری و خبرنگاری

به گزارش خبر فوری ، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در دنیای واقعی گاهی مانند یک کاراگاه در پی کشف حقیقت رفته و در این راه با مشکلات ریز و درشتی هم روبه‌رو می‌شوند.

این روش باعث شده بسیاری از کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان در طرح‌های خود به زندگی و موقعیت‌های کاری این اشخاص پرداخته و اجرای این کاراکترها را به بازیگران بسپارند. در این گزارش، به برخی از بازیگران ایرانی و هالیوودی که نقش خبرنگار را در آثار سینمایی و تلویزیونی ایفا کرده‌اند، می‌پردازیم.

داستین هافمن/ همه‌ مردان رئیس جمهور

آلن جی پاکولا فیلم مشهور همه مردان رئیس جمهور را 40 سال پیش خلق کرد. فیلم به نویسندگی ویلیام گلدمن و با بازی ماندگار داستین هافمن و رابرت ردفورد ساخته شده و در تاریخ سینما و محافل سینمایی به عنوان اثری شگفت‌انگیز شناخته می‌شود.

این فیلم که در مورد افشاگری چند خبرنگار به موضوع شنود غیرقانونی توسط حزب جمهوری خواه و به رهبری ریچارد نیکسون (رئیس جمهور آمریکا ) است، در واقع عامه پسندترین اثر در میان تمامی آثار با محوریت روزنامه‌نگاری است که الگوی بسیاری از آثار سینمایی ژورنالیسم بعد از خود لقب می گیرد.

جیک جیلنهال/ زودیاک

این فیلم درباره یکی از معروف‌ترین معماهای جنایی تاریخ آمریکا است. درباره قاتلی که هیچگاه پیدا نشد. دیوید فینچر با جسارت و دقتی مثال زدنی کارگردانی این اثر را انجام داده است، فینچری که باشگاه مشت زنی (Fight Club) یا دختر گمشده ( Gone Girl) او هیچ جای شک و شبهه ای در بزرگی نام او باقی نمی گذارد. زودیاک یکی از بزرگترین آثار تاریخ روزنامه نگاری روایتی پر از التهاب و درامی تاثیر گذار هدیه ای به دوستداران ژورنالیسم است.

بازی جیک جیلنهال در نقش یک خبرنگار که قصد پیدا کردن زودیاک واقعی و کشف معماهای او را دارد، تحسین بسیاری از منتقدان را دربرداشت.

تام هنکس/ پست

معجونی از تام هنکس و مریل استریپ، با کارگردانی استیون اسپیلبرگ. اسپیلبرگ فهرست شیندلر (Schindler's List)، اسپیلبرگ نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)، درامی دقیق، پرکشش، خیره کننده و به یادماندنی از داستان یکی از بزرگترین رسوایی‌های تاریخ ایالات متحده ساخته است.

این فیلم به انتشار اسناد یکی از مهمترین رسوایی‌های آمریکا یعنی «اوراق پنتاگون» می‌پردازد. اسنادی که افشار می‌کرد نیکسون و مسئولان دولتی درباره جنگ ویتنام به افکار عمومی دروغ گفته اند و این جنگ ابداً با تصویری که آنها ارائه داده بودند، شباهت نداشت.

ویلیام هولدن/ شبکه

سیدنی لومت اسطوره سینمای کلاسیک و کارگردان بلندآوازه سینما، کارگردان شاهکاری چون دوازده مرد خشمگین (۱۲ Angry Men)، فیلمنامه ای بی نقص که کلاسی آموزشی برای فیلمسازان است را در قالب فیلم شبکه به ما هدیه داده است. شبکه یکی از بزرگترین فیلم های تاریخ ژورنالیسم نیز به حساب می آید، نامزدی تقریبا در همه بخش های اسکار و ۴ جایزه اسکار بخشی از افتخارات این اثر به یاد ماندنی است.

شبکه داستان اوج گرفتن یک مجری ساده تلویزیون است که درادامه به صورت نمادین به یک پیامبرگونه دیوانه تبدیل می شود و رتبه و مخاطبان برنامه بالا می رود. این مجری در استانه بازنشتگی دچار یک فروپاشی عصبی و روانی می‌شود و به جای فرستادن او به روان پزشک مسئولین تلویزیون تصمیم می گیرند که او را جلو دوربین ببرند.

بازی بازیگران فیلم به خصوص ویلیام هولدن و فی داناوی باعث تحسین منتقدان شد و نامزدی و اهدای جایزه اسکار را برای آنها در پی داشت.

راشل مک آدامز/ اسپات لایت

اسپات لایت که جایزه اسکار را هم از آن خود کرده است، مجموعه ای بی‌نقص به کارگردانی تام مک کارتی است. این فیلم داستان واقعی از زمانی را شرح می دهد که روزنامه بوستون گلوب توانست از رسوایی عظیم کودک آزاری و مخفی کاری در داخل قلمرو کلیسای کاتولیک محلی پرده بردارد و پایه‌های کل کلیسای کاتولیک را بلرزاند. اسپات لایت نام گروهی ۴ نفره در روزنامه است که در رابطه با موضوعات حساس دست به افشاگری زده و آن را در کانون توجه قرار می دهند. دو اسکار بهترین فیلم و فیلمنامه در سال ۲۰۱۵ شایستگی های این اثر درخشان که با تحسین بسیار منتقدان مواجه شد را نشان می دهد.

بازی بازیگران فیلم به خصوص راشل مک آدامز( که یکی از اعضای تحریریه جهت کشف ماجرای فساد جنسی کشیشان است) باعث تحسین بسیاری از اصحاب رسانه و سینما شد.

مریلا زارعی/ پلیس جوان

پیش از پلیس جوان، هنوز پای مریلا زارعی به سینما باز نشده بود و می‌توان گفت به واسطه همین نقش برای مخاطبان به چهره‌ای آشنا بدل شد. او در سریال «پلیس جوان» سیروس مقدم نقش خبرنگار اجتماعی را داشت که به همراه پلیس‌های داستان به دنبال کشف حقیقت می‌گشت. البته این نقش تا اندازه‌ای اغراق‌آمیز بود ولی توانست نقطه عطفی در بازیگری مریلا زارعی باشد. چرا که نقش یک خبرنگار سرویس اجتماعی جای کار زیادی برای بازیگر دارد. انصافا مریلا زارعی هم توانست به خوبی از پس این نقش بربیاید.

یکتا ناصر / با من بمان

سال 79 بود که سریال «با من بمان» حمیده لبخنده از شبکه سه سیما پخش شد. سریال داستان دختری به نام نرگس مینایی بود که یکتا ناصر نقش آن را بازی می‌کرد. نرگس مینایی خبرنگاری بود که در سرویس هنری یک مجله فعالیت می‌کرد و در همین راستا با نقاشی گفت‌وگو کرد. آشنایی این دو با هم به ازدواج انجامید و خبرنگار زندگی جدیدی را آغاز کرد. می‌توان گفت مخاطبان تلویزیون یکتا ناصر را هم به واسطه این نقش شناختند. بازیگری که سیمرغ بلورین بهترین نقش دوم زن را نیز در دست دارد.

سحردولتشاهی / میم مثل مادر

کمتر کسی است که فیلم سینمایی« میم مثل مادر» را فراموش کرده باشد. فیلمی سرشار از موقعیت‌های درام و تراژدی که اشک مخاطب را در آورد ولی توانست به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند. ولی در بین شخصیت‌های اصلی این فیلم، شخصیتی به نام فرزانه که «سحر د‌ولتشاهی» بازی اش می کرد شخصیتی بود که به عنوان خبرنگار فعالیت می‌کرد.

فرزانه، دوست سپید‌ه(گلشیفته فراهانی) بود که تلاش می‌کرد به واسطه شغلش مشکلات دوستش را حل کند و با عمومی کردن ماجرای سپیده قصد داشت راهی برای نجات او و پسرش پیدا کند.

امین حیایی / قلب یخی

امین حیایی تا به امروز نقش‌های زیادی را تجربه کرده است اما مخاطبان در سریال«قلب یخی» او را در نقش کاملا متفاوتی دیدند. اگر مخاطب سریال پربیننده «قلب یخی» بودید حتما با شخصیت امین در این سریال آشنا شدید. امین خبرنگاری بود که در دام باند فراماسیون‌ها افتاده و در همکاری با آنها کارهای خلافی انجام می‌دهد. شاید به ویژگی خبرنگار بودن این نقش چندان پرداخته نشده ولی امین حیایی توانست با بازی خوبش رنگ و بویی به این نقش بدهد.

طناز طباطبایی و حامد بهداد / نارنجی‌پوش

نقش خبرنگار فیلم«نارنجی‌پوش» تا اندازه‌ای پررنگ‌تر از آثار دیگر سینمایی است. حامد بهداد در نقش عکاس خبری و طناز طباطبایی در نقش خبرنگار در این فیلم حضور داشتند. حامد بهداد در نقش عکاس خبری خوب ظاهر شد، البته مانند دیگر آثار چندان به خبرنگار بودن این شخصیت بها داده نشده. طناز طباطبایی همکاری حامد بهداد در روزنامه است که سعی می‌کند از تصمیم جدید همکارش را خبری کند و اوست که نارنجی‌پوش شدن حامد را عمومی می‌کند.

میلاد کی‌مرام / امکان مینا

میلاد کی مرام در فیلم سینمایی «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی نقش خبرنگار جوانی را بازی کرد که به همسرش دچار سوءظن و شک می شود. همسر او روابط پنهانی با گروهک منافقین دارد و او بعد از تعقیب هایی که می کند متوجه این ماجرا می شود و زندگی عاشقانه ای که این زوج داشتند پر از چالش می شود. کی مرام که از بازیگران جوان سینما و تلویزیون است در این فیلم تجربه بازی در نقشی پر چالش را پشت سر گذاشت و خودش نیز از آن راضی بود. اولین نمایش «امکان مینا» در جشنواره دو سال پیش فیلم فجر بود و در روز نمایش کی مرام از همه خبرنگاران حاضر در کاخ جشنواره به دلیل حضور خودش در نقش خبرنگار با یک شاخه گل استقبال کرد. او تجربه بازی در نقش خبرنگار را جذاب بیان کرده بود.

مصطفی زمانی/ شهرزاد

یکی از معدود بازیگرانی که تا به حال دو بار در نقش خبرنگار ظاهر شده، مصطفی زمانی است. او هم با فرهاد سریال «شهرزاد» نقش خبرنگار را تجربه کرده است و هم با فیلم سینمایی «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان که چندی پیش در سینماها اکران شد. جالب اینکه برعکس بسیاری از شخصیت‌های خبرنگار که در فیلم و سریال‌های مختلف به آنها پرداخته شده، دو نقشی که زمانی بازی‌شان کرده از ویژگی های متفاوت‌تری برخوردار بودند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها