توضیحات نیروی هوایی ارتش درباره حادثه دیروز محمودآباد

نیروی هوایی ارتش ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار درگذشتگان حادثه روز گذشته بیشه کلا به تشریح ابعاد و جزئیات بیشتری پرداخت.

توضیحات نیروی هوایی ارتش درباره حادثه دیروز محمودآباد

در متن این توضیح آمده است: فرودگاه پادگان بیشه‌کلا نیروی هوایی به عنوان تنها مرکز آموزشی انجام عملیات نجات خدمه به‌منظور آموزش خلبانان و کروی پروازی این نیرو در اراضی واقع در شهرستان محمودآباد استان مازندران استقرار یافته و به‌دلیل موقعیت خاص سوق‌الجیشی در طرح‌های عملیاتی برای مقابله با تحرکات احتمالی بیگانگان، مردم یاری و کمک به مردم در حوادث غیرمترقبه و ناگوار به‌عنوان پایگاه مقدم پیش‌بینی شده است.

باند فرودگاهی نیروی هوایی در پادگان بیشه‌کلا یکی از باند‌های موجود در استان مازندران با مأموریت آموزش نجات خدمه در موقعیت‌های جغرافیایی جنگل و دریا و پشتیبانی محسوب می‌شود که وجود ساخت و ساز‌های غیر معمول در حریم این باند موجب اختلال در روند مأموریت‌های مهم از جمله؛ مأموریت‌های امدادی و مردم‌یاری در حوادث و سوانح طبیعی و غیر مترقبه این فرودگاه راهبردی شده است.

بر اساس ابلاغیه ریاست حقوقی و امور مجلس نیرو‌های مسلح به شماره ۲۹۱/۱۱۵۰/۳۶۱۴ در تاریخ ۲۶/۱۲/۱۳۹۷ و متعاقباً نامه فرمانده نیروی هوایی ارتش به شماره ۴۸-۱/۱۵/۴۸۴۰ در تاریخ ۱۶/۰۵/۱۳۹۸ به مراجع مرتبط در سرخ‌رود استان مازندران، صراحتاً تصریح شده است «هرگونه خلع ید و رهاسازی اراضی و اماکن تحت اختیار نیرو‌های مسلح مستلزم رعایت تشریفات خاص قانونی و کسب مجوز از سلسله مراتب سازمانی نیرو‌های مسلح است» و همچنین دراین ابلاغیه‌ها تأکید شده، «با توجه به موقعیت حساس کنونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و ضرورت تقویت بنیه دفاعی کشور و اهمیت و حساسیت مأموریت‌های خطیر نیرو‌های مسلح در راستای حفظ و حراست از کشور، ضمن توقف عملیات اجرایی پرونده مطروحه از هرگونه دستور خلع ید از پلاک‌های مورد نظر بدون رعایت موارد یاد شده جلوگیری به‌عمل آید».

این در حالی است که بدنبال صدور حکم مبادی ذی‌ربط مبنی بر تحویل گیری بخشی از زمین توسط افراد مدعی، پس از مراجعه مأموران جهت اجرای حکم خلع ید از قسمتی از اراضی نیرو‌های مسلح و پس از تنظیم صورتجلسه توسط ضابطین قضایی و ترک محل اجرای حکم، متأسفانه یکی از مدعیان مالکیت، روند اعتراضی خود را به‌صورت غیر قانونی ادامه داده و با تحریک تعدادی از کارگران خود، موجب دامن زدن به ناآرامی و در نهایت هجوم به‌سمت پادگان نظامی شد.

در پی این هجوم و در مرحله نخست، مسئولان و کارکنان پادگان در تلاش بودند تا در آرامش و با مذاکره مسالمت آمیز مهاجمان را آرام کنند، لیکن بدنبال تشدید التهاب‌ها و پس از تعرض به منطقه نظامی، تعدادی اقدام به درگیری‌های نزدیک با عناصر تأمین حفاظت فیزیکی نموده و کارکنان و سربازان برای ممانعت از ادامه این تعرض به پادگان با وجود تجهیزات حساس هوایی و جلوگیری از خلع سلاح و احتمال تسخیر پادگان، پس از مجروحیت ناشی از ضرب و شتم، اقدام به شلیک هوایی هشدار کردند که با توجه به وجود زمین‌های غیر همسطح، متأسفانه بر حسب اتفاق دو تن از افراد حاضر در صحنه درگیری بر اثر اصابت گلوله فوت کردند.

نیروی هوایی ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدار این درگیری، این موضوع را از مبادی قانونی ذی‌صلاح پیگیری و اعلام می‌دارد همانگونه که در دوران پرافتخار هشت سال دفاع مقدس با از خودگذشتگی و ایثار کارکنان ولایی این نیرو و پس از آن در مقاطع حساس و ناگوار مانند سوانح طبیعی سیل در استان‌های مازندران، گلستان، لرستان و خوزستان و زلزله کرمانشاه با سرلوحه قرار دادن شعار «ارتش فدای ملت» همواره یار و یاور مردم بوده است، همچنان موجب اطمینان قلب مردم خونگرم خطه دلاور خیز مازندران خواهد بود لیکن ضمن بررسی دقیق علل و عوامل حادثه، محرکان و مقصران این حادثه را از طریق مراجع قانونی مورد پیگرد قرار می‌دهد.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • تینا
    0

    یعنی چی که کسی حق بده به خودش وارد حریم نیروهای نظامی بشه مگه کشور قانون نداره حتی اگه حقش باشه باید با قانون بره نه اینکه وارد پادگان بشه کلا مردم یچیزیشون میشه ها تا حالا چیزی نگفتی حالا تواین موقعیت که کشورمون تنها شده دارین نیروهای نظامی بد نام میکنیین یعنی چه پادگان نظامی وتو چطوری وارد محدودش شدی

  • حسین
    0

    باسلام،خدایانفوذبرجانهای مردمی که مدام دم ازاسلام ودین میزنن وائمه اطهار(ع)راالگوی خودقرارمیدهندراه یافته که به هرچیزی که ممنوع است حمله میکنن،حمله به پادگان نظامی چیزی جزگلوله پاسخ ندارد همین وبس

  • افشاری
    0

    عامل تحریک کننده حمله به پادگان باید تحت پیگرد قانونی قرارگیرد تا از هر گونه فتنه ونفاق و تضعیف روحیه نیروهای مسلح جلوگیری شود

  • عباس یوسفی
    0

    دوستان ندانسته احساسی پیام ندهید.من از اهالی محموداباد وساکن بیشه کلا هستم.با توجه به فیلم درگیری(ضمن محکوم کردن هرگونه درگیری)اصلا بحث حمله به پادگان از اساس دروغ است.دو نفر انسان بیگناه بدبخت کشته شدند.

    نظرات شما -
    • مسلم
      0

      سرهنگ و ارتشبد که اونجا نبوده چندتا سرباز و گروهبان بودن خب وقتی بهشون متعرض بشی جواب میگیری باسنگ میزنی که چی بشه مگه فلسطینه؟

  • مهدی صحرا
    0

    واقعا نیروهای مسلح ما دراین اقتدار مظلوم هم هستن شهید میشن مسخرشون میکنن توشهر کتک شون میزنن بازهم هیچی نمگین کار به جایی رسیده به پادگان حمله میکنن اخه مرد ناحسابی اگه امریکا یا کشورهای اروپای باشن یه نفر جرات داره جواب یک نظامی نده دهنش سرویس میکنن خودتون تو اخبار دیدن ده نفر پلیس میریزن سر یه نفر غیر مسلح کتک میزن در حد مرگ چقدرشون کشته میشن دیگه برای ما کار به جای رسیده یبار پلیس راهو کتک میزنیم چقدر توهین میشه به نیروهای مسلح تا ما اینجور قانون گریزباشیم ممکت درست نمیشه

  • سروش
    0

    پلیس آمریکا ماهی بیش از صدنفر رو میکشه که خیلیهاش برای تخلف رانندگیه و از این دسته تخلفات ولی توی ایران مردم به ارتشش با سنگ و چماق و دشنام تعرض میکنن میخوان جواب هم نبینن! پلیس رو که هر روز میزنن و فیلمهاش موجوده حالا نوبت ارتش شده؟

  • شاهین
    0

    مگر قرار است به کسانی که شب و روز بیداری میکشن تا ما راحت بخوابیم سنگ بزنند،تضعیف نیروی نظامی به نفع ملت نیست،اگر تو این مملکت کسانی باشند که صادقانه دارند زحمت میکشند و نه اهل چپاول و غارتند و نه اهل ظلم ،نیروهای مسلح هستند،قدردان آنها هستیم.جانم فدای تک تک نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی میهن عزیزم.

  • محسن
    0

    به لانه گنجشک هم سنگ بندازی میاد چشمتو درمیاره حالا دیگه ارتش جای خودش سرباز رو فرستادن سرپست برای حراست پادگان برگرده بگه ببخشید چهارنفر با سنگ پادگان رو از دستم درآوردن؟

  • فانار
    0

    اسم پادگان نظامی با خودش هستش نمیدونم از زمانی که حق و حقوق نظامیان این مملکت داره زیر پا گذاشته میشه و تا جایی پیش رفته که وقتی با لباس نظامی هستش نمیتونه در مقابل یه شخصی از خودش دفاع کنه که مبادا اسمش رو بزارن سوُ استفاده از لباس و موقعیت باید انتظار بدتر از اینها رو هم داشته باشیم .جایگاه نظامیان در ایران باید تغییر کنه تا دشمنانمون نتونن از این موقعیت سوُ استفاده کنن

  • علی
    0

    هرکی زخمی شده یا فوت شده حقش بوده مگه مملکت صاحب نداره.درود بر ارتش میخواستی چهار نفر ارازل برن کتکشون بزنن خلع سلاشون کنن.کار بجای کردن

  • رضا سعادت
    0

    متاسفم تعدای زمین خوار وفرصت طلب اینجوری اقتدار شهدای دفاع از وطن را یر سوال می‌برند قابل توجه نماینده محمودآباد در مجلس

  • علی
    0

    واویلا کجا.در گیری شده سیکو سیکو اکجا در گیری بیده

  • اختری
    0

    عظمت وقدرت کشور و ملت به نیروی نظامی اش است اصلا معنی نداره شاید هم حق با اهل محل باشد ولی معنی نداره با سنگ و چماق دیگران را برا خودمان بخندانیم نیرویی که از چند فرسخی دشمن را هدف میگیره حالا بیاد بگن پادگان هوایش با سنگ چوپ مردم خودش ،تسلیم شد .

  • بماند...
    0

    حیف نون خشک! چرا پیام منو نذاشتید؟ نکنه شما هم نون به نرخ روز می خورید؟ اینه آزادی بیان تون؟ خاک بر سر کسیکه بخواد صدای،کسی رو خفه کنه، خااااااااک.

  • رضا
    0

    نیروهای نظامی ما بایستی همانطور مقتدرانه از سرزمینمان دفاع کنند مطمئن باشید سربازی که اجازه نداده یک عده قانون شکن وارد حریم پادگان بشوند فردا هم اجازه نخواهد داد دشمن به این آب و خاک تعرض کند.

  • حاجیرضا سبزی ازمعمولان استان لرستان جانباز۷۰درصد
    0

    بنام الله پاسدار حرمت خون شهیدان اگه نبود مقاومت نیروی هوایی در۸سال دفاع جانانه ودر تنگه چال زبر کرمانشاه الان منافقین کوردل داشتن به ریش ما میخندیدند من خود بچشم خود دیدم جنگ هوایی برسرمنافقان زمین گیر شده در عملیات مرصاد حالا سزاوار نیست چند نفر زمین خوار بخوان آبروی این نیروی جان برکف رالکدار کنن مسعولین هوشیار باشن و اسلام جانم فدای وطن و رهبرم یا علی

  • حاجیرضا سبزی ازمعمولان استان لرستان جانباز۷۰درصد
    0

    مسعولین نظام ودر راس آن سرلشکر باقری این بی حرمتی هایی که میشود به نیروهای نظامی راپیگیر باشن به نیروی انتظامی اهانت و توهین میکنن هر روز کتکشان میزنن در فضای مجازی می زارن الان نوبت ارتش اومده ما شکر خدا قوه قضائیه ایی داریم که با افراد خاطی هنجارشکن برخورد میکند چرا این آقایان از راه قانون پیگیر کارشان نبودن تا بیگناهی کشته نشه باید کشت بانی اصلی را پیداکردوبعنوان قاتل معرفی کرد اگه قانون ملاک عمل ما قرارنگیرد و اگه با افراد هنجار شکن برخورد نشود سنگ روی سنگ بند نمیشه پس ما خواستارتقویت ارتش و نیروی هوایی هستیم و برخورد با حمله کنندگان به پادگان نظامی موفق باشید

  • فرید
    0

    از قرار معلوم مردم وارد پادگان نشدن...پادگان میخواسته قسمتی از زمین رو به زمینهای پادگان اضافه کنه...مردم اجازه ندادن و با تیر بهشون شلیک کردن مگه مردم مریضن که با چوب و سنگ به سربازا حمله کنن واقعا ارتش مقابل مردمه یا برای مردمه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها