یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

شیخ‌نشینان به تکاپو افتاده‌اند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه دلایل خروج نیروهای امارات از یمن را مورد بررسی قرار داد.

شیخ‌نشینان به تکاپو افتاده‌اند

محمدعلی مهتدی درباره علت خروج نیروهای اماراتی از یمن گفت: هنگامی که عربستان سعودی و امارات متحده عربی تحت عنوان ائتلاف جنگ علیه یمن را آغاز کردند بر این باور بودند که ظرف یک یا دو ماه ملت یمن را تسلیم را خواهند کرد. اما شاهد هستیم که با گذشت چیزی حدود 5 سال تمام زیرساخت های یمن طی بمباران ها و حملات مختلف از بین رفت و این کشور با تعداد کشته های بسیار و قحطی با فاجعه انسانی روبرو شد. علی رغم این اتفاقات تلخ ملت یمن هیچگاه تسلیم نشد و به مقاومت ادامه داد. در حال حاضر نیز نیروهای یمنی با استفاده از سلاح های موشکی و پهپاد معادلات منطقه را دستخوش تغییر کرده اند و کشورهای مهاجمی چون عربستان و امارات در حالت دفاعی و انفعال قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: بی شک کاهش نیروهای نظامی امارات از یمن را می توان یکی از تحولات اخیر و مهم خاورمیانه محسوب کرد. برای بررسی این موضوع باید اوضاع ریاض و ابوظبی را به طور جداگانه در نظر گرفت.ممکن است عربستان مقداری بیشتر تحمل موشک ها انصارالله را داشته باشد اما این موضوع امارات بدین شکل نیست؛ امارات همانند یک خانه شیشه ای است و اگر اولین موشک در ابوظبی و یا دبی فرود آید تمام دستاوردهای این کشور از بین خواهد رفت. همین مساله سبب شد تا شیخ نشین های دبی، رأس الخیمه و شارجه برای پایان جنگ یمن بر محمد بن زاید فشار بیاورند. در روزهای اخیر نیز شاهد بودیم که انصارالله با فرستادن پهپاد بر آسمان دبی پیام جدی به امارات داد و اعلام کرد که اگر جنگ علیه ملت مظلوم یمن ادامه یابد شهرهای امارات در تیررس موشک قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: اما این تنها عامل نیست چرا که نیروهای مزدور امارات اخیراً در جنوب یمن و ساحل غربی تلفات بسیار زیادی را متحمل شدند. اگرچه ابوظبی این اتفاق را بزرگ جلوه نداد اما این تعداد از تلفات با توجه به کوچک بودن کشوری مثل امارات ضربه سنگینی به شمار می آید. از همه مهمتر اینکه امارات به این درک رسید که به اهداف ترسیم شده اش در جنگ یمن دست پیدا نخواهد کرد.

منبع: خبرآنلاین

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها