القدس العربی: عربستان بی سروصدا درحال عقب‌نشینی مقابل ایران است

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در یادداشتی نوشت، شکست عربستان در جنگ سوریه و یمن عربستان را آماده گفت‌وگو با ایران کرده است.

القدس العربی: عربستان بی سروصدا درحال عقب‌نشینی مقابل ایران است

به گزارش خبر فوری ، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی با انتشار یادداشتی با این عنوان که «ریاض شروع به عقب نشینی بی‌سروصدا در برابر ایران کرده»، نوشت، شکست بن سلمان در جنگ یمن عربستان را آماده گفت‌وگو با ایران کرده است.

«حسین مجدوبی» نویسنده مغربی این یادداشت آورده است: در آغاز جنگ یمن در چهار سال پیش، رسانه‌های وفادار به محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی ویدئویی منتشر کردند که او را در حال فرماندهی جنگی علیه ایران نشان می‌داد، اما این گفتمان پیروزمندانه و از سر اعتماد به نفس عربستان در قبال ایران رو به افول گذاشت همانند اتفاقی که درباره گفتمان ریاض در قبال سوریه رخ داد.

به نوشته القدس العربی، پیش از روی کار آمدن محمد بن سلمان، عربستان سعودی به رغم خصومت با برخی حکومت‌ها بویژه درباره ایران به گفتمان سیاسی و نظامی بسیار معتدل متعهد بود. با روی کار آمدن محمد بن سلمان به دلیل بیماری پدرش سلمان بن عبدالعزیز یک گفتمان نظامی قدرتمند در عربستان پدید آمد که همه را تهدید می‌کرد و آنچه برخی از شاهزادگان سعودی مانند بندر بن سلطان مخفیانه علیه برخی از کشورها از جمله ایران انجام می‌دادند، بن سلمان علنی کرد.

این روزنامه افزود: عربستان سعودی به دو عامل اعتماد به نفس داشت؛ اولی دسترسی ریاض به سلاح‌هایی است که به عقیده آن پیچیده است و برتری و در نتیجه پیروزی را تضمین می‌کند، زیرا درباره کشوری حرف می‌زنیم که جزء پنج کشور برتر جهان از نظر [خرید] تسلیحاتی است. عامل دوم اعتقاد عربستان به حمله نظامی ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ به ایران بود به گونه‌ای که فقط منتظر فرصتی برای از بین رفتن برنامه هسته‌ای آن شده بود.

نویسنده تاکید کرد: محمد بن سلمان علی رغم قراردادهایی که با کارشناسان غرب داشت نتوانست تحولات اوضاع را پیش بینی کند و موفق به درک واقعیت‌ها نشد و به بهانه مقابله با نفوذ ایران شروع به جنگ علیه یمن کرد، اما تحولات دریمن بسیار متفاوت پیش رفت تا ریاض را در یک وضعیت بی سابقه قرار دهد.

القدس العربی نوشت: واقعیت فعلی ژئوپلیتیکی در خلیج فارس ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای نشان داده است که بدون لحاظ کردن آن، اتخاذ هر تصمیم استراتژیکی در منطقه دشوار است. از سوی دیگر حوثی‌ها شروع به کنترل روند جنگ کرده‌اند تا جایی که به صنعت نفت عربستان هم حمله کردند. ریاض اخیرا متوجه شده است که برای واشنگتن دشوار است به دلیل پیامدهای فاجعه آمیز جنگ بر منطقه و خود آمریکا جنگ علیه ایران را آغاز کند.

این روزنامه افزود: موفقیت اخیر ایران در شلیک هواپیمای جاسوسی غول پیکر آمریکا، اوج صنعت نظامی آمریکا و اصرار تهران برای مقابله با هرگونه تهدید در خلیج فارس از جمله بازداشت یک کشتی انگلیسی موید عدم ورود آمریکا به جنگ علیه ایران است.

به عقیده نویسنده هرکسی که تاریخ نظامی انگلیس را می‌داند بعد از این عملیات ایران که در پاسخ به بازداشت یک نفت‌کش ایرانی در تنگه جبل طارق بود متوجه شکستی که انگلیس از ایران متحمل شده است، خواهد شد. انگلیسی ها معمولا در قبال کشورهایی که به حاکمیت دریایی آنها تعرض می‌کند مسامحه‌ای ندارند. آنها معتقدند با وجود فروپاشی امپراطوریشان هنوز اربابان دریا هستند، اما این بار لندن چه بسا برای نخستین بار مجبور شد توهین را بپذیرد.

القدس العربی با تاکید بر اینکه عربستان سعودی متوجه شکست همه برنامه‌های خود در یمن شده است، نوشت: تیر اتهام‌ها درباره مشارکت در کشتار کودکان و سالخوردگان یمنی و جنایات جنگی از هر سو به سمت عربستان سعودی نشانه رفته است. برخی کشورها فروش سلاح به عربستان را متوقف کردند. مسئله اساسی این بود که عربستان نتوانست دولت منصور هادی را به یمن بازگرداند بلکه دربرابر حوثی‌ها ابتکار نظامی را هم از دست دادند.

این روزنامه افزود: اقدام حوثی‌ها در شلیک یک فروند موشک بالستیک از مسافت یک هزار و دویست یا شاید یک هزار و سیصد کیلومتری به شهر الدمام ، مرکز صنعت نفت عربستان پیشرفتی منحصر به فرد برای آنها در جنگ بود. تسلیحات دفاعی عربستان و بخصوص سامانه آمریکایی پاتریوت در مقابله با حملات حوثی‌ها ناتوان بود.

حملات حوثی‌ها به فرودگاه‌های مختلف عربستان در جنوب این کشور آغاز شد از جمله أبها، جیزان، و پایگاه ملک خالد و این حملات را مثل آب خوردن راحت انجام می‌دهند. نیروهای زمینی حوثی هم که تا عمق خاک عربستان در جنوب پیشروی می‌کنند و حملاتی را علیه پایگاه‌های سعودی انجام می‌دهند.

نویسنده مغربی تاکید کرد: در حال حاضر هدف ائتلاف سعودی-اماراتی پیروزی بر حوثی‌ها نیست زیرا این کار بسیار دشوار شده است اگرچه در سایه واقعیت‌های موجود محال شده است بلکه هدف کاستن از حجم حملات حوثی‌هاست که مرگبار و ویرانگر شده است.

این روزنامه ادامه داد: پنتاگون هم با آگاهی از جدیت بن بست نظامی ائتلاف سعودی کارشناسان رادار و سامانه پدافند هوایی پاتریوت را برای رهگیری موشک‌های حوثی‌ها که به خاک عربستان اصابت می‌کنند اعزام کرد. واشنگتن می‌داند هر گونه پیروزی حوثی‌ها در این جنگ به معنای پایان حکومت آل سعود است، زیرا نیروهای نظامی و افکار عمومی عربستان رژیمی که عربستان را از کشوری محترم به کشوری سرکش مبدل کرده است، تحمل نمی‌کنند.

القدس العربی آورده است: در مواجهه با این وضعیت یعنی پیشرفت حوثی‌ها و شناخته شدن ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای در خلیج فارس از طریق رویارویی با برنامه‌های آمریکا و انگلیس و با آگاهی از این واقعیت که نه واشنگتن و نه اسرائیل درگیر جنگ علیه ایران نم‌ شوند ، عربستان سعودی سیاست عقب نشینی بی سر و صدا را آغاز کرده است.

این روزنامه با اشاره به مواضع تند و افراطی سابق عربستان در قبال سوریه گفت: عادل الجبیر وزیر خارجه وقت عربستان می‌گفت بشار اسد چه با جنگ چه صلح باید از قدرت کنار برود، اما با گذشت زمان ریاض فهمید چاره‌ای جز پذیرش نظام بشار اسد ندارد با وجود اینکه به خونریزی‌ها در سوریه ادامه داد چون گزینه‌ای جز این نداشت.

القدس العربی تاکید کرد: عقب نشینی عربستان در قبال سوریه حالا در قبال ایران بی سر و صدا شروع شده است .عربستان حملات خود را علیه حوثی‌ها کاهش داده است و سعی می‌کند مثل قبل مرتکب فجایع وحشتناکی در یمن نشود.

در پایان این یادداشت آمده است: رسانه‌های سعودی دیگر سیاست توهین و حمله آزاد به ایران را پیاده نمی‌کنند بلکه به منظور آماده سازی فضای گفت‌وگو با رهبران ایران نسبتا محتاطانه عمل می‌کنند، چون معلوم شد عمو سام آماده هیچ جنگی با ایرانی‌ها نیست. امارات عربی متحده هم این قضیه را درک کردهو از همین رو شروع به عقب نشینی از یمن کرد و اکنون راه را برای ریاض هموار می‌کند.

منبع: فارس

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها