چه چیزی مدارس طبیعت را تعطیل کرد؛ مسائل شرعی یا مدیران توده‌ای؟

مدرسه طبیعت، یک الگوی ارائه آموزش در فضای باز است که در آن دانش‌آموزان برای یادگیری مهارت‌های شخصی، اجتماعی و فنی از فضاهای طبیعی بازدید می‌کنند.

چه چیزی مدارس طبیعت را تعطیل کرد؛ مسائل شرعی یا مدیران توده‌ای؟

«وزارت اطلاعات به ما اعلام کرد افرادی که بنیان‌گذار مدارس طبیعت بودند، عضو حزب توده هستند و صلاحیت هیچگونه فعالیت را ندارند. البته یکی از این افراد شبانه‌روز در تلویزیون صحبت می‌کند.»

این توضیح عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست، در رابطه با علل تعطیلی مدارس طبیعت است؛ مدارسی که ۵ سال پیش در ایران افتتاح شدند و حالا به نظر می‌رسد با حواشی پیش آمده در چند ماه اخیر باید امکان فعالیت مجدد آنها را غیر ممکن دانست.

پیش از این سازمان حفاظت از محیط زیست برای برپایی این مدارس صد میلیون تومان وام با بازپرداخت ۶۰ ماهه و سود چهار درصد پرداخت می‌کرد، اما حالا اظهارات رییس سازمان محیط‌ زیست نشان می‌دهد که دیگر مدارس طبیعت برای ادامه فعالیت خود از هیچ حمایتی بهره‌مند نیستند.

مدرسه طبیعت کجاست؟

تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ توسط مورای در رابطه با مدارس طبیعت انجام شده است، این مدارس را اینگونه تعریف کرده است: «مدرسه طبیعت، یک الگوی ارائه آموزش در فضای باز است که در آن دانش‌آموزان برای یادگیری مهارت‌های شخصی، اجتماعی و فنی از فضاهای طبیعی بازدید می‌کنند. اینکار فرایندی الهام‌بخش است که به کودکان، جوانان و بزرگسالان فرصت‌هایی برای رشد اعتمادبه‌نفس از طریق یادگیری در فضای طبیعی ارائه می‌دهد.»

چه چیزی مدارس طبیعت را تعطیل کرد؛ مسائل شرعی یا مدیران توده‌ای؟

تاریخ ساخت این نوع مدارس در سرتاسر دنیا به سال‌های دوری برنمی‌گردد، در دهه ۵۰ میلادی اولین مدرسه طبیعت (Forest school) برای کودکان زیر ۷ سال در دانمارک افتتاح شد و بعد وارد کشورهای دیگر شد.

از آن زمان تاکنون این نوع مدارس در برخی کشورها مثل بریتانیا به شدت رشد کردند، به طوری که هم اکنون در بریتانیا ۱۴۰ مدرسه طبیعت وجود دارد که به کمک NGO ها و دولت مشغول به کارند.

این مدارس از کی وارد ایران شدند؟

حدود ۵ سال پیش بعد از توسعه این مدارس در کشورهای اروپایی اولین مدرسه طبیعت در ایران سال ۹۳ در مشهد افتتاح شد، مدرسه کاوی‌کنج مشهد یکی از فعال‌ترین مدارس طبیعت ایران قرار شد مدلی باشد برای تشکیل و تأسیس هرچه بیشتر مدارس طبیعت در ایران باشد.

عبدالحسین وهاب‌زاده، یکی از موسسین این مدارس در ایران بود. او در رابطه با هدفش از اینکار به روزنامه شرق گفته بود: «من ۴۵ سال معلم بوده‌ام و در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس کرده‌ام، در این ۴۵ سال آموختم ما خیلی زود بچه‌ها را به کلاس درس می‌فرستیم و فرصت بازی‌کردن را از کودکانمان می‌گیریم. اگر فرصت بازی‌کردن از کودکان گرفته شود، آنها خلاق بار نخواهند آمد و آن‌قدر انگیزه ندارند که از طبیعت و سرزمین دفاع کنند. وقتی سراغ این موضوع آمدم مثل یک زیست‌شناس به این نتیجه رسیدم که موضوع انسانی در حوزه کودکان این است که به‌صورت کلی کودک آموزش‌پذیر نیست و یک موجود خودیادگیرنده است؛ ما اشتباه می‌کنیم که در آن سن می‌کوشیم به او آموزش بدهیم و دلیل این همه ناکامی و شکست در بخش آموزش و پرورش ما همین آموزش اجباری است. کودک زیر بار اجبار نمی‌رود، بلکه چیزی را یاد می‌گیرد که خودش بخواهد.»

بعد از آن در این سال‌ها به شدت از این مدارس استقبال شد به طوری که تعداد آنها فقط در طور ۵ سال به نزدیک به ۷۰ مدرسه رسید، این میزان نصف تعداد مدارس طبیعت بریتانیا است، در حالی که این انجام این پروژه در بریتانیا ده‌ها سال طول کشید.

تعطیلی کاوی‌کنج و شروع موجی از تعطیلی‌ها

اما این روند به این شکل ادامه پیدا نکرد، آبان ماه امسال با شکایت آموزش و پرورش مدرسه طبیعت کاوی‌کنج، اولین مدرسه طبیعت ایران، تعطیل شد.

یک عضو این مدرسه در رابطه با اتفاقی که آن در این مدرسه رخ داد، به ایسنا گفته بود: «در ۲۳ مهر ماه بود که یک نفر از اماکن به مدرسه آمد و گفت که ما دستور پلمب مدرسه را داریم اما چون بچه‌ها درحال بازی هستند ما می‌رویم و ساعت چهار بعدازظهر می‌آییم.»

بعد از آن موجی از تعطیلی‌های مدارس طبیعت آغاز شد و حالا دیگر مدرسه طبیعتی در کشور وجود ندارد.

علت تعطیلی مدارس طبیعت چه بود؟

در چند ماه اخیر علل مختلفی برای این موضوع اعلام شد، در ابتدا وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که هیچ مکانی که به اسم «مدرسه» حق ندارد بدون مجوز این وزارت خانه به فعالیتش ادامه بدهد.

مهدی نویدادهم، رئیس شورای عالی آموزش‌وپرورش در این رابطه گفته بود: «‌تعریف مدرسه در ادبیات ما مکانی است که بر اساس مجوز آموزش‌وپرورش و قوانین و مقررات آموزش‌وپرورش تشکیل شده است و خدمات آموزشی ارائه می‌دهد. مدرسه از ابتدای سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی فعال می‌شود و روزهای مشخصی هم باید فعال بوده و برنامه درسی ‌آنها برنامه مصوب آموزش‌وپرورش باشد و معلمان آنها باید معلم تأییدشده ما باشند و بر اساس نظام ارزشیابی ما ارزشیابی شوند. اما آنچه در مدارس طبیعت اتفاق می‌افتد، این ویژگی‌ها را ندارد. بچه‌ها هر روز هفته مدرسه نمی‌روند و تنها برخی دروس را در طبیعت یاد می‌گیرند. وقتی مسئولان مدرسه طبیعت هم پیش ما آمدند، من گفتم اسم مدرسه را روی این کار نگذارید. آنچه من تأیید می‌کنم، این است که برخی از ساعات آموزش و برخی از روزها و درس‌ها در محیط طبیعی باشد و بچه‌ها زندگی در طبیعت و حفظ محیط زیست را یاد بگیرند و این مورد تأیید ماست. بااین‌حال این نباید به معنای قربانی‌کردن سایر قوانین ما باشد. اگر آنها می‌توانند مطابق قوانین ما عمل کنند، از ما مجوزی مثل مدارس غیرانتفاعی بگیرند، اما ما نمی‌توانیم به فعالیتی که آموزش‌وپرورش آن را تأیید نمی‌کند،از این وزارتخانه مجوز بدهیم.»

اما حالا صحبت‌های امروز عیسی کلانتری نشان می‌دهد که عوامل دیگری هم در تعطیلی این مدارس نقش داشته‌اند، عواملی که تاکنون حرفی از آنها نبود: «این مدارس غیرقانونی بودند و هیچ مجوز رسمی نداشتند، همچنین طبق فتوا مراجع هم این مدارس غیرشرعی هستند. مراجع تشخیص دادند در این مدارس ایدئولوژیهای غیرشرعی ترویج می‌شود.»

منبع: خبرآنلاین

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • احمدی
    0

    منشا زیر سوال بودن مدارس طبیعت که به نظرم کمی هم منطقی باشد، شرعی و فقهی و قمی بوده است. ولی خجالت دارد که برای پست و مقام خود، فکر مردم به حزب توده که چهل سال قبل منحل شد و جوانترین اعضایش الان 70 ساله اند حواله می شود. ضمن اینکه فلسفه مدارس طبیعت از غرب امده نه از کمونیسم و توده و روسیه.

  • علی
    0

    شما همین مدارسی که دارید درست کنید؛ مدرسه طبیعت پیشکش .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها