ویرانه‌ای در یزد که 200 دانش‎آموز دارد!

مدرسه مهر نرسی‌آباد در شهر تاریخی یزد با وجود 200 دانش‎آموز آنچنان وضعیت نابسامانی دارد که گویا از حق یک مدرسه دولتی عادی نیز محروم است و این سئوال در مورد آن مطرح است که چه کسی حاضر است فرزندش در این ویرانه تحصیل کند؟

ویرانه‌ای در یزد که 200 دانش‎آموز دارد!

دبستان مهر نرسی‎آباد که این روزها دغدغه‎ی میزبانی بیش از 200 دانش‌آموز یزدی را دارد که نه در یک منطقه دور افتاده قرار گرفته و نه در حاشیه شهر واقع شده بلکه دقیقاً در دل شهر تاریخی یزد و در محله‎ای قدیمی به نام نرسی‌آباد در مجاورت محلات کسنویه و شیخداد قرار گرفته است.

این مدرسه که بیش از 80 سال قدمت دارد، بارها و بارها نیز مورد بازدید مسئولان استان و شهر یزد قرار گرفته اما هنوز برای ساماندهی وضعیت اسف‏‌ بار آن اتفاقی نیفتاده است.
اینجا که بی‏‌شباهت به ویرانه‌ای نیست تنها دو خیابان و دو چهارراه با اداره کل آموزش و پرروش استان فاصله دارد ولی حیاط خاکی و دیوارهای تخریب شده و تهدید جان دانش‏‌آموزانش هنوز زنگ خطری را در گوش مسئولان به صدا در نیاورده است.
مسئولان اداره کل آموزش و پرورش تاریخی بودن این مدرسه را علت عدم مرمت آن عنوان می‏‌کنند و تنها اداره کل میراث فرهنگی بودجه‌ای را به آن اختصاص داده و بخش‌‏هایی از این بنای تاریخی در دست مرمت دارد.
از طرفی وسع مالی ساکنان این منطقه نیز به گونه‌ای نیست که بتواند با افزایش شهریه‌های دانش‏‌آموزان و کمک‏‌خواهی از والدین، دردی را از این مدرسه دوا کرد و همچون برخی مدارس غیردولتی با شهریه‌های قابل توجه دانش‌آموزان به وضعیت آن سامان داد.
مدیر این مدرسه به دانش‌‏آموزان با استعداد و درس‏خوان این منطقه اشاره می‌‏کند و از عدم برخورداری این به اصطلاح مدرسه از کمترین حقوق یک مدرسه دولتی گلایه می‌‏کند به طوری که تعدادی از کلاس‌هایش حتی سیستم گرمایشی و سرمایشی هم ندارند و در برخی از کلاس‌ها نیز به طور غیر ایمن اقدام به نصب کولر در فضای داخل کلاس شده است.
این مدرسه چنان احوال ناخوشی دارد و آنچنان مورد بی‌مهری قرار گرفته که به نظر می‌رسد اگر پای انصاف به میان بیاید، بی‏‌شک هیچ کدام از مسئولان حاضر به تحصیل فرزندشان در این مدرسه نیستند.
«محمد رضاپور» مدیر دبستان مهر نرسی‌آباد می‎گوید: این دبستان با بیش از 200 دانش‏‌آموز ایرانی و کمتر از 30 دانش‏آموز اتباع از وضعیت نامطلوبی برخوردار است هر چند که امسال وضعیت به مراتب بهتری نسبت به قبل پیدا کرده است.
وی با بیان این که باغچه‌ها، دیوارها و حیاط مدرسه همچنان گلین و غیرقابل استفاده برای بازی دانش‏آموزان است، تصریح می‌کند: متاسفانه این مدرسه از نظر ایمنی بویژه در قسمت دیوارها وضعیت خطرناکی دارد چرا که هر لحظه امکان تخریب آنها وجود دارد.
این مسئول به غیرایمن بودن و خطرناک بودن سیم کشی‌های مدرسه نیز اشاره و خاطرنشان می‌کند: مدرسه مهر نرسی‌آباد دارای سیستم برق ‎ کشی‌ قدیمی و خطرناکی است و برای حفظ سلامت دانش‏آموزان نیازمند تعویض کلیدها و پریزهاست تا پس از آن بتوان اقدام به رنگ‌‏آمیزی کلاس‏‏‌ها جهت آماده‎سازی مدرسه برای ابتدای سال تحصیلی کرد.
به سراغ مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک یزد می‌رویم تا بدانیم چرا این مدرسه چنین وضعیتی دارد اما به گفته وی، دبستان مهر نرسی‏‌آباد از مدارس تاریخی شهر به شمار می‏‌آید و هر گونه دخل و تصرف در آن باید با مجوز میراث فرهنگی انجام شود لذا رسیدگی به آن خارج از حیطه فعالیت‌های آموزش و پرورش است.
«زهره امیرچخماقی» از تعمیر اتاق‌های اداری، سرویس‌های بهداشتی و کف‌سازی حیاط به عنوان فعالیت‌های عمرانی اداره کل آموزش و پرورش در این مدرسه یاد می‌کند و می‌گوید: فضای آموزشی این مدرسه جزء بخش تاریخی بناست و مرمت این بخش باید از سوی میراث فرهنگی انجام شود و در صورت اخذ مجوز از سوی اداره کل میراث فرهنگی نیازمند اختصاص بودجه جهت مرمت از سوی اداره کل نوسازی مدارس است.
این مسئول با تاکید بر این که تاکنون در رابطه با مشکل سیم‌کشی و برق‌رسانی این مدرسه اطلاعی به اداره کل آموزش و پرورش داده نشده است، اظهار می‌کند: تاکنون مدیریت مدرسه درخواستی مبنی بر رسیدگی به مشکلات سیم‌کشی‌های مدرسه به اداره کل آموزش و پرورش ارائه نکرده است.
وی یادآور می‌شود: البته آموزش و پرورش مصمم به ساخت مدرسه‌ای در منطقه است که امیدواریم تا دو سال آینده آماده شود که در این صورت دانش‌‏آموزان این مدرسه به آنجا منتقل خواهند شد.
«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم در این رابطه ، به تخصیص اعتبار 70 میلیون تومانی این اداره کل جهت مرمت مدرسه مهر نرسی‌آباد اشاره می‏‌کند و می‌گوید: این دبستان به عنوان یکی از مدارس تاریخی شهر یزد در دست مرمت است.
وی در این باره اضافه می‌کند: مرمت پشت بام و بخشی از دیوارهای آن از سوی میراث فرهنگی در حال انجام است که تاکنون 45 درصدی پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا قبل از شروع سال تحصیلی به اتمام برسد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان با بیان این که اعتبار بیشتری در راستای مرمت سایر بخش‌های این مدرسه در اختیار این اداره کل نیست، تصریح می‌کند: مرمت سایر بخش‌های این دبستان در صورت تامین اعتبار، در مراحل بعدی انجام خواهد شد.
این مسئول در ادامه نیز از اختصاص اعتباری بیش از 90 میلیون تومان به مدرسه تاریخی کیخسروی یزد خبر می‏‌دهد و در این مورد خاطرنشان می‌کند: این مدرسه نیز تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی در عملیات مرمت داشته است.

منبع: ایسنا

2956

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها