چرا پیاز باعث می‌شود اشک چشم جاری شود؟

کمتر کسی پیدا می‌شود که خرد کردن پیاز را دوست داشته باشد. این سبزیجات بدجنس باعث می‌شود که اشک به طور مداوم از چشم جاری شود و گاهی اوقات مژه‌ها بدون اینکه کنترلی بر روی آن‌ها داشته باشیم در نتیجه حضور پیاز بسته می‌شوند.

چرا پیاز باعث می‌شود اشک چشم جاری شود؟

چرا پیاز باعث جاری شدن اشک می‌شود؟ پاسخ بسیار حیرت‌انگیز است. پیاز از خود دفاع می‌کند. آسیبی که با ضربات چاقو به بدنه پیاز وارد می‌شود باعث می‌گردد ماده‌ای شیمیایی در بدنه پیاز ترشح شود که عامل تهدید کننده پیاز را فراری دهد.

این ماده شیمیایی پروپانتیال اس اوکساید (propanthial s-oxide) نام دارد. وقتی که این ماده شیمیایی از سلول‌های آسیب دیده پیاز ترشح می‌شود، به گاز تبدیل شده و بالا می‌رود. در برخورد با چشم، این ترکیب در آب چشم حل شده و به اسید سولفنیک تبدیل می‌گردد. این ترکیب اسیدی باعث تحریک غدد اشک شده که احساس مشهور «چشم‌هایم دارند می‌سوزند» را ایجاد می‌کند. خوشبختانه این ترکیب اسیدی آنقدر قوی نیست که به چشم آسیب جدی وارد نماید. البته تمامی انواع پیاز به یک شکل و یک قدرت معین به تهدیدات بیرونی واکنش نشان نمی‌دهند. اگر چه دلیل این امر همچنان ناشناخته باقی مانده، اما احتمالاً با میزان سولفوری که پیاز در طول دوره رشد از زمین جذب می‌کند بی‌ارتباط نیست.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها