گزارش تحلیلی خبرفوری به این پرسش می پردازد که آیا برجام با فرانسه نجات می‌یابد؟

مذاکره با طعم تلخ شکلات فرانسوی؛ چرا نباید به چراغ سبز مکرون در مورد برجام اعتماد کرد/ فرانسه با برجام می‌خواهد ارباب اروپا شود/ آیا عهدنامه فینکنشتاین تکرار می‌شود؟

اکنون فرانسه جدی‌ترین گزینه برای جمع و جور کردن برجام است. امانوئل مکرون قصد دارد تا با اقدامات خود هم دل آمریکا را به دست آورد و هم ایران را در برجام نگه دارد. او به دنبال این است که بار دیگر فرانسه را رهبر اروپا کند.

مذاکره با طعم تلخ شکلات فرانسوی؛ چرا نباید به چراغ سبز مکرون در مورد برجام اعتماد کرد/ فرانسه با برجام می‌خواهد ارباب اروپا شود/ آیا عهدنامه فینکنشتاین تکرار می‌شود؟

این روزها فرانسه جدی‌ترین گزینه برای جمع و جور کردن برجام است. امانوئل مکرون (رئیس جمهور فرانسه) قصد دارد تا با اقدامات خود هم دل آمریکا را به دست آورد و هم ایران را در برجام نگه دارد. شاید او به دنبال این است که بار دیگر فرانسه را از طریق ایران زعیم اروپا کند.

به گزارش خبر فوری ، طبق اطلاعات برخی خبرگزاری‌ها، در گفت‌وگوهای اخیر مقام‌های ایرانی و فرانسوی که با ملاقات خصوصی ظریف و مکرون پشت درهای بسته پیشرفت بیشتری یافته، پاریس از شروط اولیه خود یعنی درخواست برای مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی ایران عقب‌نشینی کرده است و تمام توجه مسئولان تصمیم‌گیر سیاست خارجی فرانسوی بر یافتن راهکار مالی جهت محقق کردن منافع اقتصادی تهران متمرکز شده است.

این اتفاق در صورت وقوع، باعث پیشرفت جدی در روند مذاکرات اروپا با ایران در بقای برجام خواهد شد. فرانسه مکرون مدتها است که قصد دارد نقش اصلی را در روند برجام ایفا کند. مدتی پیش هم دفتر ریاست جمهوری فرانسه بعد ازملاقات دو ساعته مکرون و ترامپ در نشست جی7 اعلام کرد که دو طرف به نقطه نظرات مشترکی درباره برنامه هسته‌ای ایران رسیدند.

بر اساس اعلام خبرگزاری های فرانسه، ترامپ به مکرون گفته واشنگتن دنبال افزایش تنش با ایران نیست و خواهان یک معامله جدید با ایران است. پیشنهاد مکرون به ترامپ در جلسه این بوده که معافیت خرید نفت ایران توسط چین و هند دوباره دایر شده و همچنین یک خط اعتباری جدید برای تهران که واشنگتن روی آن تحریم اعمال نکند، ایجاد شود.

برجام و رهبری فرانسه در اروپای کلاسیک

تلاش مکرون چه به نتیجه برسد و چه نرسد، یک چیز مشخص است. فرانسه به دنبال این است که عنان مذاکرات پسا برجامی را به دست بگیرد و از این طریق بار دیگر قدرت اول اروپا شود. هم اکنون بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده و قاره سبز کم کم در حال بازگشت به موقعیت کلاسیک خود است. موقعیتی که پیش از جنگ جهانی اول داشت و منجر به دو جنگ جهانی شد.

پیش از قرن 19 و تشکیل کشور جدید آلمان، انگلیس بیرون از اروپا حضور داشت و در مستعمرات خود فعالیت می‌کرد و داخل اروپا هم با نفوذ و زعامت فرانسه اداره می‌شد. با قدرت گیری کشور پروس و روی کار آمدن بیسمارک و بعد از آن، اعلام موجودیت آلمان بزرگ، فرانسه یک رقیب جدی پبدا کرد و داخل اروپا از حالت تک قطبی خارج شد. این تغییر موقعیت باعث یارکشی آلمان و فرانسه و جذب قدرت های بیرونی مهمی مانند انگلیس، روسیه و آمریکا گردید و پس از چند دهه دوران صلح مسلح، دو جنگ جهانی اول و دوم به وقوع پیوست.

با تصویب برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و هم چنین قدرت گیری احزاب راست افراطی در کشورهای مهمی مانند آلمان، هلند، بلژیک، ایتالیا و حتی خود اتحادیه ، شرایط برای بازگشت موقعیت کلاسیک اروپا و رهبری دوباره فرانسه فراهم شده است

با پایان جنگ جهانی دوم و تقسیم شدن آلمان به دو قسمت شرقی و غربی عملا اروپا شرایط استراتژیک خود را در حال تغییر دید. با اوج گیری جنگ سرد، نفوذ آمریکا در اروپای غربی و تشکیل اتحادیه اروپا، قاره سبز از حالت کلاسیک خود یعنی زعامت آلمان و فرانسه در داخل و زعامت و نفوذ بریتانیا در خارج، بیرون رفت و اروپای جدید با رهبری آمریکا و با اداره اتحادیه اروپا تشکیل شد.

در چند سال اخیر اما شرایط تغییر کرده است. با تصویب برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و هم چنین قدرت گیری احزاب راست افراطی در کشورهای مهمی مانند آلمان، هلند، بلژیک، ایتالیا و حتی خود اتحادیه ، شرایط برای بازگشت موقعیت کلاسیک اروپا و رهبری دوباره فرانسه فراهم شده است ( اینجا بخوانید).

حالا با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، وقت آن رسیده است که فرانسه بار دیگر عنان اداره اروپا را به دست بگیرد. مکرون در این مسیر جدی است و برجام می‌تواند مهم‌ترین برگ برنده او باشد. او اگر بتواند ایران را در برجام نگه دارد هم به نوعی اروپای مستقل از آمریکا را حفظ کرده، هم آبرو و وجهه بین المللی برای خود خریده، هم فرانسه را به عنوان مهره اصلی اروپا نشان داده و هم به نوعی موجب جلب رضایت بخشی از سیستم قدرت در آمریکا خواهد شد (نباید فراموش کرد هنوز در خود آمریکا بسیاری علاقه دارند که ایران در برجام بماند).

به نظر می‌رسد مکرون با اقدامات برجامی اخیر خود به دنبال احیای قدرت فرانسه است. او در این راه هیچ رقیبی پیش روی خود نمی‌بیند. آمریکا که اکنون در دست جمهوری‌خواهان تندرو و ضد ایران است. انگلیس به علت مسائل اخیر و توقیف نفتکشها در خلیج فارس و جبل الطارق با ایران رابطه خوبی ندارد و آلمان مرکل هم بیشتر نگران وضعیت داخلی است تا خارج. شرایط آلمان به خصوص نشان می‌دهد که مکرون جوان و جاه طلب به مراتب بیشتر از مرکل کهنسال و باتجربه میل به نقش بازی کردن در مسائل بین المللی دارد.

برجام با ژست سیاسی حل نمی‌شود

اما آیا اقدامات مکرون جهت حفظ برجام مثمر ثمر خواهد بود و ایران می‌تواند به فرانسه اعتماد کند؟

آنچه بیش از همه نگران کننده است این است که فرانسه معمولا در تعاملات خود با ایران از سطح ژست گیری سیاسی فراتر نرفته است. حتی در عهدنامه فینکنشتاین که ناپلئون بناپارت در اوج جنگ ایران و روسیه با فتحعلی شاه قاجار بست و تعهد داد در مقابل روسیه از ایران دفاع کرده و ارتش ملی را مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات نظامی نماید، فرانسه از سطح وعده و وعید و ژست خارج نشده و عملا هیچ اقدامی برای حفاظت از ایران در مقابل روسیه و انگلیس نکرد.

این ژست گیری سیاسی در سالهای اخیر هم بسیار رخ داده است. در مذاکرات هسته ای فرانسه بارها خواسته خودی نشان دهد. مدت کوتاهی قبل از انعقاد برجام، لوران فابیوس( وزیر امور خارجه فرانسه) شروع به اظهارت ضد ایرانی کرد تا به نوعی خود را در مورد برجام مهم نشان دهد.

اکنون برجام در چه شرایطی است؟ در حالی‌که آمریکا مدعی است برجام باید جای خود را به یک تعهد جدید با مذاکرات جدید بدهد، ایران تاکید دارد که برجام قبلا تصویب شده و هیچ گونه مذاکره جدیدی در این مورد صورت نخواهد گرفت. در این بین، آمریکا با کمپین فشار حداکثری عرصه را بر ایران سخت کرده و قصد دارد با تحریم مانع از پیشرفت ایران شود. ایران از اروپا خواسته که تعهدات برجامی خود را اجرا کرده و روند فروش نفت ایران را تسهیل کند. اروپا با اینستکس گام اول را برداشته اما در برداشتن گامهای بعدی عاجز است. در عین حال، ایران دو قدم جدی در بازگشت صنایع هسته ای خود برداشته واعلام کرده است که اگر اروپا در عرض این چند ماه، اقدام جدی انجام ندهد، گام سوم را هم بر می‌دارد.

اینها نشان می‌دهند برجام به مشکل جدی خورده است. فرانسه اگر می‌خواهد از سطح ژست گیری سیاسی خارج شود باید اقدام جدی و بسیار سختی انجام دهد. مکرون یا باید ایران را راضی کند که از خیر فروش نفت گذشته و یا پای میز مذاکره جدیدی بنشیند و یا باید آمریکا را راضی کند که به برجام بازگردد. وقتی دو طرف از شرایط خود کوتاه نیایند که به نظر می‌رسد نمی‌آیند، پس بعید است فرانسه مکرون جز اتلاف وقت و مطرح کردن خود در سطح بین المللی، اقدام درست و قابل اتکایی برای حفظ برجام بردارد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • ملت
    0

    دلواپسان ملعون و منافق از جان ملت چه می خواهند؟ چرا اینهمه از مذاکره و ارتباط با جهان واهمه دارد؟!چرا ملت را نمی بیند؟! ملعونها نمی بینید تا بوی مذاکره می ایید دلار رویه کاهشی پیدا می کند و تا کارشکنی شماها شروع می شود مجدد ً اوج می گیرد . شماها کدام طرفی هستید خوارج قرن 21؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      سلام برای ما چه تفاوتی میکند که فرانسه رهبر اروپا باشد یا نباشد. ما به دنبال نتیجه برای خودمان باید باشیم. این بحث ها که فرانسه یا مکرون دنبال چه هستند فقط بحث انحرافی است که اذهان ملت و مئولان را بیهوده نگران و آشفته می کند. خواهشا خبر فوری این گونه موارد را که هیچ خاصیتی برای مردم ایران ندارند منتشر نکند.

    • نوید
      0

      درکلیات حقیقت راگفته اید امادرخصوص این موردمن یک سوال دارم مگرهند وچین الان نفت ایران رانمی خرند؟ فرانسه چه امتیازجدیدی ارائه داده؟ مذاکره خوبه ولی بشرطی که واقعا مذاکره باشد من خوشبین نیستم

    • ابوالقاسم
      0

      خیر هموطن عزیز ،هند وچین در شرائط تحریم نمیخرند بلکه با افتخار وغرور به غارت می برند.......

    • محمد سهر ابیان
      0

      خجالت بکش یه نگاه به دور ورت بنداز شما روغن فکرا و جیره خارا پدر این مملکت در اوردید کدوم مزاکره کدوم تامل دنبال یه عهد نامه ترکمنچای دیگه هستید اسم خودتون ایرانی نزارید متاسفام که جمعیت ایران با شما شده ۸۰ میلیون

    • موسوی
      0

      به جای دخالتهای بیجا در سیاست بهتر است هر کسی کاری را که به او محول شده درست انجام بدهد و کار را به کاردان بسپارد

  • استاد دانشگاه
    0

    با عرض سلام متاسفانه این نوشتار از سطح پایینی از تحلیل سیاسی برخوردار است و بیشتر بر حست حدسیات تفکر قالب جناح تند روی ایران نوشته شده حال آنکه روابط سیاسی چیزی فراتر از واقعایت است و بحث تضارب منافع در آن بیداد می کند و به همین دلیل است که تمام طرفهای درگیر بدنبال معادلات برد برد یعنی اشتراک منافع هستند. در موضوع چالشی مورد بحث در این نوشتار، منافع اقتصادی و سیاسی و بین المللی ایران و امریکا و البته فرانسه نادیده گرفته شده است. همین بس که با مذاکره موفقیت آمیز ایران و امریکا با صحنه گردانی فرانسه موقعیتهای کامرسوپولیتیک فراوانی نصیب صحنه گردان این توافقات یعنی فرانسه خواهد شد. مطمئناً مستحضرید که در صورت توافق مجدد ایران و امریکا با مدیریت فرانسه این کشور می تواند شریک تجاری شماره یک ایران شده و بصورت عینی و واقعی وارد یک بازار مستعد 350 میلیونی شود که با توجه به وضعیت پر نوسان تجارت بین الملل مزایای زیادی برای حال و آینده این کشور دستخوش تحولات فراوان سیاسی و اجتماعی خواهد داشت.

    نظرات شما -
    • ابوالقاسم
      0

      مهم تر از همه وقت شناسی فرانسه است چنین شرائطی که امریکا ترامپ هم به اندازه ایران نیاز به گشوده شدن روزنه ای جهت بن بست موجود دارد وقتی دوطرف ایران وامریکا صراحتا گزینه جنگ را منتفی میدانند راهی جر کوتاه امدن ندارند...

  • علی فاتح
    0

    به ما چه ربطی داره رهبر اروپا فرانسه باشه یا کشور دیگری کار ما رابیفته قیم دنیا که نیستیم

  • ناشناس
    0

    باسلام درایران ارباب یکی دوتا نیست کیی بکیه فکرملت نیستندکل ثروت این مردم زیردستشونه هرکاردوست دارن انجام میدن ما بجزفقرو گرانی تورم روزبروز چیزی ندیدیم،،،درودخدابرهمه عزیزان ونوشتارمتن استاد دانشگاه وو

  • ابوالفضل
    0

    رفتن آقای ظریف به فرانسه ،مثل گشت زدن گربه اطراف قصابیه...چرا باید مدام دنبال اونور آب برای بهتر شدن باشیم

  • بینام
    0

    مکرون اگر بیل زنه باغچه فرانسه رو بیل بزنه که همه کشور به شرایط بد اقتصادی طغیان کرده بود اینها به ایران به چشم یک گاو شیرده نگاه میکنن وفقط دنبال منافع خودشون هستن خیلی بخوربخور کمه خارجیها هم دنبال سهم و بچاپ بچاب این کشور مفلوک هستن ظاهرا فقط مردم سهمی ندارن ازین خوان گسترده

  • امیر
    0

    بسه دیگه ایمان از مردم گرفتید اکثر جوانها دیگه ایمان ندارن از هر دری فقر وارد شود ایمان میرود شماها که ادعای ایمان میکنید شکمتان سیر است فقر نکشیدید

  • Reza
    0

    از سیاست سر در نمیارم که بخوام نظر بدم چون شرایط واقعا پیچیده هست و تاریخ همه چیز رو مشخص میکنه اما از خدا میخوام اول عزت کشور حفظ بشه و یک قرارداد ننگین دیگه تو تاریخمون ثبت نشه دوما شرایطی ایجاد بشه تا مردم نفس راحتی بکشن و کسب و کار مردم درست بشه

  • توکلی
    0

    واقعا نمیدونیم چجوری به خودشون اجازه میدهند دوباره حرف مذاکره را بزنند

  • مهدی
    0

    اقای روحانی عوضه اینکه دنبال یک توافق دیگه باشید هزینه های هنگفت درست کنید به فکر این مردم باشد به فکردخترو پسرهای دم بخت باشید که ازبی پول تو خونه موندن به فکر ابادی کشورت باش ...اخه مگه این مملکت صاحب نداره هر ریس جمهوری که میاد تر میزنه تو این کشور بابا دست بردارید ازاین دزدیها به فکر اقتصاد کشور باشه نه اینکه التماس غرب میکنید

  • محمد سهر ابیان
    0

    بس کنید با این برجامتون ۶ساله پدر مردم در اوردید بابا به قران هیچ ایرانی دیگه دنبال برجام نیست تو این ۶سال با اسم برجام نون رو از سفره مردم برداشتید خجالت نمیکشید تا کی میخاید نوکر بیگانه باشید یکم تاریخ بخونید درس بگیرید خداااااااااااااااااا کی این دو سال تمام میشه خدا دیگه از دست کسی کاری ساخته نیست خودت نجاتمون بده

  • فضول خان
    0

    اگر حرف مردم براتون مهمه اکثریت مردم مخالف مذاکره اند هر چند مهم بودن نظر مردم مثل همه حرفای دیگه این دولت دروغه دولت دروغ گویان از بن بست بر دروغ و تزویر بنا شد خشت اول را گر نهد... حیف که خود کرده را تدبیر نیست

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      دولت بهتره همان گزینه کاهش تعهدات رو با قدرت پیش ببره مطمئنا جوابش و نتیجش ملموس تره.

  • Mohammad sohrabiyan
    0

    اقای روحانی برای نجات مردم از این وضعیت لزومی به مذاکره نیست همون پولایی که برادرت و برادر معاونت و دولت مردات از جیب مردم زدن رو برگردونی باهاش چنتا کشور میشه اداره کرد

  • مرتضی
    0

    مرگ بر جنگ طلب ،مرگ بر فاسد ،مرگ بر اختلاس گر ،مرگ بر فتنه گر

  • علیرضا
    0

    فرانسه اگر صادق بود تعهدات غذایی یک دوماه گذشته را که جز برجام بود اجرا می کرد. دولت نباید برای کشور هزینه درست کنه ثانیا ترامپ انسان غیرقابل پیش بینی و غیرنرمالی است و قابل اعتماد نیست.

  • حال
    0

    سگ زرد برادر شغال....اروپا از امریکا پدرسوخته تره اینا یه مشت همجنس باز نجس هستن ولی متاسفانه دولت احمق و بی خرد ما اینها را نمیفهمد اینا همش دام و چاه هست برا ایران

  • رجب
    0

    دولت روحانی عدم کفایت بدین با شرفا ...مذاکره خوبه بدون روحانی و ظریف ...یکی دیگه هر کس باشه قبوله دربان پارکبان هر کس ولی ظریف مذاکره نکنه بدبختمون میکنه بخدا یارو هیچی بارش نیست

  • م م
    0

    تا این روحانی ما را بدبخت نکند ولکن نیست. اما از قدرت طلبی و بزرگ بینی. یکی بهش بگه بسه بابا برجام و پسابرجام رو ول کن

  • م
    0

    دفعه پیش چه غلطی کردن که این دفعه میتونند انجام بدن این دوسال تموم شه فقط برووووووو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها