گزارش خبرفوری از خانه‌ای که نماد باغ بی‌برگی شد؛

هفده سال گذشت، در خانه اخوان باز نشد

درحالی که 17سال از ثبت خانه مهدی اخوان ثالث در فهرست آثار ملی ایران می‌گذرد، اما هنوز درب این خانه بسته است و هیچ نشانه‌ای از تلاش برای تبدیل آن به خانه موزه دیده نمی‌شود.

هفده سال گذشت، در خانه اخوان باز نشد

محمدرضا هاشمی- چهارم شهریور ماه مصادف با سالروز در گذشت «مهدی اخوان ثالث» شاعر صاحب نام زبان فارسی است. فردی که هرچه از عمر اشعارش می‌گذرد به ارزش و اعتبار آنها افزوده می‌شود و هرچه از نبودنش می‌گذرد فقدانش بیشتر به چشم می‌آید.

با وجود اهمیت بالای اخوان ثالث در ادبیات معاصر ایران، به یادگار باقی مانده از او که خانه ای ثبت شده در فهرست آثار ملی است، توجه زیادی نمی‌شود.
محمدکاظم کاظمی شاعر و پژوهشگر نام آشنا ادبیات فارسی معتقد است که خانه شخص مثل آرامگاه او است که خودش یک نقش نمادین برای جامعه دارد و همیشه آنها را متوجه حضور او می‌کند.

اخوان سال‌های آخر زندگی خود را در تهران سپری کرد، خانه‌ی شماره 31، کوچه خجسته در خیابان ششم فاطمی. خانه‌ای که در تاریخ يك مهرماه 1382 با شماره 10404 به‌ عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده، خانه اخوان ثالث حدود 10 سال است كه به تملك شهرداري تهران درآمده تا تبدیل به خانه موزه شود، اما سال‌ها است که چشم انتظاری دوست داران اخوان پایان نیافته است. انتظاری که طولانی شده و هرسال با فرارسیدن سالروز درگذشت اخوان وعده‌ای داده می‌شود و باز به دست فراموشی سپرده می‌شود.
احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر در این باره گفته است که در دوره گذشته شورای شهر درباره وضعیت خانه مهدی اخوان ثالث گزارش و تذكری ارایه كردم اما مشكلات هنوز پابرجاست.

امیدواریم خانه موزه اخوان تا چند ماه آینده بهره برداری شود
در همین حال؛ محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبر فوری در رابطه با سرنوشت خانه اخوان ثالث گفت: این خانه در حال بازسازی است و خوشبختانه کارهای این خانه تا حدود زیادی پیشرفته و ما امیدواریم که تا چند ماه آینده آن را به بهره‌برداری برسانیم.
وی ادامه داد که در روزهای اخیر بودجه تجهیز و بازسازی خانه اخوان نهایی شده و تحویل سازمان مربوطه شده است.
حق‌شناس خاطرنشان کرد که من پیگیر این ماجرا هستم و تا هفته آینده ما زمان نهایی اتمام این پروژه را اعلام می‌کنیم.

اخوان یکی از پنج شاعر بزرگ قرن حاضر است
محمدکاظم کاظمی شاعر و پژوهشگر ادبیات فارسی نیز در گفت‌وگو با خبر فوری در رابطه با اهمیت شعر مهدی اخوان ثالث اظهارداشت: در رابطه با جایگاه اخوان در بین شاعران معاصر همه اتفاق نظر دارند که او یکی از 5 شاعر بزرگ دوران مشروطیت تا انقلاب اسلامی است. البته اگر ما این دوره را تا امروز تداوم بدهیم به نظر می‌رسد که ایشان یکی از پنج شاعر قرن حاضر باشد.
کاظمی در رابطه با علت قرار گرفتن اخوان در این جایگاه خاطرنشان کرد: شعر اخوان از نظر محتوایی آیینه احساسات، افکار و درونیات بسیاری از انسان‌های امروز است. همچنین شعر او از نظر صورت و تکنیک بسیار نیرومند است. یعنی تنها توجه به دغدغه‌ها و عواطف انسان دلیل برجستگی شعر اخوان نیست، بلکه وجه قوت دیگر شعر او به دلیل این است که ساخت شعری او از نظر تکنیک، آرایه‌ها و زبان آوری به کمال رسیده است.

محافظت از نشانه‌های زندگی شخصیت‌های بزرگ مهم است
این پژوهشگر ادبیات فارسی در رابطه با اهمیت نگهداری از محل اقامت و جزئیات زندگی شاعران و شخصیت‌های بزرگ تاکید کرد: این اقدام اثرات بسیار مثبتی دارد که در بلند مدت معلوم خواهد شد. برای نسل‌هایی که بافت قدیمی شهرها را از دست داده‌اند و زندگی شهری مدرن را تجربه می‌کنند، دیدن نمادها و نشانه‌هایی از مفاخر و بزرگان کشورشان بسیار مهم و تاثیرگذار است.
وی ادامه داد که شما تصور کنید که اگر ما به محل زندگی حافظ و سعدی دسترسی داشتیم چقدر برای ما خوشایند بود. خانه شخص مثل آرامگاه او است که خودش یک نقش نمادین برای جامعه دارد و همیشه آنها را متوجه حضور او می‌کند. حتی می‌توانیم بگوییم خانه از جهاتی اهمیت بیشتری دارد.
کاظمی افزود: ما در خانه افراد شرایط زندگی و زنده بودنش را حس می‌کنیم، اما در آرامگاه ما مرگ فرد را می‌بینیم. در نتیجه محافظت از نشانه‌های زندگی افراد و محل زندگی آنها اهمیت زیادی برای شهروندان جامعه‌ای دارد که مخاطب او بوده‌اند.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    حالا اگر یک کشوری بیاید برای شاعری موزه درست و تجلیل کند و او را به نام خود ثبت کند میگوییم چرا؟

  • کاربر ناشناس
    0

    ما قدر شاعران را نمیدانیم تا وقتی که ادعای برای مالکیتشان نباشد . بعدا غیرتی میشویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها