وزارت زنان از شعار تا واقعیت؛

منصوری : مسئله زنان ایران تبدیل به یک‌مسئله سیاسی شده است و راه حل آن هم سیاسی است/ روحانی در مورد وزارت زنان کوتاه می‌آید

عضو ارشد حزب اتحاد ملت گفت: چطور می‌شود که به دولت دهم اجازه داده می شود چند وزیر زن معرفی کند، اما دولت یازدهم و‌دوازدهم این اجازه را ندارد.

منصوری : مسئله زنان ایران تبدیل به یک‌مسئله سیاسی شده است و راه حل آن هم سیاسی است/ روحانی در مورد وزارت زنان کوتاه می‌آید

زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور همواره مطالباتی داشتند که دستاویزی شده است برای سیاستمداران ما که با شعارهای زیبا برای تحقق آن مطالبات آنها را پای صندوق های رای بکشانند و بعد هم در میان انبوه شعارهای خود آن را به فرموشی بسپارند.

حسن روحانی رییس دولت تدبیر و امید در ابتدای تلاش هایش برای ورود به پاستور به جامعه زنان قول داد که در کنار سایر مطالبات آنان ، تشکیل وزارت امور بانوان را در دستور کار دولت خود قرار دهد . هرچند معرفی وزیر زن به طور مشخص در شعارهای انتخاباتی وی نبود، ولی شعارهایش برای افزایش مشارکت سیاسی زنان و دادن فرصت های مدیریتی به این قشر این توقع را میان رای دهندگان به وی به وجود آورد که باید منتظر معرفی وزیر زن به مجلس برای کابینه یازدهم و دوازدهم دولت باشند، اتفاقی که رخ نداد . سخنان رییس جمهور در مراسم معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس در ۲۴ شهریور ۹۶ مبنی بر اینکه «خیلی دلم می‌خواست در دولت دوازدهم سه زن را به عنوان وزیر معرفی کنم، افرادش را هم در نظر گرفته بودم جایگاه‌های‌شان هم در نظر گرفته شده بود که نشد» نیز این ادعا را اثبات میکند .

هرچند این گفته رییس جمهور برای فعالین زن غیرقابل قبول است همان طور که فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش معتقد است ؛ اینکه آقای روحانی در ابتدای دولت دوم خود گفته بود «خواستم و نشد» اصلا مقبول جامعه نبود.

اتفاقی که محمود احمدی نژاد توانست آن را رقم بزند و مرضیه وحیده دستجردی را به ساختمان وزارت بهداشت بفرستد، ولی حسن روحانی تاکنون توفیقی در این ارتباط نداشته است.

با استعفای بطحایی از وزارت آموزش و پروش گمانه زنی ها برای معرفی یک خانم برای وزارت آموزش و پروش قوت گرفت، گمانه ای که معاون اول رییس جمهور ان را رد نکرد و گفت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می تواند زن باشد و البته گفته میشود تلاشهایی هم برای اقناع روحانی برای تحقق این مهم صورت گرفته است که همچنان نتیجه این تصمیم در هاله‌ای از ابهام است.

آذر منصوری فعال سیاسی و زنان اصلاح طلب در گفت و گو با خبر فوری با بیان اینکه وزارت زنان از مطالبات غیر قابل انکار جامعه امروز ایران است، تصریح کرد : وقتی در یک برنامه تلویزیونی یک زن با نمایش توانمندی خود موفق می‌شود، شش و نیم میلیون رای مردم را کسب کند و نفر اول شود به نظرم چیزی جز پیام روشن جامعه امروز ایران نیست. واقعیتی که در مخیله برنامه سازان هم شاید خطور نکرده بود. اما این می تواند یک نمونه از برآیند افکار و باورهای جامعه امروز ایران اعم از زنان و‌مردان باشد.

وی با بیان اینکه زنان ما در طول ۱۲دوره انتخابات ریاست جمهوری هنوز موفق نشده اند به عنوان کاندیدا به مرحله رقابت راه پیدا کنند، تصریح کرد: این موضوع نشان از فاصله ای است که به نظر می آید بین سیاستگذاری های کلان نظام و باور مردم ایجاد شده است و تا این فاصله پر نشود ، مطالبات زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور روز به روز و به اشکال مختلف مطرح خواهد شد که طبیعی است اگر توجه نشود، به شکاف بین حاکمیت و‌ملت تبدیل خواهد شد.

قائم مقام حزب اتحاد ملت تاکید کرد: موضوع وزارت زنان را هم باید از همین زاویه مورد توجه قرار داد. دلیل روشن است هر شعار توسعه و پیشرفت کشور بدون ایجاد فرصت های برابر برای زنان سرابی بیش نیست. به همین دلیل هست که سالانه مجمع جهانی اقتصاد میزان توفیق کشورها را در رفع تبعیض علیه زنان بررسی و‌گزارش می دهد و فیفا در این زمینه برای کشورهای عضو شرط می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه این مطالبه نه تنها مطالبه زنان اصلاح طلب و همه فعالین حوزه زنان ایران که به نظرم یک‌مطالبه فراگیر است، تصریح کرد: تفکیک هم نباید بین وزارتخانه ها قائل شد. شما ببینید از کشورهای عضو ناتو فقط چند نفر از وزرای دفاع زن هستند. یا در گروه ۵+۱زنان چگونه نقش آفرینی کردند.ضمن اینکه این زنانه مردانه کردن مسئولیتها خود یک تبیعیض جنسیتی آشکار است.

منصوری خاطرنشان کرد: این مطالبه در هر انتخاباتی مطرح می‌شود و همه کاندیداها هم وعده آن را می دهند، اما اینکه چرا در مرحله عمل به وعده خصوص رؤسای جمهور با سقف شیشه ای مواجه می شوند به نظرم یک دلیل بیشتر نداردو یا اینکه چرا دولت دهم یک وزیر زن معرفی کرد و روحانی نتوانست این مسیر را ادامه دهد.

وی با بیان این اعتقاد که به نظرم مسئله زنان ایران تبدیل به یک‌مسئله سیاسی شده است و‌از قضا راه حل آن هم سیاسی است، گفت: در غیر اینصورت چطور می‌شود که به دولت دهم اجازه داده می شود چند وزیر زن معرفی کند، اما دولت یازدهم و‌دوازدهم این اجازه را ندارد. می دانم که آقای روحانی برای کابینه دوم به خصوص در نظر داشت چند وزیر زن معرفی کند، الان هم می بینیم که در حد معاون وزیر و یا فرمانداران و بخشداران و‌مدیر کل این محدودیت وجود ندارد و زنانی به کار گرفته شده اند.

عضو جمعیت زنان مسلمان نو اندیش در پاسخ به این سوال فکر میکنید رییس جمهور اعتقادی به این مسئله ندارد با بیان اینکه که من قبول ندارم که روحانی توانایی زنان را باور ندارد، گفت: یکی از مهم ترین معاونت های او که معاون حقوقی است خانم دکتر جنیدی است و ایشان به نظر من در طول دوره حضور خود بسیار موفق عمل کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که مشکل کجاست؟ تصریح کرد: آقای روحانی به وزارت زنان باور دارد اما این موضوع را به نظر من اولویت نمی داند و برای اینکه در حل مسائل دیگر دولت با مشکلات کمتری مواجه باشد یک‌جاهایی مجبور است کوتاه بیاید و اینجا را کوتاه می آید. در حالیکه به نظر من اگر در فرصت باقی مانده تا ۱۴۰۰چند وزیر زن معرفی کند، فارغ از آنکه مجلس رای اعتماد بدهد با ندهد در تقویت اعتماد عمومی و حل بسیاری از متاقشاتی که امروز در کف جامعه به عنوان‌مطالبات زنان مطرح است موفق خواهد بود. این اتفاقا به نفع مجموعه حاکمیت هم هست که به این مطالبه فراگیر توجه داشته باشند. اگر قبول دارند که به قول بنیانگذار جمهوری اسلامی «زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت داشته باشند.

وی ادامه داد: هیأت وزیران یکی از همین مقدرات است. بخصوص در ۴۰سالگی انقلاب که زنان ایران از حیث توانمندی نه تنها قابل مقایسه با ۴۰سال گذشته که قابل مقابسه با کشورهای منطقه نیست. اما همین بی توجهی و یا مقاومت در برابر حضور زنان در مقدرات اساسی مملکت باعث شده در گزارش های مجمع جهانی اقتصاد هم ما در طول ۱۲سال گذشته که این گزارش منتشر می شود جزء ۱۰کشور آخر باشیم.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کاربر ناشناس
    0

    از اینکه چند خانم امدن نمایش غیره لایق انجام دادن ایا این منکر نیست که بخواهند خانمها اهورا بکشند کله به ایستن لنگه شان بالا کنند این دوره اخر الزمان است خانم ها شریف تر از این حرفها هستند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      چرت نگو

  • کاربر ناشناس
    0

    بهتر است بروید عضو ناتو شوید هر کاری فرنگیها کردن شما هم میخواهید انجام دهید چرا اصلاح طلبان فقط دنبال فرهنگ غرب هستید

  • کاربر ناشناس
    0

    خانم آذر ایا فرهنگ غرب در دستور کار شما است

  • علی
    0

    خانم آذر شما فقط فرهنگ غرب را به خانمها تزریق کردی شما خط شیطان به خانمها معرفی می کنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها