جنگ سرد خاورمیانه در حال گرم شدن است/ درگیری لبنان و رژیم صهیونیستی چه تاثیری بر ایران دارد؟/ قدم بعدی اسرائیل چیست؛ عقب نشینی یا حمله هوایی؟

درگیری‌های اخیر در مرزهای لبنان و عراق به هیچ وجه نشانه جدی شدن جنگ را نداشته و اسرائیل جز یک سری حملات هوایی محدود هیچ اقدام جدی دیگری نخواهد کرد.

جنگ سرد خاورمیانه در حال گرم شدن است/ درگیری لبنان و رژیم صهیونیستی چه تاثیری بر ایران دارد؟/ قدم بعدی اسرائیل چیست؛ عقب نشینی یا حمله هوایی؟

به گزارش خبر فوری ، مدتی هست که درگیری نظامی حزب الله و رژیم صهیونیستی اوج گرفته. حزب الله لبنان در بیانیه‌ای از انهدام یک خودروی نظامی اسرائیل در شمال سرزمین اشغالی خبر داد. پس از این حادثه، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم جلسه رایزنی با فرماندهان نظامی و اطلاعاتی برگزار کرد. ساعاتی بعد از حمله، ارتش اسرائیل اعلام کرد که به برخی از منابع شلیک آتش و به سمت اهدافی در جنوب لبنان پاسخ داده است. این حملات اسرائیل به دو روستای مارون الرأس و بنت جبیل در مجاورت با مرزها متمرکز بوده است.

مدت کوتاهی پیش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در یک سخنرانی عجیب اعلام کرد که اسرائیل در مقابل دشنمنانش باید دست پیش را گرفته و زودتر به مواضع مخالفان اسرائیل حمله کند. این سخنرانی نتانیاهو و درگیری اخیر اسرائیل با لبنان، سوریه و به خصوص حشد الشعبی در عراق، باعث تحلیل بسیاری از رسانه‌ها نسبت به آغاز جنگ جدی در خاورمیانه و لبنان شد.

آیا اسرائیل می‌خواهد جنگ سرد خود را در خاورمیانه تبدیل به جنگ گرم کند؟ اکسپرس انگلیس در گزارشی حوادث اخیر لبنان و رژیم صهیونیستی را اوج درگیری در خاورمیانه و التهاب در جنگ سرد ایران و اسرائیل دانسته و جدی تر شدن جنگ را بعید ندانست.

جنگ سرد و منطقه خطر

بر اساس ساختار جنگ سرد، همیشه یک سری از مناطق، محل تنش نظامی و گرم بین دو قدرت درگیر هستند. این مناطق اکثرا شهرها و کشورهای مرزی بین دو ائتلاف بوده و ساختار جمعیتی، فرهنگی و مذهبی متکثر و غیر متمرکزی هم دارند.

در دوران درگیری اشکانیان و ساسانیان با رومیان، ارمنستان که جزء قلمرو ایران بود اما به علت کیش مسیحی و سایر ویژگی‌ها به روم نزدیک بود، چنین نقشی را ایفا می‌کرد. همچنین منطقه کشمیر در مرز هند و پاکستان چنین نقشی را در جنوب آسیا و شبه قاره هند ایفا می‌کند. در دوران صلح مسلح(1870 تا 1914) یعنی دورانی که جبهه متحد آلمان و فرانسه و متحدانش با یکدیگر درگیری داشتند، صربستان و اروپای شرقی موقعیت مرزی استراتژیک داشت. جالب اینجا است که همین صربستان نهایتا باعث شعله ور شدن جنگ جهانی شد.

اما در مهم‌ترین و شاخص ترین نمونه باید از جنگ سرد نام برد. آلمان و مجارستان مناطقی بودند که محل تلاقی شرق و غرب به حساب می‌آمدند. نهایتا با فروریختن دیوار برلین هم بود که مقدمات نابودی شوروی و پایان جنگ سرد بیش از پیش فراهم گردید.

منطقه خطر خاورمیانه در جنگ سرد ایران و رژیم صهیونیستی

آنچه مشخص است این است که سه منطقه جولان در سوریه، غزه در فلسطین و جنوب لبنان محل اصلی تنش بین اسرائیل و ایران است. در واقع می‌توان این سه منطقه را گسل اصلی و منطقه خطر جنگ سرد ایران و رژیم صهیونیستی بدانیم. طبق جدول پایین که اکسپرس آن را طراحی کرده، اگر خاورمیانه را به دو منطقه غربی و شرقی تقسیم کنیم، غرب این منطقه در اتحاد با ایران( با محوریت خود ایران و ائتلاف با یمن، لبنان، فلسطین، عراق و غزه) و شرق آن در اتحاد با رژیم صهیونیستی( با محوریت رژیم صهیونیستی و ائتلاف با امارات، عربستان سعودی، بحرین و اردن) قرار دارد. مشخص است که مرز عراق و سوریه و نیز مناطق مرزی لبنان و فلسطین پرخطر ترین مناطق در این جنگ سرد هستند.

آیا اسرائیل توان جنگ دارد؟

تنش‌های اخیر بین حزب الله و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این جنگ سرد در حال تبدیل شدن به یک مصاف واقعی است. رژیم صهیونیستی در طول چهل سال بارها سعی داشته که منطقه خطر را به سمت مرزهای ایران بکشاند اما ایران همیشه در دور کردن این منطقه خطر از مرزهای داخلی موفق بوده است. اسرائیل سعی دارد دوباره این منطقه خطر را از مرزهای خود دور کرده و به مرزهای ایران بکشاند. به خاطر همین شاید بدش نیاید که یک جنگ گشسترده تر داشته باشد.

با این حال، اکسپرس بر اساس اظهار نظرهای اخیر نتانیاهو حدس می‌زند که اسرائیل نه علاقه دارد و نه و می‌تواند به طور مستقیم به جنگ با ایران و حزب الله برود و ترجیح می‌دهد که به صورت غیر مستقیم و به خصوص از طریق حملات هوایی محدود حوزه فعالیت خود برا بالا ببرد.

دو دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل توان آغاز جنگ جدی در مناطق خطر فوق الذکر و بالطبع آغاز یک جنگ بزرگ را ندارد. اول اینکه مناطق خطر زمانی تبدیل به نقطه آغاز جنگ می‌شوند که دو گروه داخلی در آن منطقه که هر یک طرفدار یکی از طرفهای بزرگ جنگ هستند، به جان هم بیفتند. صربستان جنگ جهانی، کشمیر هند و آلمان چنین ویژگی را داشتند. شرق آلمان جنگ سرد در اختیار کمونیست‌ها بود و غربش در اختیار لیبرالها. همچنین در کشمیر حکومت محلی با هند رابطه خوبی دارد و مردم مسلمان این منطقه، به پاکستان متمایلند.

اما در لبنان و سوریه و غزه این حالت وجود ندارد. حزب الله پس از انتخابات اخیر به لحاظ سیاسی هم در لبنان قدرت گرفت و به کلی نقشه نتانیاهو را بر باد داد. نامه اخیر اسماعیل هنیه به رهبر معظم انقلاب نشان داد که جبهه مقاومت فلسطین هنوز با ایران متحد است. اسرائیل سعی داشت از طریق حمایت از سلفی های تند رو در سوریه منطقه امنی برای خود بسازد اما با نابودی داعش این امید هم از بین رفت. بنابراین، اسرائیل در مناطق مرزی تنها است و به هیچ وجه نمی تواند فعال باشد.

از طرف دیگر، آمار نشان می‌دهد که اسرائیل قدرت مواجهه با حزب الله و ایران را ندارد و اگر بخواهد به صورت محدود در منطقه فعالیت کرده و علیه مخالفانش دست به حمله بزند بیشتر بر هواپیماها و نیروی هوایی خود تمرکز می‌کند. به جدول زیر نگاه کنید:

فاکتور نظامی

ایران

رژیم اشغالگر قدس

نیروی انسانی فعال

550 هزار

176 هزار

تانک

2531

2200

توپخانه

4096

1522

راکت انداز

570

614

هواپیمای جنگی

850

772

ناو و کشتی جنگی

406

74

زیردریایی

40

5

طبق جدول بالا، ایران در شاخص‌های زمینی و دریایی کاملا دست برتر را نسبت به اسرائیل دارد. در حالیکه رژیم صهیونیستی تنها در هوا( آن هم نه به لحاظ تعداد) است که می‌تواند فعال باشد. پیشرفت سریع ایران در زمینه موشکهای ضد هوایی به خوبی این امر را ثابت می‌کند. سامانه ضد هوایی باور 373 با تجهیزاتی شبیه اس 400 روسیه و نیز موشکهای بالستیکی مانند سجیل و شهاب 3 با بردی مزدیک به 2 هزار کیلومتر به خوبی قدرت مقابله با حملات هوایی و یا زمینی اسرائیل را دارند.

بنابراین، می‌توان گفت که درگیریهای اخیر در مرزهای لبنان و عراق به هیچ وجه نشانه جدی شدن جنگ را نداشته و اسرائیل جز یک سری حملات هوایی محدود هیچ اقدام جدی دیگری نخواهد کرد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • م ص
    0

    متاسفانه مقاله شما غلط املایی زیاد داشت

  • مرتضی
    0

    گوچک ترین حرکت اسراییل برای شروع جنگ به نشان پایان عمر کشورش و حذف روی نقشه جهان است اگ امار تجهیزات جنگی ر ببینید و بان یه معادله درست کنید به سرنوشت جنگ ایران و اسراییل پی میبرید ایران همیشه سر بلند باد

  • محمد علی
    0

    تو جدول بمب اتم نیست که

  • متی
    0

    تاسپاهوداريم غم نداریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها