حضور مقتدی صدر حکایت از سیاست خارجی فعال ایران است/ایران از ثبات دولت مرکزی بغداد حمایت می‌کند

کارشناس مسائل عراق گفت:فشار و تداوم فشار بر ایران تبعاتی در پی دارد که دیدار مقتدی صدر از رهبری می‌تواند آن را مخابره کند.

حضور مقتدی صدر حکایت از سیاست خارجی فعال ایران است/ایران از ثبات دولت مرکزی بغداد حمایت می‌کند

مقتدی صدر، از رهبران سیاسی شیعه در عراق، روز سه شنبه ۱۹ شهریور در مراسم عزاداری دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران در کنار رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای و آقای قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران حضور داشت.

در روز‌های گذشته نیز گزارش‌هایی درباره حضور مقتدی صدر در ایران منتشر شده بود. در حقیقت شایعاتی وجود داشت که روابط این روحانی شیعه با جمهوری اسلامی در چند سال اخیر تیره شده بود، اما حضور او در این ایام به تمامی شایعات خاتمه داد.

فرهاد وفایی فرد کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با ، اظهار کرد:سفر مقتدی صدر را از چند منظر می‌توان تحلیل کرد؛ از لحاظ فردی و مواضع اخیر او، سیاست داخلی عراق و از منظر منطقه‌ای که به تحولات منطقه باز می‌گردد، چراکه به صورت کلی مقتدی صدر یک شخصیت ضد آمریکایی است و با سیاست‌های واشنگتن از دیرباز در عراق مشکل داشت .

او افزود:در حقیقت مقتدی صدر تقریبا محبوب‌ترین چهره سیاست داخلی عراق است و بعد از انتخابات پارلمانی بغداد در سال ۲۰۱۸ او بیانیه‌ها و مواضعی داشت که زاویه‌هایی از آن با سیاست‌های تهران در بغداد قابل برداشت بود.

وفایی فرد خاطر نشان کرد: حضور مقتدی صدر پیام آور این است که ایران در سیاست خارجی خود در عراق با همه بازیگر‌ها کار می‌کند و از این سمت محدودیتی ندارد، به عبارت دیگر ایران مانعی را برای بغداد به وجود نمی‌آورد تا بتواند با بازیگران مختلف در راستای ثبات، پیشرفت و توسعه عراق کار کند.

کارشناس مسائل عراق اضافه کرد:دیدار مقتدی صدر با مقام معظم رهبری می‌تواند به این معنا باشد که ایران از منظری قائل به تقویت دولت مرکزی عراق است.

او ادامه داد: در حقیقت در سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار با عراق تجارت کالا داشتیم و علاوه بر آن صادرات برق، گاز و خدمات فنی مهندسی که به بیشتر از ۱۳ میلیارد دلار می‌رسد.

وفایی فرد گفت: در حقیقت عراق یکی از شرکای مهم تجاری و اولین مقصد صادراتی ایران است بنابراین بسیار برای ما در فضای پسا تحریم اهمیت دارد، ایران همچنین از ثبات دولت مرکزی بغداد حمایت می‌کند و هر بازیگری در این راستا حرکت می‌کند هم طبیعتا مورد حمایت تهذان خواهد بود.

کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: در فضایی که یک فشار حداکثری از طرف آمریکا و برخی از متحدان منطقه‌ای آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است، حضور مقتدی صدر اهمیت بسیاری دارد.

او گفت:در واقع مواضع سید حسن نصرالله در روز‌های اخیر، دیدار هیئت انصارلله از تهران، دیدار حماس از کشور ما و تصاویر دیشب مقتدی صدر در عزاداری امام حسین در کنار یکدیگر پازلی است که یک پیغام منطقه‌ای را برای برخی کشور‌های منطقه‌ای و برخی بازیگران فرا منطقه‌ای در بردارد، پیامی با این مضمون که فشار و تداوم فشار بر ایران تبعاتی در پی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی
    0

    به چه قیمت،،فقر ملت ،،،صدرصد همه دنبال دلار مجانی هستن

    نظرات شما -
    • یحیی- م
      0

      انقلاب اسلامی کشور ما ، موجب بیداری ملت های مسلمان شد، واگر قصوری در حمایت از جنبش های اسلامی صورت گیرد ، نسل های آینده هرگز ما را نخواهند بخشید.بیایید افق را ببینیم نه نوک بینی را .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها