بررسی تاریخی خبر فوری از یک مطالبه اجتماعی ؛

هاشمی طبا : مخالفت‌ها با ورود زنان به ورزشگاه‌ها ریشه فقهی دارد/ مشکلی برای حضور خانوادگی در ورزشگاه‌ها نمی‌بینم

سخن از حق ورود زنان به ورزشگاهها است . موضوعی که در سایر کشورها آنقدر بدیهی است که موضوعیتی برای طرح به عنوان یک مسئله اجتماعی ندارد.

هاشمی طبا : مخالفت‌ها با ورود زنان به ورزشگاه‌ها ریشه فقهی دارد/ مشکلی برای حضور خانوادگی در ورزشگاه‌ها نمی‌بینم

چند روز اخیر اصلی ترین خبرها بر محور مطالبه یک حق گذشت. حق نیمی از جمعیت که شاید مطالبه آن و حواشی پیرامونش از نگاه برخی چندان حایز اهمیت نباشد، ولی از نگاه صاحبان آن آنقدر مهم هست که بعضا به قیمت جانشان تمام می‌شود. سخن از حق ورود زنان به ورزشگاهها است . موضوعی که در سایر کشورها آنقدر بدیهی است که موضوعیتی برای طرح به عنوان یک مسئله اجتماعی ندارد. اما در کشور ما این حق طبیعی کم کم به شکل یک معضل اجتماعی در آمده است که نه تنها مردم عادی را درگیر کرده است، بلکه پای مسوولین را نیز به آن باز کرده است . به هر تقدیر این مسئله بهانه ای شد تا بازخوانی داشته باشیم از تاریخ مخالفتها با حضور زنان در ورزشگاه‌ها .

پبشینه تاریخی محدودیت حضور زنان در ورزشگاهها

حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران در سال‌های پیش از انقلاب ۱۳۵۷ آزاد بود و زنان ایرانی می‌توانستند بازی‌های ملی و باشگاهی را آزادانه تماشا کنند، اما در سالهای بعد از انقلاب ۵۷ و در راستای سیاست‌ها جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جداسازی زن و مرد و دیدگاه‌های مراجع تقلید شیعه در این باره محدود شد.

در سال‌های دهه‌های هفتاد و هشتاد این موضوع با درخواست زنان برای دیدن بازی‌های ورزشی خصوصاً فوتبال جدی‌تر شد و فشار کنفدراسیونهای ورزشی آسیایی و جهانی برای پایان دادن به این ممنوعیت ابعاد تازه‌تری به این موضوع داد.

در سال‌های اخیر فعالان حقوق زنان خواستار آزاد شدن حضور زنان برای تماشای مسابقات ورزشی مردان شده‌اند. از آن جمله می‌توان به تلاش برای ورود به بازی فوتبال ایران آلمان در سال ۱۳۸۳ اشاره کرد .

نخستین حضور

نخستین حضور زنان در ورزشگاه آزادی در سال ۱۳۷۷ و در جریان استقبال از بازیکنان تیم ملی که توانسته بودند به جام جهانی ۱۹۹۸ صعود کنند اتفاق افتاد. با وجود آنکه از زنان برای این حضور دعوت نشده بود اما آنان با حضور خود توانستند در ورزشگاه حاضر شوند. نخستین حضور زنان در هنگام یک بازی فوتبال در جریان بازی ایران و ایرلند در سال ۱۳۸۱ اتفاق افتاد که تعدد محدودی از زنان ایرلندی توانستند وارد ورزشگاه آزادی شوند حضور زنان خارجی بعدها در هنگامه برگزاری بازی‌های بین‌المللی تیم ملی ایران تکرار شد،اما حضور زنان ایرانی همچنان ممنوع است.

نخستین حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌های ایران به بازی ایران و بحرین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ بازمی‌گردد. در این بازی که ایران به جام جهانی صعود کرد، علاوه بر زنان، سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت نیز از تماشاگران ویژه بود.

اقدام آقای رییس جمهور

سال ۱۳۸۵ محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان تربیت بدنی خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد. این نامه با اظهارنظرهای متفاوتی در میان مسئولین کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه بود و با مخالفت صریح گروهی از روحانیون در شهر قم نتوانست آن را به اجرا بگذارد . احمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران مهم‌ترین عامل مخالفت روحانیون با حضور زنان در ورزشگاه‌ها را اهمیت رعایت حجاب و عفاف دانست و گفت نمی‌توان تضمینی بر رعایت آن در صورت حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی داد.

بازهم درها قفل ماند

در شهریور ۱۳۸۷ خبرهایی مبنی بر این که زنان می‌توانند بازی‌های زیر نظر ای اف سی را تماشا کنند منتشر شد، اما به هفت دختری که برای دیدن بازی سایپا و بنیادکار به ورزشگاه آزادی رفته بودند اجازه ورود داده نشد.

در زمان برگزاری بازی‌های باشگاهی و به ویژه لیگ برتر فوتبال ایران و لیگ قهرمانان آسیا زنان ایرانی به دفعات مختلف با تغییر چهره و ظاهر سعی در حضور در ورزشگاه‌ها داشتند، از جمله در فروردین ۱۳۹۲ که یک دختر با تغییر چهره وارد ورزشگاه آزادی شد و بازی استقلال و الهلال را تماشا کرد. در هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال ایران ۱۳۹۶-۹۷، در مسابقه بین فولاد و پرسپولیس یک دختر اهوازی با نام «شبنم» با هدف لغو منع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها خود را به‌شکل پسر درآورد و این مسابقه را از نزدیک تماشا کرد. این تلاش‌ها همواره موفق نبوده‌اند و به عنوان مثال در جریان بازی استقلال و العین در خرداد ۱۳۹۶ یک دختر استقلالی که با ظاهر پسرانه وارد ورزشگاه شده بود توسط نیروی انتظامی دستگیر شد.

در اثنای برگزاری فصل فوتبالی ۹۷-۹۸ لیگ برتر طرفداران تیم تراکتور تبریز درجهت حمایت از حضور زنان در استادیوم‌ها راس دقیقه ۲۴ مسابقه شعارهایی سرمیدادند و چندین بازی هم بصورت مبدل و مخفیانه وارد استادیوم سهند شده بودند.

در خرداد ۱۳۹۷ و بعد از کش و قوس‌های فراوان زنان توانستند برای تماشای بازی‌های تیم ملی که در ورزشگاه آزادی پخش مستقیم می‌شدند وارد ورزشگاه شوند تا برای نخستین بار زنان ایرانی به شگل گسترده وارد ورزشگاه‌های فوتبال شوند.

در شهریور ۱۳۹۸ سحر خدایاری که از طرفداران باشگاه استقلال بود پس از اعلام حکم 6 ماه حبس برای ورود غیرقانونی به ورزشگاه اقدام به خودسوزی کرد و بر اثر شدت جراحات جان باخت . گفتنی است قوه قضاییه پس از فوت این دختر صدور حکم برای وی را تکذیب کرد.

در ادامه این گزارش گفت و گوی خبر فوری با سید مصطفی هاشمی طبا که در دولت اول اصلاحات معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی بوده‌است را در این خصوص بخوانید

**از چه زمانی مخالفت ها با ورود زنان به ورزشگاهها شروع شد و دلیل این مخالفت ها چه بوده ؟

از بعد از انقلاب این مسئله بود و دلیلی اصلی هم مخالفت علما با ورود خانم ها به ورزشگاهها بوده . میگویند از نظر شرعی نمی‌توانند نگاه نامحرم به ورزشگاهها داشته باشند در حقیقت در درجه اول موضوع مذهبی است در درجه بعد بحث مناسب نبودن محیط مطرح میشود . دیدگاهها فقهی به مسئله وجود دارد.

**باتوجه به اصرار جامعه برای این حضور نگاه شما به عنوان یک کسی که در عرصه ورزش بوده چگونه است؟

از نظر شخصی معتقدم حضور خانوادگی در ورزشگاهها خوب است، من مشکلی نمی‌بینم اینکه دوستان مشکل فقهی می‌بینند مسئله دیگری است.

** راهکار شما با توجه به آسیب هایی که برای این موضوع مطرح می‌کنند چیست ؟

من راهکار ندارم. آقایان باید در نظرات خودشان بررسی دقیق تری انجام دهند .

** در زمان مسوولیت شما اقداماتی برای رفع این محدودیت انجام دادید ؟

من یک سری اقداماتی انجام دادم ، ولی به نتیجه نرسید

**جزئیات این اقدامات را میفرمایید ؟

یادم نیست. ولی تلاشهایی کردیم ولی این مسئله آن طور که ما میخواستیم انجام شود، نشد.

** اینکه مطرح می کنند جایگاه ویژه خانم‌ها در نظر بگیرند....

در نظر گرفتن جایگاه ویژه موضوعی اجتماعی است اول باید مسئله فقهی حل شود بعد به سراغ جزییاتش رفت. اول باید موضوع باید مود پذیرش قرار گیرد بعد لوازم آن را فراهم کرد.

** به نظر شما فشاری که فیفا برای انجام این اتفاق می آورد تاثیری در تغییر رویکرد موجود دارد؟

این بستگی به آقایان دارد که نظرات فقهی خود را بررسی کنند، بعضا نتیجه ای ندارد. آن بحث ثانویه است.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ایرانی
    0

    عاقبت این سخت گیری ها موجب فرار دختران از دین می شود.خسران بزرگی برای کشور ،امروز کشور را نمی توان با همان قوانین 1400قبل چرخاند !!!کارشناسان خبره دینی باید اجتهاد کنند واگر نتوانند اجتهاد کنند وگرنه کشور نیاز به اینهمه کارشناس های که فقط بلدند فتاوی دانشمندان چند قرن پیش را تکرار کنند وبال کشورند.تنها محکوم کردن کافی نیست راه حلی ارائه دهید.و جامعه را از این معضل نجات دهید. بخدا در کشور ما خیلی چیز ها حرام اما چشمتان را روی ان بسته ایدو از حلال هم حلال تر شده است .همین هیئت ها خیابانی اختلاط مردان و زنان حرام نیست؟!! وده ها و صدها مورد دیگر...

    نظرات شما -
    • هم وطن
      0

      با نظر شما موافقم در گذشته مجتهدین و فقها اهل اندیشه و تفکر بودند و راهگشای مشکلات مردم موضوع این است که صرفا نظر یک مجتهد نیز راه گشا نیست امروز ما با تعدد نظرات و آرا در میان فقها مواجه هستیم . فقهایی که کمتر می اندیشند و کمتر در میان مردم هستند . به قول این دوست گرامی اجتهاد این نیست که شما احکام هزار و چهار صد سال قبل را تکرار کنی اجتهاد این است که احکام را به روز کنید همین مجتهدی مگر روزی نمیگفتند که سینما و رادیو وتلویزیون حرام است . مگر نمی گفتند شطرنج حرام است پس چگونه شد که حلال شد و خود نیز از آنها برای تبلیغ و تبین بهره میبرند . نتیجه اینکه مجتهدین و فقهای ما این روزها در خواب غفلت هستند .

    • ایرانی
      0

      خیلی داغ نشو ایرانی جان مشکل اصلا فقهی نیست این هم که میبینی میگه مشکل فقهیه به خاطر اینه که بگه بله ما زمانی که مسئولیت داشتیم انجام ندادیم چون نگذاشتند در حالی که مشکل اصلی فرهنگ بسیار سخیف حاکم بر ورزشگاه ها هست و امنیتی که وجود نداره ... همیشه اصل قضیه اون چیزی نیست که میگن مخصوصا اگر گوینده خودش مسئولیتی در اون زمینه داشته باشه.

  • امیرحسام
    0

    اتفاقا آقای هاشمی طبا هیچ ریشه فقهی ندارد و در فقه مبین اسلام اصلی اصولی وجود دارد به نام (اصالة الاباحه) یعنی هر فعل یا ترک فعلی تا زمانی که از سوی شارع منع نشده است، انجام یا ترک آن مباح است. این اصل در قانون اساسی به موجب اصل چهارم و سی و پنجم قانون اساسی تأیید شده است، که در حقوق جزای امروزی به آن اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها می‌گویند. که به موجب آن وضع هر گونه مجازات و ابداع جرم باید به وسیله قانونگذاری صورت گیرد. همچنین، اصل ۱۶۷ قانون اساسی نیز مربوط به موضوعات حقوقی می‌باشد و نه موضوعات کیفری. چرا که در غیر این صورت با اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها در تعارض است. بنابراین، تا عملی از سوی قانونگذار منع نشده، تعیین مجازات برای آن مخالف شرع و قانون می‌باشد. لذا، فقهای گرامی نمی‌توانند با فتوا دادن ابداع جرم نمایند. جرم انگاری فعل یا ترک فعل و تعیین مجازات برای آن صرفاً در صلاحیت قانونگذار است.

  • محمد مهدی
    0

    ما تمام مشکلات فعلی جامعه را می خواهیم از طریق فقه حل کنیم و به این روز افتادیم.هیج انسان عاقل و دینداری با ورود زنان به ورزشگاه مخالفت نخواهد کرد .چرا که اتفاقا مشکلات حضور زنان در ورزشگاهها هزاران برابر کمتر از عرصه های دیگر است.مخالفت ها تماما سیاسی است.چون اقایون می گویند اگه الان این حق جزئی و پیش پا افتاده را بدهیم بعدا حق بزرگتری را مطالبه خواهند کرد.پس یه نه می گویند و خودشان را راحت می کنند.مصافا پشت اماده نبودن زیر ساختها خودشون را قایم می کنند.ایا ساختن یه دستشویی.راه ورود جداگانه و اختصاص یک بال از ورزشگاهها به بانوان ایران سی سال زمان می برد!!!!!؟

  • علی زند
    0

    مشکل ماایرانیها اینکه متاسفانه بیشترمسولین کشورمون دراعماق ناگاهیهاتوهم دانایی دارند !

  • مریم
    0

    متاسفانه ما در کشوری هستیم که به زن باید چشم ی وسیله نگاه میکنن یعنی زن همش باید بفکر پخت وپز بشور وبساب باشه همش تفریحش اینه مثل یک برده همش باید تو خونه کار بکنه شمارا بجای این افکار غلط بفکر زنان این مملکت بافتن شماها که دم از اسلام وانسانیت میزنین آگه راست میگین بیاین ی جایگاه برا حضور زنان وردختر آن آماده کنند یا با خانواده هامون بیان بازی هاروارد نگاه کنن ک دخترای ما دچار اینچنین خودسوزیهایی نشن مثل سحر روحش شاد

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      میدونم دل پری داری ولی اگر یک سفر به اروپا رفته باشی و با دید انسانی نگاه کنی معنای وسیله بودن زن ها رو میبینی .تنها چیزی که از زن مطرحه جاذبه های جنسی زن هست هرجا میری فقط برای بیشتر در دید بودن جنس یا کسب و کارشون از بدن زن ها استفاده میکنن تا مردهای شهوت پرست رو جذب کنن.این اگر اسمش آزادیه پس انسانیت چی میشه؟من نمیگم اینجا مشکل نداریم ولی مشکل فقط مخصوص ما نیست مشکلی که در اروپا دیدم خیلی بزرگتر از مشکلیه که در ایران میبینم.اما در عین حال اسم آزادی هم روش گذاشته میشه.

    • کاربر ناشناس
      0

      افراط و تفریط مو جب افتادن از پشت بام می‌شود زیاده روی در اسلام حرام است توجیه گناه بدتر از گناه است تهمت زدن وسیاسی کاری موجب ازبین رفتن اعتماد عمومی به اسلام است اشتباهات خودرا به اسلام ربط ندهیم درجامعه ای که نمایندگان مردم به شفافیت رای ندهند از هیچ کس نباید انتظار صاف وصادق بودن داشت امیدوارم کسی بیخودی وارد جریانات سیاسی نشوند مردم هوشیار باشید سرتان را به مسائل پیش پا افتاده سر گرم کنند. دانشمندان را زندانی کنند وباب نقد وانتقاد را ببندند تورم لجام گسیخته را دریابید دولت پیر وناتوان توانایی انجام امورات راندارند وهمه اش به خاطر استفاده نکردن از جوانان ونخبه هاوخودبرتربینی شده آن اینها بایدزمینه رابرای صنعتگران واستادن ونخبه ها باز کنند ودست از سیاست های غلط بردارند و مردم درگیر حواشی نکنند.

  • یزدان
    0

    مسیولین این مشکل را برای دخترانشان با فرستادن آنها به خارج حل کردن . پس باید هم دغدغه ای در این مورد نداشته باشن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      واقعا دوست عزیز خوب جوابی دادی بقول معروف سیرخبرازگرسنه نداره این مثال قدیمی جدیدا تبدیل شده به واقعیت چه سینما چه ورزشگاه دردوش وقتی تماشاچی نداشته باشد بهچه دردمیخوره درضمن سینما اذادورزشگاه ممنوع عجب قانونی حاکمه دراین مورد

  • بحث فقهی نیست فرهنگی هست
    0

    اولا که اگر بحث فقهی هست از یک فقیه بپرسید دوما که مشکل اصلا جنبه فقهی نداره بلکه بحث فرهنگیه که اصلا شرایط و جو ورزشگاه ها مناسب حضور خانواده ها نیست.این آقا که ادعا میکنه مشکل فقهیه هیچ سواد فقهی نداره کسی هم از فقها رو مثال نزده پس شما نباید حرف های ایشون رو که در این زمینه بی سواد مطلق هست ملاک قرار بدید. چرا به خودتون زحمت نمیدید تا شرایط استادیوم ها رو ببینید شرایط زیر ساختی و فرهنگی رو ببینید آیا وقتی صد هزار نفر به هم فحش رکیک میدن شرایط مهیا هست یا نه؟ آیا از ایشون هم میپرسید که زمانی که مسئولیت داشت ذره ای در این راه قدم برداشت یا نه که شرایط رو مهیا کنه؟ایشون و امثال ایشون وقتی مسئولیتی داشتن هیچ کاری نکردن چون منفعتشون تو اینه که سر مردم به همین مسائل گرم بشه و از بی عرضگی هم فکراشون منصرف بشه.

  • بیتا
    0

    ما رو با یه سری مطالبات ابتدایی مثل استادیوم رفتن و حق پوشش سرگرم کردین ،خودتون وارین مملکتو غارت میکنید،این سیاست خوبیه!!!!!!!به جای اینکه به گرونی اعتراض کنیم ،به دزدی هاتون اعتراض کنیم،تنها خواستمون شده استادیوم رفتن!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها