عزم دولت و مجلس برای رفع کم‌آبی روستاهای اطراف مشهد

تامین آب کلانشهر مشهد با انبوه جمعیت مجاور و زائری که سالانه از داخل و خارج کشور به این شهر مقدس سفر می کنند همواره به عنوان یکی از دغدغه های مسئولان در سطح ملی مطرح بوده است.

عزم دولت و مجلس برای رفع کم‌آبی روستاهای اطراف مشهد

به گزارش مشهد فوری ، اکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت سه و نیم میلیون نفری مشهد در حاشیه این شهر سکنی گزیده اند که طی سالهای گذشته آب رسانی به این هسته های جمعیتی و روستاهای اطراف آن با چالش هایی مواجه بوده است.

به گفته مسئولان آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی ، هم اکنون ۹۸.۵ درصد از جمعیت روستایی شهرستان مشهد در سه بخش احمدآباد، رضویه و مرکزی ساکن هستند که در قالب ۲۳۰ روستا با جمعیت حدود ۳۰۴ هزار نفر زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند.کم آبی و بی آبی در حاشیه مشهد و برخی روستاهای این شهرستان در تابستان گذشته گلایه های ساکنان این مناطق را به دنبال داشت لذا رفع مشکلات آب رسانی آنها در اولویت دولت و مجلس قرار گرفت.

برای این منظور روز پنجشنبه نشستی با حضور "قاسم تقی زاده خامسی" معاون آب و آب و فاضلاب وزیر نیرو و پنج نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و مدیران شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی مشهد و استان خراسان رضوی برگزار شد.در این نشست راهکارهای تامین و توزیع آب در شهرستان مشهد به ویژه حاشیه این کلانشهر و روستاهای اطراف که با مشکل کم آبی مواجه هستند مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد.

سهم ۴۰ درصدی سد دوستی در تامین آب مشهد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در این نشست گفت: هم اکنون آب کلانشهر مشهد با سه و نیم میلیون نفر جمعیت مجاور و پذیرایی از ۳۰ میلیون زائر سالانه توسط چهار سد، ۴۵۰ حلقه چاه، ۲ رشته قنات و یک دهنه چشمه تامین می شود.
حسین اسماعیلیان سدهایی که به تامین آب مشهد کمک می کنند را شامل سد دوستی مشترک بین ایران و ترکمنستان و سدهای طرق، کارده و ارداک برشمرد.
وی افزود: هم اکنون سرانه مصرف آب شرب مشهد در بخش خانگی ۱۲۰ لیتر در شبانه روز است که گرچه از میانگین کشوری کمتر است اما تمام تلاش ما این است که این سرانه را به سطح استانداردهای جهانی به میزان ۷۰ لیتر در شبانه روز نزدیک کنیم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر نیاز مشهد به آب ۲۲۰ میلیون متر مکعب در سال می باشد که برای افق ۱۴۲۰ که هفت میلیون نفر جمعیت برای این شهر پیش بینی شده است ۳۹۶ میلیون متر مکعب برآورد می شود.
اسماعیلیان با اشاره به تمهیدات فراهم شده برای تامین آب کلانشهر مشهد گفت: نهادینه سازی برنامه های مدیریت مصرف، بازچرخانی آب و استفاده مجدد از پساب، در اختیار گرفتن و مدیریت مصرف چاه های بخش کشاورزی و صنعت و اجرای پروژه های تامین آب از نقاط مرزی و خارج استان (دریای عمان) از جمله راهکارهای در حال اجرا در این زمینه به شمار می روند.
وی افزود: در سال گذشته سهم سد دوستی مشترک بین ایران و ترکمنستان در تامین آب مشهد ۱۹ درصد بود که به کمترین حد خود رسید ولی به دنبال بارندگی خوب امسال این میزان به ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافت.
وی اظهار داشت: طی ۱۰ سال گذشته سهم سد دوستی در تامین آب مشهد ۵۰ درصد بود که برای سالهای آتی با توجه به بارندگی های رخ داده و مدیریت ذخایر سدها این میزان ۴۰ درصد پیش بینی شده است.

تامین اعتبار آب رسانی به ۷۴ روستای مشهد

معاون امور آب و آب و فاضلاب وزیر نیرو نیز در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: در نشست امروز تصمیمات خوبی برای رفع مشکلات آب رسانی به روستاهای اطراف و حاشیه شهر مشهد با حضور نمایندگان مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی و مسئولان حوزه آب وزارت نیرو اخذ شد.
قاسم تقی زاده خامسی افزود: هم اکنون ۷۴ روستا در شهرستان مشهد با مشکل کم آبی مواجه هستند که در این نشست اعتبار آب رسانی به آنها تامین شد.
وی اظهار داشت: ۴۹۰ میلیارد ریال برای آب رسانی به روستاهای مشهد مورد نیاز است که بخشی از آن از محل اعتبارات ملی، بخشی از طریق نماینده های مجلس و بخشی هم از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود.
وی گفت: پوشش خدمات فاضلاب در مشهد هم اکنون نسبت به کشور وضعیت مناسبی دارد اما مشکل در حاشیه این شهر است لذا طبق تصمیمات اخذ شده طی سه ماه مطالعات اجرای پروژه های فاضلاب در اطراف مشهد نیز انجام خواهد شد.
تقی زاده خامسی افزود: اجرای پروژه های فاضلاب در حاشیه شهر مشهد از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی قابل اجراست.

رفع مشکل کم آبی روستاهای اطراف مشهد تا پایان امسال

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: برای رفع مشکل آب آشامیدنی روستاهای اطراف مشهد برنامه ریزی مشترک بین وزارت نیرو و نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.
امیرحسین قاضی زاده افزود: با برنامه ریزی های انجام شده امید است تا پایان سال جاری مشکل تامین آب آشامیدنی مردم روستاهای اطراف مشهد رفع شود.
وی اظهار داشت: با پیگیری های پنج نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ۲۱۰ میلیارد ریال از منابع بودجه ساماندهی روستاهای بخش مرکزی مشهد و کلات برای رفع مشکلات کم آبی در روستاهای دچار کمبود آب این مناطق اختصاص یافته است.
وی گفت: از تصمیمات دیگری هم که در این نشست گرفته شد این بود که مطالعات طرح جمع آوری فاضلاب و پساب در حریم مشهد اجرا شود.

آب رسانی با تانکر زیبنده مردم نیست

بخشدار مرکزی مشهد نیز در این نشست گفت: باعث تاسف است که برخی روستاهای مشهد و جمعیت حاشیه نشین این شهر پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی آب مصرفی خود را با سطل و دبه از تانکرهای سیار دریافت می کنند.
ابوطالب سرابیان افزود: این نحوه آب رسانی بازتاب خوبی ندارد و باید به گونه ای چاره اندیشی شود که تا قبل از اجرای پروژه های پیش بینی شده، آب در تانکر ذخیره روستاها تخلیه شده و در شبکه توزیع شود.
وی اظهار داشت: در این نشست اعتبارات خوبی برای رفع مشکلات کم آبی روستاهای اطراف مشهد و اتصال شبکه آب رسانی آنها به شبکه توزیع مشهد در نظر گرفته شد که اگر این اقدام زودتر انجام می شد شاهد گلایه ها و اعتراضات مردمی طی ماه های گذشته نبودیم.

منبع: ایرنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها