از محمد اصفهانی تا بهنام بانی / خوانندگان پاپ و سنتی که مداحی می‌کنند

در محرم امسال عکس ها و فیلم هایی از خوانندگانی منتشر شد که به نوحه سرایی پرداخته بودند. در سال های گذشته هم کم نبودند خوانندگانی که به هیئت ها رفته و نوحه خوانده بودند.

از محمد اصفهانی تا بهنام بانی / خوانندگان پاپ و سنتی که مداحی می‌کنند

«خبرگزاری‌ها و رسانه‌های فرهنگی در روزهای تاسوعا و عاشورا فیلم‌های مداحی و نوحه‌خوانی خوانندگانی را منتشر کردند که پیشتر شاید طرفدارانشان می‌دانستند که آنها علایق مذهبی دارند و حتی در ترانه‌هایشان هم آثاری با مایه‌های مذهبی اجرا کرده بودند اما تاکنون کسی آنها را در هیأت‌های عزاداری در حال نوحه‌خوانی ندیده بود. با این‌ که درباره بعضی‌ها مثلا بنیامین بهادری شنیده بودیم که پیش از آغاز جدی خوانندگی یکی از نوحه‌خوانان جوان هیأت محل‌شان بوده است، فیلم‌های منتشرشده در این زمینه تنوع حیرت‌انگیزی داشت. خوانندگانی چون محمد اصفهان ی، بهنام بانی، حامد همایون، پازل‌بند، علیرضا طلیسچی، رضا صادقی، مجید خراطها، حامد زمانی، امیرعباس گلاب، آرون افشار و … که در روزهای عزاداری امام حسین(ع) در تکیه‌ها و هیأت‌های عزاداری میکروفن در دست گرفته و به‌ قول معروف اشکی از مردم گرفتند.

بنیامین بهادری

نویسنده این سطور خود بنیامین را در سال‌های آغازین دهه هشتاد به‌ یاد دارد که در منطقه سلسبیل و البته در یکی از تکیه‌های خیابان جیحون مداحی می‌کرد و اتفاقا به‌ دلیل تیپ و قیافه به‌روزش محبوب جوانان آن محلات هم بود که می‌آمدند پای مداحی‌ها و نوحه‌خوانی‌هایش. آن روزها بنیامین هنوز بیست‌ سالش هم نشده بود. بعد از آن اما بنیامین به دنیای موسیقی کوچ کرد و چند سالی از او خبری نبود، مگر در هیأت حاج‌ منصور ارضی. تا چند‌ سال پیش که فیلمی از او منتشر شد در هیأتی در کنار حسن خلج از مداحان مطرح تهران که بنیامین را در حال روضه‌خوانی نشان می‌داد. امسال هم فیلم‌های پرشماری از نوحه‌خوانی بنیامین در فضای مجازی بازنشر شده که پربازدیدترین‌شان در مراسم تشییع زنده‌یاد مرتضی پاشایی بود.

محمد اصفهانی

این روزها ویدیویی از مداحی محمد اصفهانی، خواننده باسابقه در یکی از هیأت‌های عزاداری در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که البته مربوط به سال‌های گذشته است. ویدیوی مداحی با عنوان «ماه می‌گوید حسین» که نشان از این دارد اصفهانی علاوه بر تبحر در موسیقی مذهبی که به تولید آثاری مانند آلبوم عاشورایی گلچین انجامیده، در زمینه نوحه‌خوانی به سبک و سیاق سنتی هم تبحر دارد. به‌ باور مدیر یکی از سایت‌های هواداری محمد اصفهانی، «اگر اهل شنیدن کارهای محمد اصفهانی باشید خیلی خوب می‌توانید تصور کنید که شنیدن نوحه با صدای اصفهانی چقدر دلچسب خواهد بود.» حقیقت نیز جز این نیست. این خواننده تاکنون بارها و بارها به مداحی در هیأت‌های عزاداری پرداخته و نوحه‌خوانی‌هایش را می‌توان از بهترین نمونه‌های سال‌های اخیر نامید.

رضا صادقی

چند روز پیش، آقای مشکی‌پوش نیز ویدیویی از مداحی خود را که مربوط به سال‌های گذشته است، در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد. رضا صادقی همچنین نوشته بود: «من از بچگی مرثیه‌خوان مردی هستم که برای باورش تا خونش رفت، سکوت نکرد، بزرگ موند، حق‌الناس رو قبل از هدفش دید، حسین آزادی‌خواه بود و آگاه، که آزادگی بدون آگاهـی موندنی نیست… بله با افتخار مرثیه‌خوان تباری محترم و بزرگم که مردش وسط تیر و کمان، به نمازش میرسه و زنش با سربلندی میگه: ندیدم جز زیبایی «ما رایت الا جمیلا.»

این البته تنها ویدیوی نوحه‌خوانی رضا صادقی نیست. این خواننده محبوب تقریبا همه‌ساله به زادگاهش بندرعباس می‌رود و نوحه‌خوانی انجام می‌دهد. بندری‌ها می‌گویند که صادقی پیش از این‌ که در دنیای موسیقی صاحب نام‌ونشانی شود، در شهرش نوحه‌خوانی‌های بسیار پرشوری انجام می‌داد و سفرهای همه‌ساله‌اش شاید برای تجدید حس‌وحال و حلاوت آن روزهای جوانی است.

صادقی می‌گوید: «در محله قدیمی شیر اول بندرعباس که پدرم آنجا متولد شده یک مسجد وجود دارد. در آن مسجد من دیگر رضا صادقی نیستم، آنجا استکان می‌شویم، قاشق می‌شویم، چای می‌دهم و در نهایت نوحه‌سرایی می‌کنم. وقتی به کربلا فکر می‌کنم، قلبم درد می‌گیرد. امام حسین(ع) پای اندیشه و دینش از هر‌ چه داشت، گذشت. حالا کمترین کاری که من می‌توانم انجام دهم نوحه‌خواندن در رثای ایشان است.»

بهنام بانی

بهنام بانی هم به گواهی ویدیوهایش، نوحه‌خوان قهاری است؛ نوحه‌خوانی که اجرا و ریتم را می‌شناسد و مخاطبانش به‌نحو شگفت‌انگیزی به اجراهایش پاسخ می‌دهند. به‌خصوص آن مداحی روز عاشورا در روستای کلاء در منطقه‌ هزار جریب شهرستان نکا، یا در یکی از روستا‌های تابعه شهرستان تفرش و البته آن نوحه «برخیز که شور محشر آمد» در یکی از محلات تهران که بیراه نیست اگر بگوییم یک سروگردن از بقیه آهنگ‌هایش بالاتر است.

سالار عقیلی

سالار عقیلی البته از آن خوانندگانی نیست که مکررا به دنیای مداحی و نوحه‌خوانی سرک می‌کشند اما ویدیویی از او وجود دارد که او را درست دو یا سه‌ سال پیش نشان می‌دهد که در زادگاه همسرش نوحه‌خوانی می‌کند. حریر شریعت‌زاده، نوازنده موفق پیانو و دف اهل زیدآباد سیرجان است و سالار عقیلی در آنجا با اجرایی عاشقانه و بسیار تاثیرگذار درباره واقعه کربلا نشان می‌دهد در نوحه‌خوانی هم می‌توانست نامی ماندگار باشد. عقیلی در آن اجرا که تنها نوحه موجود از او در فضای مجازی است، در روز تاسوعا قطعه‌ای را درباره حضرت عباس(ع) خوانده است؛ قطعه‌ای که بی‌شک از زیباترین اجراهای مذهبی سال‌های اخیر است.

طلیسچی، خراطها، زمانی و دیگران

مداحی علیرضا طلیسچی به نام علمدار، نوحه‌خوانی مجید خراطها بر سر مزار مهدی حیدری شهید مدافع حرم، چند اجرای محمد علیزاده که البته مربوط به سال‌های گذشته است و البته نوحه‌خوانی حامد زمانی در کنار مداح معروف و جنجالی، رضا هلالی دیگر ویدیوهای مداحی و نوحه‌خوانی خوانندگان شناخته‌شده موسیقی پاپ است که در روزهای اخیر در فضای مجازی به‌کرات دیده شد و بازتاب فراوانی پیدا کرد. همچنین مصطفی راغب در هیئت آزادشهر یزد امسال به نوحه سرایی پرداخت که بازتاب زیادی در فضای مجازی پیدا کرد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • رضا
    0

    قبول باشه.خدا کنه همیشه دلمون حسینی باشه واز دروغ مال حرام و زیر اب زدن و رانت اینا به دور باشیم

  • غریب نژاد
    0

    مداحی روز عاشورای آقای بهنام بانی در روستای کلا زادگاه پدری ایشان از توابع شهرستان دامغان بوده است نه هزار جریب مازندران لطفا در درج اخبار دقت شود مدتی است که از لحاظ محتوا و منابع خبر مغایرت زیادی وجود دارد

  • مرتضی یوسفیان زاده
    0

    با سلام خدمت شما مصطفی راغب چندین سال هست که در یزد نوحه خوانی میکند، دوسال در هیئت آزادشهر یزد وچند سال در هیئت علقمه امام شهر نوحه خوانی میکرده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها