روسیه دیگر دلار قرض نمی‌کند

وزارت دارایی روسیه اعلام کرد این کشور سال آینده تنها بر حسب یوان و یورو استقراض خواهد کرد.

روسیه دیگر دلار قرض نمی‌کند

به نقل از راشاتودی، روسیه در راستای کاهش وابستگی اقتصاد خود به دلار و کاهش آسیب پذیری در برابر تحریم های آمریکا تصمیم گرفته است استقراض بر حسب دلار را کنار بگذارد و دیگر ارزهای مهم جهانی نظیر یوان را جایگزین اسکناس سبز کند. وزارت دارایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد امسال و سال آینده، وام های خارجی روسیه تنها بر حسب یورو و یوان خواهد بود و دیگر استقراضی بر حسب دلار صورت نخواهد گرفت.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه در توضیح دلیل انگیزه این کشور گفته است که این تصمیم در چارچوب برنامه ریزی بلندمدت این کشور برای کاهش وابستگی به دلار اتخاذ شده است.

در ماه مارس امسال وزارت دارایی روسیه اوراق قرضه یورویی به ارزش ۲.۷ میلیارد یورو (معادل ۰ ۳ میلیارد دلار) با سرسید ۱۶ ساله منتشر کرد. این وزارت خانه هم‌چنین ۷۵۰ میلیون یورو اوراق قرضه با سررسید ۶ ساله و ۱.۳۷ میلیارد یورو اوراق قرضه یورویی با سررسید ۱۰ ساله منتشر کرده است.

پیش‌تر مشخص شده بود که مسکو و پکن در حال همکاری با یکدیگر برای کاهش وابستگی به دلار هستند به گونه‌ای که روسیه در نظر دارد امسال برای نخستین بار اقدام به انتشار اوراق قرضه بر حسب یوان کند. در شرایطی که اوراق قرضه بر حسب روبل در چین خرید و فروش نمی‌شود، اوراق قرضه یوانی می تواند راه را برای سرمایه گذاری چینی ها در بازار اوراق قرضه روسیه هموار کند.

از سوی دیگر روسیه به تدریج در حال تقویت ذخایر طلای خود و تنوع بخشی به ذخایر ارزی خود است. نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی روسیه نیز برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ وارد محدوده منفی شده است. دولت روسیه در حال حاضر ۱۶.۲ تریلیون روبل ( معادل ۲۴۷.۳ میلیارد دلار) بدهی دارد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها