دوراهی بزرگ رئیس جمهور آمریکا؛ ترامپ از چه طریق می‌تواند با روحانی در سازمان ملل دیدار کند؟

به نظر می‌رسد پیش از لغو تحریم‌ها مذاکره ممکن نباشد. به همین دلیل است که ترامپ صراحتا سخن از چیزی نمی‌کند. او اکنون میان یک دوراهی مانده: لغو تحریم‌ها یا کنار گذاشتن مذاکره با ایران.

دوراهی بزرگ رئیس جمهور آمریکا؛ ترامپ از چه طریق می‌تواند با روحانی در سازمان ملل دیدار کند؟

به گزارش خبر فوری ، کمتر از یک ماه دیگر نشست سالانه سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود. با اینکه حسن روحانی رئیس جمهور ایران صراحتا اعلام کرد که هیچ برنامه و قصدی برای ملاقات با دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) ندارد اما رسانه‌های آمریکایی همچنان به گمانه زنی در این رابطه می‌پردازند.

سی ان ان در گزارش اخیرش به چالش ترامپ در رابطه با ایران پرداخت. این رسانه آمریکایی تاکید دارد که آمریکا از دو طریق می‌تواند مقدمه کاهش تنش با ایران را فراهم کند. اول اینکه تحریمها (به خصوص تحریمهای نفتی) را پیش از هرگونه ملاقاتی بردارد و دوم اینکه پیشنهاد فرانسه مبنی بر اعطای کمک مالی 15 میلیارد دلاری به ایران را پذیرفته و مقدمات آن را فراهم کند.

آمریکا دودل است

به نظر می‌رسد آمریکا و ترامپ نسبت به هر دو این اقدامات سردرگم هستند. استیون منوچین (رئیس خزانه داری دولت آمریکا) اعلام کرده که ممکن است این مبلغ (15 میلیارد دلار) پرداخت شود اما هنوز کاخ سفید تصمیم قطعی در رابطه با آن و لغو تحریم‌های ایران نگرفته است.

از طرف دیگر، خود دونالد ترامپ در مورد رابطه با ایران یا ملاقات با روحانی دودل است و اعلام موضع محکم و صریحی نمی‌کند. ترامپ در پاسخ به یکی از خبرنگاران که از او در رابطه با ملاقات با رئیس جمهور ایران در نشست سالانه سازمان ملل پرسید گفت: "فعلا هیچ چیز مشخص نیست... هر چیزی می تواند رخ بدهد".

لغو تحریم‌ها پیش از مذاکره یا پس از آن؛ مساله این است

با این حال، علی رغم ابهام و یکی به میخ زدن و یکی به نعل زدن آمریکایی ها، ایران در رابطه با این موضوع صریح است. مقامات ایرانی محکم اعلام کرده اند که پیش از لغو تحریمها (و به عبارتی، بازگشت به برجام) هیچ ملاقاتی را با سران آمریکا و شخص دونالد ترامپ نخواهند داشت. به نظر می‌رسد مساله اصلی همین موضوع باشد. همانطور که نیویورک تایمز گفته است آمریکا تاکید دارد لغو تحریم‌های نفتی و حمایت مالی از برجام و ایران باید بعد از دیدار مقامات و رسیدن به یک توافق صورت بگیرد اما ایران تاکید دارد که قبل از ملاقات و هر گونه توافقی آمریکا باید به برجام بازگردد( اینجا بخوانید).

ابهام و دودلی ترامپ هم به همین موضوع برمی‌گردد. او سخت به دنبال این است که در نشست سالانه سازمان ملل با روحانی ملاقات کند و بعد از این ملاقات بخشی از تحریم‌ها را بردارد تا بتواند توشه خوبی هم برای انتخابات جمع کند (گزارش خبر فوری در رابطه با این موضوع را اینجا بخوانید). با این حال، می‌داند که ایران پیش از لغو تحریمها هیچ گونه مذاکره ای را نمی‌پذیرد. مشکل اصلی ترامپ همین است و به همین علت نمی‌خواهد نزد رسانه ها به شخصی شکست خورده تبدیل شود. به همین دلیل، او در مصاحبه های خود تاکید دارد که ایران همواره خواستار مذاکره بوده و آمریکا به هیچ وجه آغاز کننده این مساله نیست.

ترامپ چگونه معمای خود را باید حل کند؟

با این حال، لغو تحریمها پیش از مذاکره و ملاقات هم به همین سادگی ها نیست. جیم لوب (روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی) در گفتگو با خبر فوری تاکید دارد که 4 گروه که نفوذ زیادی هم روی ترامپ دارند، با این اقدام مخالف بوده و مانع اقدام ترامپ می‌شوند:

الف. لابی‌های صهیونیستی داخلی آمریکا

ب. متحدان خارجی ترامپ

ج. مشاوران سیاست خارجی دولت آمریکا و شخص رئیس جمهور ایالات متحده

د. مسیحیان انجیلی نزدیک به صهیونیستها

(مصاحبه خبر فوری با جیم لوب را اینجا بخوانید).

همین مشکل چیزی است که نویسنده مقاله سی ان ان به آن اشاره می‌کند. اینکه ترامپ چگونه می‌خواهد مقامات ایران را راضی کند که پیش از پایان ماه و در نشست سالانه سازمان ملل (در حالیکه تحریمها را لغو نکرده است) با او دیدار کنند؟ به نظر می‌رسد پیش از لغو تحریم‌ها مذاکره ممکن نباشد. به همین دلیل است که ترامپ صراحتا سخن از چیزی نمی‌کند. او اکنون میان یک دوراهی مانده: لغو تحریمها یا کنار گذاشتن مذاکره با ایران.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    0

    آقای روحانی دلش با ترامپ است کاریش نداشته باشید قدمهای محکمی برای نابودی ایران برداشته و بر خواهد داشت خداوند مکر ماکران را به خودشان برگرداند (( آمین))

  • ایرانی
    0

    تندو های ایران ازترامپ بلاتکلیف ترند!!! برای تندرو ها لغو تحریم مصیبت عظما!!! مذاکره بر باد رفتن ارزو ها!!!

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      مذاکره که کردیم .سالها وقت کشور را صرف مذاکره کردیم ؛نتایجش چی شد ؟چی عاید مردم شد.

  • روح اله
    0

    سلام وادب .رهبری عزیز وبا درایت کشور عزیزمون ایران که با رهنمودهایشان همه دشمنان دیرینه را نا امید ساخته .ریاست محترم جمهور وجناب دکتر ظریف وهمه عزیزان دولتی ومجلسی نظر خوبی دارند که اول پوزه این ترامپ را به خاک بمالند ودر جهان خوار ذلیلش کنن .که الحمدولله تا بحال به این نتایج رسیدیم.وباعنایت پروردگار کفر وطاغوت نابوداست.

    نظرات شما -
    • میثم رشیدی
      0

      تو هم خوب میشی!از ماست که بر ماست

  • صاعد
    0

    اگر‌ترامپ‌زیاد‌پا‌فشاری‌کند‌به‌نظر‌من‌باید‌مسئولان‌مذاکره کنند.مردم‌دگه‌خسته‌شده‌اند

  • میثم رشیدی
    0

    سود یه سری اقازاده تو تحریمه پس مذاکره بی مذاکره!من موندم مقاومت چه سودی واسه ما مردم عادی داره؟!وقتی من جوان صبح میرم تا نصف شب سرکارم اونم واسه دو قرون که فقط گشنه نمونم همین،پس در نتیجه دیگه وقتی واسه ورزش ادامه تحصیل تفریح ازدواج و و و...ندارم.میدونید چند ملیون جوان مثل من فکر می کنن؟؟چندین سال دیگه که با یه جمعیت پیر بی سواد و افسرده مواجه شدید تازه میفهمید تحریم چه بلایی سر کشور اورده و این تازه اولشه!حالا شما هی بگید مقاومت مقاومت مقاومت...

  • مهرداد
    0

    دست آدم میخوره کنار منفی مثبت میره اول صفحه،آدم دیگه نمیتونه برگرده نظر هارو بخونه درستش کنید

  • کاربر ناشناس
    0

    سلام. لغو تحریم انجام شود ومذاکر ه بدون قید شرط دو ظرفه باشه زیر سلط نباشه دوستانه باشه

  • امیر
    0

    با اینکه از قیافه و خودخواهی ترامپ نفرت دارم ، ولی به ناچار باید با این قورباغه زرد مذاکره کرد وضع اقتصادی مردم خیلی خراب است

  • ناشناس
    0

    من معتقدم که اتفاقا بخاطر همین اقتصاد خراب و مشکلات معیشتی مردم نباید مذاکره کرد چون این وضعیت نتیجه چند سال معطل نگه داشتن کشور برای مذاکره و برجام بود که اخر و عاقبتش شد این. باید چشم امید از قدرتهای زورگو برداشت و با توکل به خدا و همت خودمون اقتصاد مملکت رو درست کنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها