افشاگری ولایتی، یک روز پس از نامه سیدحسن خمینی به روحانی درباره عزل میرزاده

فرزند آقاي ميرزاده از برخي روساي واحدها خواسته است که با شرکت خاصي قرارداد انعقاد کنند و آن فرد زيربار نرفته و مغضوب آقاي ميرزاده قرار گرفته است. گزارش‌هاي متعدد و مستدل مبني بر اين فسادها موجود است.

افشاگری ولایتی، یک روز پس از نامه سیدحسن خمینی به روحانی درباره عزل میرزاده

در پي تغييرات مديريتي در دانشگاه آزاد اسلامي، عده‌اي روند اين تغييرات را زير سوال برده و آن را داراي ابهام دانسته‌اند. پيرامون اين موضوع و چرايي و چگونگي تغييرات انجام شده در ادامه گفتگوی دکتر علي‌اکبر ولايتي رئيس هيئت موسس اين دانشگاه را مي‌خوانيد.

آقاي دکتر روند تغيير و تحولات در دانشگاه آزاد از کجا شروع شد؟
پس از انتصاب اينجانب از سوي مقام معظم رهبري به عنوان رئيس هيئت موسس و انتخاب من به عنوان رئيس هيئت امنا، در مسائل متعدد و پيچيده وارد شدم، که اين مسائل شامل فسادهاي مالي نيز مي‌شد. ابتدا تلاش من بر آن بود که به صورت مسالمت‌آميز اين معضلات حل شود. لذا به آقاي ميرزاده رئيس دانشگاه آزاد اسلامي بابت فسادهاي مالي موجود در دانشگاه آزاد تذکراتي داده شد.

اين مفسده‌هاي مالي در زمان مرحوم هاشمي‌رفسنجاني به ايشان گزارش داده شده بود؟
اين فسادهاي مالي از زمان حيات مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني مطرح شده بود. آقاي علي‌محمد نوريان که دبيرکل هيئت موسس هستند و از سوي مرحوم هاشمي‌رفسنجاني به سمت بازرسي منصوب شده بودند اين موارد را مطرح کرده بودند، و بنا به شهادت برخي از اعضاي هيئت موسس و امنا ( که در صورت لزوم اسامي آنها را خواهم گفت) قرار بود آقاي ميرزاده عزل شود. اگر لازم شد نام بعضي از مدعيان امروز که خبر تصميم مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني مبني بر عزل ميرزاده را حضورا به اينجانب گفتند را خواهم گفت. وقتي آيت‌الله هاشمي‌ گزارش اين مفسده‌ها را شنيده گفته بود که برخورد با فرد مورد نظر پس از انتخابات صورت گيرد.

چه مشکلاتي از جانب اين فرد پيش آمده بود؟
بخشي از مشکل اصلي در اين ميان دخالت فرزندان آقاي ميرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهاي مالي کلان است که اسناد همه اينها موجود است. حتي اظهارات بعضي از روساي واحدهاي دانشگاه آزاد موجود است که با امضاء خط خود دراين‌باره نوشته‌اند.

مي‌توانيد براي ما نمونه‌اي از اين موارد را بگوييد؟
مثلا فرزند آقاي ميرزاده از برخي روساي واحدها خواسته است که با شرکت خاصي قرارداد انعقاد کنند و آن فرد زيربار نرفته و مغضوب آقاي ميرزاده قرار گرفته است. گزارش‌هاي متعدد و مستدل مبني بر اين فسادها موجود است.

شما به ايشان درباره اين موارد تذکر نداديد؟
از تاريخ نصب اينجانب به سمت رئيس هيئت موسس، بنده به طور مکرر با آقاي ميرزاده مکاتبه کرده و به صورت حضوري به او تذکر دادم که معاملات و قراردادهاي کلان بدون اطلاع اينجانب و مشورت با افراد صاحب‌نظر و مصلح منعقد نشود. از جمله اين قراردادها شراکت در يک کارخانه داروسازي به مبلغ بيش از دويست ميليارد تومان بود که به محض اطلاع گفتم که بايد متوقف شود.

براي جلوگيري از بروز اين مفسده‌ها چه تدبيري اتخاذ گرديد؟
قرار بر اين شد که بنده نماينده‌اي معرفي کنم. بنده آقاي دکتر رهايي رئيس سابق دانشگاه اميرکبير را معرفي کردم که در جلسات تصميم‌گيري براي انعقاد قراردادها حضور داشته باشد و هر معامله‌اي که ايشان به صلاح نديدند متوقف شود تا رسيدگي در مورد آن صورت گيرد. پس از اين بود که آقاي ميرزاده نامه‌اي براي من نوشتند و در آن نامه اين رسيدگي‌ها را که براي جلوگيري از بروز مفاسد بود دخالت‌هاي غيرقانوني ناميدند. ايشان در آن نامه گفته بودند که هيئت موسس و هيئت امنا اجازه ورود در کارهاي اجرايي دانشگاه را ندارند. در اين ميان شواهد متعدد مبني بر فسادهاي موجود در معاملات به اينجانب مي‌رسيد.

مي‌توانيد نمونه‌اي از آن موارد را بگوييد؟
بله. از جمله رئيس دانشگاه اسلامشهر شرحي نوشت و همچنين حضورا براي اينجانب بيان کرد. او گفت که هيئت تصميم‌گير در دانشگاه‌آزاد به وي ابلاغ کرده‌اند که زميني را به مبلغ بيش از 50 ميليارد تومان براي پارکينگ دانشگاه از يک خانواده خاص ومقيم خارج کشور خريداري نمايد. او با آنها وارد معامله مي‌شود و پس از چانه‌زني بسيار اين مبلغ را به 36 ميليارد تومان کاهش مي‌دهد. در اين ميان از سوي وکيل آن خانواده به او پيشنهاد مي‌شود که 10 درصد معامله را به عنوان رشوه بگيرد و به همان مبلغ بيش از 50 ميليارد رضايت بدهد، که وي زيربار نمي‌رود و معامله را لغو مي‌کند.
حال بگذريم از اينکه دانشگاه آزاد اسلامشهر آيا به چنين زميني در اين مقياس و با اين قيمت آن هم براي پارکينگ نياز دارد يا نه؟!

شما براي برطرف کردن اين مشکلات چه راهي در پيش گرفتيد؟
اينجانب چاره‌اي نديدم جز اينکه به مسئوليت خود عمل کنم و لذا طبق ماده 11 اساسنامه بر اساس درخواست 4 نفر از هيئت امنا (در حالي که 3 نفر کافي بود) جلسه فوق‌العاده تشکيل داديم. در اين جلسه تمام 9 نفر اعضاي هيئت امنا حاضر بودند. دستور جلسه رسيدگي به همين مفاسد مالي بود. در اين جلسه آقاي علي‌محمد نوريان دبيرکل هيئت موسس که منصوب آيت‌الله هاشمي بود چند نمونه از فسادهاي مالي ثابت شده مديريت دانشگاه آزاد را با اسلايد مدارک (که شامل 6 زونکن بود) نشان داد. دو وزير محترم بهداشت و علوم مطالب خودشان را بيان کردند و براي شرکت در جلسه هيئت دولت جلسه را ترک کردند. تعداد هيئت امنا به 7 نفر رسيد. برپايه اساسنامه اکثريت براي تشکيل جلسه کافي است. لذا جلسه ادامه يافت. با توجه به گزارش دبيرکل هيئت موسس اينجانب به عنوان رئيس هيئت امنا تصميم گرفتم که پيرامون عزل يا ادامه کار آقاي ميرزاده راي‌گيري انجام شود. 5 نفر از 7 نفر اعضاي حاضر در جلسه ابتدا به استعفاي ايشان در مدت يک هفته و سپس عزل وي در صورتي که استعفا ندهد راي دادند.

واکنش آقاي ميرزاده چه بود؟
آقاي ميرزاده اعلام کرد که از فردا به دانشگاه نخواهد رفت. پس از آن آقاي ميرزاده و يک نفر ديگر از اعضا جلسه را ترک کردند. با وجود رفتن آنها هنوز اکثريت حاضر بود و اساسنامه هم مي‌گويد که اگر اکثريت حاضر راي دهند راي آنها قانوني است.
لذا اگر از پنج نفر باقي‌مانده حتي 3 نفر هم راي مي‌دادند به سرپرستي آقاي نوريان کافي بود، در حالي که هر پنج نفر به ايشان راي دادند و امضا کردند. که براي نخستين‌بار در تاريخ دانشگاه آزاد راي و امضاي حاضران ثبت شد و اگر لازم شد در همين روزنامه منتشر مي‌کنيم. اقدام ديگري که در آن جلسه صورت گرفت نصب حسابرسي «مفيد راه‌بر» بود، چرا که در طول 35 سال گذشته هيچ حسابرسي مستقلي از دانشگاه آزاد صورت نگرفته بود و هر چه بوده حسابرسي داخلي بوده است. اين اقدام را انجام داديم تا جلوي مفسده‌هاي مالي گرفته شود.
در همان ابتداي نصب حسابرسي «مفيد راه‌بر» موارد زيادي از اشکالات مالي مطرح شده است. روز گذشته نيز آقاي نادريان رئيس حسابرسي «مفيد راه‌بر» با نشان دادن تعدادي اسلايد از وجود اختلالات مالي بسياري در دانشگاه آزاد گزارش داد. ان‌شاءالله نتيجه حسابرسي‌هاي مفيد راه‌بر به قوه قضائيه تحويل داده خواهد شد.
بودجه دانشگاه آزاد از شهريه دانشجويان که اغلب آنها از قشر مستضعف هستند فراهم مي‌شود و حيف و ميل آن گناهي نابخشودني است.

منبع: کیهان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها