مذاکره کننده ارشد طالبان:

ما می‌توانیم برای ۱۰۰ سال با آمریکایی‌ها بجنگیم/ صلح راه حل است

مذاکره کننده ارشد طالبان گفت: پس از آنکه مذاکرات با آمریکا متوقف شد، این گروه آماده شده تا برای ۱۰۰ سال دیگر با این جنگ تحمیل شده، مبارزه کند.

ما می‌توانیم برای ۱۰۰ سال با آمریکایی‌ها بجنگیم/ صلح راه حل است

شر محمد عباس استنکزی، مذاکره کننده ارشد طالبان گفت: روند یک ساله صلح در افغانستان از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و درست چند روز پیش از آنکه توافق رسمی امضا شود، متوقف شد. پیش نویس این توافق از سوی دو طرف مطرح شده بود. تصمیم آمریکا قطعی نبود و طالبان به مذاکرات همچنان پای‌بند است.

وی ادامه داد: موضع ما این است که هیچ راه‌حلی برای این درگیری‌ها بجز مذاکرات و مساله صلح وجود ندارد. امیدواریم که ترامپ درباره تصمیمش مجددا فکر کند و به آنجایی برگردد که ما بودیم.

مذاکرات صلح افغانستان در پی انفجار خودرو توسط طالبان در کابل که به مرگ یک سرباز آمریکایی و ده‌ها غیرنظامی افغانستانی منجر شد، متوقف شد و دونالد ترامپ ناگهان نشست‌های کمپ دیوید با طالبان را کنسل کرد.

طالبان می‌گوید، بمب گذاری‌هایش واکنشی "توجیه شده" به حملات ادامه‌دار نیروهای آمریکایی و افغان است و تاکید دارد که آنها از سرزمین خود در مقابل یک اشغالگر خارجی متخاصم دفاع می‌کنند.

مذاکره کننده ارشد طالبان همچنین درباره دلیل توقف مذاکرات از سوی ترامپ ابراز تردید کرد و گفت که این تصمیم، با اظهارات مطرح شده از سوی مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در تضاد است که گفته بود، آمریکا در ۱۰ روز گذشته بیش از ۱۰۰۰ نیروی طالبان را کشته است.

استنکزی همچنین گفت: اگر آنها می‌توانند یک هزار تن از ما را بکشند، چرا ما یک یا دو نفر از آنها را از پا در نیاوریم؟ این حق ماست. ما باید از خودمان و مردم دفاع کنیم. تنها پس از امضا شدن توافق رسمی و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان می‌تواند اختلافاتش با گروه‌های سیاسی افغانستان از جمله دولت کابل را حل و فصل کند. من خواستار مذاکرات درون افغانستانی و آتش‌بسی جامع هستم.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها