نرخ تورم آمریکا کمتر شد

نرخ تورم آمریکا تا پایان ماه اوت به ۱.۷ درصد رسید.

نرخ تورم آمریکا کمتر شد

به نقل از رویترز، وزارت کار آمریکا در گزارشی اعلام کرد که متوسط نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به ماه اوت با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر اما هسته تورمی که تغییرات قیمت گروه انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای قیمت آن ها در نظر نمی‌گیرد، در دوازده ماه منتهی به اوت به ۲.۴ درصد افزایش پیدا کرده است که بالاترین رقم ثبت شده از ژوئیه سال گذشته تاکنون محسوب می‌شود.

در گزارشی جداگانه، بانک مرکزی آمریکا که دستیابی به تورم دو درصدی را هدفگذاری کرده است، نرخ رشد مخارج مصرفی در دوزاده ماه منتهی به ژوئیه را ۱.۶ درصد اندازه گیری کرد که می تواند امیدها برای رسیدن به تورم دو درصدی را افزایش دهد.

اقتصاددانان انتظار دارند که در ماه‌های پیش رو با توجه به تشدید جنگ تجاری با چین و احتمال بالای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، نرخ تورم در بزرگ ترین اقتصاد جهان سیر صعودی پیدا کند. جنگ تجاری باعث اخلال در زنجیره تامین برخی از اقلام مهم تولیدی آمریکا شده است و این مساله احتمالا مشکلات زیادی را برای مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان آمریکایی ایجاد خواهد کرد.

در ماه اوت، قیمت بنزین در آمریکا ۳.۵ درصد و قیمت اقلام غذایی ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر اما هزینه‌های درمانی ۰.۷ درصد و وسایل نقلیه ۱.۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

متوسط نرخ تورم آمریکا از سال ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۲۶ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژوئن سال ۱۹۲۰ با ۲۳.۷ درصد و کمترین تورم به ثبت رسیده نیز متعلق به ژوئن ۱۹۲۱ با تورم منفی ۱۵.۸ درصد بوده است.

اقتصاد آمریکا اکنون وارد یازدهمین سال رشد مثبت متوالی اقتصادی خود می شود اما کارشناسان هشدار داده اند که تداوم جنگ تجاری با چین می تواند پایانی بر یکی از طولانی ترین دوره های رشد تاریخ معاصر آمریکا باشد و این کشور را با خطر رکود مواجه کند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها