شما درباره ازدواج دختران در سنین پایین نظر دهید

کودک‌مادری، بحرانی که فراگیر می‌شود / مادران 13ساله چه سرنوشتی خواهند داشت؟

آمارها، تعداد دخترانی که در سنین کودکی صاحب فرزند می‌شوند را بسیار بالا نشان می‌دهد. باوجود انتقادات رسانه‌ای و مدنی، به نظر می‌رسد که هنوز بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند دختران خود را در سنین پایین عروس کنند.

کودک‌مادری، بحرانی که فراگیر می‌شود / مادران 13ساله چه سرنوشتی خواهند داشت؟

امین پاکزاد - در هفته‌های اخیر خبری در صدر رسانه‌های مجازی و مکتوب قرار گرفت؛ خبر ازدواج دختر 10 ساله و پسر 22 ساله در شهرستان بهمئی استان کهگیلویه‌ و بویراحمد بود که پس از سر و صدای رسانه‌ها و فشار افکار عمومی، در نهایت با اعلام دادستان این شهر، عقد این پسر و دختر منحل شد. ( اینجا بخوانید )

این موضوع باعث بحث‌ها و واکنش‌های فراوانی در سطح مسئولان از جمله پیگیری معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری شد ( اینجا بخوانید ). حتی مراجع عظام تقلید نیز در این خصوص اظهار نظر کردند؛ از جمله آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید که در پاسخ به سوالی در مورد حکم ازدواج در سن زیر 13 سال گفت: ازدواج کمتر از 13 سال باطل است. ( اینجا بخوانید )

با وجود هشدارهای فراوان، هنوز هم خبرهایی از نه تنها ازدواج کودکان که از مادر شدن دخترهای زیر 15 سال منتشر می‌شود. در آخرین خبر از این دست، رئیس اداره ثبت احوال شهرستان ملایر از فرزندآوری 162 مادر 13 تا 19 ساله در 5 ماهه نخست سال جاری در این شهرستان کوچک خبر داد. این در حالی‌ست که این آمار تنها مربوط به بخشی از ازدواج‌هایی است که در دفتر ثبت ازدواج، ثبت می‌شود. ( اینجا بخوانید )

امروزه که خبرهایی از جمله ازدواج کودکان 10 ساله، این چنین باعث جریحه‌دار شدن احساسات خیل عظیمی از مردم و فشار افکارعمومی شده است، شایسته است آگاهی‌ لازم درباره کودک- مادران نیز سرلوحه توجه رسانه‌ها قرار گیرد تا با هم‌رسانی و تاکید‌های رسانه‌ای، توجه بیشتری از جانب مسئولان به این موضوع مهم نیز صورت پذیرد.‌ اینکه کودکی 10 ساله بتواند مادر کودک دیگری باشد، در روزگار ما خارج از تصور زندگی‌های امروزی‌ است و تاکید بر آگاهی‌‌بخشی به آحاد جامعه، مسئولیت خطیر هر فرد و بالاخص هر رسانه‌ایست.

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ذوالقرنین
    0

    میشه یه مقاله هم منتشر کنید در مورد دختران و سن فرزند آوری سالم.واقعا خانمها تا چه سنی عادی فرزند آوری دارند وچرا مشاوران بازاریاب سوزن دارو های غربی برا فرزند آوری در سنین بالا شدن؟؟سالیانه چه مقدار به جیب شرکت های داروی غربی مدعی فرزند آوری نازایی غربی میرود با چقدر هزینه میتوان فرهنگ را تغییر داد که دختران زیر سی فکر همسر باشند متاسفانه حقیقت تلخ وجود بیست میلیون جوان سی تا چهل ساله اما سرپوش حاکمیت تا کی جواب میده و واقعا پاکدامنی پسر دختر. و گناه سقط در کمین آنها نیست

  • علی
    0

    با توجه به آمار پایین ازدواج در جوان ها و کم شدن خواستگار برای دختر ها بخصوص در روستا ها مسئله کودک مادری بیشتر رواج پیدا خواهد کرد

  • حسین
    0

    سلام و صبح بخیر آخه این چه رسم و رسوماتی ست که به خاطر حرفای چند دهه گذشته که بین دو خانواده انجام میشد اف بر چنین خانواده هایی باد دختر بچه 10ساله چه گناهی کرده که پاسوز خرافات و رسومات مزخرف یه ایل وقبیله و خانواده بشه از مسولین عاجزانه میخواهیم که یه تدبیر ی در این باره کنند

  • حسین
    0

    اون جوون هم که این کار رو کرده باید جوری دیگه باهاش برخورد کرد خواهشا به گوش مسؤولان برسونید متشکرم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها